Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Luchtpost
22-11-2024 om 10:44
Miraval schreef op 22-11-2024 om 10:10:
[..]
Ikzelf spreek niet voor anderen, dus daar gaat het mij om. Yasmine doet dit wel. En dat anderen dit wel doen maakt het nog niet okee. Het was beter geweest wanneer ze het gewoon bij zichzelf had gehouden. Ik vindt dat....
Of zijn alle PVV/BBB/JA21/SGP stemmers een homogene groep? Zijn Marokkaans Nederlanders een homogene groep?
Misschien een leuk idee voor de Volkskrant om een interview te plaatsen met één van die PVV/BBB/JA21/SGP stemmers die willen emigreren "vanwege de NL normen en waarden rondom LHBT, prostitutie, etc."
....om maar even aan te geven hoe absurd het is te veronderstellen hoe "de gemiddelde PVV stemmer" zou denken over deze onderwerpen? En hoe al deze mensen kennelijk wél op één grote hoop geveegd mogen worden, 'over één kam scheren' etc.
Ik zie mogelijkheden: want eigenlijk zijn al die stemmers in deze filosofie dus ook allemaal "slachtoffers"? En ook nog in de minderheid, want nog niet voldoende zetels voor een meerderheid. En daarmee dus de nieuwe doelgroep die 'beschermd' zou moeten worden?!
felija
22-11-2024 om 10:55
Ik kan me hier de retoriek herinneren daags na de verkiezingsuitslag: 'het volk' heeft gekozen! Doelend op de winst voor Wilders, telkens moest je dan zeggen: nee, een kwart van de bevolking heeft op Wilders gestemd. Het overgrote deel niet.
En ook het anti-woke topic over transgenders, de negativiteit daarover, dat het alleen maar woke gedoe was.
Het is maar net hoe het in het straatje past: kan ik daarmee andere bevolkingsgroepen de maat nemen, dan is er opeens niets mis met transgenders, maar eigenijk zijn die mensen ook maar vreemd en nieuwerwets, komend uit de woke-koker
Bij veel mensen die uiterst rechts stemmen zie ik dezelfde retoriek: afgeven op andere culturen, racistische uitspraken doen en vervolgens er slachtofferig achteraan zeggen dat 'dat vast weer niet gezegd mag worden.'
Maar ondertussen toch vinden dat ze zelf echt niet racistisch zijn en niet discrimineren.
Het is een tendens die in het hele westen gaande is. Ik denk dat het voortkomt uit angst. Nu de globalisering definitief heeft ingetreden en mensen zich steeds meer met elkaar vermengen, is het niet langer meer vanzelfsprekend dat je eigen cultuur dominant blijft. En anders is eng en per definitie minder dan de cultuur waaraan je gewend bent.
Miraval
22-11-2024 om 10:59
felija schreef op 22-11-2024 om 10:55:
Ik kan me hier de retoriek herinneren daags na de verkiezingsuitslag: 'het volk' heeft gekozen! Doelend op de winst voor Wilders, telkens moest je dan zeggen: nee, een kwart van de bevolking heeft op Wilders gestemd. Het overgrote deel niet.
En ook het anti-woke topic over transgenders, de negativiteit daarover, dat het alleen maar woke gedoe was.
Het is maar net hoe het in het straatje past: kan ik daarmee andere bevolkingsgroepen de maat nemen, dan is er opeens niets mis met transgenders, maar eigenijk zijn die mensen ook maar vreemd en nieuwerwetse, komend uit de woke-koker
Bij veel mensen die uiterst rechts stemmen zie ik dezelfde retoriek: afgeven op andere culturen, racistische uitspraken doen en vervolgens er slachtofferig achteraan zeggen dat 'dat vast weer niet gezegd mag worden.'
Maar ondertussen toch vinden dat ze zelf echt niet racistisch zijn en niet discrimineren.
Het is een tendens die in het hele westen gaande is. Ik denk dat het voortkomt uit angst. Nu de globalisering definitief heeft ingetreden en mensen zich steeds meer met elkaar vermengen is het niet langer meer vanzelfsprekend dat je eigen cultuur dominant blijft. En anders is eng en per definitie minder dan de cultuur waaraan je gewend bent.
En dat is inderdaad een tendens die je niet alleen in het Westen ziet. Kijk eens naar de minderheden in Islamitische landen en hoe die behandeld worden, verjaagd en gediscrimineerd.
Om te doen alsof dit alleen in het Westen gebeurd is niet eerlijk naar de westerse bevolking. Ik weet zeker dat Moslims in Nederland veiliger zijn dan Christenen in Egypte bijvoorbeeld.
Dat er nog van alles fout gaat en er nog heel veel moet verbeteren staat buiten kijf, het is alleen jammer dat de pijlen zo gericht zijn op de Westerse wereld terwijl dit probleem zich voordoet met nagenoeg alle minderheden over de wereld. Op de een of andere manier willen mensen toch hun eigen cultuur behouden, hebben mensen angst voor andere culturen en de invloeden daarvan op hun eigen samenleving.
Nicole123
22-11-2024 om 11:00
Mensen hier die van het Volkskrant artikel maken dat Jasmine wil emigreren vanwege de Nederlandse LHBTI standpunten raad ik aan het artikel nog eens te lezen, en dan wat minder bevooroordeeld. Dat staat er namelijk helemaal niet.
Nicole123
22-11-2024 om 11:05
Miraval schreef op 22-11-2024 om 10:59:
[..]
En dat is inderdaad een tendens die je niet alleen in het Westen ziet. Kijk eens naar de minderheden in Islamitische landen en hoe die behandeld worden, verjaagd en gediscrimineerd.
Om te doen alsof dit alleen in het Westen gebeurd is niet eerlijk naar de westerse bevolking. Ik weet zeker dat Moslims in Nederland veiliger zijn dan Christenen in Egypte bijvoorbeeld.
Dat er nog van alles fout gaat en er nog heel veel moet verbeteren staat buiten kijf, het is alleen jammer dat de pijlen zo gericht zijn op de Westerse wereld terwijl dit probleem zich voordoet met nagenoeg alle minderheden over de wereld. Op de een of andere manier willen mensen toch hun eigen cultuur behouden, hebben mensen angst voor andere culturen en de invloeden daarvan op hun eigen samenleving.
Volgens mij schreef ze helemaal niet dat het enkel in het westen gaande is, maar dat het iets is wat breder dan Nederland zich afspeelt, ook in andere landen om ons heen. Of het ook in Thailand, Kazachstan of Nigeria speelt, wie weet. Ik heb daar minder een idee van omdat ik daar weinig nieuws van hoor. Ligt dit bij jou zo gevoelig dat je in die woordjes meteen een 'het westen en alleen maar het westen is zo ontzettend slecht!' leest? Dat was toch helemaal niet de strekking van die post?
felija
22-11-2024 om 11:08
Miraval schreef op 22-11-2024 om 10:59:
[..]
Laat ik het anders zeggen: Ik zie die tendens nu ook terug in veelal westerse democratieën: 'het eigen volk eerst' idee. In veel dictaturen en andere landen met veel minder vrijheden was dat al gaande.
Zilver_gray
22-11-2024 om 11:10
Nicole123 schreef op 22-11-2024 om 11:00:
Mensen hier die van het Volkskrant artikel maken dat Jasmine wil emigreren vanwege de Nederlandse LHBTI standpunten raad ik aan het artikel nog eens te lezen, en dan wat minder bevooroordeeld. Dat staat er namelijk helemaal niet.
Ik denk dat het lastig is het artikel onbevooroordeeld te lezen. Helemaal nu het hier in dit topic al helemaal uitgemolken is. Iedereen heeft er zijn eigen blik op of gedachten over.
Luchtpost
22-11-2024 om 11:11
felija schreef op 22-11-2024 om 10:55:
[...]
Het is een tendens die in het hele westen gaande is. Ik denk dat het voortkomt uit angst. Nu de globalisering definitief heeft ingetreden en mensen zich steeds meer met elkaar vermengen, is het niet langer meer vanzelfsprekend dat je eigen cultuur dominant blijft. En anders is eng en per definitie minder dan de cultuur waaraan je gewend bent.
Je kan het angst noemen. Maar je kan ook zeggen dat mensen het goede willen behouden. Dat mensen veilig gebruik willen kunnen blijven maken van het openbaar vervoer, of 's avonds over straat willen kunnen lopen e.d.
Dat kan je vertalen als "angst" dat de eigen 'cultuur' verloren gaat.
Maar, ik zou zelf zo gauw geen voorbeelden kunnen noemen van goede, leuke, prettige, positieve etc. zaken, gewoonten die vanuit andere culturen naar NL zijn gekomen waartegen de NL bevolking zich met hand en tand verzet. Heb jij voorbeelden daarvan?
Miraval
22-11-2024 om 11:13
Nicole123 schreef op 22-11-2024 om 11:05:
[..]
Volgens mij schreef ze helemaal niet dat het enkel in het westen gaande is, maar dat het iets is wat breder dan Nederland zich afspeelt, ook in andere landen om ons heen. Of het ook in Thailand, Kazachstan of Nigeria speelt, wie weet. Ik heb daar minder een idee van omdat ik daar weinig nieuws van hoor. Ligt dit bij jou zo gevoelig dat je in die woordjes meteen een 'het westen en alleen maar het westen is zo ontzettend slecht!' leest? Dat was toch helemaal niet de strekking van die post?
Nee maar ik wilde fit punt weg zelf gemaakt hebben. En niet persoonlijk maar ja ik lees vooral (algemeen) dat het Westen het zo slecht doet. In vergelijking met andere landen doen we het zo slecht niet. Maar inderdaad daar lees je nauwelijks iets over.
Daglichtlamp
22-11-2024 om 11:17
Luchtpost schreef op 22-11-2024 om 11:11:
[..]
Je kan het angst noemen. Maar je kan ook zeggen dat mensen het goede willen behouden. Dat mensen veilig gebruik willen kunnen blijven maken van het openbaar vervoer, of 's avonds over straat willen kunnen lopen e.d., kan je vertalen als "angst" dat de eigen 'cultuur' verloren gaat.
Maar, ik zou zelf zo gauw geen voorbeelden kunnen noemen van goede, leuke, prettige, positieve etc. zaken, gewoonten die vanuit andere culturen naar NL zijn gekomen waartegen de NL bevolking zich met hand en tand verzet. Heb jij voorbeelden?
Gelukkig is het niet alleen kommer en kwel wat betreft criminaliteit:
https://longreads.cbs.nl/integratie-en-samenleven-2024/criminaliteit/
Een steeds kleiner deel van de bevolking is slachtoffer van criminaliteit. In 2012 ging het om 30 procent. Daarna liep dat gestaag terug tot 17 procent in 2021. In de laatste meting van 2023 is het aandeel slachtoffers weer licht gestegen naar 20 procent, maar dat is nog altijd veel minder dan tien jaar geleden. Zowel de langdurige daling als de kleine stijging van het slachtofferschap hebben zich in alle groepen voorgedaan. De daling was het grootst bij mensen van Nederlandse herkomst en van de tweede generatie met twee in het buitenland geboren ouders.
Daglichtlamp
22-11-2024 om 11:29
Miraval schreef op 22-11-2024 om 11:13:
[..]
Nee maar ik wilde fit punt weg zelf gemaakt hebben. En niet persoonlijk maar ja ik lees vooral (algemeen) dat het Westen het zo slecht doet. In vergelijking met andere landen doen we het zo slecht niet. Maar inderdaad daar lees je nauwelijks iets over.
Dat is ook gewoon zo. Dat moeten we ook zo willen houden. Volgens mij zijn we het daar ook over eens. Ik denk zelfs dat ook een moslim in Nederland veiliger is dan in bijvoorbeeld Egypte. Laten we zuinig zijn op onze democratie en onze grondrechten.
felija
22-11-2024 om 11:32
[..]
Je kan het angst noemen. Maar je kan ook zeggen dat mensen het goede willen behouden. Dat mensen veilig gebruik willen kunnen blijven maken van het openbaar vervoer, of 's avonds over straat willen kunnen lopen e.d.
Maar, ik zou zelf zo gauw geen voorbeelden kunnen noemen van goede, leuke, prettige, positieve etc. zaken, gewoonten die vanuit andere culturen naar NL zijn gekomen waartegen de NL bevolking zich met hand en tand verzet. Heb jij voorbeelden daarvan?
Onze eigen 'inheemse' bevolking is er niet vriendelijker op geworden in de loop der tijd, de verhuftering van de maatschappij kun je echt niet zomaar even op het conto van de 'andere culturen' schuiven. Grote bek tegen docenten, politieagenten, je gelijk willen halen, vinden dat je overal recht op hebt, kort lontje, ieder voor zich, heel vaak is het gewoon een oerhollandse 'kaaskop' die zich daar schuldig aan maakt. De hele metoo-beweging.
In andere culturen zie ik meer het omzien naar elkaar, de familie speelt een grotere rol. Culinaire hoogstandjes uit die landen. De ijver van veel hoogopgeleide Marokkaanse meiden, die we hard nodig hebben om vacatures te vervullen. Vriendelijke, hardwerkende (op welk gebied dan ook) mensen met het hart op de goede plek zijn er in alle culturen (ook in de onze), die mensen zijn wat mij betreft een aanwinst voor onze maatschappij.
Fleurtje_5
22-11-2024 om 11:33
[..]
Dat heb je mooi verwoord.
Broadway
22-11-2024 om 11:41
Daglichtlamp schreef op 21-11-2024 om 20:41:
[..]
Op zich zit dat natuurlijk in de inburgeringscursus, maar het huidige beleid is dat we asielzoekers die nog in de procedure zitten juist niet betrekken bij hoe we hier leven (want dat zou er eens toe kunnen leiden dat ze denken dat ze mogen blijven). Helemaal met jou eens dat we dat eerder moeten doen (en dat asielzoekers eerder gewoon in de maatschappij moeten functioneren, zodat zij er ook echt mee in aanraking komen).
eens. dan zeg je maar na elke 3 zinnen "dit betekent niet dat je mag blijven", maar dag 1 moet iedereen al weten hoe wij met elkaar omgaan. je hoeft geen LBTQetc te wórden, maar we mishandelen ze ook niet. we mogen het gedrag van ons zusje stom vinden, maar we vermoorden haar niet. Je mag vinden over israël en joden wat je wil, maar we doen niets, negatiefs, met die gedachten. en zo zeg je goedemorgen, dankjewel en tot ziens
Fleurtje_5
22-11-2024 om 11:43
felija schreef op 22-11-2024 om 11:32:
[..]
Onze eigen 'inheemse' bevolking is er niet vriendelijker op geworden, de verhuftering van de maatschappij kun je echt niet zimaar even op het conto van de 'andere culturen' gooien. Grote bek tegen docenten, politieagenten, je gelijk willen halen, vinden dat je overal recht hebt, kort lontje, ieder voor zich, heel vaak is het gewoon een oerhollandse 'kaaskop' die zich daar schuldig aan maakt. De hele metoo-beweging.
In andere culturen zie ik meer het omzien naar elkaar, de familie speelt een grotere rol. Culinaire hoogstandjes uit die landen. De ijver van veel hoogopgeleide Marokaanse meiden, die we hard nodig hebben om vacatures te vervullen. Vriendelijke, hardwerkende mensen met het hart op de goede plek zijn er in alle culturen, die mensen zijn wat mij betreft een aanwinst voor onze maatschappij.
Die grote bek tegen docenten, politie en hulpverleners is idd fout.
De familie speelt overal een grote rol. Althans bijna overal. Ook bij 'de gewone Nederlander'. Maar niet iedereen kan 7 dagen per week mantelzorgen als ze een drukke baan mét kleine kindjes hebben. Niet iedereen woont met drie gezinnen in één huis zodat er altijd wel iemand in huis is. Enne, Ik zal het niet over Lale Guhl hebben.
Net zo hard hebben we ook andere (dus niet alleen hoogopgeleide Marokaanse meiden) personeelsleden nodig om vacatures op te vullen. Vooral in de zorg waar veel personeel vanaf 2013 de straat op werd gestuurd vanwege bezuinigingen. Die trouwens nog steeds plaats vinden.
Gevangenispersoneel dat door het besluit van Fred Teeven werd ontslagen. En de jaren daarna werd geroepen dat er geen plaats voor gedetineerden is en overweegt men de gedetineerden in gevangenissen in het buitenland op te sluiten.
Maar dat alles heeft niets te maken met de Jodenjacht. Je bent alleen één bepaalde groep op een hoge sokkel aan het plaatsen.