Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Nicole123 schreef op 18-11-2024 om 12:42:

[..]

Dat het erg was betwist niemand. Maar het ging nu over de vraag van de timing: was dit een jodenjacht die al lang gepland was voor er ook maar één supporter in de stad was? Of was het een reactie op de voetbalsupporters? (ja, een totaal overtrokken en afschuwelijke reactie, dat zeker) Jij beweert steeds het eerste, dat het al heel lang gepland was en niets met het voetbal of het gedrag van de supporters te maken had. De feiten die inmiddels naar boven komen, ook uit je eigen link, laten anders zien. Die berichten op social media (die vreselijk waren ja) gingen rond vanaf de dag voor de wedstrijd. Toen waren die supporters al een paar dagen in de stad hun anti-arabische leuzen aan het zingen. Het geweld was een reactie daarop. In jouw versie van het verhaal overdrijf je de timing. Niet nodig en je maakt daarmee je eigen punt zwakker. Ook zonder die overdrijving zijn de feiten al erg, niemand ontkent dat.

Maar door steeds te blijven benadrukken dat het geweld alleen kwam door de hooligans van Maccabi ontken je ook dat het onversneden Jodenhaat was onder een groot deel van de relschoppers. Misschien was dat inderdaad wel een aanleiding, maar het hield niet op bij die supporters. Ook onschuldige mensen werden belaagd. Taxichauffeurs hebben daadwerkelijk locaties doorgegeven, evenals hotel medewerkers. Die waren op zoek naar Joden, dat is zo klaar als een klontje. Joodse mensen hebben onder moeten duiken bij safehouses, zich op moeten sluiten in hun hotelkamers. 

De manier waarop over Joodse mensen werd gesproken, zelfs toen de supporters al uit het land waren, rellen om te rellen en dan daarbij zoveel mogelijk Kankerjoden roepen, of kankerzionisten, dat is gewoon Jodenhaat door deze groep jonge mannen van voornamelijk Marokkaanse afkomst. En daar houdt het dan nog niet op, want een account als C'est Mocro is ook olie op het vuur. Een Van Baarle die alleen de schuld legt bij Maccabi supporters is ook olie op het vuur. 

En ondertussen gaat het in deze discussie vooral over hoe we niet alle Moslims over 1 kam moeten scheren, dat we Moslims niet mogen discrimineren (nee dat mogen we niet) en niet meer over wat er nou gebeurd is, en nog gebeurd, en al meer dan 1 jaar gebeurd, waardoor Joodse mensen zich onveilig voelen. En wie nou die grote groep jongeren waren. 

Waren het PVV stemmers geweest had iedereen het okee gevonden om dat te benoemen. Voor wat het daadwerkelijk waren. Want in de ogen van velen zijn PVV stemmers allemaal racistisch dus die mogen wel over 1 kam worden geschoren. (Even in het algemeen en niet naar jou persoonlijk Nicole) En dat laatste zie je ook echt overal terug. Alle PVV stemmers zijn racisten en xenofoob. 

Nicole123 schreef op 18-11-2024 om 12:42:

[..]

Dat het erg was/is betwist niemand. Maar het ging nu over de vraag van de timing: was dit een jodenjacht die al lang gepland was voor er ook maar één supporter in de stad was? Of was het een reactie op de voetbalsupporters? (ja, een totaal overtrokken en afschuwelijke reactie, dat zeker) Jij beweert steeds het eerste, dat het al heel lang gepland was en niets met het voetbal of het gedrag van de supporters te maken had. De feiten die inmiddels naar boven komen, ook uit je eigen link, laten anders zien. Die berichten op social media (die vreselijk waren ja) gingen rond vanaf de dag voor de wedstrijd. Toen waren die supporters al een paar dagen in de stad hun anti-arabische leuzen aan het zingen. Het geweld was een reactie daarop. In jouw versie van het verhaal overdrijf je de timing. Niet nodig en je maakt daarmee je eigen punt zwakker. Ook zonder die overdrijving zijn de feiten al erg, niemand ontkent dat.

En als wad het een reactie op de voetbalsupporters, nogmaals dat maakt het nog niet minder erg, maar dat wilt er bij jou toch niet in geloof ik.

Luchtpost schreef op 18-11-2024 om 12:24:

[..]

...............

Telegraaf, Door Fidan Ekiz, Aangepast: 13 nov. 202412 Columns & Opinie

O.a. “…Al jaren wijs ik op de noodzaak van hervorming binnen de islamitische gemeenschap, voor de bewustwording bij links dat het islamisme net zo’n grote bedreiging is als het rechts-extremisme. Dit alles vanuit de kennelijk naïeve gedachte dat men onmogelijk voor extremisme kan zijn.

...............

https://archive.is/Yngw

Wat een mooie rake ware column van Fidan Ekiz. Ook dit stukje vind ik noemenswaardig:

..............

Deze gastarbeiders worden gezien als de verloren generatie, het toonbeeld van mislukte integratie. Ik zie dat anders. Wat ik altijd heb willen overbrengen, is hoe mijn ouders ons juist stimuleerden om te leren, om iets te worden in dit land, om de Nederlandse waarden te aanvaarden en te accepteren. Ze waren altijd kritisch op hun eigen taalachterstand. Wij keerden ons niet af van de Nederlandse samenleving.

Er werd geen ronkend antisemitisme via schotelantennes de huiskamer binnen gepompt, geen haat jegens ongelovigen of andersgelovigen gepredikt. Wij keken thuis naar films over de Jodenvervolging. Mijn vader vertelde ons over Anne Frank, nog voordat we haar dagboek hadden gelezen. Wij leerden kernwaarden, innerlijke beschaving, respect, tolerantie, fatsoen. Mijn vader kwam uit een links Turks nest, was voorstander van de scheiding van kerk en staat, tegen uitsluiting, bewust van het gevaar van extreemrechts, islamisme en antisemitisme binnen die kringen.

"Op moreel leiderschap hoeven we ook niet te rekenen. In plaats daarvan haasten sommige politici zich olie op het vuur te gooien en de polarisatie te versterken."

.............

Miraval schreef op 18-11-2024 om 11:20:

[..]

Maar wanneer Joodse mensen dit zo ervaren hebben dan moet je dat gevoel toch serieus nemen? Er wordt al door verschillende mensen gezegd dat er geen sprake was van een Jodenjacht bijvoorbeeld. Sterker nog Van Baarle legt geheel de schuld bij de supporters van Maccabi. Dan wil je de andere kant ook gewoon niet zien.

Feit is dat er Joodse mensen zijn IN Nederland die zich onveilig voelen, die hun keppeltje niet meer durven te dragen, of hun Chanoukia niet meer voor het raam durven te plaatsen en ook hun Davidsster onder hun kleding moeten verbergen.

Dat is wat er aan de hand is in sommige wijken in Nederland. En we moeten ook gewoon kunnen benoemen waar dit door komt, en het met zijn allen afkeuren. Dat is wat er is gebeurd naar mijn mening de afgelopen week, en nu trekken mensen weer hun keutel in, uit angst om te sterke bewoordingen te gebruiken en uit angst om mensen met eenzelfde mening uit te maken voor een groep. (Wat dus gewoon de definitie is van een groep dus dat begrijp ik al helemaal niet)

Ik zag vorige week veel Joodse mensen op tv die bij elkaar waren gekomen en bezorgd en boos waren dat dit al veel langer speelt en er niet naar gehandeld is.

Fleurtje_5 schreef op 18-11-2024 om 13:45:

[..]

Wat een mooie rake ware column van Fidan Ekiz. Ook dit stukje vind ik noemenswaardig:

..............

Deze gastarbeiders worden gezien als de verloren generatie, het toonbeeld van mislukte integratie. Ik zie dat anders. Wat ik altijd heb willen overbrengen, is hoe mijn ouders ons juist stimuleerden om te leren, om iets te worden in dit land, om de Nederlandse waarden te aanvaarden en te accepteren. Ze waren altijd kritisch op hun eigen taalachterstand. Wij keerden ons niet af van de Nederlandse samenleving.

Er werd geen ronkend antisemitisme via schotelantennes de huiskamer binnen gepompt, geen haat jegens ongelovigen of andersgelovigen gepredikt. Wij keken thuis naar films over de Jodenvervolging. Mijn vader vertelde ons over Anne Frank, nog voordat we haar dagboek hadden gelezen. Wij leerden kernwaarden, innerlijke beschaving, respect, tolerantie, fatsoen. Mijn vader kwam uit een links Turks nest, was voorstander van de scheiding van kerk en staat, tegen uitsluiting, bewust van het gevaar van extreemrechts, islamisme en antisemitisme binnen die kringen.

"Op moreel leiderschap hoeven we ook niet te rekenen. In plaats daarvan haasten sommige politici zich olie op het vuur te gooien en de polarisatie te versterken."

.............

Eens; ook een mooie alinea uit die column. 

En ja, dat vind ik heel erg, dat we de mensen die met kennis van zaken (vanuit hun eigen achtergrond en met hun eigen ervaring) niet véél meer horen/zien/steunen. 

Stel je voor dat jij probeert 3 kinderen op te voeden, maar zodra je 1 van die kinderen probeert te corrigeren op ongewenst gedrag, komt er prompt een buurvrouw langs die het gedrag van dat kind gaat zitten verdedigen en jouw als opvoeder verwijt dat je géén aanmerkingen zou mogen hebben op dat ongewenste gedrag "want, ja maar, etc." Die buurvrouw is dan wellicht reuze trots op haar "verdedigen en beschermen" van (het gedrag van) dat kind, maar jij blijft zitten met een onhandelbaar kind. 

Maar nee hoor, "de opvoeding is niet mislukt", jij hebt gewoon te weinig begrip getoond en jij hebt dat kind volgens die buurvrouw geen eerlijke kans gegeven. Of zo. Zachte heelmeesters, stinkende wonden, noemden we dat vroeger. "En nog bedankt hè, buuf"! 

https://youtu.be/ZIKJQH5Bcog?si=a-0HIXGQ6mSNNhKf 3 dagen geleden:
Dilan Yesilgöz (VVD) pakt Rob Jetten (D66) stevig aan tijdens het debat over de rellen in Amsterdam.
Video van het debat op het Maarten van Rossem youtube-kanaal.

Applaus voor Dilan.

Fleurtje_5 schreef op 18-11-2024 om 13:45:

[..]

..............

.............

Een mooi stuk! Ik lees ‘m anders;

Er werd geen ronkend antisemitisme via schotelantennes de huiskamer binnen gepompt, geen haat jegens ongelovigen of andersgelovigen gepredikt. Wij keken thuis naar films over de Jodenvervolging. Mijn vader vertelde ons over Anne Frank, nog voordat we haar dagboek hadden gelezen. Wij leerden kernwaarden, innerlijke beschaving, respect, tolerantie, fatsoen.Mijn vader kwam uit een links Turks nest, was voorstander van de scheiding van kerk en staat, tegen uitsluiting, bewust van het gevaar van extreemrechts, islamisme en antisemitisme binnen die kringen.

Dezelfde text, en een ieder haalt er iets anders uit. 

Miraval schreef op 18-11-2024 om 13:43:

[..]

Maar door steeds te blijven benadrukken dat het geweld alleen kwam door de hooligans van Maccabi 

Heb je door wat je mij nu in de mond legt? Ik zeg helemaal niet dat het geweld alleen uit die hoek kwam, integendeel. In de post die je citeert zeg ik duidelijk het tegenovergestelde en in vele posts hier. Waarom duw je me in de hoek van geweld-tegen-joden-goedprater/ontkenner als ik enkel op het punt van de timing een nuance wil geven? Ik ging alleen in op de overdrijving dat het geweld tegen de joden al láng voordat de Israëliers in het land waren gepland zou zijn. Dat strookt niet met de feiten. Ook zonder die overdrijving is het geweld richting de joden zeker walgelijk, dat stel ik heel duidelijk. 

Muurbloem1985 schreef op 18-11-2024 om 13:45:

[..]

En als wad het een reactie op de voetbalsupporters, nogmaals dat maakt het nog niet minder erg, maar dat wilt er bij jou toch niet in geloof ik.

Waarom wil dat er bij mij niet in? In de post van mij die je nota bene quote zeg ik zelfs 4x dat het heel erg is! 

Dat het erg was/is betwist niemand.

ja, een totaal overtrokken en afschuwelijke reactie, dat zeker

Die berichten op social media die vreselijk waren ja

Ook zonder die overdrijving zijn de feiten al erg, niemand ontkent dat.

Is het zo moeilijk om je ongelijk toe te geven over de timing? Dat het geweld als een reactie kwam en het niet klopt dat het allang gepland was voor de Israëliers in Amsterdam waren?

Ik praat niks goed van het geweld richting de joodse mensen. In geen enkele van mijn posts. Ik heb het in dit topic al tig keer veroordeeld. Waarom leg je mij dan in de mond dat ik het niet erg zou vinden?

Miraval schreef op 18-11-2024 om 13:43:

[..]

Maar door steeds te blijven benadrukken dat het geweld alleen kwam door de hooligans van Maccabi ontken je ook dat het onversneden Jodenhaat was onder een groot deel van de relschoppers. Misschien was dat inderdaad wel een aanleiding, maar het hield niet op bij die supporters. Ook onschuldige mensen werden belaagd. Taxichauffeurs hebben daadwerkelijk locaties doorgegeven, evenals hotel medewerkers. Die waren op zoek naar Joden, dat is zo klaar als een klontje. Joodse mensen hebben onder moeten duiken bij safehouses, zich op moeten sluiten in hun hotelkamers.

De manier waarop over Joodse mensen werd gesproken, zelfs toen de supporters al uit het land waren, rellen om te rellen en dan daarbij zoveel mogelijk Kankerjoden roepen, of kankerzionisten, dat is gewoon Jodenhaat door deze groep jonge mannen van voornamelijk Marokkaanse afkomst. En daar houdt het dan nog niet op, want een account als C'est Mocro is ook olie op het vuur. Een Van Baarle die alleen de schuld legt bij Maccabi supporters is ook olie op het vuur.

En ondertussen gaat het in deze discussie vooral over hoe we niet alle Moslims over 1 kam moeten scheren, dat we Moslims niet mogen discrimineren (nee dat mogen we niet) en niet meer over wat er nou gebeurd is, en nog gebeurd, en al meer dan 1 jaar gebeurd, waardoor Joodse mensen zich onveilig voelen. En wie nou die grote groep jongeren waren.

Waren het PVV stemmers geweest had iedereen het okee gevonden om dat te benoemen. Voor wat het daadwerkelijk waren. Want in de ogen van velen zijn PVV stemmers allemaal racistisch dus die mogen wel over 1 kam worden geschoren. (Even in het algemeen en niet naar jou persoonlijk Nicole) En dat laatste zie je ook echt overal terug. Alle PVV stemmers zijn racisten en xenofoob.

Jodenhaat speelt al veel langer. Niet voor niets worden Joodse scholen en organisaties beveiligd. Al ver voor 7-10-2023

Nicole123 schreef op 18-11-2024 om 15:34:

[..]

Heb je door wat je mij nu in de mond legt? Ik zeg helemaal niet dat het geweld alleen uit die hoek kwam, integendeel. In de post die je citeert zeg ik duidelijk het tegenovergestelde en in vele posts hier. Waarom duw je me in de hoek van geweld-tegen-joden-goedprater/ontkenner als ik enkel op het punt van de timing een nuance wil geven? Ik ging alleen in op de overdrijving dat het geweld tegen de joden al láng voordat de Israëliers in het land waren gepland zou zijn. Dat strookt niet met de feiten. Ook zonder die overdrijving is het geweld richting de joden zeker walgelijk, dat stel ik heel duidelijk.

Ach schei toch uit al voor de wedstrijd tegen Macabi werd er al opgeroepen voor geweld tegen de Macabi supporters.

Nicole123 schreef op 18-11-2024 om 15:41:

[..]

Waarom wil dat er bij mij niet in? In de post van mij die je nota bene quote zeg ik zelfs 4x dat het heel erg is!

Dat het erg was/is betwist niemand.

ja, een totaal overtrokken en afschuwelijke reactie, dat zeker

Die berichten op social media die vreselijk waren ja

Ook zonder die overdrijving zijn de feiten al erg, niemand ontkent dat.

Is het zo moeilijk om je ongelijk toe te geven over de timing? Dat het geweld als een reactie kwam en het niet klopt dat het allang gepland was voor de Israëliers in Amsterdam waren?

Ik praat niks goed van het geweld richting de joodse mensen. In geen enkele van mijn posts. Ik heb het in dit topic al tig keer veroordeeld. Waarom leg je mij dan in de mond dat ik het niet erg zou vinden?

Jij vindt het blijkbaar heel belangrijk is of het een geplande jodenjacht was of spontaan toch?

Muurbloem1985 schreef op 18-11-2024 om 16:01:

[..]

Ach schei toch uit al voor de wedstrijd tegen Macabi werd er al opgeroepen voor geweld tegen de Macabi supporters.

De supporters waren al dagen voor de wedstrijd in Amsterdam, inclusief provocaties. De dag voor de wedstrijd begon vervolgens het oproepen en ophitsen via social media door de anti-joodse/Israelische belagers. Dat laat ook je eigen link zien.

Ik praat niets goed, daarin ben ik overduidelijk. Ik wil ook dat die opjagers en geweldgebruikers gepakt en berecht worden. Jij praat echter wel jezelf klem wat betreft de timing. Je hebt je zo verschanst in je gelijk dat je geen enkele nuance wil aannemen, ook als die nuance gewoon strookt met de feiten. Overdrijven of de ander dingen in de mond leggen die diegene nooit gezegd heeft maakt je punt niet sterker, maar zwakker. Laten we het gewoon bij de feiten houden, die zijn al erg genoeg en hoef je niet nog erger te maken.

Nicole123 schreef op 18-11-2024 om 16:18:

[..]

De supporters waren al dagen voor de wedstrijd in Amsterdam, inclusief provocaties. De dag voor de wedstrijd begon vervolgens het oproepen en ophitsen via social media door de anti-joodse/Israelische belagers. Dat laat ook je eigen link zien.

Ik praat niets goed, daarin ben ik overduidelijk. Ik wil ook dat die opjagers en geweldgebruikers gepakt en berecht worden. Jij praat echter wel jezelf klem wat betreft de timing. Je hebt je zo verschanst in je gelijk dat je geen enkele nuance wil aannemen, ook als die nuance gewoon strookt met de feiten. Overdrijven of de ander dingen in de mond leggen die diegene nooit gezegd heeft maakt je punt niet sterker, maar zwakker. Laten we het gewoon bij de feiten houden, die zijn al erg genoeg en hoef je niet nog erger te maken.

De Mossad heeft al lang gewaarschuwd voor relschoppers, dit kon je al lang van te voren zien aankomen, ga mij niet wijs maken dat het ophitsen pas een dag voor de wedstrijd begon.

Muurbloem1985 schreef op 18-11-2024 om 16:06:

[..]

Jij vindt het blijkbaar heel belangrijk is of het een geplande jodenjacht was of spontaan toch?

Ja, daar probeert men nu alles op uit te vlooien. 

Maar je kan het ook zo zien: ik heb niks met het (ook verboden trouwens) afsteken van vuurwerk. Dus als iemand mij nu zou oproepen om vanavond vuurwerk af te steken zou ik niet verschijnen. Had diegene het gisteren aan mij gevraagd, dan zou ik evengoed voor de 'eer' bedankt hebben daaraan mee te doen. Evenals vorige week. En vorige maand. 

Alleen wie interesse heeft om mee te doen aan de illegale, ongewenste actie om vuurwerk af te steken, geeft gehoor aan zo'n oproep. 

Het gaat dus niet zozeer om het exacte tijdstip waarop die kwalijke oproep is gedaan, maar veel meer om de ontvankelijkheid van degenen die gehoor aan zo'n oproep geven: die zou maatgevend moeten zijn om in actie te komen. Omdat dat een indicatie is van wat/in welke mate bepaalde zaken leven binnen bepaalde groepen in de samenleving. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.