Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Fleurtje_5
27-11-2024 om 01:05
felija schreef op 26-11-2024 om 19:09:
[..]
Nog één keer: twintig procent heeft een islamitische achtergrond, tachtig procent niet, ze maken zich allemaal schuldig aan antisemitisme. Lees eens goed, post na post wordt het uitgelegd en je hebt het nog niet begrepen blijkbaar. En dan klagen dat er maar op wordt doorgegaan.
Ik heb laatst een bericht met heel andere cijfers geplaatst. Ik hoef niet jou mening over te nemen als ik een andere mening heb. Die kun je ook lezen. Post na post. En nog steeds ben je het niet met mij eens.
Nederland is geen moslimland. Ik weet niet hoeveel mensen met een islamitische achtergrond er wonen. Die 20% zegt mij dus niets. Als die 20% in één stad wonen is het veel, is het verdeeld over het hele land dan is het nog steeds teveel. Antisemitisme is gewoon fout.
Fleurtje_5
27-11-2024 om 01:05
Muurbloem1985 schreef op 26-11-2024 om 19:15:
[..]
Nog een keer hoeveel mensen in Nederland is moslim?
Dit dus.
Fleurtje_5
27-11-2024 om 01:06
felija schreef op 26-11-2024 om 19:17:
[..]
Hou op hoor, de link heeft in de verste verte niks te maken met wie er hier in Nederland antisemitisch zijn.
Maar heeft wel alles te maken met Jodenhaat over de hele wereld. De foto zegt meer dan genoeg.
Fleurtje_5
27-11-2024 om 01:08
Gebruikersnaaminvullen schreef op 26-11-2024 om 20:47:
[..]
Welk rapport van de Anne Frankstichting zegt dat? Er staan nogal wat rapporten op die website
Precies. Ik lees overal andere getallen.
Fleurtje_5
27-11-2024 om 01:11
Malibu2 schreef op 26-11-2024 om 23:08:
[..]
De organisatie had al toestemming gekregen voor de Dam. Pas vanmiddag werd dat ingetrokken.
En daarnaast is komende zaterdagmiddag een pro Palestina mars op dezelfde drukke Dam. Ook dan is er veel winkelend publiek, de zaterdag voor Sinterklaas. Maar de driehoek zal wellicht minder veiligheidsrisico voor de deelnemers aan die mars verwachten...
Ongelooflijk.
BeesAreCool
27-11-2024 om 06:45
kerstbeer schreef op 26-11-2024 om 21:01:
[..]
heel goed punt
Het is bij Blue sky ook al levendig. Bij eerdere alternatieven was dat minder.
Zodra er genoeg mensen overgelopen zijn van een platform naar een andere wordt de aanzuigende werking steeds groter en ik denk dat ze dat stadium bereikt hebben.
Interessant om te zien hoe dat werkt online.
Ik probeer te bedenken waarmee je dit kan vergelijken van de tijd voor er internet was.
Muurbloem1985
27-11-2024 om 06:46
Nicole123 schreef op 26-11-2024 om 23:17:
[..]
Ik vind het in beide gevallen oké als een demonstratie naar een andere plek verplaatst wordt. Demonstreren is een grondrecht, maar zelf bepalen op welke plek is geen grondrecht. Waar je voor protesteert maakt voor mij daarbij niet uit, wel of de veiligheidsdriehoek het verantwoord vindt op een bepaalde plek.
Wat jij en anderen nu hier doen vind ik een beetje stemmingmaken en zoeken naar spijkers op laag water. Waar werd dan in de media steeds geroepen dat het bizar was dat die andere demonstratie verplaatst moest worden? Wie zei dat? Volgens mij waren dat enkel de deelnemers aan en sympathisanten van die demonstratie, net als dat deelnemers aan en sympathisanten van deze demonstratie zullen zeggen dat zij het bizar vinden dat zij verplaatst worden. Je doet nu net alsof er met 2 maten gemeten wordt, maar een burgemeester mag gewoon een demonstratie verplaatsen en doet dat ook heel vaak. De deelnemers zijn daar eigenlijk altijd niet zo blij mee (van welke demonstratie ook), maar het is niet hun grondrecht om de locatie te bepalen. Je kunt wel overal een 'kijk ze zijn tegen de joden!' achter gaan zoeken en in gaan leggen, maar dat brengt mensen niet nader tot elkaar en de strijd tegen antisemitisme win je er ook niet mee.
En waarom moeten de demonstraties verplaatst worden? Omdat de pro pallies zich niet kunnen gedragen maar dat zeg je er niet bij.
Malibu2
27-11-2024 om 07:21
Muurbloem1985 schreef op 27-11-2024 om 06:46:
[..]
En waarom moeten de demonstraties verplaatst worden? Omdat de pro pallies zich niet kunnen gedragen maar dat zeg je er niet bij.
Klopt. Maar je gaat Nicole niet overtuigen, ze kan of wil dat niet zien.
Muurbloem1985
27-11-2024 om 07:29
Malibu2 schreef op 27-11-2024 om 07:21:
[..]
We zijn nu zo ver gekomen dat het normaal wordt gevonden dat mensen die vreedzaam willen protesteren het niet op de plek kunnen doen waar ze willen omdat ze worden belaagd door een horde relschoppers die zich niet kunnen gedragen, vreselijk dat dit in Nederland zo ver moet komen.
Gebruikersnaaminvullen
27-11-2024 om 07:30
[..]
Ik kan er ook niet bij. Al een jaar lang zijn er op zeer regelmatige basis pro-plastina demonstraties, is er voor ruim 4 miljoen aan schade toegebracht, zijn universiteiten en openbare ruimten als onveilig ervaren door joden en is er een jodenjacht geweest die verdomd veel weg had van de kristallnacht. Maar meningen die vinden dat Halsema moet zorgen dat een antisemitisme demonstratie op de Dam plaats moet laten vinden om een signaal af te geven worden weggezet als stemmingmakerij. En de pro palestijnen staan er gewoon op zaterdag, onverteerbaar.
Bakblik
27-11-2024 om 07:37
Muurbloem1985 schreef op 26-11-2024 om 19:15:
[..]
Nog een keer hoeveel mensen in Nederland is moslim?
https://longreads.cbs.nl/nederland-in-cijfers-2023/welk-geloof-hangen-we-aan/
5.6 % van de Nederlandse bevolking was in 2023 moslim. Vrij makkelijk te vinden dat kan je zelf ook, dat hoef je niet te vragen.....
In theorie is 6 van de 100 mensen moslim.
Net als bij onze christelijke religies zijn er onder moslims ook afvalligen. Die nog wel geregistreerd staan als moslim maar niet meer actief gelovig. Ik heb mij ook niet laten uitschrijven bij de katholieke kerk maar ben niet meer actief binnen het geloof en zo ken ik ook twee afvallige moslims persoonlijk.
Nou zijn er wel steden waar het percentage hoger ligt dan in dorpen op het platteland. Hier in het westen van het land zijn de moslims meer zichtbaar dan in het oosten bijvoorbeeld. Hier in mijn dorp zie ik dagelijks moslims, mijn sibling woont in een klein dorp in Gelderland en in het dagelijks leven komt haar gezin nooit moslims tegen. Pas als ze naar Arnhem gaan om te winkelen zijn ze zichtbaar.
Van de 17.942.042 die Nederland op 1 januari van dit jaar had zijn er dus net iets meer dan 1.000.000 moslims.
Edit:
Muurbloem1985 woon jij soms in een klein dorpje ergens ver buiten de Randstad?
In mijn persoonlijke levenssfeer ervaar ik dat mensen die in het dageljks leven nauwelijks moslims meemaken er heel negatief instaan. Grote monden hebben over dat moslims allemaal relschoppers zijn en niet deugen maar dat valt echt heel erg mee als je contact met ze hebt.
Daglichtlamp
27-11-2024 om 07:49
Nu vraag ik me af waarom begrip voor de burgemeester dat ze een demonstratie verplaatst uitgelegd wordt als begrip voor relschoppers en geweldplegers.
Dus om alle twijfel weg te nemen:
Het verstoren of onmogelijk maken van een demonstratie is verschrikkelijk. Geweld tegen demonstranten moet hard worden aangepakt.
Wat Halsema probeert is volgens mij de demonstratie te laten houden op een plaats waar het goed mogelijk is om dat te doen.
Zilver_gray
27-11-2024 om 07:58
[..]
Ik denk ook niet dat je elkaar moet willen overtuigen. Elkaars standpunt proberen begrijpen zou een uitgangspunt kunnen zijn.
Die nuance zie ik meer bij Nicole en andere “linkse” forumleden dan bij de degene die alle discussie neerslaat door overal antisemitisme op te roepen of dat Israël “gehaat” wordt. Geen normaal gesprek mogelijk met die mensen.
Jammer!
Miraval
27-11-2024 om 08:09
Nicole123 schreef op 26-11-2024 om 23:17:
[..]
Ik vind het in beide gevallen oké als een demonstratie naar een andere plek verplaatst wordt. Demonstreren is een grondrecht, maar zelf bepalen op welke plek is geen grondrecht. Waar je voor protesteert maakt voor mij daarbij niet uit, wel of de veiligheidsdriehoek het verantwoord vindt op een bepaalde plek.
Wat jij en anderen nu hier doen vind ik een beetje stemmingmaken en zoeken naar spijkers op laag water. Waar werd dan in de media steeds geroepen dat het bizar was dat die andere demonstratie verplaatst moest worden? Wie zei dat? Volgens mij waren dat enkel de deelnemers aan en sympathisanten van die demonstratie, net als dat deelnemers aan en sympathisanten van deze demonstratie zullen zeggen dat zij het bizar vinden dat zij verplaatst worden. Je doet nu net alsof er met 2 maten gemeten wordt, maar een burgemeester mag gewoon een demonstratie verplaatsen en doet dat ook heel vaak. De deelnemers zijn daar eigenlijk altijd niet zo blij mee (van welke demonstratie ook), maar het is niet hun grondrecht om de locatie te bepalen. Je kunt wel overal een 'kijk ze zijn tegen de joden!' achter gaan zoeken en in gaan leggen, maar dat brengt mensen niet nader tot elkaar en de strijd tegen antisemitisme win je er ook niet mee.
Het is wel zo dat zaterdag een Pro Palestijnse demonstratie wel door mag gaan op de Dam, uhm zaterdag? Ook druk met winkelend publiek.... dus dat vind ik al dubieus.
En wie waren dat die vonden dat de demonstratie op de Dam wel had moeten kunnen? Ik heb best wat programma's of artikelen gelezen waarin dat stond. Of mensen gehoord in de media die dat vonden.
En wat jij zegt "kijk ze zijn tegen de Joden" maak je er echt zelf van, want dat heb ik nooit gezegd. Over stemmingmakerij gesproken.
Gelijke monniken gelijke kappen. Dan ook die demonstratie van zaterdag verplaatsen. Maar niet de ene wel en de andere niet. Dat is voor mij toch echt meten met 2 maten.
Miraval
27-11-2024 om 08:12
Zilver_gray schreef op 27-11-2024 om 07:58:
[..]
Ik denk ook niet dat je elkaar moet willen overtuigen. Elkaars standpunt proberen begrijpen zou een uitgangspunt kunnen zijn.
Die nuance zie ik meer bij Nicole en andere “linkse” forumleden dan bij de degene die alle discussie neerslaat door overal antisemitisme op te roepen of dat Israël “gehaat” wordt. Geen normaal gesprek mogelijk met die mensen.
Jammer!
Hmmm... jammer dat de "linkse" forummers in jouw ogen zo genuanceerd zijn en anderen (dus rechtse?) Niet. Volgens mij zijn er meer die hun standpunten nuanceren alleen zijn die standpunten anders.
dat eerste heb je gelijk in, de meningen liggen te ver uit elkaar om het eens te worden. Maar ook mijn standpunt omtrent de demonstratie wordt nu verdraaid als stemmingmakerij en een verkapte "ze zijn tegen de Joden" uitspraak. Dat heb ik helemaal nergens beweerd.