Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Malibu2
24-11-2024 om 20:01
Daglichtlamp schreef op 24-11-2024 om 16:52:
[..]
Ik wil toch heel voorzichtig zijn met deze vergelijking. De situatie nu is wel heel anders dan de situatie toen. Ik vind het ingewikkeld. Wordt er te snel geroepen dat er sprake is van antisemitisme als het eigenlijk gaat om kritiek op het handelen van de staat Israël? Of is het omgekeerde ook waar, en wordt antisemitisme vermomd als kritiek op het handelen van de staat Israël?
Maar laten we scherp blijven, en onze wetten en rechtsstaat in goede orde houden. Laten we onze wetten tegen discriminatie en dus ook tegen antisemitisme niet verzwakken. Laten we allen het goede voorbeeld geven en mensen behandelen om wie ze zelf zijn, en niet oordelen naar de groep waar ze bijhoren.
Dan zou je dit interview moeten bekijken met historicus en hoogleraar Niall Ferguson, daarin wordt precies dezelfde vraag gesteld. De situatie is nu heel anders dan in de jaren '30, waarom dan toch die vergelijking?
https://youtu.be/LpMQSVp7NTg?si=Yi9fLP9AYBYDk5nVMalibu2
24-11-2024 om 20:21
Muurbloem1985 schreef op 24-11-2024 om 20:05:
Het is ook absurd, ook juridisch gezien.
Britse advocate Natasha Hausdorf legt dat hier uit:
Daglichtlamp
24-11-2024 om 20:22
Malibu2 schreef op 24-11-2024 om 20:01:
[..]
Dan zou je dit interview moeten bekijken met historicus en hoogleraar Niall Ferguson, daarin wordt precies dezelfde vraag gesteld. De situatie is nu heel anders dan in de jaren '30, waarom dan toch die vergelijking?
https://youtu.be/LpMQSVp7NTg?si=Yi9fLP9AYBYDk5nV
Maar hier hebben we het toch over de situatie in Nederland? Waarom zou ik dan kijken naar een filmpje van een buitenlandse hoogleraar?
Nicole123
24-11-2024 om 20:29
Muurbloem1985 schreef op 24-11-2024 om 19:13:
[..]
Waarom heb jij daar zooo een last van dan
Ik vind het irritant als mensen hun eigen posts steeds herhalen. Ik vraag ook wel eens mensen die lange posts (van anderen) quoten om dat niet te doen. Waarom vind jij dat je je hierin moet mengen als ik zo'n verzoek doe?
Malibu2
24-11-2024 om 20:53
Daglichtlamp schreef op 24-11-2024 om 20:22:
[..]
Maar hier hebben we het toch over de situatie in Nederland? Waarom zou ik dan kijken naar een filmpje van een buitenlandse hoogleraar?
De situatie op universiteiten. En daarin verschilt Nederland niet veel van Amerika. Er leven vergelijkbare ideeën, de uitvoering wordt gekopieerd (neem als simpel voorbeeld de tentenkampen).
Het is belangrijk om de geschiedenis te kennen zodat dezelfde fouten niet worden herhaald. We zeggen (vrijwel) allemaal "Nooit meer", maar als je geen compleet plaatje hebt van wat er aan de Holocaust vooraf ging, hoe wil je dan herhaling voorkomen? Herken je dan de risicofactoren?
In dit geval gaat het om de rol van universiteiten, niet een item waar veel over gesproken wordt als het over de Holocaust gaat. Daarom is het juist zo belangrijk om er kennis van te hebben. En ja, de Schot Ferguson spreekt hier over de VS, maar de link met de Nederlandse situatie is dan snel gemaakt.
Luchtpost
25-11-2024 om 00:02
Even een jaar of 20 terugkijken naar de 'recente geschiedenis' in Nederland. Want, helemaal los van wat er op dit moment elders in de wereld gebeurt, had men bepaalde zaken in NL al eerder in de kiem kunnen smoren.
Maar dan kom je weer bij het spreekwoord van de zachte heelmeester en de stinkende wonden: en misschien wel bij de groep die niet 'gediscrimineerd' mag worden' etc.
Want, behalve het consequent stil leggen van voetbalwedstrijden in het geval van spreekkoren, zijn er bijvoorbeeld voldoende kansen geweest om fors in te grijpen als "jongeren" de dag na de herdenking op de Dam aan de haal gingen met de kransen die daar waren gelegd en zij daarmee gingen voetballen etc.
Even opgezocht sinds wanneer dat speelt; artikel (geen betaalmuur) in Trouw uit 2006, waarin al wordt verwezen naar 2003 - dus nu ruim 20 jaar geleden!
https://www.trouw.nl/voorpagina/herdenkingskransen-vernield-in-amsterdam~b22834ec/
"...Het stadsdeel heeft de overige kransen weggehaald. ,,De plek is nu leeg en zal leeg blijven'', aldus de zegsvrouw. Het is niet de eerste keer dat in Amsterdam kransen worden vernield. Zo verstoorden in 2003 in stadsdeel De Baarsjes Marokkaanse jongeren de dodenherdenking wreed door te voetballen met kransen en riepen ze: ,,Joden die moeten we doden...''
Was het toen ook al allemaal de 'schuld' van Wilders? Nou, als ik het zo lees niet: "...In de periode 2004-2006 bestond de Groep Wilders uit het Kamerlid Wilders en zijn beleidsmedewerker Martin Bosma. Na de verkiezingen van 2006 ging de partij onder de naam "Partij voor de Vrijheid" door. De "Vereniging Groep Wilders" liet op 22 februari 2006 bij de Kiesraad de Partij voor de Vrijheid (PVV) registreren...."
Veel kiezers hebben misschien jarenlang gedacht "hoop doet leven". Maar het was wellicht beter geweest wanneer de kiezers zo'n 20 jaar geleden al een krachtig signaal hadden gegeven dat het tijd was om in te grijpen?
Maar goed, we kennen de motieven van de daders nog niet; die zijn blijkbaar nog door niemand herkend.
Daglichtlamp
25-11-2024 om 06:55
Malibu2 schreef op 24-11-2024 om 20:53:
[..]
De situatie op universiteiten. En daarin verschilt Nederland niet veel van Amerika. Er leven vergelijkbare ideeën, de uitvoering wordt gekopieerd (neem als simpel voorbeeld de tentenkampen).
Maar de context waar dit hier in Nederland gebeurt is wat mij betreft echt een hele andere dan die in de VS.
majorette2005
25-11-2024 om 07:44
https://www.telegraaf.nl/nieuws/651041265/pro-palestinagroepen-mogelijk-achter-dreigen-met-schietpartijen-op-scholen-doel-om-chaos-te-creeren
Linkse pro-Palestinagroepen lijken betrokken te zijn bij dreigingen van schiet- en steekpartijen op middelbare scholen in heel Nederland. Volgens bronnen van De Telegraaf loopt het spoor naar de activistische groeperingen die via sociale media berichten verspreiden waarin aanslagen op onderwijsinstanties worden aangekondigd.
Wat een sneu tuig , hopelijk kunnen ze achterhalen wie het precies zijn.
Fleurtje_5
25-11-2024 om 08:30
Daglichtlamp schreef op 24-11-2024 om 18:28:
[..]
Soms denk ik inderdaad dat eindexamen geschiedenis voor iedereen verplicht zou moeten zijn.
Niet alleen eindexamen over Napoleon en Karel de zoveelste, maar vooral ook meerdere lessen over de WOII én over de periode die daaraan vooraf is gegaan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kristallnacht
De Kristallnacht vond plaats in de nacht van 9 op 10 november 1938.
https://historiek.net/kindertransporten-1938-1948-duizenden-kinderen-gered-van-nazis/60554/ Kindertransporten 1938-1948
Fleurtje_5
25-11-2024 om 08:32
Daglichtlamp schreef op 25-11-2024 om 06:55:
[..]
Maar de context waar dit hier in Nederland gebeurt is wat mij betreft echt een hele andere dan die in de VS.
Wat jou betreft dus.
Daglichtlamp
25-11-2024 om 08:56
Fleurtje_5 schreef op 25-11-2024 om 08:32:
[..]
Wat jou betreft dus.
Ik probeer heel bewust hier wat minder absoluut te schrijven. Dat gebeurt namelijk al genoeg.
Broadway
25-11-2024 om 09:29
Libertine schreef op 22-11-2024 om 12:21:
[..]
Aanmatigend, tikkie verheven en onnodig framend voorbeeld naar mijn smaak. “wij vermoorden in dit land geen vervelende zusjes, én we zeggen goedemorgen”. Ze zullen omvallen van verbazing 😂
Taal doet er toe, voorbeelden ook.
als je het zelfs na mijn uitleg letterlijk blijft nemen wordt taal vrij zinloos.
Broadway
25-11-2024 om 09:36
Nicole123 schreef op 22-11-2024 om 15:35:
[..]
Klopt, dat bleek ook uit het onderzoek van de Anne Frank Stichting, dat hier al gedeeld werd. 80% van het anti-semitisch geweld komt niet van Marokkanen. Als mensen dus willen benoemen, benoemen en nog eens benoemen dat het Marokkanen waren dan focussen ze zich op 20% van het kwaad en negeren ze de rest. Dat kan, maar wees daar wel eerlijk in dan.
Mensen die zeggen antisemitisme in zijn geheel te willen bestrijden en zich dan enkel op Marokkanen richten (zoals Wilders) hebben of de feiten niet op een rijtje of ze willen eigenlijk niet zozeer antisemitisme bestrijden maar vooral moslims.
maar dan zijn maatwerkoplossingen zoals eerder geopperd: bij de eerste signalen op school niet (alleen) een klassikaal project starten, maar direct met die leerling en zijn opvoeders aan de slag? via welk portje, instantie of stichting dan ook?
dan pak je iedereen eruit en hoef je alleen nog (indien handig/nodig) je aanpak per geval te bepalen a.d.h.v. hun geloof/cultuur/afkomst en gebruiken wat het meest effectief is
Nicole123
25-11-2024 om 09:54
Broadway schreef op 25-11-2024 om 09:36:
[..]
maar dan zijn maatwerkoplossingen zoals eerder geopperd: bij de eerste signalen op school niet (alleen) een klassikaal project starten, maar direct met die leerling en zijn opvoeders aan de slag? via welk portje, instantie of stichting dan ook?
dan pak je iedereen eruit en hoef je alleen nog (indien handig/nodig) je aanpak per geval te bepalen a.d.h.v. hun geloof/cultuur/afkomst en gebruiken wat het meest effectief is
Dat kan ja. Het lijkt me in ieder geval onzinnig om antisemitisme in de Nederlandse samenleving als een soort 'Marokkanen-probleem' of 'moslim-probleem' te framen, als blijkt dat 80% van het antisemitisme daar helemaal niet vandaan komt. Als het bijv. gaat om beleid op scholen, dan is het dus zinvol om op alle scholen hier aandacht aan te besteden (klassikaal of individueel of een combi). Niet bijv. enkel op islamitische (weekend)scholen of scholen waar veel van oorsprong Marokkaanse kinderen op zitten. Wat je wel kunt doen is als blijkt dat op bepaalde scholen veel antisemitisme voorkomt op die scholen een intensiever beleid zetten. Maar dat is dan dus omdat je dat antisemitisme daar hebt geconstateerd, niet omdat er een bepaalde bevolkingsgroep zit. Ik vind dat wel van belang, omdat je anders racisme (antisemitisme is een vorm van racisme, namelijk racisme tegen joden) met racisme bestrijdt.