Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Fleurtje_5
13-11-2024 om 18:33
Daglichtlamp schreef op 13-11-2024 om 14:48:
Tot nu toe heb ik in het Kamerdebat elke partij de daders van het antisemitisme horen veroordelen, en vragen om dat streng aan te pakken.
Bijvoorbeeld Jimmy Dijk in een interruptie:
Ook dit antwoord is al iets beter. Ik vind het wel een beetje flauw dat als dit wordt gezegd, het steeds wordt geframed alsof je gaat theedrinken. Sorry, maar ik heb net een aantal keren aangegeven: er is echt wat aan de hand. Er zijn verschrikkelijke dingen gebeurd. Dan heb ik het niet over theedrinken. U zei het net zelf ook, en ik heb uw woorden letterlijk opgeschreven: daar moet ook verandering vandaan kunnen komen. Nou, dan zou ik zeggen: laten we dat gaan regelen. Laten we dat gaan doen. Neem het initiatief. Ik ga heel graag mee. Maar stop met zeggen dat het theedrinken is, terwijl ik net twee, drie keer in interrupties heb gezegd: oppakken, aanpakken en goed bestraffen en kappen met zeggen dat we gaan theedrinken.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2024-2025/23
Dank voor deze link.
Ik las vooral ook dit. Wat zal Wilders straks weer op zijn donder krijgen tjonge jonge (dat was sarcastisch):
De heer Wilders (PVV):
Voorzitter. Op dezelfde dag dat de Kristallnacht werd herdacht, zagen we moslims op Joden jagen in de straten van Amsterdam. Een pogrom van de ergste soort, en deze keer niet door nazi's, maar door crimineel tuig. RTL Nieuws citeerde het volgende uit een van de chatgroepen. "Wij zijn de nieuwe Marokkaanse generatie en wij zullen jullie vernietigen", doelend op de Joden uit Israël. Marokkanen die Joden willen vernietigen: het is Jodenhaat in z'n ergste vorm. Ze gingen gekleed in het zwart, met capuchons op en Palestijnse vlaggen op hun rug, in groepjes, te voet of op scooters, in auto's, geholpen door taxichauffeurs die de locaties aangaven waar de Joden zich bevonden. Het was vooropgezet en het was voorbereid. Ik word er boos en kotsmisselijk van.
Wat is dit verdomme voor een land geworden, voorzitter, waar er opnieuw op straat op Joden wordt gejaagd, waar Joden opnieuw moeten onderduiken om veilig te zijn? Wat is dit voor een land geworden, waar Joodse mannen, vrouwen, meisjes, ouderen en kinderen huilend van angst voor hun leven moeten rennen, alleen omdat ze Joods zijn, in elkaar worden geramd, mishandeld, met messen gestoken, in het water gegooid en zelfs — we hebben allemaal de filmpjes kunnen zien — als ze al op de grond liggen nog tegen hun hoofd worden geschopt, terwijl de daders Arabische en Palestijnse leuzen roepen?
Mensen werden gedwongen "Free Palestine" te roepen, moesten hun identiteitsbewijs laten zien om te bewijzen dat ze niet Joods zijn. Het is een wonder dat er geen doden zijn gevallen tijdens deze razzia, deze jihad in de straten van het mooie oude Mokum, dat vorige week meer op ISIS-gebied leek. En hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat er tijdens die avond en nacht na die voetbalwedstrijd niemand van die islamitische Jodenjagers is gearresteerd? Niet één aanhouding in de nacht zelf! Ze lopen nu nog vrij rond, ongestraft. Onze rechtsstaat ligt nu al verscheurd in de prullenbak en blijft daar liggen, zolang de daders van deze terreurdaden ongestraft blijven.
En het gaat maar door. Eergisteren zetten ze een tram in de fik terwijl ze "kankerjoden" schreeuwden. Het is anarchie in Amsterdam. Het tuig is de baas.
rionyriony
13-11-2024 om 18:46
Nee joh, ik keer me niet af van de samenleving, maar van politici die niet begrijpen waarom je niet meer op hen stemt. In de toekomst kan ik niets van hen verwachten. Ze zitten helemaal voor niks te wauwelen. Want ze kunnen naar mijn stem fluiten.
Malibu2
13-11-2024 om 19:01
Thora schreef op 13-11-2024 om 18:31:
[..]
Evenals de collega's waar ik het over had. Slimme moderne mensen met een opleiding en een goede baan. En dan toch zo denken en praten......
Ja, schokkend als je dat zo hoort. Het is alsof de ware aard van mensen ineens naar boven komt wanneer het over Israël en Joden gaat, dan wordt de tip van de sluier opgelicht.
Fleurtje_5
13-11-2024 om 19:05
Daglichtlamp schreef op 13-11-2024 om 15:23:
https://nos.nl/artikel/2544350-onderwijsprotest-geschrapt-utrecht-vreest-geweld-pro-palestijnse-demonstranten
De grote demonstratie de morgen gepland was tegen de onderwijsbezuinigingen gaat niet door, vanwege de angst dat dit protest gekaapt zou worden door gewelddadige pro Palestina protesten.
-knip- off topic
Miraval
13-11-2024 om 19:09
Malibu2 schreef op 13-11-2024 om 19:01:
[..]
Ja, schokkend als je dat zo hoort. Het is alsof de ware aard van mensen ineens naar boven komt wanneer het over Israël en Joden gaat, dan wordt de tip van de sluier opgelicht.
Ja ik schrok er ook even van, ik had dit niet verwacht vanuit mijn kleine boerenbubbel. En ook tijdens het debat deed men het voorkomen dat dit slechts een klein percentage moslims zijn, ik weet het niet hoor. Dat zal ik daan maar voor waar aannemen.
En ze zei ook nog geen probleem te hebben met Joden maar wel met Zionisten. Ik vroeg haar naar het verschil en ze zei Zionisten willen alles hebben en ook de de heilige grond en heilige Moskee voor de Moslims oid. Ik heb geen verstand van beide geloven dus wist niet goed waar ze op doelde.
Ze heeft wekelijks Koranlessen in de Moskee.
Ze zei echter nog iets wat ik interessant vond, over waarom de buurtvaders wel effect hebben en de politie niet volgens haar heeft dat te maken met autoriteit (politie) en respect (buurtvaders). De politie wordt niet gerespecteerd en gezien als mensen die boven hen staan, en dus autoritair zijn.
Daglichtlamp
13-11-2024 om 19:17
De Tempelberg in Jeruzalem is gewoon een heel erg betwist stukje grond. Ooit stond daar de Heilige joodse Tempel. De moslims hebben daar pas eeuwen later hun eigen Heiligdom gebouwd en hun eigen verhalen daaromheen gemaakt.
Tuinfluiter
13-11-2024 om 19:34
Miraval schreef op 13-11-2024 om 18:17:
Ik heb vandaag met een moslima gelest, super aardig meisje echt. We kregen het over afgelopen week, en wat zij zei verbaasde mij echt. Ze zei letterlijk: "Israël had daar nooit mogen bestaan, dat land is van de Palestijnen. Er is geen ruimte daar voor Israël want het is heilige grond en een heilige moskee van de Moslims."
Ik zat echt met mijn oren te klapperen. Een moslima die studeert en niet uit een arm gezin komt. Zover ik wist altijd heel gematigd. Maar toch niet wanneer het om Israël en zijn bestaansrecht heeft.
En zo heb ik nog 1 moslima die er precies zo over denkt. Zelfde verhaal, geboren in Nederland, goede opleiding, geen arme ouders.
Ik lieg dit echt niet. Beiden halen hun nieuws van C'est Mocro. Beiden denken hetzelfde over Israël.
Nee natuurkijk denkt niet iedere Moslim zo, maar dit vond ik echt opvallend. Om zo tegen de Israelische Staat te zijn.
Mensen met een verschillende achtergrond kunnen anders tegen de ontstaans geschiedenis van Israël aankijken. Als je je verdiept in deze materie begrijp misschien beter waarom zij zo denkt.
Miraval
13-11-2024 om 19:37
Tuinfluiter schreef op 13-11-2024 om 19:34:
[..]
Mensen met een verschillende achtergrond kunnen anders tegen de ontstaans geschiedenis van Israël aankijken. Als je je verdiept in deze materie begrijp misschien beter waarom zij zo denkt.
Ik snap precies waarom ze zo denkt. Maar dat maakt niet dat ze gelijk heeft toch?
Alleen al het feit dat ze zei dat het land van de Palestijnen was geeft al aan dat zij niet helemaal over de juiste feiten beschikt daar er nooit een Palestijnse Staat is geweest en het gebied eerst bij Jordanië hoorde. En ook nog dat er geen Joden woonden voorheen.
Het gaat niet om het ontstaan van Israël maar om het zeggen dat Israël geen bestaansrecht heeft. Dat vind ik dus schokkend.
Libertine
13-11-2024 om 19:41
Tuinfluiter schreef op 13-11-2024 om 19:34:
[..]
Precies. Het is echt te simpel om te doen alsof slimme opgeleide mensen met een baan, en die niet in armoede zijn opgegroeid net zo denken als jij? Er zijn meerdere perspectieven. Dat is toch niets nieuws?
Miraval
13-11-2024 om 19:50
Libertine schreef op 13-11-2024 om 19:41:
[..]
Precies. Het is echt te simpel om te doen alsof slimme opgeleide mensen met een baan, en die niet in armoede zijn opgegroeid net zo denken als jij? Er zijn meerdere perspectieven. Dat is toch niets nieuws?
Ik haalde dat erbij omdat hier en op tv de indruk wordt gewekt dat alleen mensen uit kansarme wijken en arme gezinnen zo denken en handelen.
Ik vraag helemaal niet van haar te denken zoals ik, maar het bestaansrecht van een land ontkennen is okee dan? Ik vind dat best een dingetje namelijk.
Libertine
13-11-2024 om 19:51
Miraval schreef op 13-11-2024 om 19:37:
[..]
Ik snap precies waarom ze zo denkt. Maar dat maakt niet dat ze gelijk heeft toch?
Nee, dat maakt niet dat ze gelijk heeft. Maar het maakt ook niet dat andere partijen gelijk hebben. Dus ook als het bestaansrecht betreft.
Miraval
13-11-2024 om 19:54
Libertine schreef op 13-11-2024 om 19:51:
[..]
Nee, dat maakt niet dat ze gelijk heeft. Maar het maakt ook niet dat andere partijen gelijk hebben. Dus ook als het bestaansrecht betreft.
Tja weet je dab miet je dus helemaal terug naar het begin van Israël, naar de tijd van het Britse Mandaat.
Op een gegeven moment moet je ook gewoon accepteren dat dingen zo zijn om verder te kunnen gaan. Als je steeds aan het bestaansrecht van een Staat twijfelt of deze zelfs niet erkend zal er helemaal nooit vrede komen in dat gebied.
En daarmee zeg ik niet dat Israël niet fout is in deze oorlog natuurlijk.
Libertine
13-11-2024 om 19:57
Miraval schreef op 13-11-2024 om 19:54:
[..]
Tja weet je dab miet je dus helemaal terug naar het begin van Israël, naar de tijd van het Britse Mandaat.
Op een gegeven moment moet je ook gewoon accepteren dat dingen zo zijn om verder te kunnen gaan. Als je steeds aan het bestaansrecht van een Staat twijfelt of deze zelfs niet erkend zal er helemaal nooit vrede komen in dat gebied.
En daarmee zeg ik niet dat Israël niet fout is in deze oorlog natuurlijk.
Volgens mij duurt het conflict al zo lang, en is het zo complex omdat niemand van de betrokkenen ook maar iets wil erkennen.
Miraval
13-11-2024 om 20:04
Libertine schreef op 13-11-2024 om 19:57:
[..]
Volgens mij duurt het conflict al zo lang, en is het zo complex omdat niemand van de betrokkenen ook maar iets wil erkennen.
Nee precies en daarom zal er nooit vrede komen in dat gebied. Heel triest eigenlijk.
Muurbloem1985
13-11-2024 om 20:05
Sterker nog en misschien krijg ik weer een ban voor, "Palestina" heeft als land nooit bestaan, het is een verzinsel van Arafat, "Palestijnen" zijn merendeel Arabieren uit Jordanië.