Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Muurbloem1985
14-11-2024 om 14:54
Libertine schreef op 14-11-2024 om 13:18:
[..]
Het was vanzelfsprekend hypothetisch en bovendien een reactie op Muurbloem die over de islamistische staat begon. Context blijft belangrijk!
En los daarvan: laten we nou niet doen alsof maccabi alleen maar uit gezellige supporters bestaat. Er zit een groep tussen die extreem rechts is, de Maccabi Fanatics, en bekend staat om zn geweld en zn anti-Arabisch racisme. Ook die waren in Amsterdam. En ook die hebben zich ernstig misdragen.
Jij hebt zelf gezegd dat je het geweld naar de Israëliërs wel snapt vanwege wat er in gaza gebeurd toch
Thora
14-11-2024 om 14:59
Libertine schreef op 14-11-2024 om 14:02:
[..]
De harde kern van Ajax is echt wel van een heel ander kaliber dan de Maccabi Fanatics. Die zijn extreem rechts en openlijk anti Arabisch. Als de harde kern van Ajax dat was geweest had dat óók voor rellen gezorgd. Kom op toch zeg.
En dat er door de tegenstanders van de Palestijnen (in dit draadje en gister in het debat) met geen woord wordt gesproken over wat de Maccabi aanhangers hier hebben gedaan begint echt gênant te worden. Zeker nu de feiten en beelden bekend zijn. Ik heb ook Wilders niets horen zeggen over de in elkaar geslagen taxichauffeur, niets over de Maccabi die met ijzeren pijpen de stad door gingen, niets over de verbrande vlaggen. Niets! Vooral de aandacht proberen te verleggen naar migranten (what’s new) en antisemitisme in hun schoenen schuiven. En ondertussen doen alsof er alleen maar hele gemoedelijke Israëlische supporters hier waren.
En vanavond gaat het weer mis, in Parijs. Sterker nog. Het is al onrustig vanwege een extreem rechtse Joodse gala Bijeenkomst.
Ja antisemitisme groeit. Dat is vreselijk en daar moet alles aan gedaan worden om dat te voorkomen. Een van de belangrijkste redenen dat het groeit is de genocide die Israël pleegt in Gaza. Waar vele mensen tegen zijn, en dat zijn lang niet allemaal moslims. Het is wat simplistisch maar ook Israël kan iets doen om antisemitisme tegen te gaan; stoppen met genocide plegen. En wat voor nu een prima oplossing zou zijn is; laten ze zich terugtrekken uit deze (Europese !!) competitie. Het zorgt voor teveel onrust Read the room, haal je team terug.
Ik heb ff gegoogeld en ik lees alleen maar over een pro Israël gala. Niet dat ik dat geslaagd vind om te houden nu, maar extreem rechtse Joden vind ik een wat extreme benaming.
Muurbloem1985
14-11-2024 om 15:09
Libertine schreef op 14-11-2024 om 14:02:
[..]
De harde kern van Ajax is echt wel van een heel ander kaliber dan de Maccabi Fanatics. Die zijn extreem rechts en openlijk anti Arabisch. Als de harde kern van Ajax dat was geweest had dat óók voor rellen gezorgd. Kom op toch zeg.
En dat er door de tegenstanders van de Palestijnen (in dit draadje en gister in het debat) met geen woord wordt gesproken over wat de Maccabi aanhangers hier hebben gedaan begint echt gênant te worden. Zeker nu de feiten en beelden bekend zijn. Ik heb ook Wilders niets horen zeggen over de in elkaar geslagen taxichauffeur, niets over de Maccabi die met ijzeren pijpen de stad door gingen, niets over de verbrande vlaggen. Niets! Vooral de aandacht proberen te verleggen naar migranten (what’s new) en antisemitisme in hun schoenen schuiven. En ondertussen doen alsof er alleen maar hele gemoedelijke Israëlische supporters hier waren.
En vanavond gaat het weer mis, in Parijs. Sterker nog. Het is al onrustig vanwege een extreem rechtse Joodse gala Bijeenkomst.
Ja antisemitisme groeit. Dat is vreselijk en daar moet alles aan gedaan worden om dat te voorkomen. Een van de belangrijkste redenen dat het groeit is de genocide die Israël pleegt in Gaza. Waar vele mensen tegen zijn, en dat zijn lang niet allemaal moslims. Het is wat simplistisch maar ook Israël kan iets doen om antisemitisme tegen te gaan; stoppen met genocide plegen. En wat voor nu een prima oplossing zou zijn is; laten ze zich terugtrekken uit deze (Europese !!) competitie. Het zorgt voor teveel onrust Read the room, haal je team terug.
Het is elkaar slaan van taxi chauffeurs schijnt nonsens te zijn. En daar ga je weer, weer zeg je dat de "genocide" ldat zijn jou woorden) te maken heeft met het antisemitisme, alsof het ooit is weggeweest, het is een excuus van mensen om antisemitisch te doen, dat is heel wat anders.
Zilver_gray
14-11-2024 om 15:09
Thora schreef op 14-11-2024 om 14:59:
[..]
Ik heb ff gegoogeld en ik lees alleen maar over een pro Israël gala. Niet dat ik dat geslaagd vind om te houden nu, maar extreem rechtse Joden vind ik een wat extreme benaming.
https://www.entrevue.fr/nl/bezalel-smotrich-annule-sa-venue-au-gala-israel-is-forever-a-paris/
Bezalel Smotrich annuleert zijn optreden op het ‘Israel is forever’-gala in Parijs
De Israëlische minister van Financiën Bezalel Smotrich zal uiteindelijk niet naar Parijs afreizen om het ‘Israël is voor altijd’-gala bij te wonen, een controversieel evenement georganiseerd door extreemrechtse figuren. Deze beslissing werd bevestigd door zijn woordvoerder Ephraïm David, waarmee een einde kwam aan de speculaties rond een mogelijk bezoek aan Frankrijk.
Wel degelijk extreemrechts.
Libertine
14-11-2024 om 15:11
Muurbloem1985 schreef op 14-11-2024 om 14:54:
[..]
Jij hebt zelf gezegd dat je het geweld naar de Israëliërs wel snapt vanwege wat er in gaza gebeurd toch
Waar/wanneer heb ik dat precies gezegd?
Nicole123
14-11-2024 om 15:22
Broadway schreef op 14-11-2024 om 14:52:
[..]
misschien is dat inderdaad mijn bubbel waar je instelling en goed Nederlands of Engels kunnen praten voldoende is waardoor er dus een heel gemêleerd gezelschap ontstaat
Dan hebben de mensen in jouw bubbel mazzel.
En wat was er nou allemaal zo ontzettend op z'n beloop gelaten? Wat wil je concreet anders wat nu alleen maar op z'n beloop gelaten wordt en dan wel binnen wat mag en kan en niet alleen maar symboolpolitiek is of averechts uitwerkt?
Ik heb volgens mij zelf als enige hier een voorzet gedaan, namelijk het aanpassen/inperken van de privacy wetgeving om opsporing te verbeteren. Voor de rest lees ik alleen loze kreten als 'op z'n beloop gelaten', 'sussen', 'geen koffie meer drinken', 'harder aanpakken'. Ik zie dat meer als emoties uiten dan als een voorstel voor een concrete realistische verandering van aanpak.
rionyriony
14-11-2024 om 15:53
Miraval schreef op 14-11-2024 om 00:44:
Ik heb net een stuk van het debat gekeken en de inbreng van Timmermans die zich wel heel erg druk maakte dat er gesproken werd over een groep mensen. Omdat het gevaar bestaat dat mensen (in dit geval moslims) dan denken het gaat over ons allemaal.
De definitie van een groep is;
Een groep is een verzameling van twee of meer personen die met elkaar omgaan. Dit kan zijn omdat zij zich met elkaar identificeren of omdat zij een gezamenlijk doel hebben.
Dus hoezo mag er niet gesproken worden over een groep mensen die relschoppen en geweld gebruiken? Hoe moet je ze dan noemen? Een verzameling mensen? Een aantal mensen? Dat zijn nog steeds volgens de definitie groepen.
Het hele debat werd er uitdrukkelijk door sprekers gezegd nee niet allemaal maar een deel van de Marokkaanse jongeren. Of een deel van de Moslim jongeren. Hoe krampachtig wil je een debat voeren wanneer het woord groep al polariserend en stigmatiserend werkt?
Ik denk dat ze hiermee hun politieke reinheid willen aantonen en daarmee anderen in de hoek van de discriminator wilden zetten. Zo van: ik acht jou tot alles in staat!
Denk ook trouwens dat dit een tactiek is om de anderen van hun apropos te brengen. Die in de verdediging te dringen en te dwingen zich te verdedigen en te bewijzen. Het gaat niet echt ergens over. Maar die ander moet dan bewijzen, heel extensief, dat hij deugt en is hij eindelijk klaar met zijn verklaring dat hij echt waar heus best wel deugt (met bewijzen), dan beginnen ze weer van voren af aan, zodat die ander niet de kans krijgt om een zinnig woord te zeggen.
Gebruikersnaaminvullen
14-11-2024 om 15:53
Libertine schreef op 14-11-2024 om 15:11:
[..]
Waar/wanneer heb ik dat precies gezegd?
Ik heb gister nog de duizenden christenen, in diverse landen, vermoord door moslims, aangehaald nadat je zei te begrijpen waarom moslims zo reageren. En dat leed dat moslims, waar dan ook ter wereld wordt aangedaan, gevoeld wordt. En soms ook op gereageerd.
13-11-2024 om 16:31
Thora schreef op 13-11-2024 om 16:19:
[..]
Ik heb lang getwijfeld of ik dit zou tikken maar ga het toch doen. Ik werk al jaren en jaren in de verzekeringen en altijd was het personeel divers. Ik had dus ook islamitische collega's. Mannen en vrouwen, moderne slimme mensen. Echter als in een gesprek Joden ter sprake kwamen veranderde hun houding en niet ten goede. Ooit was er een discussie of Joods zijn een ras is of een geloof. Volgens hen een geloof. Mijn argument dat het een ras is, is dat ze niet kiezen om Joods te zijn en dat ze ieder geloof aan kunnen nemen wat zij willen. Ook de islam. Nou, toen waren de rapen gaar hoor. Joden konden NOOIT moslim worden. Ik schrok hier behoorlijk van. Ook nu met het gedoe in Amsterdam merk ik het wederom bij (andere) moslim collega's. Het lijkt er op de een of andere manier ingebakken te zitten.
Is dat zo gek? Die houding? Als je als moslim ziet wat Israël stelselmatig hun geloofsgenoten aandoet. Ik kan me dat best goed voorstellen eigenlijk. Zeker nu, maar ook in het verleden.
Libertine
14-11-2024 om 16:07
Gebruikersnaaminvullen schreef op 14-11-2024 om 15:53:
[..]
Ik heb gister nog de duizenden christenen, in diverse landen, vermoord door moslims, aangehaald nadat je zei te begrijpen waarom moslims zo reageren. En dat leed dat moslims, waar dan ook ter wereld wordt aangedaan, gevoeld wordt. En soms ook op gereageerd.
13-11-2024 om 16:31
[..]
Is dat zo gek? Die houding? Als je als moslim ziet wat Israël stelselmatig hun geloofsgenoten aandoet. Ik kan me dat best goed voorstellen eigenlijk. Zeker nu, maar ook in het verleden.
Ik heb het dus nergens over geweld (looking at you muurbloem, geen woorden in m’n mond leggen die je zelf verzint).
Ik zeg dat ik de HOUDING van moslims momenteel wel begrijp (omdat er as we speak een genocide plaatsvindt op hun geloofsgenoten door Israël). Omdat Thora het had over de HOUDING van moslims ten opzichte van Israëlische mensen, die zij op haar beurt niet begrijpt.
Prima als jij het ook over christenen wil hebben, maar dat was niet mijn punt.
Daglichtlamp
14-11-2024 om 16:32
https://www.trouw.nl/religie-filosofie/joodse-historicus-david-wertheim-wilders-en-van-der-plas-poken-het-conflict-alleen-maar-op~bc8354bf/
“Tot zover de vijanden. Nu de vrienden. Ik heb als Jood de hele tijd te maken met mensen die zeggen het voor mij op te nemen. Van cabaretier Hans Teeuwen via politici als Wilders en Van der Plas tot clubs als Christenen voor Israël. Zij stellen zich op als enorme vrienden van ons, Joden. In mijn optiek poken ze het conflict alleen maar op. Ze zaaien verdeeldheid.
Bakblik
14-11-2024 om 16:42
Daglichtlamp schreef op 14-11-2024 om 16:32:
https://www.trouw.nl/religie-filosofie/joodse-historicus-david-wertheim-wilders-en-van-der-plas-poken-het-conflict-alleen-maar-op~bc8354bf/
“Tot zover de vijanden. Nu de vrienden. Ik heb als Jood de hele tijd te maken met mensen die zeggen het voor mij op te nemen. Van cabaretier Hans Teeuwen via politici als Wilders en Van der Plas tot clubs als Christenen voor Israël. Zij stellen zich op als enorme vrienden van ons, Joden. In mijn optiek poken ze het conflict alleen maar op. Ze zaaien verdeeldheid.
Zouden de genoemde politici en cabaretier dat zelf beseffen? Ik denk het niet.
Daarvoor zijn ze teveel in hun machtsbubbel van verdeel en heers.
Zilver_gray
14-11-2024 om 16:52
Bakblik schreef op 14-11-2024 om 16:42:
[..]
Zouden de genoemde politici en cabaretier dat zelf beseffen? Ik denk het niet.
Daarvoor zien ze teveel in hun machtsbubbel van verdeel en heers.
Denk je? Ik denk dat ze dondersgoed weten waar ze mee bezig zijn.
Bakblik
14-11-2024 om 17:03
Zilver_gray schreef op 14-11-2024 om 16:52:
[..]
Denk je? Ik denk dat ze dondersgoed weten waar ze mee bezig zijn.
Ze dragen uit dat ze zo goed bezig zijn, want ze komen op voor de joden maar ondertussen komen deze rellen ze heel goed uit. Nog meer verdeeldheid veroorzaken en als we straks in een bijna burgeroorlog dreigen te raken slaan ze de opstand met harde hand neer en hebben ze bereikt wat ze willen:
Verdeel en heers.
Als het hele volk 1 mening zou hebben en Wilders niet meer zou volgen dan is zijn "macht" natuurlijk snel onder het nulpunt gezakt.
Met andere woorden:
Wilders dankt zijn "macht" aan de verdeeldheid van het volk. Verdeeldheid die hij zelf veroorzaakt heeft door het veroordelen van de islam wat hij al jaren doet.
Zilver_gray
14-11-2024 om 17:10
Bakblik schreef op 14-11-2024 om 17:03:
[..]
Ze dragen uit dat ze zo goed bezig zijn, want ze komen op voor de joden maar ondertussen komen deze rellen ze heel goed uit. Nog meer verdeeldheid veroorzaken en als we straks in een bijna burgeroorlog dreigen te raken slaan ze de opstand met harde hand neer en hebben ze bereikt wat ze willen:
Verdeel en heers.
Als het hele volk 1 mening zou hebben en Wilders niet meer zou volgen dan is zijn "macht" natuurlijk snel onder het nulpunt gezakt.
Kijk ons eens solidair zijn met de joden.
Deze hele shitshow krijgen ze op een presenteerblaadje aangereikt. Ze lachen in hun vuistje.
“Die domme Marokkanen graven hun eigen graf” .
rionyriony
14-11-2024 om 17:11
'k Had niet het idee dat de Israëlische Joden om sympathie liepen te springen.
Natuurlijk heb je heel veel verschillende opvattingen, omdat het allemaal heel verschillende mensen zijn. Links, rechts, gelovig, ongelovig. Echt allerlei soorten. Net zoals wij.
Ik zie het als een territoriumstrijd. Ik zie geen oplossing. Wapenstilstanden; misschien als tijdswinst om daarna uit volle macht weer de strijd te heropenen. Bij ons zal iets dergelijks ook vroeg of laat gebeuren, dat iemand het land wil hebben, maar, zullen wij ons land effectief verdedigen of bij voorbaat met een witte vlag gaan zwaaien?
Ik denk dat men zich over gaat geven voor de belofte het er levend af te mogen brengen. Wat daarna niet zal gebeuren.