Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Nicole123 schreef op 10-12-2024 om 09:00:

[..]

Nee, ik heb niet het hele artikel geplaatst, ik vind het helemaal niet nuttig om lange krantenartikelen in zijn geheel te plaatsen op een forum. Ik plaats een aantal stukjes met het punt dat ik wilde maken. Ik geef altijd duidelijk aan met (...) waarbij die stukjes niet direct op elkaar aansluiten. Wat ik citeer zet ik altijd cursief, wat ik zelf schrijf in gewone letters.

Wat niet gezegd had gemogen heb ik volgens mij duidelijk aangegeven in mijn post. Ten eerste het zonder informatie al zelf stellig invullen wat de achtergrond van de daders zou zijn, terwijl dat nu achteraf toch genuanceerder blijkt te liggen. Ten tweede het daarbij de hele groep over één kam scheren, door het op de hele cultuur en groep te gooien waar het geweld vandaan zou komen.

Het ergste vind ik niet eens dat een keer iemand zoiets zegt, maar dat het blijkbaar zo normaal gevonden wordt. Stigmatisering en racisme is genormaliseerd lijkt het dan wel, in ieder geval wanneer het moslims en mensen met buitenlandse wortels betreft. Als je aangeeft waar er vooringevuld wordt, waarin er over één kam geschoren wordt, waarin er een hele groep aangekeken wordt op het gedrag van enkelen, dan zien veel mensen dat niet eens, begrijpen ze het punt niet. Dat vind ik nog een stuk treuriger dan de uitspraken zelf.

Maar er dan zelf in schrijven wel ?

Je kan datgene waar je op wil reageren ook vetzwart maken en dan onder het bericht je mening plaatsen.

Daglichtlamp schreef op 09-12-2024 om 19:54:

[..]

De mogelijke daders zijn degenen die nu heel binnenkort voor de rechter staan, en degenen die nog opgespoord moeten worden. Dat is niet de hele Marokkaanse/islamitische gemeenschap. Ik ben blij dat de eerste rechtszaken al zo snel plaatsvinden.

Nee natuurlijk is het niet de hele Marokkaanse/Islamitische gemeenschap. Dan zijn ze over 10 jaar nog niet niet klaar. Net zoals niet alle Joden verantwoordelijk zijn voor wat er in Israël gebeurt. Maar dat schijnt voor bepaalde mensen nogal moeilijk te bevatten te zijn.

Zilver_gray schreef op 10-12-2024 om 08:24:

[..]

Er wordt al jaren de meest vreselijke dingen geroepen tijdens voetbalwedstrijden. Vind het ook bizar dat ze dan niet accuut stoppen en het veld aflopen.

Klopt, dit inderdaad.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

10-12-2024 om 09:11 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 10-12-2024 om 09:03:

[..]

Je kan datgene waar je op wil reageren ook vetzwart maken en dan onder het bericht je mening plaatsen.

De citaten waren overduidelijk cursief, dat is overigens ook de manier waarop ik dat doe. (al gebruik ik dan weer ----- i.p.v. (..) om aan te geven dat ik een stuk weggelaten heb, overigens mag je vanwege copyright ook niet de hele tekst citeren, dus we moeten wel selecteren).

Ik vind hele lappen tekst vet maken echt ontzettend storend en heel lastig lezen.

Daglichtlamp schreef op 10-12-2024 om 08:10:

Ik zie zoveel selectieve verontwaardiging, zowel hier als bij rechtse politici. Waar blijft bijvoorbeeld de afkeuring over wat er dit weekeinde gebeurde? De afgrijselijke spreekkoren bij een voetbalwedstrijd?
Laten we al het antisemitisme veroordelen en alle daders aanpakken. Het mag niet genormaliseerd worden.
https://www.parool.nl/sport/aangifte-tegen-az-supporters-die-antisemitische-leuzen-riepen-tijdens-duel-met-ajax-mag-nooit-genormaliseerd-worden~bc66a9ef/

Zo'n wedstrijd moet dan gewoon stilgelegd en afgelast worden. Geen getrut maar direct aanpakken. Dat doen ze ook met een plastic bekertje op het veld dus lijkt me dat dat met zulk soort spreekkoren ook prima moet kunnen. 

Fleurtje_5 schreef op 10-12-2024 om 08:23:

https://www.kijk.nl/programmas/vandaag-inside/08r7MJ2lEpy

Bij VandaagInside ging het gisteren heel veel over het bezoek van Wilders aan Israël. Dat werd echt wel afgekeurd. Ook dat hij op de foto gaat met oorlogmisdadigers. Ook Marjolein Faber word meermaals heel negatief genoemd. Zie vandaag ongeveer 21.00 minuut. Wilders en Faber worden trouwens heel vaak genoemd bij VI.

Ik kijk ook graag naar VI maar deze aflevering heb ik gemist dus ga even terugkijken.

Sowieso vind ik dat ze zich daar politiek vaak uitdrukken zoals ik er ook in sta.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

10-12-2024 om 09:18 Topicstarter

Miraval schreef op 10-12-2024 om 09:14:

[..]

Zo'n wedstrijd moet dan gewoon stilgelegd en afgelast worden. Geen getrut maar direct aanpakken. Dat doen ze ook met een plastic bekertje op het veld dus lijkt me dat dat met zulk soort spreekkoren ook prima moet kunnen.

Maar dat gebeurt dus niet, en vrijwel niemand lijkt zich daar druk om te maken. Het komt pas in het nieuws als CIDI aangifte doet.

Fleurtje_5 schreef op 10-12-2024 om 07:38:

[..]

Ik heb nergens gelezen dat Christenen aan die walgelijke Jodenmishandeling hebben deelgenomen.

Breivik is een massamoordenaar. Volgens mij had zijn gruweldaad niets te maken met het christengeloof. Was Breivik überhaupt een christen? Volgens zijn moeder kreeg Breivik een obsessieve stoornis en radicaliseerde.

Breivik noemde zichzelf een christen. Hitler noemde zichzelf een christen. Veel NSBers noemden zichzelf christenen. Maar jij en ik zijn het erover eens dat hun daden niets met het christelijk geloof te maken hebben en dat we ons afvragen of het wel echt christenen waren.

Bij die daders in Amsterdam kun je hetzelfde zeggen, maar vul dan 'moslim' in voor 'christen'. Al is dat zelfs een vooringevulde aanname, volgens mij weten we van veel daders helemaal niet zo precies wat hun religie is, of ze die praktiseren en op welke manier ze die verder invullen. De autochtone Nederlanders die opgepakt zijn, waren dat moslims? De moslims die opgepakt zijn, van welke stroming waren die, een gemiddelde islam of een geradicaliseerde uithoek? Waren hun daden überhaupt religieus gedreven of veel meer politiek? Dat laatste lijkt me bij in ieder geval die mensen van Palestijnse afkomst logischer. Maar we weten het nog helemaal niet voor de rechtszaken zijn geweest. In de beschrijvingen van de rechtszaken die hier gedeeld werden heb ik geen religieuze motieven langs zien komen. Dus ook daar kun je zeggen: misschien hadden hun gruweldaden wel niets te maken met hun moslimgeloof.
Ik denk dat veel moslims zichzelf in die daders net zo weinig herkennen als veel christenen in Breivik. Er zijn geradicaliseerde christenen zoals Breivik en Hitler die afschuwelijke dingen doen en geradicaliseerde moslims zoals de daders van 9/11 en in Amsterdam die afschuwelijke dingen doen. Mensen die dezelfde afkomst of religie hebben hebben over het algemeen niets met dit soort wandaden te maken en moet je dat dus ook niet in de schoenen schuiven door van hen te vereisen dat ze expliciet afstand nemen.

Fleurtje_5 schreef op 10-12-2024 om 09:03:

[..]

Wat loop je nou op me te hakken en naar fouten te zoeken die er niet zijn? Ik heb het citaat cursief gemaakt en mijn eigen tekst daaronder, niet erdoorheen. En mijn eigen tekst niet cursief, zodat het duidelijk te onderscheiden is. Precies zoals het hoort op een forum en anderen dat ook voortdurend doen. Ik wil helemaal geen hele krantenartikelen hier plaatsen, dat is funest voor de leesbaarheid hier en helemaal de bedoeling niet van een forum.

Daglichtlamp schreef op 10-12-2024 om 09:18:

[..]

Maar dat gebeurt dus niet, en vrijwel niemand lijkt zich daar druk om te maken. Het komt pas in het nieuws als CIDI aangifte doet.

Ja dat is stom want met racistische spreekkoren wordt een wedstrijd wel stilgelegd... 

Thora schreef op 10-12-2024 om 09:04:

[..]

Nee natuurlijk is het niet de hele Marokkaanse/Islamitische gemeenschap. Dan zijn ze over 10 jaar nog niet niet klaar. Net zoals niet alle Joden verantwoordelijk zijn voor wat er in Israël gebeurt. Maar dat schijnt voor bepaalde mensen nogal moeilijk te bevatten te zijn.

Volgens mij is het heel simpel: individuele mensen zijn niet verantwoordelijk voor wat anderen met dezelfde afkomst en religie doen. Hen aanvallen (fysiek of in woorden) of vereisen dat ze expliciet afstand nemen van daden van anderen met dezelfde afkomst en religie is daarom niet oké. Of je daar nu Joden of Moslims of Marokkanen of christenen invult. 

Miraval schreef op 10-12-2024 om 09:14:

[..]

Eens. Antisemitisme is racisme, dus één lijn trekken. Gewoon stilleggen, bij herhaling de wedstrijd helemaal staken en als het even kan mensen waarbij je kunt bewijzen dat ze zich hieraan schuldig gemaakt hebben een stadionverbod opleggen. Korte metten mee maken.

Zilver_gray schreef op 10-12-2024 om 08:24:

[..]

Er wordt al jaren de meest vreselijke dingen geroepen tijdens voetbalwedstrijden. Vind het ook bizar dat ze dan niet accuut stoppen en het veld aflopen.

Helemaal eens, daar erger ik me groen en geel aan. Dan heb je dus een situatie waar je accuut en effectief kan ingrijpen en dan doen we helemaal niks, zo laf. Bonjour iedereen de parkeerplaats op en zwaai ze uit, wedstrijd afgelast.

Nicole123 schreef op 10-12-2024 om 09:35:

[..]

Volgens mij is het heel simpel: individuele mensen zijn niet verantwoordelijk voor wat anderen met dezelfde afkomst en religie doen. Hen aanvallen (fysiek of in woorden) of vereisen dat ze expliciet afstand nemen van daden van anderen met dezelfde afkomst en religie is daarom niet oké. Of je daar nu Joden of Moslims of Marokkanen of christenen invult.

Precies. In de breedste zin van het woord. We zijn het eens Nicole 

Nicole123 schreef op 10-12-2024 om 09:35:

[..]

Niemand zegt hier dat er vereist moet worden om afstand te vreselijke dingen, maar dat wil niet zeggen dat bepaalde dingen die je geloofsgenoten doen niet afgekeurd mogen worden, en dat mis ik bij een bepaalde bevolkingsgroep heel erg, het is alleen maar wijzen en wijzen maar nooit eigen verantwoordelijkheid nemen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.