Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Daglichtlamp schreef op 22-11-2024 om 08:23:

[..]

Klopt, ik las gister nog ergens een artikel over kinderen van Vietnamese bootvluchtelingen, waarvan sommigen ook terugkeren. Ook daar las ik de ervaren uitsluiting en discriminatie.

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2024/een-jonge-generatie-keert-terug-naar-vietnam-tot-verdriet-van-hun-ouders~v1215676/

In het Groningse Beijum voelde Dang zich een buitenbeentje. ‘Ik had vrienden op school, maar op straat werd ik uitgemaakt voor poepchinees en bamisoep.’ Haar ouders verkochten loempia’s op de markt, voor het boeddhistische huisaltaar werd gebeden voor betere tijden.

Precies. En dit is niet anekdotisch. Er zijn legio schrijnende verhalen die ons duidelijk maken dat het een systemisch probleem is. We sluiten mensen stelselmatig uit in Nederland en denken dat als zíj zich aanpassen er niets aan de hand is. Maar integratie gaat twee kanten op. Dat is niet alleen een taak van de mensen die in ons land komen wonen. Dat vraagt ook iets van de rest. Net als emancipatie niet alleen een taak van vrouwen is. 

Fleurtje_5 schreef op 22-11-2024 om 07:56:

[..]

Het gaat hier over Jodenhaat. Joden werden/worden vervolgd door een groep Amsterdamse Marokkanen, maar niet alleen in Amsterdam, en als dan deze Marokkaanse-Nederlandse Yasmine zegt te willen vertrekken omdat zij 'als moslim' niet beschermd word door de Overheid, terwijl zij in Nederland kan leven zoals zij wil......en het juist de Joden zijn die bedreigd en mishandeld worden én niet voldoende beschermd zijn voor een groep van haar 'geloofsbroeders' dan vind ik dat hypocriet van deze 'hoogopgeleide' vrouw met haar echtgenoot. Als ze zo gelovig is moet ze dat groepje van haar geloofsgenoten aanspreken zodat anderen veilig over straat kunnen.

Onze normen en waarden tellen ook voor Joden. Zij horen niet vervolgd te worden omdat ze toevallig Jood zijn en in Nederland wonen of studeren.

Ze horen ook niet vervolgd te worden omdat ze Jood zijn. Maar daar gaat het allang niet meer over in dit topic. Het gaat nu over lhbtiq, Vietnamezen, moslims die andere normen en waarden schijnen te hebben en daardoor willen emigreren en nog veel meer. Waar het niet meer over gaat is de "Jodenhaat in Nederland". Op een of andere manier verzandt een topic waarin slechte kanten van bepaalde moslims worden benoemd (die gewoon op beeld staan), bijna altijd in een topic waar het gaat over iedereen en z'n ouwe moer, maar niet over het onderwerp van het topic.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

22-11-2024 om 09:34 Topicstarter

Gebruikersnaaminvullen schreef op 22-11-2024 om 09:16:

[..]

Ze horen ook niet vervolgd te worden omdat ze Jood zijn. Maar daar gaat het allang niet meer over in dit topic.

Dit is een discussieforum. Over het punt dat joden niet vervolgd horen te worden omdat ze joods zijn, zijn we het hier allemaal eens gelukkig.

De jodenjacht zoals die plaats  vond in Amsterdam koppelen aan de integratie gebeurde eigenlijk direct daarna. Het is dan wat mij betreft niet onlogisch dat in een draadje daarover het ook over de integratie gaat.

Ik zou het hier ook graag enkel over jodenhaat hebben, over antisemitisme. Niet verzanden in een frame dat het allemaal de schuld van de moslims is en ze hier niet thuishoren en dat proberen te  ondersteunen door er allerlei andere dingen bij gaan halen over wat ze zoal fout zouden doen. Waarbij er flink met 2 maten gemeten wordt. Zoals bijv stellen dat als ze geen linkse ideeën hebben over LHBTI ze niet zouden passen bij de Nederlandse normen en waarden. Terwijl half Nederland, inclusief degenen die hier het hardst oordelen over Jasmine, zelf ook geen linkse ideeën heeft over LHBTI. Gaat het dan nog wel om het bestrijden van antisemitisme, gaat het dan nog over integratie, of is het gewoon een moslim bash topic aan het worden? 

Ik vind dat iedereen die in Nederland woont en verblijft gelijk behandeld moet worden. Dus alle vormen van discriminatie en uitsluiting keur ik ten strengste af. We moeten onze tolerantie tov minderheden echt enorm verbeteren. En die taak ligt er voor ons allemaal. Niet alleen het onderwijs maar meer nog ouders en opvoeders, familie, vrienden, sportclubs, winkels... noem het maar op.

Wat ik wel raar vind is dat zo'n Yasmine dan een opmerking maakt als "onze waarden en normen worden niet geaccepteerd " oid. Ja daar zakt mijn broek wel een beetje van af, want nogmaals namens wie spreekt zij?

Plus, ik vraag me echt af, wanneer witte Nederlanders gaan emigreren naar bijv een Islamitisch land, en dan in vrij grote getalen, hoe dat andersom ervaren wordt. Want natuurlijk zijn de problemen in Nederland veel te groot voor minderheden, maar zijn we daar een uitzondering op in de wereld?

En maken de minderheden van hier zich aan hetzelfde schuldig als wanneer ze meerderheden zijn in hun eigen cultuur? Ik vind het namelijk bijzonder jammer dat Nederlanders nu in het algemeen afgeschilderd worden als intolerant en racistisch.

Die integratieparadox uit dat Volkskrant artikel vond ik nou wel juist on topic hier. Is het zo dat gevoelens van onvrede en er niet bij horen onder migranten van de 2e en 3e generatie sterker zijn dan onder de 1e generatie? Om welk percentage gaat het dan, waar komt het door en waar leidt het toe? Staan denkbeelden van 2e en 3e generatie migranten verder van de Nederlandse samenleving af, of dichterbij? Heel relevante vragen denk ik.

Hier is ook al wel onderzoek naar gedaan, zie bijv die stukken over de integratieparadox en het rapport 'Gevestigd maar niet thuis'. https://www.scp.nl/publicaties/publicaties/2022/10/11/gevestigd-maar-niet-thuis.-eerste-bevindingen-uit-de-survey-integratie-migranten-sim2020
Wat ik opvallend vond is dat wat betreft denkbeelden (bijv over homoseksualiteit of vrouwen) mensen die oorspronkelijk uit Polen komen conservatiever zijn (verder van de gemiddelde Nederlandse visie af staan) dan bijv mensen die uit Marokko of Turkije komen. De onderzoekers verklaren dat doordat die laatste groepen gemiddeld al langer in Nederland zijn en zich meer aangepast hebben aan de Nederlandse normen en waarden. Hoe meer generaties in Nederland, hoe 'Nederlandser', hoe progressiever, mensen worden in hun normen en waarden. Oók die mensen uit Marokko dus. Tegelijk zie je dan juist bij die latere generaties wel dat de onvrede toeneemt, de gevoelens van gediscrimineerd en buitengesloten worden en het zich niet echt Nederlander voelen. En dat dat heel negatieve gevolgen kan hebben voor het gedrag van diegenen. Kijken naar hoe je dat goed aan kunt pakken lijkt me heel relevant. 

Miraval schreef op 22-11-2024 om 09:50:

Wat ik wel raar vind is dat zo'n Yasmine dan een opmerking maakt als "onze waarden en normen worden niet geaccepteerd " oid. Ja daar zakt mijn broek wel een beetje van af, want nogmaals namens wie spreekt zij?

Wat die Jasmine zegt is niet veel anders dan wat de gemiddelde PVV, BBB, SGP, JA21 of FvD stemmer zegt volgens mij. Die delen hun normen en waarden over LHBTI, prostitutie en/of abortus met Jasmine en vinden ook de linkse politiek hierin veel te ver doorgeschoten en 'woke'. Waarom zou Jasmine daar geen opmerking over mogen maken, maar al die Nederlanders wel? Voldoen Nederlanders die geen linkse opvattingen over LHBTI hebben ook niet aan de Nederlandse normen en waarden?

Nicole123 schreef op 22-11-2024 om 10:00:

[..]

Wat die Jasmine zegt is niet veel anders dan wat de gemiddelde PVV, BBB, SGP, JA21 of FvD stemmer zegt volgens mij. Die delen hun normen en waarden over LHBTI, prostitutie en/of abortus met Jasmine en vinden ook de linkse politiek hierin veel te ver doorgeschoten en 'woke'. Waarom zou Jasmine daar geen opmerking over mogen maken, maar al die Nederlanders wel? Voldoen Nederlanders die geen linkse opvattingen over LHBTI hebben ook niet aan de Nederlandse normen en waarden?

Ikzelf spreek niet voor anderen, dus daar gaat het mij om. Yasmine doet dit wel. En dat anderen dit wel doen maakt het nog niet okee. Het was beter geweest wanneer ze het gewoon bij zichzelf had gehouden. Ik vindt dat.... 

Of zijn alle PVV/BBB/JA21/SGP stemmers een homogene groep? Zijn Marokkaans Nederlanders een homogene groep? 

Daglichtlamp schreef op 22-11-2024 om 09:34:

[..]

Dit is een discussieforum. Over het punt dat joden niet vervolgd horen te worden omdat ze joods zijn, zijn we het hier allemaal eens gelukkig.

De jodenjacht zoals die plaats vond in Amsterdam koppelen aan de integratie gebeurde eigenlijk direct daarna. Het is dan wat mij betreft niet onlogisch dat in een draadje daarover het ook over de integratie gaat.

Het werd gekoppeld aan de groep die er aan meedeed, die zichzelf de nieuwe generatie Marokkanen noemde. Vervolgens werd er gezegd dat je niet alle moslims over een kam moet scheren en zo door, en dat heus niet alle moslims zo zijn. Eigenlijk zoals het in het Ter Apel topic ook gaat en is gegaan. 

Kort door de bocht gaat het hier over " jodenhaat is niet goed, maar niet alle moslims zijn zo en die worden ook gediscrimineerd". 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 22-11-2024 om 09:16:

[..]

Ze horen ook niet vervolgd te worden omdat ze Jood zijn. Maar daar gaat het allang niet meer over in dit topic. Het gaat nu over lhbtiq, Vietnamezen, moslims die andere normen en waarden schijnen te hebben en daardoor willen emigreren en nog veel meer. Waar het niet meer over gaat is de "Jodenhaat in Nederland". Op een of andere manier verzandt een topic waarin slechte kanten van bepaalde moslims worden benoemd (die gewoon op beeld staan), bijna altijd in een topic waar het gaat over iedereen en z'n ouwe moer, maar niet over het onderwerp van het topic.

Ik vind het echt wel ontopic. 

Als men gaat discussiëren over wat er gebeurde in Amsterdam, word Gaza als excuus gebruikt, moet niet mogen, want die Jodenhaat is al jaren gaande. Een ding is duidelijk dat het niet mag gebeuren dat Joden bedreigd, mishandeld of uitgescholden worden, maar men moet ook de oorzaak kunnen noemen. Toch?

De dame die de Volkskrant opzocht om te zeggen dat de Overheid de moslim niet beschermd en daarom naar haar tante in Marokko wil gaan (dat vind ik een beetje Van Baarle-theorie, het 'kijk mij eens slachtoffer zijn'), Emigreren omdat men zich elders veiliger zou voelen is precies datgene wat elke Jood zou kunnen zeggen. En dan bedoel ik ook echt dat alle Joden daar alle reden voor zouden hebben om dat te zeggen of denken. Maar ik hoop dat ze gewoon veilig in dit landje kunnen blijven. Daarom moeten we opstaan en stop zeggen tegen Jodenhaat.

Miraval schreef op 22-11-2024 om 10:10:

[..]

Ikzelf spreek niet voor anderen, dus daar gaat het mij om. Yasmine doet dit wel. En dat anderen dit wel doen maakt het nog niet okee. Het was beter geweest wanneer ze het gewoon bij zichzelf had gehouden. Ik vindt dat....

Of zijn alle PVV/BBB/JA21/SGP stemmers een homogene groep? Zijn Marokkaans Nederlanders een homogene groep?

Dat is jouw voorkeur, maar is niet maatgevend toch? Ik lees voortdurend teksten als “Nederlanders zijn het zat”. Wilders heeft er ook een handje van trouwens. Het is volgens mij gemeengoed dat mensen hun mening willen sterken door te benoemen dat iets breed gedragen wordt en dan met ‘we’ spreken. 

Miraval schreef op 22-11-2024 om 10:10:

[..]

Ze had dat inderdaad beter bij zichzelf kunnen houden, want ook onder Marokkaanse Nederlanders wordt hier inderdaad niet door iedereen hetzelfde over gedacht. Als je kijkt in dat rapport dat ik aanhaaalde dan is 39% van de inwoners met een Marokkaanse achtergrond het eens met de stelling 'Het is goed als homoseksuelen met elkaar mogen trouwen'. Jasmine doet net alsof dat 0% is. 

Ik heb wel liever nog dat mensen namens een subgroep denken te spreken dan dat ze denken de mening van het hele volk te verkondigen. Dus mensen die hierover zo enorm struikelen bij Jasmine, maar tegelijkertijd wel over DE Nederlandse normen en waarden spreken, dat vind ik dan wel weer apart. Want ook onder autochtone Nederlanders wordt er behoorlijk verschillend gedacht over bijv LHBTI. Onder SGP stemmers zal ook een flink deel het niet eens zijn met bovenstaande stelling.

Libertine schreef op 22-11-2024 om 10:19:

[..]

Dat is jouw voorkeur, maar is niet maatgevend toch? Ik lees voortdurend teksten als “Nederlanders zijn het zat”. Wilders heeft er ook een handje van trouwens. Het is volgens mij gemeengoed dat mensen hun mening willen sterker door te benoemen dat iets breed gedragen wordt en dan met ‘we’ spreken.

Nee niet maatgevend maar als er gezegd wordt Nederlanders zijn het zat wordt daar ook over gevallen. Als Wilders zo'n uitspraak doet dan zeg jij ook spreek namens jezelf maar ik ben het daar niet mee eens. Ik heb dat hier op het forum vaak genoeg zien gebeuren op het politieke topic.

Nu bezigt een Marokkaanse een zelfde uitspraak, komt er eenzelfde vorm van kritiek door mij en dan wordt er gezegd ja maar dat is om een uitspraak meer kracht bij te zetten. Nee het is hetzelfde, het werkt eveneens polariserend en zou eveneens afgekeurd moeten worden. Want niet alle moslims denken zoals Yasmine. 

Miraval schreef op 22-11-2024 om 09:50:

Ik vind dat iedereen die in Nederland woont en verblijft gelijk behandeld moet worden. Dus alle vormen van discriminatie en uitsluiting keur ik ten strengste af. We moeten onze tolerantie tov minderheden echt enorm verbeteren. En die taak ligt er voor ons allemaal. Niet alleen het onderwijs maar meer nog ouders en opvoeders, familie, vrienden, sportclubs, winkels... noem het maar op.

Plus, ik vraag me echt af, wanneer witte Nederlanders gaan emigreren naar bijv een Islamitisch land, en dan in vrij grote getalen, hoe dat andersom ervaren wordt. Want natuurlijk zijn de problemen in Nederland veel te groot voor minderheden, maar zijn we daar een uitzondering op in de wereld?

En maken de minderheden van hier zich aan hetzelfde schuldig als wanneer ze meerderheden zijn in hun eigen cultuur? Ik vind het namelijk bijzonder jammer dat Nederlanders nu in het algemeen afgeschilderd worden als intolerant en racistisch.

Je kan de cijfer opzoeken, o.a. via de zoekterm: Immi- en emigratie; per maand, geslacht, herkomstland, geboorteland. 

Voor het jaar 2023 heb ik de cijfers opgezocht voor de hier genoemde landen (Nederland, Marokko, Vietnam): 2023 

Totaal: IN (immigratie) 335.668, UIT (emigratie) 198.202 = 59.08 % van IN

Marokko IN  4.082 - UIT  2.369 = 58.04 %

Vietnam IN  1.096 - UIT  539 = 49.18 %

Nederland UIT (emigratie) 27.966 - IN (immigratie/terugkeer) 17.000 = 60.79 %. 

Het lijkt er op dat de tolerantie voor Nederlanders elders op de wereld zeker niet hoger is dan de tolerantie in Nederland is voor immigranten. Ik heb denk ik al eerder het rapport (nr 103) van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid genoemd van december 2020 waarin men spreekt van een 'vlottende migratiesamenleving" ofwel (vrij vertaald) 'het is/wordt een komen-en-gaan van mensen'.

Om echt een goed beeld te krijgen kan je beter kijken naar bijvoorbeeld de leeftijden/groepen van immi- en emigranten en hun sociaaleconomische positie. 
Dan komt zo'n interview over 'willen emigreren, want...' in een ander licht te staan. 

Lastig hoor, als partijen met ongelijke spelregels moeten strijden.
Netjes zijn volgens jouw regels is prachtig als de tegenpartij zich daar ook aan houdt, maar anders wordt het praktisch gegarandeerd je eigen ondergang terwijl de ander vanwege het vertoon van zoveel naïviteit op zijn gemakje zit te genieten hoe men zichzelf in de vernieling draait.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.