Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Nicole123 schreef op 25-11-2024 om 09:54:

[..]

Dat kan ja. Het lijkt me in ieder geval onzinnig om antisemitisme in de Nederlandse samenleving als een soort 'Marokkanen-probleem' of 'moslim-probleem' te framen, als blijkt dat 80% van het antisemitisme daar helemaal niet vandaan komt. Als het bijv. gaat om beleid op scholen, dan is het dus zinvol om op alle scholen hier aandacht aan te besteden (klassikaal of individueel of een combi). Niet bijv. enkel op islamitische (weekend)scholen of scholen waar veel van oorsprong Marokkaanse kinderen op zitten. Wat je wel kunt doen is als blijkt dat op bepaalde scholen veel antisemitisme voorkomt op die scholen een intensiever beleid zetten. Maar dat is dan dus omdat je dat antisemitisme daar hebt geconstateerd, niet omdat er een bepaalde bevolkingsgroep zit. Ik vind dat wel van belang, omdat je anders racisme (antisemitisme is een vorm van racisme, namelijk racisme tegen joden) met racisme bestrijdt.

Ja joh je zult bepaalde bevolkingsgroepen een keer een spiegel voorhouden, erg racistisch hoor.

Muurbloem1985 schreef op 25-11-2024 om 10:52:

[..]

Ja joh je zult bepaalde bevolkingsgroepen een keer een spiegel voorhouden, erg racistisch hoor.

Je moet antisemieten een spiegel voorhouden, niet Marokkanen. De feiten zijn: 

- 20% van het antisemitisme komt van mensen met een Marokkaanse achtergrond, 80% van anderen

- de meerderheid van de Marokkanen doet geen antisemitische uitlatingen

Als je dan niet specifiek de antisemieten maar specifiek de Marokkanen een spiegel gaat voorhouden, dan ben je racistisch bezig ja. Dan gaat het je in mijn ogen niet vóór de joden als groep, maar tégen de Marokkanen als groep. Of je hebt een heel krom beeld, waarbij je voor je eigen gemak maar even Marokkaan=antisemiet en antisemiet=Marokkaan ervan maakt, los van de feiten. 

Wat zo kwalijk is aan antisemitisme is dat daarbij mensen negatief bejegend worden puur om hun afkomst en/of geloof. Dat willen bestrijden door andere groepen negatief te bejegenen puur om hun afkomst en/of geloof is vrij bizar.

Nicole123 schreef op 25-11-2024 om 11:28:

[..]

Je moet antisemieten een spiegel voorhouden, niet Marokkanen. De feiten zijn:

- 20% van het antisemitisme komt van mensen met een Marokkaanse achtergrond, 80% van anderen

- de meerderheid van de Marokkanen doet geen antisemitische uitlatingen

Als je dan niet specifiek de antisemieten maar specifiek de Marokkanen een spiegel gaat voorhouden, dan ben je racistisch bezig ja. Dan gaat het je in mijn ogen niet vóór de joden als groep, maar tégen de Marokkanen als groep. Of je hebt een heel krom beeld, waarbij je voor je eigen gemak maar even Marokkaan=antisemiet en antisemiet=Marokkaan ervan maakt, los van de feiten.

Feit is dat er onder Marokkanen veel antisemitische gedachten leeft, dit krijgen ze mee van de Moskee en haat TV die ze meekrijgen, door maar de doen alsof het probleem niet bestaat los je het ook niet op.

Nicole123 schreef op 25-11-2024 om 11:33:

Wat zo kwalijk is aan antisemitisme is dat daarbij mensen negatief bejegend worden puur om hun afkomst en/of geloof. Dat willen bestrijden door andere groepen negatief te bejegenen puur om hun afkomst en/of geloof is vrij bizar.

Dat vind je kwalijk maar antisemitisme zelf niet?

Muurbloem1985 schreef op 25-11-2024 om 11:35:

[..]

Dat zegt ze niet.

Muurbloem1985 schreef op 25-11-2024 om 11:35:

[..]

Huh? Natuurlijk vind ik antisemitisme zelf kwalijk. Antisemitisme is het negatief bejegenen van joodse mensen puur vanwege hun afkomst of geloof.

Nicole123 schreef op 25-11-2024 om 11:37:

[..]

Huh? Natuurlijk vind ik antisemitisme zelf kwalijk. Antisemitisme is het negatief bejegenen van joodse mensen puur vanwege hun afkomst of geloof.

Zomergasten - Hans Teeuwen. Fragment 'een prettig gesprek' met Pim Fortuyn en Theo van Gogh.

Muurbloem1985 schreef op 25-11-2024 om 11:34:

[..]

Feit is dat er onder Marokkanen veel antisemitische gedachten leeft, dit krijgen ze mee van de Moskee en haat TV die ze meekrijgen, door maar de doen alsof het probleem niet bestaat los je het ook niet op.

Feit is dat dat geldt voor 20% van de Marokkanen, 80% komt van anderen. Nergens wordt gedaan alsof het probleem niet zou bestaan, dat maak jij ervan. 

felija schreef op 25-11-2024 om 11:37:

[..]

Dat zegt ze niet.

Ik snap haar gedachtegang wel, dat je niet alle Marokkanen op antisemitisme moet aankijken, dat klopt, maar dat betekent niet dat je kunt zeggen dat er onder Marokkanen geen antisemitisme bestaat, en dat je op moslimscholen geen les over antisemitisme moet geven omdat dat "zielig" is voor de moslims dan moet je het juist op moslimscholen aanpakken.

Muurbloem1985 schreef op 25-11-2024 om 11:34:

[..]

Ik doe niet alsof antisemitisme niet bestaat. Ik doe ook niet alsof er geen Marokkaanse antisemieten zijn. Ik bestrijd wel het frame dat die twee zodanig verbonden zouden zijn dat je antisemitisme puur zou moeten aanpakken via de Marokkaanse gemeenschap. Dan bestrijd je namelijk maar 20%. Die andere 80% willen we toch ook niet laten voortbestaan? 

Muurbloem1985 schreef op 25-11-2024 om 11:40:

[..]

Ik snap haar gedachtegang wel, dat je niet alle Marokkanen op antisemitisme moet aankijken, dat klopt, maar dat betekent niet dat je kunt zeggen dat er onder Marokkanen geen antisemitisme bestaat, en dat je op moslimscholen geen les over antisemitisme moet geven omdat dat "zielig" is voor de moslims.

Hoho, dat zeg ik helemaal nergens, leg mij geen woorden in de mond die ik nooit geschreven heb. Ik beweer niet dat er onder Marokkanen geen antisemitisme bestaat. Ik beweer niet dat je op moslimscholen geen les over antisemitisme moet geven. Ik beweer ook niet dat dat zielig zou zijn voor moslims. Lees je wel wat ik schrijf of vul je zelf alles in? Ik stelde dat je op álle scholen les over antisemitisme moet geven en in het bijzonder op scholen waar daadwerkelijk veel antisemitisme heerst. Omdat ik niet enkel 20% wil aanpakken maar 100% van het antisemitisme. 

Nicole123 schreef op 25-11-2024 om 11:40:

[..]

Ik doe niet alsof antisemitisme niet bestaat. Ik doe ook niet alsof er geen Marokkaanse antisemieten zijn. Ik bestrijd wel het frame dat die twee zodanig verbonden zouden zijn dat je antisemitisme puur zou moeten aanpakken via de Marokkaanse gemeenschap. Dan bestrijd je namelijk maar 20%. Die andere 80% willen we toch ook niet laten voortbestaan?

Er zijn ook projecten bij o.a. Feyenoord om antisemitisme tegen te gaan, dus dat probeert men ook, maar feit is dat het bij moslims gewoon een groter probleem is.

Nicole123 schreef op 25-11-2024 om 09:54:

[..]

Dat kan ja. Het lijkt me in ieder geval onzinnig om antisemitisme in de Nederlandse samenleving als een soort 'Marokkanen-probleem' of 'moslim-probleem' te framen, als blijkt dat 80% van het antisemitisme daar helemaal niet vandaan komt. Als het bijv. gaat om beleid op scholen, dan is het dus zinvol om op alle scholen hier aandacht aan te besteden (klassikaal of individueel of een combi). Niet bijv. enkel op islamitische (weekend)scholen of scholen waar veel van oorsprong Marokkaanse kinderen op zitten. Wat je wel kunt doen is als blijkt dat op bepaalde scholen veel antisemitisme voorkomt op die scholen een intensiever beleid zetten. Maar dat is dan dus omdat je dat antisemitisme daar hebt geconstateerd, niet omdat er een bepaalde bevolkingsgroep zit. Ik vind dat wel van belang, omdat je anders racisme (antisemitisme is een vorm van racisme, namelijk racisme tegen joden) met racisme bestrijdt.

precies. maatwerk. helemaal eens👍️

ook trouwens eens met de opmerkingen dat israël veroordelen niet per sé antisemitisme is. het kan mij geen bal schele naar welke kerk die gasten gaan, maar zowel Hamas als de Israëlische regering zijn wat mij betreft compleet van god los. (pun intended) 

Nicole123 schreef op 25-11-2024 om 11:43:

[..]

Hoho, dat zeg ik helemaal nergens, leg mij geen woorden in de mond die ik nooit geschreven heb. Ik beweer niet dat er onder Marokkanen geen antisemitisme bestaat. Ik beweer niet dat je op moslimscholen geen les over antisemitisme moet geven. Ik beweer ook niet dat dat zielig zou zijn voor moslims. Lees je wel wat ik schrijf of vul je zelf alles in? Ik stelde dat je op álle scholen les over antisemitisme moet geven en in het bijzonder op scholen waar daadwerkelijk veel antisemitisme heerst. Omdat ik niet enkel 20% wil aanpakken maar 100% van het antisemitisme.

Men probeert dat ook, er loopt o.a. een project bij het ROC Amsterdam, maar in het geheel lijkt het niet te helpen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.