Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Miraval schreef op 19-11-2024 om 22:47:

https://nos.nl/video/2493407-pro-palestijnse-demonstranten-gaan-de-straat-op-in-rotterdam

Dit was al op 8 oktober. Mensen gingen de straat op met vlaggen, zingen en klappen. Mede georganiseerd door Samidoun.

Feesten en klappen na zo'n gruwelijke aanval is niet alleen opkomen voor de Palestijnse zaak, het is ook nog eens compleet voorbij gaan aan het leed wat Israël amper 1 dag vantevoren is aangedaan.

En aangezien dit over Jodenhaat gaat, hoe denk je dat de Joodse bevolking zich voelde ma het zien van deze beelden?

Eens, hoewel ik niet denk dat ze op dat moment opkwamen voor de palestijnse zaak. 

En in hoeverre was er overlap tussen deze 'feestende' groep en de groep die Joden opjaagde in Amsterdam? 

Nicole123 schreef op 19-11-2024 om 22:55:

[..]

Dat ben ik met je eens hoor. Ik had het over de demonstratie op 15 oktober en daarna, niet over wat direct na 7 oktober gebeurde voor er ook maar een aanval op Gaza was. Blijkbaar heb ik me daarin dan niet goed uitgedrukt.

Nou ja ik snap wel wat jij bedoelde nu, het is gewoon een lastig iets om te bestrijden ook, antisemitisme aangezien het al een eeuwenoud probleem is.

Kijk naar de geschiedenis van het Joodse volk, ze zijn overal verdreven met als hoogtepunt de Holocaust. En toen hebben we met zijn allen gezegd dit nooit meer. Helaas is er nog steeds antisemitisme en de acties van Israël zelf tov Gaza maken het er niet beter op. 

Wat ik eigenlijk niet zo goed begrijp is het feit dat de Holocaust onder steeds meer jongeren ontkend wordt EN dat onderwijzen over dit onderwerp op een aantal scholen problemen oplevert. Maar goed ik snap ook niet dat er mensen zijn die denken dat de aarde plat is terwijl alle bewijzen er zijn dat dit echt niet het geval is. Kennelijk doen feiten, wetenschap en zelfs beelden er niet meer toe en luisteren mensen liever naar anderen die op een bepaalde manier charismatisch zijn waardoor ze geloofwaardig zijn. 

En nu ben ik niet perse voorstander van jonge kinderen confronteren met heftige beelden maar soms denk ik weleens laat maar eens wat beelden zien, van de concentratiekampen maar ook van de Einsatzgruppen. Want gelukkig zijn er beelden genoeg dankzij slimme mensen destijds. 

Ik ben afgelopen jaar naar Auschwitz geweest, en daar word je echt wel even stil van. Dus een rondleiding daar met gids zou ook geen kwaad kunnen voor deze groep ontkenners.

Miraval schreef op 19-11-2024 om 23:02:

[..]

Nou ja ik snap wel wat jij bedoelde nu, het is gewoon een lastig iets om te bestrijden ook, antisemitisme aangezien het al een eeuwenoud probleem is.

Kijk naar de geschiedenis van het Joodse volk, ze zijn overal verdreven met als hoogtepunt de Holocaust. En toen hebben we met zijn allen gezegd dit nooit meer. Helaas is er nog steeds antisemitisme en de acties van Israël zelf tov Gaza maken het er niet beter op.

Wat ik eigenlijk niet zo goed begrijp is het feit dat de Holocaust onder steeds meer jongeren ontkend wordt EN dat onderwijzen over dit onderwerp op een aantal scholen problemen oplevert. Maar goed ik snap ook niet dat er mensen zijn die denken dat de aarde plat is terwijl alle bewijzen er zijn dat dit echt niet het geval is. Kennelijk doen feiten, wetenschap en zelfs beelden er niet meer toe en luisteren mensen liever naar anderen die op een bepaalde manier charismatisch zijn waardoor ze geloofwaardig zijn.

En nu ben ik niet perse voorstander van jonge kinderen confronteren met heftige beelden maar soms denk ik weleens laat maar eens wat beelden zien, van de concentratiekampen maar ook van de Einsatzgruppen. Want gelukkig zijn er beelden genoeg dankzij slimme mensen destijds.

Ik ben afgelopen jaar naar Auschwitz geweest, en daar word je echt wel even stil van. Dus een rondleiding daar met gids zou ook geen kwaad kunnen voor deze groep ontkenners.

https://www.nd.nl/nieuws/buitenland/909706/jonge-marokkaan-vergeet-langzamerhand-dat-joden-erbij-horen

Schoolreisje naar Marokko en het museum 😉

De positie van Joden in Marokko is uniek in de Arabische wereld: de bevolkingsgroep heeft een lange geschiedenis in het land en geniet bijzondere privileges. Een nieuwe generatie Marokkanen is er echter onbekend mee. Jongeren zijn stomverbaasd als ze horen dat er hier altijd Joden waren.

In het Marokkaanse Joods Museum van Casablanca hangt prominent bij de ingang een plaquette met de preambule van de Marokkaanse grondwet. Daarin staat dat Marokko een soevereine islamitische staat is met een ongedeelde nationale identiteit, die is gevormd door onder meer de Arabisch-islamitische en Berberse tradities.

Tot zover niets opmerkelijks. Maar dan volgt een interessante bijzin, waarin staat dat de Marokkaanse identiteit ook is verrijkt door Afrikaanse, Andalusische, Hebreeuwse en mediterrane invloeden.

Toch is de positie van de Joden in Marokko zeker niet probleemloos. Een nieuwe generatie Marokkanen is na de grote emigratiegolf van Joden uit Marokko geboren en weet niets van de Joodse invloed op hun politiek en cultuur. In het huidige Marokko groeit een anti-Israëlische stemming.

Een tragisch voorbeeld daarvan is een reeks bloedige aanslagen op verschillende Joodse doelen in 2003 in Casablanca. Maar er vinden ook geregeld kleinere incidenten plaats. De afgelopen week nog viel een man in de stad twee Joden aan, onder wie een rabbijn: Moshe Ohayon. De aanvaller zou de geestelijke hebben gevraagd of hij een Jood was, en hem vervolgens een harde klap hebben gegeven, waarna de oude man op de grond viel. Tegenover het Marokkaanse weekblad TelQuel zei de rabbijn later dat hij vooral teleurgesteld was in de reactie van de omstanders. Ondanks zijn roep om hulp, snelde niemand toe.

Malibu2 schreef op 19-11-2024 om 22:38:

[..]

Ja, terwijl er op dat moment nog heftig gevochten werd in een stad als Sderot en steeds meer berichten en beelden binnen kwamen van de gruwelijkheden.

Ik heb videobeelden gezien (van de bodycams) die ik nooit meer zal vergeten, de meest gruwelijke beelden die ik ooit heb gezien. En dan hoor je dat mensen 'feest' vieren...

Ja afschuwelijk, ik heb ook veel van 7 oktober gezien en gelezen, meteen al en dan lees je over feestvierende mensen. Ik dacht dat de wereld gek was geworden, dat denk ik nog steeds. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

19-11-2024 om 23:14 Topicstarter

Madamecannibale schreef op 19-11-2024 om 21:40:

[..]

Op zich goed dat ze dit nu toelicht maar wel jammer dat ze dat niet gelijk de dag daarna deed. Vanmiddag hoorde in de NPO nog steeds zeggen dat de “zweem van racisme” nog steeds over het kabinet hing.

De voormalig staatsecretaris heeft dit natuurlijk ook niet beweerd, niet in haar persstatement bij het aftreden en ook niet in de brief die ze over haar aftreden naar de Kamer heeft gestuurd.

Miraval schreef op 19-11-2024 om 23:02:

[..]

Goed dat je dit nog aanstipt!

Er waren aan het einde van de Tweede Wereld Oorlog al mensen die voorspelden dat mensen het toen al niet wilden geloven maar ook in de toekomst het zouden willen gaan ontkennen. Juist daarom zijn er veel beelden gemaakt en ooggetuigen verslagen opgenomen.

Door social media maar ook door het steeds lager leggen van de lat in het onderwijs, wordt het steeds 'normaler' om 'feiten' van social media te halen. In de VS is dat het meest extreem. Het is daar steeds normaler dat een achttienjarige niet eens op een normaal niveau kan lezen en schrijven. Het kunne beoordeken of een bron betrouwbaar is, is nog wel een paar stappe verder. Het begint hier ook die kant op te gaan, want helaas doen we vaak de VS na met dat soort trends.

Haat tegen Joden bestaat helaas niet alleen al eeuwen, maar zelfs millenia en is door zeer uiteenlopende volken beoefent op allerlei manieren. 

Soms waren er ook plekken waar ze wel welkom waren (meestal dan nog met mitsen en maren), omdat ze geld en handelscontacten meebrachten.

Madamecannibale schreef op 19-11-2024 om 21:40:

[..]

Op zich goed dat ze dit nu toelicht maar wel jammer dat ze dat niet gelijk de dag daarna deed. Vanmiddag hoorde in de NPO nog steeds zeggen dat de “zweem van racisme” nog steeds over het kabinet hing.

Ik vind dat de NPO best wel zijn excuses hiervoor mag aanbieden, er zijn mensen door beschadigd.

BeesAreCool schreef op 20-11-2024 om 00:07:

[..]

Het is daar steeds normaler dat een achttienjarige niet eens op een normaal niveau kan lezen en schrijven. Het kunne beoordeken of een bron betrouwbaar is, is nog wel een paar stappe verder. Het begint hier ook die kant op te gaan, want helaas doen we vaak de VS na met dat soort trends.

Totaal off topic maar hier moest ik wel even om lachen  😊

Daglichtlamp

Daglichtlamp

20-11-2024 om 09:12 Topicstarter

Muurbloem1985 schreef op 20-11-2024 om 07:15:

[..]

Ik vind dat de NPO best wel zijn excuses hiervoor mag aanbieden, er zijn mensen door beschadigd.

https://nos.nl/liveblog/2544610-premier-zwijgt-over-wat-er-is-gezegd-maar-bezweert-geen-sprake-van-racisme

Ik vind dat de NOS best zorgvuldig verslag heeft gegaan. Hieronder bijvoorbeeld een stukje over de uitspraken van Heinen waarbij verschillende bronnen naast elkaar worden gezet en ook wordt geschreven dat het nu niet te verifiëren is.

Sinds vanmiddag vertellen diverse bronnen over een uitspraak van VVD-minister Heinen van Financiën die mede zou hebben geleid tot het opstappen van NSC-staatssecretaris Achahbar. Er gaan verschillende versies van zijn uitspraak rond. Het is op dit moment niet te verifiëren wat hij exact heeft gezegd.

Volgens bepaalde bronnen wilde Heinen maandag in de ministerraad duidelijk maken dat antisemitisme moeilijk uit de samenleving is weg te krijgen en niet als een puist met pus uitgeknepen kan worden. Volgens andere bronnen zei hij dat antisemitisme niet een puist is die zich laat uitknijpen omdat het pus in de hele samenleving zit.

Op deze site kan je de volledige verklaringenvinden van de twee die gisteren opstapten: 

https://partijnieuwsociaalcontract.nl/nieuws/reactie-tweede-kamerfractie-nsc-op-vertrek-femke-zeedijk-en-rosanne-hertzberger

Bijvoorbeeld die van Zeedijk, in de eerste zin: "...Vorige week stapte NSC staatssecretaris Achahbar op uit onvrede met de aanhoudende polariserende toon van de Nederlandse regering en verschillende Tweedekamer fracties..."

Paar regels verderop: "...Er wordt een vrouwelijke staatssecretaris van Marokaanse afkomst vervangen, terwijl zij aangeeft niet blij te zijn met de polariserende omgangsvormen. Dit schetst het beeld alsof iemand met die achtergrond niet welkom is of niet zou kunnen functioneren in dit team...."

Iemand stapt dus zelf op maar een paar zinnen later wordt gedaan alsof zij wordt vervangen .... "terwijl zij aangeeft" ...... dit... 'beeld' alsof iemand met een achtergrond niet welkom is of niet zou functioneren.

Hoezo framen? 

Maar het past in het "beleid" van links (en de NPO):

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/frans-timmermans-we-gaan-er-alles-aan-doen-om-te-voorkomen-dat-er-een-kabinet-wilders-komt

Hoewel GroenLinks-PvdA de enige linkse partij was die won bij de verkiezingen, kwam de uitslag toch als een mokerslag aan bij Frans Timmermans, zo vertelt hij in een interview met NRC. De leider van Verenigd Links trok zich de overwinning van de PVV persoonlijk aan. “Ik zeg wel altijd dat links niet zo aan zelfkastijding moet doen, maar ik doe dat zelf wel de hele tijd.”. Het duurde even voor hij zich wist te herpakken. Sindsdien is hij strijdbaar. “Ik dacht: oké, vanaf nu gaan we er alles aan doen om te voorkomen dat er überhaupt een kabinet-Wilders komt. En, mocht het er toch komen, ervoor te zorgen dat het zo snel mogelijk weer verdwijnt.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

20-11-2024 om 09:43 Topicstarter

Gaan we hier de hele politieke discussie over doen? Hoe vaak zou Wilders een motie van wantrouwen hebben ingediend tegen één van de kabinetten Rutte? Volgens mij Timmermans nog geen enkele motie van wantrouwen tegen het hele huidige kabinet.

Daglichtlamp schreef op 20-11-2024 om 09:12:

[..]

https://nos.nl/liveblog/2544610-premier-zwijgt-over-wat-er-is-gezegd-maar-bezweert-geen-sprake-van-racisme

Ik vind dat de NOS best zorgvuldig verslag heeft gegaan. Hieronder bijvoorbeeld een stukje over de uitspraken van Heinen waarbij verschillende bronnen naast elkaar worden gezet en ook wordt geschreven dat het nu niet te verifiëren is.

Sinds vanmiddag vertellen diverse bronnen over een uitspraak van VVD-minister Heinen van Financiën die mede zou hebben geleid tot het opstappen van NSC-staatssecretaris Achahbar. Er gaan verschillende versies van zijn uitspraak rond. Het is op dit moment niet te verifiëren wat hij exact heeft gezegd.

Volgens bepaalde bronnen wilde Heinen maandag in de ministerraad duidelijk maken dat antisemitisme moeilijk uit de samenleving is weg te krijgen en niet als een puist met pus uitgeknepen kan worden. Volgens andere bronnen zei hij dat antisemitisme niet een puist is die zich laat uitknijpen omdat het pus in de hele samenleving zit.

Ondertussen moest schoof 100x zeggen dat er geen racisme was en werden meerdere ministers vals beschuldigd en de nos had daar met zijn framing een groot aandeel in.

Daglichtlamp schreef op 20-11-2024 om 09:43:

Gaan we hier de hele politieke discussie over doen? Hoe vaak zou Wilders een motie van wantrouwen hebben ingediend tegen één van de kabinetten Rutte? Volgens mij Timmermans nog een enkele motie van wantrouwen tegen het hele huidige kabinet.

Daar gaat het onderwerp nu toch over

Daglichtlamp

Daglichtlamp

20-11-2024 om 10:11 Topicstarter

Muurbloem1985 schreef op 20-11-2024 om 10:09:

[..]

Ondertussen moest schoof 100x zeggen dat er geen racisme was en werden meerdere ministers vals beschuldigd en de nos had daar met zijn framing een groot aandeel in.

Dat is ook vrij logisch, alleen al wat in het openbaar publiekelijk gezegd is, is racistisch. Dus de veronderstelling dat dat binnenkamers ook gebeurt zou zijn is niet vergezocht.

Daglichtlamp schreef op 20-11-2024 om 10:11:

[..]

Dat is ook vrij logisch, alleen al wat in het openbaar publiekelijk gezegd is, is racistisch. Dus de veronderstelling dat dat binnenkamers ook gebeurt zou zijn is niet vergezocht.

Dat is helemaal niet logisch als het nonsens is

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.