Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Daglichtlamp schreef op 09-12-2024 om 18:10:

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/12/09/nog-voordat-de-maccabi-rellen-uitbraken-keek-de-politie-al-mee-in-pro-palestijnse-appgroepen-a4876042
Boumanjal stelt verder dat rond de rellen „welbewust een vals narratief is neergezet dat door politici is gebruikt als stok om een hele gemeenschap mee te slaan. Realiteit is dat zich onder de verdachten niet alleen Marokkaanse Nederlanders bevinden, maar ook Palestijnen en autochtone Nederlanders”.

Daar gaan we weer, mensen die zich graag als slachtoffer profileren hebben een stok om mee te slaan, de dader wordt slachtoffer.

Daglichtlamp schreef op 09-12-2024 om 18:10:

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/12/09/nog-voordat-de-maccabi-rellen-uitbraken-keek-de-politie-al-mee-in-pro-palestijnse-appgroepen-a4876042
Boumanjal stelt verder dat rond de rellen „welbewust een vals narratief is neergezet dat door politici is gebruikt als stok om een hele gemeenschap mee te slaan. Realiteit is dat zich onder de verdachten niet alleen Marokkaanse Nederlanders bevinden, maar ook Palestijnen en autochtone Nederlanders”.

En wat vind Daglichtlamp daarvan?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

09-12-2024 om 19:54 Topicstarter

Muurbloem1985 schreef op 09-12-2024 om 18:45:

[..]

Daar gaan we weer, mensen die zich graag als slachtoffer profileren hebben een stok om mee te slaan, de dader wordt slachtoffer.

De mogelijke daders zijn degenen die nu heel binnenkort voor de rechter staan, en degenen die nog opgespoord moeten worden. Dat is niet de hele Marokkaanse/islamitische gemeenschap. Ik ben blij dat de eerste rechtszaken al zo snel plaatsvinden.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

09-12-2024 om 19:56 Topicstarter

majorette2005 schreef op 09-12-2024 om 18:43:

[..]

Anis Boumanjal is advocaat van verdachten, niet echt een objectief persoon.

Dat weet ik, daarom citeerde ik ook niet zijn uitspraak dat er geen jodenjacht was, laat dat maar aan de rechter over om daarover te oordelen. Maar dat er tussen de zeven die nu berecht gaan worden in elk geval drie mensen zitten die niet van Marokkaanse afkomst zijn leek me tamelijk feitelijke informatie.

Daglichtlamp schreef op 09-12-2024 om 19:54:

[..]

De mogelijke daders zijn degenen die nu heel binnenkort voor de rechter staan, en degenen die nog opgespoord moeten worden. Dat is niet de hele Marokkaanse/islamitische gemeenschap. Ik ben blij dat de eerste rechtszaken al zo snel plaatsvinden.

Ga je weer beginnen? Hoe vaak is al gezegd dat het om de relschoppers gaat als ze benoemd worden, en niet alle moslims? 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 09-12-2024 om 20:32:

[..]

Ga je weer beginnen? Hoe vaak is al gezegd dat het om de relschoppers gaat als ze benoemd worden, en niet alle moslims?

https://nos.nl/artikel/2544211-wilders-en-van-der-plas-pleiten-voor-rigoureuze-maatregelen-na-geweld

"Ik waarschuw hier al meer dan tien jaar voor. Men heeft totaal niets met de westerse normen en waarden maar met de islamitische waarden, en die staan haaks op de onze." Volgens Wilders waren de daders bijna allemaal Marokkanen. Van der Plas sprak over "Marokkaanse en Noord-Afrikaanse jongeren met een islamitische achtergrond".

Wilders zegt dat de video's die rondgaan voor zich spreken en ook Van der Plas en VVD-leider Yesilgöz hebben al conclusies getrokken over de achtergrond van de daders. De autoriteiten hebben zich daar nog niet over uitgelaten. (...)

Yesilgöz benadrukt dat zij niet een hele groep verantwoordelijk wil maken voor de daden van individuen. "Maar ik weet wel waar het misgaat met deze mensen", zegt zij. "Die leren thuis, op islamitische weekendscholen en op televisiezenders van de landen van herkomst dat vrouwen minderwaardig zijn, dat joden niet het recht hebben om te leven. Dan kun je wel op scholen Holocausteducatie geven, maar als ze steeds horen dat Hitler zijn werk niet heeft af kunnen maken dan gaat er dus echt iets mis."

[Yesilgoz zegt dat ze niet een hele groep verantwoordelijk wil maken, maar voegt er direct een maar aan toe waarin ze dat dus precies wel doet...]

Dit is het punt. Al voor er ook maar iets echt duidelijk is over de daders al conclusies trekken. Dat het Marokkanen waren, dat het moslims waren en dat moslims en Marokkanen niets met de westerse normen en waarden hebben. Dat ze in hun gemeenschap de verkeerde dingen leren. In de politiek hoorde je het, in dit topic hoorde je het. Als men enkel iets over de specifieke daders en niets over een hele bevolkingsgroep of religie had willen zeggen dan had niemand dat 'we moeten wel de afkomst benoemen, benoemen en nog eens benoemen!!!' geroepen.

En dan blijkt van de daders de helft helemaal niet Marokkaans te zijn en er blijken ook autochtone Nederlanders tussen te zitten. Wie zich heel stellig heeft uitgelaten over de afkomst en religie van de daders kan dan ook even aan zelfreflectie doen en toegeven dat hij of zij wat te snel geoordeeld heeft.

Yeşilgöz zit niet op het forum.

Muurbloem1985 schreef op 09-12-2024 om 18:45:

[..]

Niemand hier zegt dat de daders slachtoffer zijn, niemand heeft medelijden met ze of praat hun daden goed. Dus leg anderen geen woorden in de mond die ze niet zeggen. Wat gesteld wordt is: de daders zijn de daders en zij alleen. De mensen met dezelfde afkomst of religie zijn niet de daders en worden er onterecht wel op aangekeken als mensen willen benoemen, benoemen en nog eens benoemen uit welke bevolkingsgroep de daders afkomstig waren (ook al was het maar de helft ervan, dan nog) en daar generalisaties op toepassen (over 'de islamistische cultuur' spreken e.d.). Waarom steekt het je zo als het benoemd wordt dat het overgrote deel van de Marokkanen en moslims er niets mee te maken had? Ik ben als christen toch ook niet verantwoordelijk voor wat Anders Breivik of Adolf Hitler heeft gedaan? 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 09-12-2024 om 21:15:

Yeşilgöz zit niet op het forum.

Ten eerste noemde Daglichtlamp ook niet in haar berichten dat het haar om mensen om het forum zou gaan. Ze deelt hier slechts feiten over de daders, maar blijkbaar valt het benoemen dat niet alle daders Marokkanen waren hier al in het verkeerde keelgat bij sommigen? Ten tweede zijn uitspraken zoals die van Yesilgoz en Wilders hier ook door diverse mensen in dit topic gedaan. Doe nou niet alsof iedereen het steeds puur over de individuele daders had en nergens over een hele groep of cultuur. Of ik heb het helemaal fout gelezen, dan zijn we het erover eens dat alleen de daders iets te verwijten valt en het verder helemaal niet uitmaakt wat voor afkomst of religie ze hadden. 

Nicole123 schreef op 09-12-2024 om 21:20:

[..]

Niemand hier zegt dat de daders slachtoffer zijn, niemand heeft medelijden met ze of praat hun daden goed. Dus leg anderen geen woorden in de mond die ze niet zeggen. Wat gesteld wordt is: de daders zijn de daders en zij alleen. De mensen met dezelfde afkomst of religie zijn niet de daders en worden er onterecht wel op aangekeken als mensen willen benoemen, benoemen en nog eens benoemen uit welke bevolkingsgroep de daders afkomstig waren (ook al was het maar de helft ervan, dan nog) en daar generalisaties op toepassen (over 'de islamistische cultuur' spreken e.d.). Waarom steekt het je zo als het benoemd wordt dat het overgrote deel van de Marokkanen en moslims er niets mee te maken had? Ik ben als christen toch ook niet verantwoordelijk voor wat Anders Breivik of Adolf Hitler heeft gedaan?

Je doet dat zelf. De reactie was op een stukje uit het bericht. Als er iemand is die mensen woorden in de mond legt dan ben jij het wel. Of je maakt er een heel verhaal van vol eigen invulling en totaal niet relevant mbt de reactie.

Nicole123 schreef op 09-12-2024 om 21:26:

[..]

Ten eerste noemde Daglichtlamp ook niet in haar berichten dat het haar om mensen om het forum zou gaan. Ze deelt hier slechts feiten over de daders, maar blijkbaar valt het benoemen dat niet alle daders Marokkanen waren hier al in het verkeerde keelgat bij sommigen? Ten tweede zijn uitspraken zoals die van Yesilgoz en Wilders hier ook door diverse mensen in dit topic gedaan. Doe nou niet alsof iedereen het steeds puur over de individuele daders had en nergens over een hele groep of cultuur. Of ik heb het helemaal fout gelezen, dan zijn we het erover eens dat alleen de daders iets te verwijten valt en het verder helemaal niet uitmaakt wat voor afkomst of religie ze hadden.

Word je nou niet moe van jezelf?
En hoeveel van die "iedereen" doen dit? 1 of 2? 

Nicole123 schreef op 09-12-2024 om 21:20:

[..]

Ik zie anders bar weinig moslims afstand nemen van wat er is gebeurd met de macabi fans, net als in dat artikel in de krant "kijk ons eens zielig zijn" nooit "goh wat erg wat er met de Macabi supporters is gebeurd" "wat erg dat het antisemitisme toeneemt" nee alleen ik ben zielig ik ik ik ik ben het eeuwige slachtoffer, zo gaat de integratie inderdaad nooit goedkomen.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 09-12-2024 om 21:33:

[..]

Je doet dat zelf. De reactie was op een stukje uit het bericht. Als er iemand is die mensen woorden in de mond legt dan ben jij het wel. Of je maakt er een heel verhaal van vol eigen invulling en totaal niet relevant mbt de reactie.

[..]

Word je nou niet moe van jezelf?
En hoeveel van die "iedereen" doen dit? 1 of 2?

Ik leg geen woorden in de mond. Ook in dat bericht werden geen daders slachtoffer gemaakt. In het geciteerde stukje staat: welbewust een vals narratief is neergezet dat door politici is gebruikt als stok om een hele gemeenschap mee te slaan
Het punt dat gemaakt wordt is dat de hele gemeenschap aangevallen is/wordt om het gedrag van enkelen. De gemeenschap is geen dader en wordt onterecht door velen wel als dader/aanstichter/opstoker beschouwd.

Hoeveel mensen hier het geweld van de daders niet alleen aan henzelf toerekenen maar vinden dat de afkomst en de religie hierbij betrokken moet worden en dat dat flink benoemd moet worden? Een stuk of 10 denk ik minstens. Je kunt het zelf prima nalezen.

Muurbloem1985 schreef op 09-12-2024 om 21:42:

[..]

Ik zie anders bar weinig moslims afstand nemen van wat er is gebeurd met de macabi fans, net als in dat artikel in de krant "kijk ons eens zielig zijn" nooit "goh wat erg wat er met de Macabi supporters is gebeurd" "wat erg dat het antisemitisme toeneemt" nee alleen ik ben zielig ik ik ik ik ben het eeuwige slachtoffer, zo gaat de integratie inderdaad nooit goedkomen.

Waarom zou specifiek mijn moslim buurman afstand moeten nemen en ik als christen niet? En moet ik dan als christen afstand nemen van wat Anders Breivik deed en mijn moslim buurman niet en moet vooral flink benoemd worden dat hij christen was? Begrijp je echt niet dat je juist met zo'n uitspraak 'ik zie anders bar weinig moslims afstand nemen' hen als een specifiek verantwoordelijke groep hiervoor neerzet? Kun je het ook proberen zo te zien dat een gemiddelde moslim er gewoon helemaal niks mee te maken heeft en graag wil dat iedereen in vrede leeft? 

En hoe vaak zeg jij zelf 'Wat erg dat er zoveel doden in Gaza vallen'? Jij hyperfocust net zo hard slechts op één groep slachtoffers, terwijl in het hele MO conflict zowel aan Israëlische zijde als aan Palestijnse zijde verschrikkelijk leed plaatsvindt. 

Nicole123 schreef op 09-12-2024 om 22:03:

[..]

Waarom zou specifiek mijn moslim buurman afstand moeten nemen en ik als christen niet? En moet ik dan als christen afstand nemen van wat Anders Breivik deed en mijn moslim buurman niet en moet vooral flink benoemd worden dat hij christen was? Begrijp je echt niet dat je juist met zo'n uitspraak 'ik zie anders bar weinig moslims afstand nemen' hen als een specifiek verantwoordelijke groep hiervoor neerzet? Kun je het ook proberen zo te zien dat een gemiddelde moslim er gewoon helemaal niks mee te maken heeft en graag wil dat iedereen in vrede leeft?

En hoe vaak zeg jij zelf 'Wat erg dat er zoveel doden in Gaza vallen'? Jij hyperfocust net zo hard slechts op één groep slachtoffers, terwijl in het hele MO conflict zowel aan Israëlische zijde als aan Palestijnse zijde verschrikkelijk leed plaatsvindt.

Nu probeer je weer van een onderwerp af te zeilen door andere bij de haren er weer bij te pakken, zo een vreemde manier van discussiëren.

Muurbloem1985 schreef op 09-12-2024 om 22:55:

[..]

Nu probeer je weer van een onderwerp af te zeilen door andere bij de haren er weer bij te pakken, zo een vreemde manier van discussiëren.

Huh, hoe kom je daar nou bij? Ik reageerde op jouw post over dat moslims zich zouden moeten verantwoorden en afstand nemen, met de vraag waarom specifiek moslims dat zouden moeten doen. Waarom je specifiek afstand zou moeten nemen van iets als iemand met dezelfde afkomst of religie als jij iets ergs gedaan heeft. Jij begon daar toch zelf over? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.