Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Daglichtlamp schreef op 26-11-2024 om 21:41:

Het is ook niet alsof ze naar een achteraf plek verbannen worden, het protest is nu bij het stadhuis.Ik vind dit soort zaken ook ingewikkeld, maar niemand is erbij gebaat als het niet goed beveiligd kan worden.

Blablabla het hoofd buigen voor terrorisme en geweld dat is wat het is.

Het is ook niet alsof ze naar een achteraf plek verbannen worden, het protest is nu bij het stadhuis.Ik vind dit soort zaken ook ingewikkeld, maar niemand is erbij gebaat als het niet goed beveiligd kan worden.

Gezien de afgelopen weken en wat er is gebeurd vind ik dat Halsema de verplichting op zich zou moeten nemen om te zorgen dat ze wel veilig op de Dam kunnen staan. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 26-11-2024 om 21:37:

[..]

Ik vind het bizar, heel bizar. Eigenlijk meer richting schandalig als je kijkt naar wat "andere" demonstraties en protesten al hebben gekost.

Tja, de enige opties waren het geheel annuleren van de manifestatie (dat was een absolute no-go), instemmen met een andere locatie of een kort geding aanspannen en hopen op een gunstige uitkomst. In het laatste geval zit je ook nog met de tijd, op het moment dat er een uitspraak komt moet je op heel korte termijn nog van alles doen. De Nee van Halsema kwam slechts 53 uur voor aanvang van de manifestatie. En daarnaast, als toch een of andere gek erin slaagt iets te doen, hoe zit het dan? Je wil als organisatie ook een zo veilig mogelijke plek creëren voor het publiek.

(De aanvraag van de manifestatie was meer dan een week geleden gedaan en in eerste instantie was er toestemming verleend. Een week later blijkt het toch niet te kunnen..)

Daglichtlamp schreef op 26-11-2024 om 19:54:

[..]

Dat is inderdaad een samenvatting van de Kamerbrief (dus ik zou je nog steeds aanraden om de brief zelf ook te lezen voor het complete verhaal), welke van deze punten denk je dat gaan helpen dan?

Blijven zemelen of het nu om moslims of Marokkanen gaat en hoe gemeen het is om dat te zeggen heeft in ieder geval totaal maar dan ook totaal geen zin. En zal ook niets veranderen aan het groeiend antisemitisme. En reacties onnodig analyseren, uitdiepen en tot in den treure tegenspreken van iemand waar je het niet mee eens bent al helemaal niet.

Ik vind het een totaal verkeerd signaal wat er nu afgegeven wordt door Amsterdam. Halsema heeft een punt dat de Dam op donderdagavond meer risico oplevert, maar in eerste instantie was er al toestemming verleend voor de manifestatie  op die plek. Iets meer dan 2 dagen van tevoren kan het ineens niet meer? 

En waar mijn grootste pijnpunt zit is dat de deelnemers aan de manifestatie nu moeten verkassen omdat pro Hamas types wellicht geweld tegen hem willen plegen. Juist nu zou de Amsterdamse driehoek pal achter deze groep moeten staan en het signaal moeten afgeven dat er daadwerkelijk geen plek is voor Jodenhaat in Amsterdam (en in Nederland). Juist nu had de manifestatie plaats moeten vinden op de Dam. Maar we geven weer toe aan de mogelijke dreiging. En dan heb je al verloren. 

Malibu2 schreef op 26-11-2024 om 21:56:

[..]

Tja, de enige opties waren het geheel annuleren van de manifestatie (dat was een absolute no-go), instemmen met een andere locatie of een kort geding aanspannen en hopen op een gunstige uitkomst. In het laatste geval zit je ook nog met de tijd, op het moment dat er een uitspraak komt moet je op heel korte termijn nog van alles doen. De Nee van Halsema kwam slechts 53 uur voor aanvang van de manifestatie. En daarnaast, als toch een of andere gek erin slaagt iets te doen, hoe zit het dan? Je wil als organisatie ook een zo veilig mogelijke plek creëren voor het publiek.

(De aanvraag van de manifestatie was meer dan een week geleden gedaan en in eerste instantie was er toestemming verleend. Een week later blijkt het toch niet te kunnen..)

Dit

De veiligheid vind ik op het moment belangrijker dan de plek. Hieruit blijkt maar weer hoe ernstig jodenhaat is in Nederland. De agressie, dreiging is zo groot dat de Gemeente niet in staat is om deze mensen te beschermen. Daarnaast geef je een signaal af aan het tuig.... ze hebben zoveel macht dat de Gemeente/politie voor ze buigt. 

Diep triest!

Malibu2 schreef op 26-11-2024 om 22:10:

[..]

Ik vind het een totaal verkeerd signaal wat er nu afgegeven wordt door Amsterdam. Halsema heeft een punt dat de Dam op donderdagavond meer risico oplevert, maar in eerste instantie was er al toestemming verleend voor de manifestatie op die plek. Iets meer dan 2 dagen van tevoren kan het ineens niet meer?

En waar mijn grootste pijnpunt zit is dat de deelnemers aan de manifestatie nu moeten verkassen omdat pro Hamas types wellicht geweld tegen hem willen plegen. Juist nu zou de Amsterdamse driehoek pal achter deze groep moeten staan en het signaal moeten afgeven dat er daadwerkelijk geen plek is voor Jodenhaat in Amsterdam (en in Nederland). Juist nu had de manifestatie plaats moeten vinden op de Dam. Maar we geven weer toe aan de mogelijke dreiging. En dan heb je al verloren.

Helemaal mee eens. De Pro Palestijnse demonstratie een paar weken geleden die verplaatst moest worden was vreselijk tot aan kort geding en toch daar gaan staan aan toe. En juist nu, zou er gewoon gezorgd moeten worden dat dit wel kan op de Dam. Dan maar meer maatregelen. Dit signaal is veelzeggend en erg jammer.

Demonstreren is toch zo'n belangrijk grondrecht? Dat werd maar herhaald in de media de afgelopen weken, dat het bizar was dat de demonstratie verplaatst moest worden. En nu gebeurd het dus weer. Alleen van de andere kant. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

26-11-2024 om 22:38 Topicstarter

https://www.parool.nl/amsterdam/manifestatie-tegen-antisemitisme-verplaatst-naar-stopera~be42b5ee1/

Ook korpschef Peter Holla benadrukte dat de beslissing puur vanuit veiligheidsoogpunt is genomen. “Het is voor de politie onmogelijk om aanstaande donderdag de demonstratie op de Dam veilig te laten verlopen. Daarom hebben we met elkaar afgesproken dat verplaatsing de enige optie is. Dat doen we wel vaker in Amsterdam. Het demonstratierecht blijft daarmee overeind, terwijl de politie in staat is om haar werk te doen en mensen te beschermen,” aldus Holla.

De gemeente stelt dat de Dam het afgelopen jaar steeds vaker te maken heeft met demonstraties. “De druk op deze locatie is dusdanig toegenomen, dat we de afgelopen maanden kritisch kijken naar andere locatiemogelijkheden voor demonstraties en dit de komende tijd ook zullen blijven doen. Zo mag de dagelijkse Pro-Palestijnse demonstratie sinds deze zomer ook niet langer op de Dam plaatsvinden,” aldus de woordvoerder van burgemeester Halsema.

Daglichtlamp schreef op 26-11-2024 om 22:38:

https://www.parool.nl/amsterdam/manifestatie-tegen-antisemitisme-verplaatst-naar-stopera~be42b5ee1/

Ook korpschef Peter Holla benadrukte dat de beslissing puur vanuit veiligheidsoogpunt is genomen. “Het is voor de politie onmogelijk om aanstaande donderdag de demonstratie op de Dam veilig te laten verlopen. Daarom hebben we met elkaar afgesproken dat verplaatsing de enige optie is. Dat doen we wel vaker in Amsterdam. Het demonstratierecht blijft daarmee overeind, terwijl de politie in staat is om haar werk te doen en mensen te beschermen,” aldus Holla.

De gemeente stelt dat de Dam het afgelopen jaar steeds vaker te maken heeft met demonstraties. “De druk op deze locatie is dusdanig toegenomen, dat we de afgelopen maanden kritisch kijken naar andere locatiemogelijkheden voor demonstraties en dit de komende tijd ook zullen blijven doen. Zo mag de dagelijkse Pro-Palestijnse demonstratie sinds deze zomer ook niet langer op de Dam plaatsvinden,” aldus de woordvoerder van burgemeester Halsema.

Maar dat betekent niet dat de Pro Palestijnse demonstraties er niet gehouden worden. Integendeel die gaan gewoon toch naar de Dam en laten zich gillend naar de bus wegslepen. Om dan later te gaan janken dat ze zo hard worden aangepakt.... 

Er is geen respect meer voor de politie, en er mag wat mij betreft harder worden opgetreden. Wegslepen, naar de bus? Zelf lopen of de gevolgen accepteren.
Pro-Palestijnse demonstranten van Dam verwijderd | De Limburger

Thora schreef op 26-11-2024 om 22:01:

[..]

Blijven zemelen of het nu om moslims of Marokkanen gaat en hoe gemeen het is om dat te zeggen heeft in ieder geval totaal maar dan ook totaal geen zin. En zal ook niets veranderen aan het groeiend antisemitisme. En reacties onnodig analyseren, uitdiepen en tot in den treure tegenspreken van iemand waar je het niet mee eens bent al helemaal niet.

Volgens mij stelde Daglichtlamp je een heel concrete vraag over wat je specifiek vindt van de antisemitisme voorstellen van het kabinet. Waarom blijf je dan juist zelf over iets heel anders doorgaan waarvan je vindt dat het maar gezemel is? Je gaat totaal niet in op haar post. Als er iemand hier niet zemelt, maar steeds weer probeert de discussie hier op inhoud te voeren en input daarvoor te geven in de vorm van bijv artikelen en nieuws dan is het Daglichtlamp wel. Ik snap dus deze sneer richting haar niet.

Daglichtlamp schreef op 26-11-2024 om 22:38:

De organisatie had al toestemming gekregen voor de Dam. Pas vanmiddag werd dat ingetrokken. 

En daarnaast is komende zaterdagmiddag een pro Palestina mars op dezelfde drukke Dam. Ook dan is er veel winkelend publiek, de zaterdag voor Sinterklaas. Maar de driehoek zal wellicht minder veiligheidsrisico voor de deelnemers aan die mars verwachten...

Miraval schreef op 26-11-2024 om 22:20:

[..]

Demonstreren is toch zo'n belangrijk grondrecht? Dat werd maar herhaald in de media de afgelopen weken, dat het bizar was dat de demonstratie verplaatst moest worden. En nu gebeurd het dus weer. Alleen van de andere kant.

Ik vind het in beide gevallen oké als een demonstratie naar een andere plek verplaatst wordt. Demonstreren is een grondrecht, maar zelf bepalen op welke plek is geen grondrecht. Waar je voor protesteert maakt voor mij daarbij niet uit, wel of de veiligheidsdriehoek het verantwoord vindt op een bepaalde plek. 

Wat jij en anderen nu hier doen vind ik een beetje stemmingmaken en zoeken naar spijkers op laag water. Waar werd dan in de media steeds geroepen dat het bizar was dat die andere demonstratie verplaatst moest worden? Wie zei dat? Volgens mij waren dat enkel de deelnemers aan en sympathisanten van die demonstratie, net als dat deelnemers aan en sympathisanten van deze demonstratie zullen zeggen dat zij het bizar vinden dat zij verplaatst worden. Je doet nu net alsof er met 2 maten gemeten wordt, maar een burgemeester mag gewoon een demonstratie verplaatsen en doet dat ook heel vaak. De deelnemers zijn daar eigenlijk altijd niet zo blij mee (van welke demonstratie ook), maar het is niet hun grondrecht om de locatie te bepalen. Je kunt wel overal een 'kijk ze zijn tegen de joden!' achter gaan zoeken en in gaan leggen, maar dat brengt mensen niet nader tot elkaar en de strijd tegen antisemitisme win je er ook niet mee.

Nicole123 schreef op 26-11-2024 om 23:05:

[..]

Volgens mij stelde Daglichtlamp je een heel concrete vraag over wat je specifiek vindt van de antisemitisme voorstellen van het kabinet. Waarom blijf je dan juist zelf over iets heel anders doorgaan waarvan je vindt dat het maar gezemel is? Je gaat totaal niet in op haar post. Als er iemand hier niet zemelt, maar steeds weer probeert de discussie hier op inhoud te voeren en input daarvoor te geven in de vorm van bijv artikelen en nieuws dan is het Daglichtlamp wel. Ik snap dus deze sneer richting haar niet.

Die vraag was niet aan mij. Ik zag dat opmerkingen van iemand anders. En op die opmerkingen werd steeds weer lullig gereageerd in de trant van dat het nergens op sloeg wat diegene zei. En nee, ik vind dat niets toevoegen aan het probleem van het toenemende antisemitisme. Dat is namelijk het echte probleem en ik vind het ronduit schrijnend dat er steeds weer kwalijk wordt gedaan over het feit dat de grootste antisemieten uit de islamitische wereld komen. 

Fleurtje_5 schreef op 26-11-2024 om 18:23:

[..]

Ik denk eerder dat de haat toeneemt naar mate de haat en wantoestanden tegen Joden en andersgelovigen toeneemt.

En het werkt juist averechts als mensen die zorgen aangeven, en het word weggewuifd met 'jamaar', of een staatssecretaris pakt zich op omdat het niet genoemd mag worden omdat het over een groepje van haar geloofsgenoten gaat, terwijl zij juist ook kon optreden en het bespreekbaar had kunnen maken.

De belangen van de mensen die er slachtoffer van zijn of bang zijn slachtoffer te worden.

ps. Ik hoorde vanavond bij VandaagInside van journaliste Merel Ek dat Noa Achahakbar had gezegd dat ze niet is opgestapt wegens racisme.

Daglichtlamp schreef op 26-11-2024 om 19:04:

[..]

Maar wat vind je nu van de plannen om het aan te pakken? Of is het jou teveel moeite om een echte bron (een brief van de regering) te lezen?

Is er een echtere bron dan ervaringsdeskundigen?

Gisteren heb ik hier een bericht van Rijksoverheid over aanpak van antisemitisme geplaatst. Had je die niet gezien?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.