Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Nicole123
16-11-2024 om 17:36
Muurbloem1985 schreef op 16-11-2024 om 16:20:
[..]
Nu loop je gewoon te zeiken om het zeiken, geenstijl is meer een blogsite en ja ze halen nieuws van andere bronnen, maar dit stond gewoon op geenstijl.
Klopt, dan zijn we het eens. NOS is een nieuwsmedium, GeenStijl een blog.
Daglichtlamp
16-11-2024 om 17:43
Nicole123 schreef op 16-11-2024 om 17:34:
Ik vind het heel erg als mensen zeggen 'de tijd van dialoog is voorbij' of 'we gaan niet meer koffiedrinken'. Je hebt juist nu die dialoog nodig, het luisteren naar elkaar. En nee, dat betekent niet dat je óók de daders bestraft (inclusief degenen die de daders ophitsten). Niemand die oproept tot dialoog zegt dat het geweld gerechtvaardigd was of dat we met de daders alleen maar koffie moeten drinken. Wel dat het hard nodig is dat we niet verder polariseren, maar naar elkaar luisteren, naast elkaar staan en elkaar als mensen zien die allemaal in rust en vrijheid willen samenleven.
Ik denk dat je daar een extra niet bedoelde: En nee, dat betekent niet dat je niet óók de daders bestraft (inclusief degenen die de daders ophitsten).
Muurbloem1985
16-11-2024 om 17:47
Nicole123 schreef op 16-11-2024 om 17:36:
[..]
Klopt, dan zijn we het eens. NOS is een nieuwsmedium, GeenStijl een blog.
Inderdaad en jij hoeft niet te bepalen waar mensen hun nieuws vandaan halen.
Nicole123
16-11-2024 om 17:48
Daglichtlamp schreef op 16-11-2024 om 17:43:
[..]
Ik denk dat je daar een extra niet bedoelde: En nee, dat betekent niet dat je niet óók de daders bestraft (inclusief degenen die de daders ophitsten).
Dank je, inderdaad.
felija
16-11-2024 om 17:52
Muurbloem1985 schreef op 16-11-2024 om 17:47:
[..]
Het maakt ontzettend veel uit waar je je nieuws vandaan haalt, je wil toch hopelijk zo zeker mogelijk weten dat het klopt, voordat er allerlei desinformatie de wereld in wordt geslingerd?
Iedereen kan wel wat roepen en menen op de socials, maar dat maakt het nog niet waar.
Waarom denk je dat een beetje journalistieke opleiding minimaal vier jaar duurt?
Muurbloem1985
16-11-2024 om 17:54
felija schreef op 16-11-2024 om 17:52:
[..]
Het maakt ontzettend veel uit waar je je nieuws vandaan haalt, je wil toch hopelijk zo zeker mogelijk weten dat het klopt, voordat er allerlei desinformatie de wereld in wordt geslingerd?
Iedereen kan wel wat roepen en menen op de socials, maar dat maakt het nog niet waar.
Jij doet net alsof de NOS niet gekleurd is, dat is het wel.
felija
16-11-2024 om 17:55
Muurbloem1985 schreef op 16-11-2024 om 17:54:
[..]
Jij doet net alsof de NOS niet gekleurd is, dat is het wel.
Waar zeg ik dat?
Nicole123
16-11-2024 om 17:55
Muurbloem1985 schreef op 16-11-2024 om 17:47:
[..]
Dat bepaal ik ook niet. Ik mag het wel vreemd vinden en het benoemen als mensen kritiek hebben op de objectiviteit van media die de Journalistieke Code hanteren en zelf met informatie van blogs en social media komen. En dat bedoel ik breder dan enkel richting jou.
Ik vind dat een groot probleem van onze tijd, de enorme hoeveelheid aan informatie die je op internet vindt en hoe mensen daarin 'Zelf Onderzoek Doen'. Dat wetenschap en gedegen journalistiek als een soort vijand neergezet worden. In plaats van dat we beseffen dat we deze mensen juist hard nodig hebben om in het oerwoud van gegevens, nieuws, nepnieuws en meningen aan zorgvuldige waarheidsvinding en duiding in context te doen.
Muurbloem1985
16-11-2024 om 17:57
Nicole123 schreef op 16-11-2024 om 17:55:
[..]
Dat bepaal ik ook niet. Ik mag het wel vreemd vinden en het benoemen als mensen kritiek hebben op de objectiviteit van media die de Journalistieke Code hanteren en zelf met informatie van blogs en social media komen. En dat bedoel ik breder dan enkel richting jou.
Ik vind dat een groot probleem van onze tijd, de enorme hoeveelheid aan informatie die je op internet vindt en hoe mensen daarin 'Zelf Onderzoek Doen'. Dat wetenschap en gedegen journalistiek als een soort vijand neergezet worden. In plaats van dat we beseffen dat we deze mensen juist hard nodig hebben om in het oerwoud van gegevens, nieuws, nepnieuws en meningen aan zorgvuldige waarheidsvinding en duiding in context te doen.
Zucht jij snapt het nog steeds niet he, die blogs halen hun nieuws weer van het nieuws wat is daar zo moeilijk aan, jij wilt gewoon je gelijk halen.
Muurbloem1985
16-11-2024 om 17:58
felija schreef op 16-11-2024 om 17:55:
[..]
Waar zeg ik dat?
Waar moet je dan het nieuws halen volgens jou?
felija
16-11-2024 om 18:05
Muurbloem1985 schreef op 16-11-2024 om 17:58:
[..]
Waar moet je dan het nieuws halen volgens jou?
Van media die werken volgens de journalistieke code: https://nos.nl/nieuwsuur/over/journalistieke-code
Journalisten met een afgeronde opleiding die weten hoe ze hoor en wederhoor moeten toepassen en werkzaam zijn bij diverse dagbladen, sommige actualiteitenprogramma's, gerenommeerde nieuwssites etc.
Muurbloem1985
16-11-2024 om 18:07
felija schreef op 16-11-2024 om 18:05:
[..]
Van media die werken volgens de journalistieke code: https://nos.nl/nieuwsuur/over/journalistieke-code
Journalisten met een afgeronde opleiding die weten hoe ze hoor en wederhoor moeten toepassen en werkzaam zijn bij diverse dagbladen, sommige actualiteitenprogramma's, gerenommeerde nieuwssites etc.
Dus bronnen van de NOS en nieuwsuur, dit vind ik helemaal niet neutraal en bertrouwbaar.
felija
16-11-2024 om 18:35
Muurbloem1985 schreef op 16-11-2024 om 18:07:
[..]
Dus bronnen van de NOS en nieuwsuur, dit vind ik helemaal niet neutraal en bertrouwbaar.
Dat zijn er maar twee die jij noemt, er is zoveel meer qua berichtgeving, geschreven pers en bijvoorbeeld rtl nieuws, zowel bij rtl en de Nos werken mensen die jarenlang hebben gestudeerd voordat ze zichzelf überhaupt journalist mogen noemen, voordat het nieuws wordt vertoont, wordt alles gecheckt en gedubbelcheckt. En mocht het dan alsnog misgaan dan kan het worden gerectificeerd.
In tegenstelling tot X, Facebook, Telegram, iedere gek kan daar zijn of haar mening op gooien. Geloof jij dat wel meteen?
Welke bronnen vind jij betrouwbaar? Ik ben heel benieuwd.
Daglichtlamp
16-11-2024 om 18:36
https://www.trouw.nl/politiek/live-politiek-toon-in-kabinet-volgens-ingewijden-al-langer-lomp-en-horkerig~bc42407e/
De toon in het kabinet is al langer harder en ruwer dan in voorgaande ministersploegen, zeggen ingewijden van verschillende politieke kleuren daags na het vertrek van NSC-staatssecretaris Nora Achahbar. Bronnen noemen de manier waarop bewindslieden met elkaar spreken "onfatsoenlijk", "lomp" en "horkerig". Dat afgelopen week racistische dingen zouden zijn gezegd, verbaast sommigen dan ook niet.
---------------------
Volgens sommige Haagse bronnen speelt die verruwing van taalgebruik tussen ministers en staatssecretarissen al langer en wordt die ook steeds heftiger. Dergelijke taal zou niet zozeer tijdens de plenaire ministerraad worden gebezigd, maar vooral tijdens kleinere of meer informele overleggen. Expliciete voorbeelden van het 'lompere' taalgebruik wilden ingewijden niet geven. (ANP)
Muurbloem1985
16-11-2024 om 18:42
felija schreef op 16-11-2024 om 18:35:
[..]
Dat zijn er maar twee die jij noemt, er is zoveel meer qua berichtgeving, geschreven pers en rtl nieuws, zowel bij rtl en de Nos werken mensen die jarenlang hebben gestudeerd voordat ze zichzelf überhaupt journalist mogen noemen, voordat het nieuws wordt vertoont, wordt alles gecheckt en gedubbelcheckt. En mocht het dan alsnog misgaan dan kan het worden gerectificeerd.
In tegenstelling tot X, Facebook, Telegram, iedere gek kan daar zijn of haar mening op gooien. Geloof jij dat wel meteen?
Welke bronnen vind jij betrouwbaar? Ik ben heel benieuwd.
Hoe weet je dat allemaal zo zeker? Jij weet niet wie er allemaal achter de schermen bij de NOS werken, maar als het gaat over Israël of over bijv Trump zijn ze helemaal niet neutraal en zeer gekleurd, ik zal je een voorbeeld van een aantal jaren geleden geven:
Verder kijk ik wel het NOS journaal, maar ik filtreer wat ik moet geloven, en ik kijk vaak op de telegraaf site.