Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Muurbloem1985
10-12-2024 om 06:48
Nicole123 schreef op 09-12-2024 om 23:17:
[..]
Huh, hoe kom je daar nou bij? Ik reageerde op jouw post over dat moslims zich zouden moeten verantwoorden en afstand nemen, met de vraag waarom specifiek moslims dat zouden moeten doen. Waarom je specifiek afstand zou moeten nemen van iets als iemand met dezelfde afkomst of religie als jij iets ergs gedaan heeft. Jij begon daar toch zelf over?
Ja want je zou maar van iets ergs afstand moeten nemen, de verschrikking.
Fleurtje_5
10-12-2024 om 07:01
Gebruikersnaaminvullen schreef op 09-12-2024 om 21:33:
[..]
Je doet dat zelf. De reactie was op een stukje uit het bericht. Als er iemand is die mensen woorden in de mond legt dan ben jij het wel. Of je maakt er een heel verhaal van vol eigen invulling en totaal niet relevant mbt de reactie.
[..]
Word je nou niet moe van jezelf?
En hoeveel van die "iedereen" doen dit? 1 of 2?
Echt hé. Precies dit.
Fleurtje_5
10-12-2024 om 07:17
Nicole123 schreef op 09-12-2024 om 21:14:
[..]
https://nos.nl/artikel/2544211-wilders-en-van-der-plas-pleiten-voor-rigoureuze-maatregelen-na-geweld
"Ik waarschuw hier al meer dan tien jaar voor. Men heeft totaal niets met de westerse normen en waarden maar met de islamitische waarden, en die staan haaks op de onze." Volgens Wilders waren de daders bijna allemaal Marokkanen. Van der Plas sprak over "Marokkaanse en Noord-Afrikaanse jongeren met een islamitische achtergrond".Wilders zegt dat de video's die rondgaan voor zich spreken en ook Van der Plas en VVD-leider Yesilgöz hebben al conclusies getrokken over de achtergrond van de daders. De autoriteiten hebben zich daar nog niet over uitgelaten. (...)
Yesilgöz benadrukt dat zij niet een hele groep verantwoordelijk wil maken voor de daden van individuen. "Maar ik weet wel waar het misgaat met deze mensen", zegt zij. "Die leren thuis, op islamitische weekendscholen en op televisiezenders van de landen van herkomst dat vrouwen minderwaardig zijn, dat joden niet het recht hebben om te leven. Dan kun je wel op scholen Holocausteducatie geven, maar als ze steeds horen dat Hitler zijn werk niet heeft af kunnen maken dan gaat er dus echt iets mis."
[Yesilgoz zegt dat ze niet een hele groep verantwoordelijk wil maken, maar voegt er direct een maar aan toe waarin ze dat dus precies wel doet...]
Dit is het punt. Al voor er ook maar iets echt duidelijk is over de daders al conclusies trekken. Dat het Marokkanen waren, dat het moslims waren en dat moslims en Marokkanen niets met de westerse normen en waarden hebben. Dat ze in hun gemeenschap de verkeerde dingen leren. In de politiek hoorde je het, in dit topic hoorde je het. Als men enkel iets over de specifieke daders en niets over een hele bevolkingsgroep of religie had willen zeggen dan had niemand dat 'we moeten wel de afkomst benoemen, benoemen en nog eens benoemen!!!' geroepen.En dan blijkt van de daders de helft helemaal niet Marokkaans te zijn en er blijken ook autochtone Nederlanders tussen te zitten. Wie zich heel stellig heeft uitgelaten over de afkomst en religie van de daders kan dan ook even aan zelfreflectie doen en toegeven dat hij of zij wat te snel geoordeeld heeft.
Het lijkt alsof je het hele artikel hebt geplaatst. Maar ik zie dat je in dat nieuwsbericht wat geknipt hebt, en zelf wat hebt toegevoegd? En het een en ander hebt weggelaten. Ik zal het hele artikel plaatsen. Wat word er nou gezegd dat niet gezegd had mogen worden? Eigenlijk komt dit artikel overeen met dat wat Fidan Ekiz onlangs in een interview ook zei. Het zou schandalig zijn als politici niet mag benoemen wie die groep daders zijn. De daders brengen een smet over hun geloofsgenoten. Niet Carolien, Geert of Dilan. Het moet juist benoemd worden:
NOS Nieuws•
dinsdag 12 november, 11:37
•Aangepast dinsdag 12 november, 17:32
Wilders en Van der Plas pleiten voor rigoureuze maatregelen na geweld
PVV-leider Wilders en BBB-leider Van der Plas vinden het tijd voor "rigoureuze maatregelen" tegen de mensen die verantwoordelijk zijn voor gewelddadige en antisemitische acties zoals gisteravond in Amsterdam. "De tijd van praten is voorbij", zeiden zij bij het coalitieoverleg van PVV, VVD, NSC en BBB.
"Ik waarschuw hier al meer dan tien jaar voor. Men heeft totaal niets met de westerse normen en waarden maar met de islamitische waarden, en die staan haaks op de onze." Volgens Wilders waren de daders bijna allemaal Marokkanen. Van der Plas sprak over "Marokkaanse en Noord-Afrikaanse jongeren met een islamitische achtergrond".
Wilders zegt dat de video's die rondgaan voor zich spreken en ook Van der Plas en VVD-leider Yesilgöz hebben al conclusies getrokken over de achtergrond van de daders. De autoriteiten hebben zich daar nog niet over uitgelaten. Er zijn tientallen arrestaties verricht, maar er zijn nog geen rechterlijke uitspraken gedaan.
Na afloop van de wedstrijd tussen Ajax en Maccabi Tel Aviv van donderdag werden Israëliërs op verschillende plekken in de Amsterdamse binnenstad opgejaagd en mishandeld door kleine groepen relschoppers. Op video's is te horen dat er antisemitische scheldwoorden worden geroepen, in sommige gevallen wordt er ook verwezen naar slachtoffers van de oorlog in Gaza. Ook zijn er beelden van Maccabi-supporters die zich misdragen.
Yesilgöz benadrukt dat zij niet een hele groep verantwoordelijk wil maken voor de daden van individuen. "Maar ik weet wel waar het misgaat met deze mensen", zegt zij. "Die leren thuis, op islamitische weekendscholen en op televisiezenders van de landen van herkomst dat vrouwen minderwaardig zijn, dat joden niet het recht hebben om te leven. Dan kun je wel op scholen Holocausteducatie geven, maar als ze steeds horen dat Hitler zijn werk niet heeft af kunnen maken dan gaat er dus echt iets mis."
Olie op het vuur
De drie partijleiders vinden het oordeel dat zij olie op het vuur gooien en gematigder zouden moeten praten onterecht. Van der Plas: "Het is onze taak om dit te benoemen, te signaleren en er iets aan te doen." Ook Wilders begrijpt het verwijt niet. "Ik zeg gewoon wat waar is. En eindelijk wordt het nu ook door andere mensen benoemd." Yesilgöz: "Als ik dit niet kan benoemen, wat doe ik hier dan?"
Wilders wil dat het snel mogelijk wordt om van daders met twee nationaliteiten de Nederlandse in te trekken. Yesilgöz wijst dat niet op voorhand af. "Op dit moment moeten we naar alles kijken. Maar ik mag hopen dat eerst de daders worden opgepakt en voor de rechter komen. Zo ver zijn we nog niet eens."
Voor Van der Plas is duidelijk dat het gaat om een maatschappelijk probleem. "We zien nu dat dit niets met Maccabi-supporters te maken heeft maar met Jodenhaat", zegt Van der Plas. "Voor integratieklasjes is het te laat. We lopen zo achter de feiten aan. Die gasten lachen ons keihard uit. Ik zeg niet dat we alle Marokkanen het land uit moeten gooien maar we moeten wel iets doen."
Waarnemend fractievoorzitter Van Vroonhoven (NSC) is naar eigen zeggen niet bang om dingen te benoemen en de vinger op de zere plek te leggen. Maar ze is niet zover als de premier gisteren "om het meteen een en al bij het integratievraagstuk te leggen". Van Vroonhoven: "Wij zijn iets voorzichtiger. Wij zoeken ook naar de gemeenschappelijke waarden."
Spoeddebat
De gemeenteraad van Amsterdam heeft vandaag een spoeddebat met burgemeester Halsema over de rellen en het geweld rond de voetbalwedstrijd Ajax-Maccabi Tel Aviv. De Tweede Kamer bepaalt later vanmiddag wanneer een debat met het kabinet plaatsvindt, mogelijk is dat woensdag.
En vanmiddag ontvangen premier Schoof en een kabinetsdelegatie vertegenwoordigers vanuit organisaties betrokken bij de Joodse gemeenschap, onderwijs, cultuur, sport, openbaar vervoer, bedrijfsleven, veiligheid en lokaal bestuur. Die bijeenkomst is op het Catshuis. Na afloop staat Schoof de pers te woord.
Fleurtje_5
10-12-2024 om 07:38
Nicole123 schreef op 09-12-2024 om 22:03:
[..]
Waarom zou specifiek mijn moslim buurman afstand moeten nemen en ik als christen niet? En moet ik dan als christen afstand nemen van wat Anders Breivik deed en mijn moslim buurman niet en moet vooral flink benoemd worden dat hij christen was? Begrijp je echt niet dat je juist met zo'n uitspraak 'ik zie anders bar weinig moslims afstand nemen' hen als een specifiek verantwoordelijke groep hiervoor neerzet? Kun je het ook proberen zo te zien dat een gemiddelde moslim er gewoon helemaal niks mee te maken heeft en graag wil dat iedereen in vrede leeft?
En hoe vaak zeg jij zelf 'Wat erg dat er zoveel doden in Gaza vallen'? Jij hyperfocust net zo hard slechts op één groep slachtoffers, terwijl in het hele MO conflict zowel aan Israëlische zijde als aan Palestijnse zijde verschrikkelijk leed plaatsvindt.
Ik heb nergens gelezen dat Christenen aan die walgelijke Jodenmishandeling hebben deelgenomen.
Breivik is een massamoordenaar. Volgens mij had zijn gruweldaad niets te maken met het christengeloof. Was Breivik überhaupt een christen? Volgens zijn moeder kreeg Breivik een obsessieve stoornis en radicaliseerde.
Hopelijk neemt iedereen, ongeacht geloof, afstand van die gruweldaad van Breivik. Hij was iig wel een einzelganger. Die moorddaad van Breivik kan ook niet vergeleken worden met deze Jodenhaat.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2009151-hoe-werd-anders-breivik-een-massamoordenaar
Volgens mij nemen christenen wel degelijk afstand van het geloof als ze het ergens niet mee eens zijn. Weet je misschien hoeveel mensen er nog naar de kerk gaan? Of zich hebben laten uitschrijven als homo's niet voor de kerk mogen trouwen of als de paus abortus afkeurt. Misbruik komt overal voor, in de sport, het onderwijs, in de jeugdzorg, etc. dus helaas kwam dit ook voor in de kerk. Maar dan gooien we ook niet alle badmeesters en turncoaches over één kam.
Fleurtje_5
10-12-2024 om 07:46
Muurbloem1985 schreef op 09-12-2024 om 22:55:
[..]
Nu probeer je weer van een onderwerp af te zeilen door andere bij de haren er weer bij te pakken, zo een vreemde manier van discussiëren.
Inderdaad.
Libertine
10-12-2024 om 08:00
Muurbloem1985 schreef op 09-12-2024 om 22:55:
[..]
Nu probeer je weer van een onderwerp af te zeilen door andere bij de haren er weer bij te pakken, zo een vreemde manier van discussiëren.
Hou toch eens op met dat gesar. Het is zo’n hinderlijk onvriendelijke manier van forummen.
Libertine
10-12-2024 om 08:01
Fleurtje_5 schreef op 10-12-2024 om 07:01:
[..]
Echt hé. Precies dit.
Idem voor jou fleurtje. Echt onaardig gedrag. Dat geheul over iemands hoofd heen. Nicole is onderdeel van het gesprek hè. Hou het vriendelijk.
Bakblik
10-12-2024 om 08:03
Libertine schreef op 10-12-2024 om 08:00:
[..]
Hou toch eens op met dat gesar. Het is zo’n hinderlijk onvriendelijke manier van forummen.
Libertine schreef op 10-12-2024 om 08:01:
[..]
Idem voor jou fleurtje. Echt onaardig gedrag. Dat geheul over iemands hoofd heen. Nicole is onderdeel van het gesprek hè. Hou het vriendelijk.
Nou dit inderdaad.
Daglichtlamp
10-12-2024 om 08:10
Ik zie zoveel selectieve verontwaardiging, zowel hier als bij rechtse politici. Waar blijft bijvoorbeeld de afkeuring over wat er dit weekeinde gebeurde? De afgrijselijke spreekkoren bij een voetbalwedstrijd?
Laten we al het antisemitisme veroordelen en alle daders aanpakken. Het mag niet genormaliseerd worden.
https://www.parool.nl/sport/aangifte-tegen-az-supporters-die-antisemitische-leuzen-riepen-tijdens-duel-met-ajax-mag-nooit-genormaliseerd-worden~bc66a9ef/
Libertine
10-12-2024 om 08:13
of afkeuring over het bezoek van Wilders aan Israël en de bezette gebieden? Daar blijft het toch ook wonderlijk stil over. Ook politiek gezien hoor je nauwelijks iets.
Fleurtje_5
10-12-2024 om 08:20
Daglichtlamp schreef op 10-12-2024 om 08:10:
Ik zie zoveel selectieve verontwaardiging, zowel hier als bij rechtse politici. Waar blijft bijvoorbeeld de afkeuring over wat er dit weekeinde gebeurde? De afgrijselijke spreekkoren bij een voetbalwedstrijd?
Laten we al het antisemitisme veroordelen en alle daders aanpakken. Het mag niet genormaliseerd worden.
https://www.parool.nl/sport/aangifte-tegen-az-supporters-die-antisemitische-leuzen-riepen-tijdens-duel-met-ajax-mag-nooit-genormaliseerd-worden~bc66a9ef/
Soheey, ik snap niet dat die wedstrijd niet is afgelast/stilgelegd.
Fleurtje_5
10-12-2024 om 08:23
https://www.kijk.nl/programmas/vandaag-inside/08r7MJ2lEpy
Bij VandaagInside ging het gisteren heel veel over het bezoek van Wilders aan Israël. Dat werd echt wel afgekeurd. Ook dat hij op de foto gaat met oorlogmisdadigers. Ook Marjolein Faber word meermaals heel negatief genoemd. Zie vandaag ongeveer 21.00 minuut. Wilders en Faber worden trouwens heel vaak genoemd bij VI.
Zilver_gray
10-12-2024 om 08:24
Fleurtje_5 schreef op 10-12-2024 om 08:20:
[..]
Soheey, ik snap niet dat die wedstrijd niet is afgelast/stilgelegd.
Er wordt al jaren de meest vreselijke dingen geroepen tijdens voetbalwedstrijden. Vind het ook bizar dat ze dan niet accuut stoppen en het veld aflopen.
Nicole123
10-12-2024 om 08:50
Muurbloem1985 schreef op 10-12-2024 om 06:48:
[..]
Ja want je zou maar van iets ergs afstand moeten nemen, de verschrikking.
Je buigt het nu om. Mijn punt was miet dat het erg zou zijn om afstand te nemen, maar dat het niet oké is om selectief van moslims te vereisen dat ze afstand nemen. Daarmee impliceer je een medeverantwoordelijkheid van de hele groep voor de misdaden in Amsterdam, tenzij ze expliciet afstand nemen, terwijl ze er niets mee te maken hebben. Niet meer dan jij en ik.
Nogmaals, waarom zou iemand specifiek afstand moeten nemen van iets dat een ander, met toevallig dezelfde afkomst of religie, gedaan heeft? Vereis je van mij dan dat ik afstand neem van de daden van Anders Breivik, van de daden van NSBers in WOII, van bedreigers van abortusartsen, puur omdat ik mijn afkomst of religie met deze daders deel? Ik heb van deze dingen nooit expliciet afstand gedaan en wens er ook niet op aangekeken te worden, want ik heb er niks mee te maken. Precies zo heeft het gros van de moslims ook niets te maken met de wandaden in Amsterdam en is het vreemd en een hele groep als verantwoordelijke aanmerken om specifiek van hen te vereisen dat ze afstand nemen. Het helpt hierbij als je moslims gewoon als individuele mensen ziet, niet als een eenheid met de daders.
Nicole123
10-12-2024 om 09:00
Fleurtje_5 schreef op 10-12-2024 om 07:17:
[..]
Het lijkt alsof je het hele artikel hebt geplaatst. Maar ik zie dat je in dat nieuwsbericht wat geknipt hebt, en zelf wat hebt toegevoegd? En het een en ander hebt weggelaten. Ik zal het hele artikel plaatsen. Wat word er nou gezegd dat niet gezegd had mogen worden?
Nee, ik heb niet het hele artikel geplaatst, ik vind het helemaal niet nuttig om lange krantenartikelen in zijn geheel te plaatsen op een forum. Ik plaats een aantal stukjes met het punt dat ik wilde maken. Ik geef altijd duidelijk aan met (...) waarbij die stukjes niet direct op elkaar aansluiten. Wat ik citeer zet ik altijd cursief, wat ik zelf schrijf in gewone letters.
Wat niet gezegd had gemogen heb ik volgens mij duidelijk aangegeven in mijn post. Ten eerste het zonder informatie al zelf stellig invullen wat de achtergrond van de daders zou zijn, terwijl dat nu achteraf toch genuanceerder blijkt te liggen. Ten tweede het daarbij de hele groep over één kam scheren, door het op de hele cultuur en groep te gooien waar het geweld vandaan zou komen.
Het ergste vind ik niet eens dat een keer iemand zoiets zegt, maar dat het blijkbaar zo normaal gevonden wordt. Stigmatisering en racisme is genormaliseerd lijkt het dan wel, in ieder geval wanneer het moslims en mensen met buitenlandse wortels betreft. Als je aangeeft waar er vooringevuld wordt, waarin er over één kam geschoren wordt, waarin er een hele groep aangekeken wordt op het gedrag van enkelen, dan zien veel mensen dat niet eens, begrijpen ze het punt niet. Dat vind ik nog een stuk treuriger dan de uitspraken zelf.