Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Daglichtlamp schreef op 14-11-2024 om 07:21:

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2024-2025/23
Ik zou zeggen, lees de inbreng van bijvoorbeeld Wilders, en zie hoe vaak hij het ongespecificeerd heeft over Marokkanen en Moslims. Hoe hij niet in gesprek wil met deze groepen (Marokkanen, Moslims) voordat het tuig is aangepakt.
De heer Dijk (SP):
Het is zeer terecht om haat, geweld en angstzaaien niet te accepteren. En mensen die over de schreef gaan en geweld gebruiken moet je oppakken, aanpakken en straffen. "De waarheid" vind ik hierbij een zware term en vind ik ook moeilijk om te horen van politici. Dat woord werd gebruikt. Maar het benoemen van problemen is zeer terecht. Oplossingen bieden is dat ook. De heer Wilders zei net iets interessants. Hij zei: "Ik hoor die moslimgemeenschappen niet. Ik hoor ze niet. Waar zijn ze? Het is muisstil." U bent niet stil. Dat kunnen we in ieder geval zeggen: de heer Wilders is niet stil. Een oplossing zou kunnen zijn dat u hen de hand reikt en met hen in gesprek gaat. Ik vraag me af of u bereid bent om die uitnodiging hier nu te doen.

De heer Wilders (PVV):
Ik ga met iedereen in gesprek die met mij in gesprek wil, maar eerst zal er nu hard moeten worden opgetreden tegen dit tuig. Laten we dat eerst eens doen. Daarna kunnen we met elkaar in gesprek gaan, maar we gaan wat mij betreft eerst eindelijk keihard optreden tegen het tuig, de jongeren of ouderen of wie dan ook, dat verantwoordelijkheid is voor de Jodenjacht, de gasten die heel Nederland onveilig maken op al die plekken die ik net noemde. En als we dat hebben gedaan, ga ik met iedereen in gesprek, maar niet eerder.

Gelezen. Ik ben het helemaal eens met dhr. Dijk en dhr. Wilders. Maar ik meen te merken dat jij het anders ziet. Je mag wat duidelijker zijn in je mening.

Daglichtlamp schreef op 14-11-2024 om 07:21:

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2024-2025/23
Ik zou zeggen, lees de inbreng van bijvoorbeeld Wilders, en zie hoe vaak hij het ongespecificeerd heeft over Marokkanen en Moslims. Hoe hij niet in gesprek wil met deze groepen (Marokkanen, Moslims) voordat het tuig is aangepakt.
De heer Dijk (SP):
Het is zeer terecht om haat, geweld en angstzaaien niet te accepteren. En mensen die over de schreef gaan en geweld gebruiken moet je oppakken, aanpakken en straffen. "De waarheid" vind ik hierbij een zware term en vind ik ook moeilijk om te horen van politici. Dat woord werd gebruikt. Maar het benoemen van problemen is zeer terecht. Oplossingen bieden is dat ook. De heer Wilders zei net iets interessants. Hij zei: "Ik hoor die moslimgemeenschappen niet. Ik hoor ze niet. Waar zijn ze? Het is muisstil." U bent niet stil. Dat kunnen we in ieder geval zeggen: de heer Wilders is niet stil. Een oplossing zou kunnen zijn dat u hen de hand reikt en met hen in gesprek gaat. Ik vraag me af of u bereid bent om die uitnodiging hier nu te doen.

De heer Wilders (PVV):
Ik ga met iedereen in gesprek die met mij in gesprek wil, maar eerst zal er nu hard moeten worden opgetreden tegen dit tuig. Laten we dat eerst eens doen. Daarna kunnen we met elkaar in gesprek gaan, maar we gaan wat mij betreft eerst eindelijk keihard optreden tegen het tuig, de jongeren of ouderen of wie dan ook, dat verantwoordelijkheid is voor de Jodenjacht, de gasten die heel Nederland onveilig maken op al die plekken die ik net noemde. En als we dat hebben gedaan, ga ik met iedereen in gesprek, maar niet eerder.

Bedankt voor de link.

Even iets anders; als je hier geboren bent, krijg je toch automatisch de Nederlandse Nationaliteit? Dus dat geldt dan ook voor (wat ik aanneem) het meerendeel van de jeugd die betrokken is bij deze rellen. Wat is dat dan met afpakken van Nederlands paspoort, en dubbele paspoorten? Weet jij/ iemand dit? 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-11-2024 om 08:26 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 14-11-2024 om 08:19:

[..]

Gelezen. Ik ben het helemaal eens met dhr. Dijk en dhr. Wilders. Maar ik meen te merken dat jij het anders ziet. Je mag wat duidelijker zijn in je mening.

Tja Dijk en Wilders waren het niet met elkaar eens, dus dan snap ik niet zo goed hoe jij het met beide eens kunt zijn.

In deze discussie ben ik het eens met Dijk. Hij voert later in het debat dit gesprek ook met Van der Plas, die juist wel ingaat op zijn uitnodiging.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-11-2024 om 08:28 Topicstarter

Zilver_gray schreef op 14-11-2024 om 08:25:

[..]

Bedankt voor de link.

Even iets anders; als je hier geboren bent, krijg je toch automatisch de Nederlandse Nationaliteit? Dus dat geldt dan ook voor (wat ik aanneem) het meerendeel van de jeugd die betrokken is bij deze rellen. Wat is dat dan met afpakken van Nederlands paspoort, en dubbele paspoorten? Weet jij/ iemand dit?

Nee in Nederland krijg je de nationaliteit van je ouders, dus je krijgt niet automatisch de Nederlandse nationaliteit.

Ik heb nog niet alles bij gelezen hier, maar ik zag gisteren bij Voetbal-Inside een fragment van een debat met van Baarle en Joost Eerdmans

Wat een ongeschikt-als-politicus is die van Baarle toch. De ware aard zag ik eerder, maar ik zie nu pas dat ik het heb onderschat. Hij is erger dan ik dacht.

https://www.vandaaginside.nl/ Fragmenten uit Vandaag Inside 13 nov. 2024 (zie het fragment: Johan reageert op Tweede Kamerdebat over geweld in Amsterdam)

Zilver_gray schreef op 14-11-2024 om 08:25:

[..]

Bedankt voor de link.

Dat klopt, maar velen hebben daarnaast ook een marokkaans paspoort via hun ouders. 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/nederlandse-nationaliteit/vraag-en-antwoord/wanneer-kan-ik-een-dubbele-nationaliteit-hebben

Ik weet niet of dit antwoord geeft op je vraag?

https://www.nu.nl/buitenland/6335341/twee-oostenrijkers-moeten-van-rechter-nazikamp-bezoeken-na-extreemrechts-lied.html

Kijk dit zou nou een mooie bijkomende straf kunnen zijn. Goed initiatief van Oostenrijk. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-11-2024 om 08:35 Topicstarter

Miraval schreef op 14-11-2024 om 08:30:

[..]

Dat klopt, maar velen hebben daarnaast ook een marokkaans paspoort via hun ouders.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/nederlandse-nationaliteit/vraag-en-antwoord/wanneer-kan-ik-een-dubbele-nationaliteit-hebben

Ik weet niet of dit antwoord geeft op je vraag?

Dat klopt dus niet, je wordt alleen Nederlander door geboorte als 1 van je ouders Nederlander is. Wat overigens natuurlijk wel vaak het geval is aangezien veel voormalige gastarbeiders inmiddels genaturaliseerd zijn. Dat de groep afstammelingen van Marokkaanse gastarbeiders daarbij ook de Marokkaanse nationaliteit heeft komt omdat het onmogelijk is om van de Marokkaanse nationaliteit afstand te doen.

Sorry, ik zie dat ik mezelf moet corrigeren, blijkbaar wordt de derde generatie wel automatisch Nederlander. 

Daglichtlamp schreef op 14-11-2024 om 08:35:

[..]

Dat klopt dus niet, je wordt alleen Nederlander door geboorte als 1 van je ouders Nederlander is. Wat overigens natuurlijk wel vaak het geval is aangezien veel voormalige gastarbeiders inmiddels genaturaliseerd zijn. Dat de groep afstammelingen van Marokkaanse gastarbeiders daarbij ook de Marokkaanse nationaliteit heeft komt omdat het onmogelijk is om van de Marokkaanse nationaliteit afstand te doen.

Sorry, ik zie dat ik mezelf moet corrigeren, blijkbaar wordt de derde generatie wel automatisch Nederlander.

Sorry je hebt gelijk. Dan moet minstens 1 van de ouders Nederlander zijn. 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/nederlandse-nationaliteit/nederlander-worden

Daglichtlamp schreef op 14-11-2024 om 08:35:

[..]

Nou dit dacht ik dus ook.

@Miraval; jij ook bedankt voor je uitleg.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-11-2024 om 08:49 Topicstarter

Miraval schreef op 14-11-2024 om 08:43:

[..]

Sorry je hebt gelijk. Dan moet minstens 1 van de ouders Nederlander zijn.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/nederlandse-nationaliteit/nederlander-worden

Het ging inderdaad om dit stukje:

Sommige kinderen van buitenlandse ouders worden van rechtswege Nederlander. Als de ouders zelf in Nederland zijn geboren én hun ouders tijdens de geboorte van het kind in Nederland woonden. Ook zij hebben dus 2 nationaliteiten.

Miraval schreef op 13-11-2024 om 19:54:

[..]

Tja weet je dab miet je dus helemaal terug naar het begin van Israël, naar de tijd van het Britse Mandaat.

Op een gegeven moment moet je ook gewoon accepteren dat dingen zo zijn om verder te kunnen gaan. Als je steeds aan het bestaansrecht van een Staat twijfelt of deze zelfs niet erkend zal er helemaal nooit vrede komen in dat gebied.

En daarmee zeg ik niet dat Israël niet fout is in deze oorlog natuurlijk.

Het is een heel complexe zaak met alleen maar verliezers. Je kunt de geschiedenis niet terug draaien. Je kunt ook niet voor een ander bepalen wanneer hij er vrede mee moet hebben en een situatie kan accepteren.

Thora schreef op 14-11-2024 om 00:23:

[..]

Dit dus. Eindelijk kan het antisemitisme geuit worden want er is eindelijk een excuus hiervoor. En er mag niets van gezegd worden want dan ben je een moslimbasher en zet je hele bevolkingsgroepen weg en ga zo maar door. Op deze voedingsbodem heeft iemand vorige eeuw hele goeie resultaten geboekt. En nee dat had destijds niets met moslims te maken maar wel met een gecreëerde sfeer waarin antisemitisme hoogtij kon vieren.

Onnodige en onware vergelijking, dat polariseert alleen maar verder. Er is niemand hier die zegt dat er niks gezegd mag worden van antisemitisme of rellen, dan leg je anderen heel nare dingen in de mond. Je moet je gewoon nooit tegen een hele bevolkingsgroep keren. Niet tegen joden, maar ook niet tegen moslims of Marokkanen. Als je dat laatste zegt dan leg je geen voedingsbodem voor WOII praktijken, maar dan waarschuw je juist tegen WOII praktijken. Elke groep kan de zondebok gemaakt worden. Joden, Roma en Sinti, homoseksuelen, christenen, moslims. In alle gevallen is het zo fout als wat. 

Muurbloem1985 schreef op 13-11-2024 om 21:19:

ik begrijp werkelijk niet en dan laat ik 7 oktober 2023 even buiten beschouwing, wat is nou de echte reden waarom mensen zo oververhit zijn over de palestijnen? Waarom is dat niet met Syrië waarom is dat niet met Oekraïne maar zijn er nu al maanden rellen over de palestijnen? Is het toch jodenhaat? Is het opkomen voor de zogenaamde underdog? Ik probeer het te begrijpen maar ik snap het niet.

Men is oververhit (understatement) omdat het niet als een oorlog wordt gezien maar als een etnische zuivering. Als genocide. Men is oververhit door de wijze waarop Israël de Palestijnen heeft ingesloten, bommenregens op ze afvuurt, mensen opjaagt en eten, zorg en water ontzegt. Men is enorm oververhit over de aantallen gestorven kinderen.

Opkomen voor de positie van de Palestijnen en je daarover uitspreken heeft niets met jodenhaat te maken. Maar met verontwaardiging. Verontwaardiging over geschonden mensenrechten, en dat Israël maar door kan blijven gaan en andere landen niets lijken te doen. En er is verontwaardiging over de ogenschijnlijke dubbele moraal want Oekraïne wordt wél geholpen.  

Een verschil met Syrië en Oekraïne is dat we wel iets konden/kunnen doen. Mensen opvangen in ons land bijvoorbeeld. Nu rest de machteloosheid. 

Ik hoop dat het nu iets beter te begrijpen is.

Muurbloem1985 schreef op 14-11-2024 om 07:33:

waar ik ook moe van word is als mensen zeggen dat de macabi supporters het over Zichzelf hebben afgeroepen, ahaa nu ineens wel, dezelfde mensen hielden maar hun mond dicht toen een aantal maanden geleden hele universiteiten werden gesloopt door palestijnen liefhebbers, zo hypocriet allemaal.

Ja, dat voetbalsupporters zich gedragen als voetbalsupporters...niets nieuws onder de zon. Daar kan je de klok op gelijk zetten en dat wéét iedereen. Dus daar wordt nu op een hele valse manier gebruik van gemaakt om de aandacht te verleggen. Als je niets met voetbal, supporters of alle gedoe daaromheen te maken wil hebben, dan zorg je dat je vér uit de buurt blijft. Volgens mij zijn die relschoppers ook helemaal niet bij die wedstrijd geweest.

Maar goed, misschien kan er nog uitgezocht worden hoe e.e.a. tevoren is verlopen m.b.t. oproepen via Telegram en zo. 

Verder begrijp ik heel goed dat Wilders nu niet ingaat op de "eis" (?) om éérst met bepaalde mensen/groepen in gesprek te gaan. Waarom? Om de wet uit te leggen? Om te vertellen dat dit strafbaar en buitengewoon kwalijk gedrag is? 

Wat zou de aard en het doel van zo'n gesprek moeten zijn? Onderhandelen over de wet of zo? Die Jimmy Dijk probeert alleen maar op emoties te spelen: 'zie je wel, Wilders wil (nadat we "al 40 jaar praten") niet eens in gesprek... zogenaamde verontwaardiging alom. Het is spelen op dezelfde emoties als na de verkiezingen toen Marcouch en Khalid Kasem ineens allemaal 'bange' kinderen zeiden te hebben die aan papa vroegen "papa, moeten wij nu het land uit?"

De vraag is of de daders hadden "kunnen weten" + hadden "moeten weten" dat hun daden fout, strafbaar etc. waren. En als het antwoord op beide vragen "ja" is, dan houd het op een gegeven moment gewoon óp. Alleen wanneer je duidelijke grenzen stelt en je die ook handhaaft, kan je in een maatschappij/gemeenschap/gezin verwachten dat iedereen wéét hoe hij/zij geacht wordt zich te gedragen. 

Je moet óók weten wanneer de tijd van 'praten' voorbij is; je kan niet zeggen dat Nederland dat niet eerst geprobeerd heeft. Misschien wel veel te lang al....

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.