Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

felija schreef op 16-11-2024 om 19:39:

[..]

Nu kom je weer met die niet bepaald neutrale bron van Christenen voor Israël? Ben je zelf gelovig? Dat zou een hoop verklaren.

Ik ben zelf gelovig maar dat heeft er niks mee te maken en ze geven hier alleen de feiten aan, namelijk de berichtgeving over Israël en dat die bij de NOS absoluut niet neutraal is.

Ik ben zelf ontzettend gelovig opgevoed, dat wat er in de bijbel staat is de waarheid en zo is het gegaan. Ik denk daar nu anders over, veel genuanceerder en ben blij dat ik nu juist kan kijken en luisteren naar het grotere geheel.

Malibu2 schreef op 16-11-2024 om 19:36:

[..]

Dank je voor het plaatsen van deze link. Toont de bias van de NOS duidelijk aan.

Graag gedaan en daarom is neutrale berichtgeving over dit conflict zo belangrijk, zeker bij de NOS, door elke keer weer negatief te doen over Israël, zonder enige neutrale kijk gaan mensen Israël haten, zeer kwalijk. EN dat laat Christenen voor Israël in dit filmpje zeer duidelijk zien. 

Muurbloem1985 schreef op 16-11-2024 om 19:41:

[..]

Ik ben zelf gelovig maar dat heeft er niks mee te maken en ze geven hier alleen de feiten aan, namelijk de berichtgeving over Israël en dat die bij de NOS absoluut niet neutraal is.

Dat heeft er juist alles mee te maken. Daardoor kijk jij vanuit jouw geloof met een andere bril naar de gebeurtenissen die zich nu in het Midden-Oosten afspelen dan menig ander. 

Christenen voor Israël is voor jou betrouwbaar, omdat jij gelooft, maar dat is gekleurd. En dat mag jij uiteraard geloven, je kunt dat alleen niet een ander opleggen als zijnde de waarheid.

Muurbloem1985 schreef op 16-11-2024 om 19:44:

[..]

Graag gedaan en daarom is neutrale berichtgeving over dit conflict zo belangrijk, zeker bij de NOS, door elke keer weer negatief te doen over Israël, zonder enige neutrale kijk gaan mensen Israël haten, zeer kwalijk. EN dat laat Christenen voor Israël in dit filmpje zeer duidelijk zien.

Mensen haten Israël niet, dat maak jij ervan.

Nicole123 schreef op 15-11-2024 om 20:16:

Vandaag in het Jeugdjournaal een item over een gastles waarbij een imam en rabbi samen in een klas kwamen praten. Ik moest meteen aan dit topic denken (@Miraval). Heel goed dat dit gebeurt en mooi ook dat het op het Jeugdjournaal kwam, zodat het heel veel kinderen bereikt dat je gewoon met elkaar door één deur kan, ook al is de één moslim en de ander joods. We moeten niet elkaar bestrijden, maar elkaar als medemens zien.

Zeker goed! Lang geleden waren bij Al Jazeera gesprekken tussen bijvoorbeeld een rabbijn en imam. Ik was echt verast hoe respectvol het gesprek verliep tussen de rabbijn en imam. Toen dacht ik echt dit soort interviews moeten we op de Nederlandse tv hebben in plaats van die praatprogramma’s waarbij niemand echt naar elkaar luistert en maar z’n gelijk wil halen. 
Maar goed, met Hamasleden in Quatar heb ik mijn vraagtekens hoe objectief en vrij zij nog televisie kunnen maken. Ik vond de berichtgeving vlak na 7 oktober vrij eenzijdig (bijna niks over wat er is gebeurd, ik moest zoeken). En dat vond ik omgekeerd ook bij CNN. 

Goede ideeën trouwens van jou en Miraval voor het onderwijs. Daar zouden we wat aan hebben.
Gisteren was ik bij een Joodse vriendin op bezoek en we zitten er hetzelfde in, ergernis over motie van wantrouwen naar Femke Halsema, social media, regering Israël (buitenproportioneel geweld in Gaza) en mensen die polariserend communiceren.
Zij vertelde dat de Joodse eigenaar van de boekhandel -voor zover ze weet- nog steeds vrijwillig voorlichting geeft op middelbare scholen over de holocaust. Deze eigenaar is echt zo iemand met natuurlijk overwicht waar leerlingen naar luisteren en erna positief zijn over hoe hij het brengt.

felija schreef op 16-11-2024 om 19:48:

[..]

Mensen haten Israël niet, dat maak jij ervan.

Grapjas

felija schreef op 16-11-2024 om 19:45:

[..]

Dat heeft er juist alles mee te maken. Daardoor kijk jij vanuit jouw geloof met een andere bril naar de gebeurtenissen die zich nu in het Midden-Oosten afspelen dan menig ander.

Christenen voor Israël is voor jou betrouwbaar, omdat jij gelooft, maar dat is gekleurd. En dat mag jij uiteraard geloven, je kunt dat alleen niet een ander opleggen als zijnde de waarheid.

Als Christenen voor Israël hier in een prima filmpje blootlegt hoe de NOS zogenaamd "objectief" is over dit onderwerp (En ook over andere onderwerpen) door hun woordkeuze en filmpjes dan vind ik dat ze prima werk verrichten ja.

Muurbloem1985 schreef op 16-11-2024 om 18:42:

[..]

Hoe weet je dat allemaal zo zeker? Jij weet niet wie er allemaal achter de schermen bij de NOS werken, maar als het gaat over Israël of over bijv Trump zijn ze helemaal niet neutraal en zeer gekleurd, ik zal je een voorbeeld van een aantal jaren geleden geven:

Feitencheck van NOS-video over Israël

Verder kijk ik wel het NOS journaal, maar ik filtreer wat ik moet geloven, en ik kijk vaak op de telegraaf site.

Dank je voor deze link. Interessant.

Bakblik schreef op 16-11-2024 om 19:08:

[..]

[...]

Heb net even gekeken op geen stijl, wat een vreselijk taalgebruik daar. Dat vind ik niet neutraal, echt niet.

Als de inhoud van iemands' boodschap niet bevalt, dan ga je óf die persoon in twijfel trekken, óf de bron die diegene raadpleegt? Diegene is dan 'slachtoffer' van AI? Kan niet zelf filteren wat jij/zij wel of niet gelooft, dus per definitie 'dom'?

Ter informatie: Arjen Lubach wordt door een groot deel van de bevolking als 'zeer links' gezien. Evenals het programma "Even tot hier". Natuurlijk prima dat linkse mensen dat leuke programma's vinden; daar wordt alles wat rechts is te kakken gezet, dus lekker lachen.... want het bevestigt hun wereldbeeld over 'dom rechts' - zelf leen zij alleen 'kwaliteitskranten' die meer meningen dan nieuws bevatten en 'duiden' hoe er gedacht moet worden en wat de 'enige echte juiste mening is'. Maar die Arjen stapt niet voor niets over naar RTL4 (Peter van der Voorst probeert de NPO links in te halen dus Arjen past daar wel).

Het kan zijn dat het taalgebruik op de ene site je meer aanspreekt dan op een andere site. Maar wat je beschouwt als neutraal, bepaalt alleen de lezer. Ook op dit forum. Het verschil zit hooguit in de aantallen lezers/schrijvers die links dan wel rechts georiënteerd zijn. Juist de mensen die alle kanten/meningen willen zien en lezen, komen m.i. tot de meest neutrale (eigen) meningsvorming. 

Ik hoor zojuist de aankondiging van het NOS journaal: "het kabinet gaat door maar hoe stabiel is de regering nog". En dan lijkt het erop dat er straks mensen op straat met hun mening in beeld worden gebracht. Zónder dat je weet hoe precies de vraag gesteld is. Je kan namelijk vragen aan voorbijgangers "vindt u het ook fijn dat de regeringspartijen  nu gewoon door kunnen gaan met het uitvoeren van hun plannen"? Dan krijg je toch echt ándere antwoorden dan wanneer je vraagt... "ze gaan door, maar hoe stabiel is het nog". Tot zover de 'neutrale' NOS.  

Muurbloem1985 schreef op 16-11-2024 om 19:54:

[..]

Grapjas

Veel mensen zijn tegen de regering Netanyahu, dat is heel wat anders dan Israël haten. 

Luchtpost schreef op 16-11-2024 om 19:58:

[..]

Als de inhoud van iemands' boodschap niet bevalt, dan ga je óf die persoon in twijfel trekken, óf de bron die diegene raadpleegt? Diegene is dan 'slachtoffer' van AI? Kan niet zelf filteren wat jij/zij wel of niet gelooft, dus per definitie 'dom'?

Ter informatie: Arjen Lubach wordt door een groot deel van de bevolking als 'zeer links' gezien. Evenals het programma "Even tot hier". Natuurlijk prima dat linkse mensen dat leuke programma's vinden; daar wordt alles wat rechts is te kakken gezet, dus lekker lachen.... want het bevestigt hun wereldbeeld over 'dom rechts' - zelf leen zij alleen 'kwaliteitskranten' die meer meningen dan nieuws bevatten en 'duiden' hoe er gedacht moet worden en wat de 'enige echte juiste mening is'. Maar die Arjen stapt niet voor niets over naar RTL4 (Peter van der Voorst probeert de NPO links in te halen dus Arjen past daar wel).

Het kan zijn dat het taalgebruik op de ene site je meer aanspreekt dan op een andere site. Maar wat je beschouwt als neutraal, bepaalt alleen de lezer. Ook op dit forum. Het verschil zit hooguit in de aantallen lezers/schrijvers die links dan wel rechts georiënteerd zijn. Juist de mensen die alle kanten/meningen willen zien en lezen, komen m.i. tot de meest neutrale (eigen) meningsvorming.

Ik hoor zojuist de aankondiging van het NOS journaal: "het kabinet gaat door maar hoe stabiel is de regering nog". En dan lijkt het erop dat er straks mensen op straat met hun mening in beeld worden gebracht. Zónder dat je weet hoe precies de vraag gesteld is. Je kan namelijk vragen aan voorbijgangers "vindt u het ook fijn dat de regeringspartijen nu gewoon door kunnen gaan met het uitvoeren van hun plannen"? Dan krijg je toch echt ándere antwoorden dan wanneer je vraagt... "ze gaan door, maar hoe stabiel is het nog". Tot zover de 'neutrale' NOS.

Je kunt toch niet met droge ogen beweren dat het huidige kabinet stabiel is?

Muurbloem1985 schreef op 16-11-2024 om 19:41:

[..]

Dat meende ik goed te merken vlak na de ramp met de MH17.

felija schreef op 16-11-2024 om 19:59:

[..]

Veel mensen zijn tegen de regering Netanyahu, dat is heel wat anders dan Israël haten.

Ach welnee mensen zullen Israël altijd haten omdat ze joden geen land gunnen, dat zal altijd zo blijven.

Muurbloem1985 schreef op 16-11-2024 om 19:58:

[..]

Als Christenen voor Israël hier in een prima filmpje blootlegt hoe de NOS zogenaamd "objectief" is over dit onderwerp (En ook over andere onderwerpen) door hun woordkeuze en filmpjes dan vind ik dat ze prima werk verrichten ja.

Vanuit hun referentiekader: vanuit christelijk perspectief en dat is niet neutraal. Hoe graag je dat ook zou willen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.