Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Luchtpost
13-11-2024 om 14:02
Zilver_gray schreef op 13-11-2024 om 12:23:
[..]
Niet onder alle jongeren nee, maar het komt jammer genoeg voor en is van alle tijden.
In mijn jeugd had je de opgeschoten jongens die als vermaak de binnenstad ingingen om “poten te rammen”.Zojuist vertelde ik Miraval over mijn eigen ervaringen tijdens oud en nieuw van zo’n 30 jaar geleden. In de wijk waar ik destijds woonde. Grote groepen opgefokte jongeren trokken door de wijken, gooiden zwaar vuurwerk en lieten een spoor van vernielingen achter.
Misschien hadden die ouders destijds ook de opvoeding wat kunnen aanpassen, vooral als ik denk aan die z.g potenrammers? Dat gedrag zal ook ergens vandaan gekomen zijn.
Oh en er zat geen Marokkaan tussen hoor; gewoon Hollandse witte jongens.
Dat probleem mocht toen waarschijnlijk gewoon aangepakt worden, want Nederlanders. Dus kon links niet alle andere Nederlanders beschuldigen van "institutioneel racisme" en zo. En zij konden het ook al niet weg zetten als "discriminatie", want NL jongeren. En ja, als je de kans krijgt iets aan te pakken, dan is er kans dat een situatie zal verbeteren.
Het is niet zo moeilijk allemaal. In Nederland hebben we een collectief systeem waar iedereen zich aan dezelfde wet- en regelgeving moet houden. Doe je dat niet, dan dient dat aangepakt te worden. Maar doe je dat 40 jaar lang niet, onder het mom van dat aanpakken van ongewenst gedrag `discriminatie´ zou zijn, dan krijg je dit.
En wanneer bepaald gedrag in een bepaalde groep vaker voorkomt (ik zal mij bijv. nooit mengen onder voetbalhooligans) en de overheid kan/wil/zal de mensen die zich niet aan die groepen kan onttrekken, niet beschermen omdat links schreeuwt dat "inclusie" belangrijker is dan veiligheid, dan gaan mensen zo'n groep mijden. Want dan ben je op jezelf aangewezen en gaan mensen zelf "onderscheid" maken en risico's inschatten. Dat dit "kiezen voor je eigen veiligheid" c.q. "onderscheid maken" dan vervolgens als discriminatie wordt weggezet, "dat is dan maar zo".
Er zal pas iets gaan veranderen als we crimineel en/of ongewenst gedrag gaan benoemen voor wat het is. Als dat alleen maar kan wanneer het autochtone Nederlanders betreft, dan krijgen alleen autochtone Nederlanders de kans om hun gedrag te verbeteren. Het zij zo. Maar links heeft nu eenmaal geen oog voor deze "kansenongelijkheid".
Koko67
13-11-2024 om 14:04
er.is.maar.1.Pino schreef op 13-11-2024 om 09:41:
[..]
Nou, nog een paar weken en dan kun jij rondom de jaarwisseling gaan ingrijpen wanneer de cobras rondvliegen. Succes! Of nog beter, ga nu maar alvast ingrijpen. Jij weet vast wel wat de plannen van ‘de jeugd’ zijn de komende week, dus fijn dat jij overal op tijd en op de juiste plek aanwezig bent. Als het je lukt heb je mijn sympathie.
Deze vergelijking klopt natuurlijk niet. Cobra’s op oudjaar ( hoe achterlijk ook) zijn niet gericht op Joden. De cobra’s die afgelopen week gegooid zijn hadden een heel specifiek doel. Dat is het verschil. En dan was het ook nog eens al weken gepland en voorbereid. Waar waren al die straatwerkers in de weken voorafgaand aan die wedstrijd? Ik kan me niet voorstellen dat al die buurtwerkers en ouders er niks van wisten. Als ze er echt niks van wisten kun je je afvragen wat al die buurtwerkers daar nou eigenlijk aanheft doen zijn. Hetzelfde geldt voor de ouders, waar waren die?
Malibu2
13-11-2024 om 14:05
Zilver_gray schreef op 13-11-2024 om 12:43:
[..]
Jij vraagt je af waarom “men” zo “verblind” is door haat? Als ik niet beter wist zou ik me bij jou precies hetzelfde afvragen; waarom is Malibu zo verblind door haat. Je zou je eigen posts eens moeten nalezen; staan werkelijk bol van haat naar alles wat Moslim is.
Laten we hier de Israël discussie niet verder voeren. Heeft geen zin, we gaan er niet uit komen. 😉
Als je dat zo stellig schrijft, dan kun je daar vast wel voorbeelden van geven, van posts die bol staan van mijn zogenaamde 'haat' tegen Moslims. Ik maak namelijk constant het onderscheid tussen de islamitische leer en moslims in het algemeen.
Heb ik een probleem met de islamitische leer? Met de geschriften van de Islam? Absoluut.
Heb ik een probleem met moslims? Nee, alleen met degenen die deze leer in al die facetten omarmt. Maar haat ik hen? Nee. Het is eerder een soort van medelijden, omdat zij gevangen zitten in hun eigen haat. En hetzelfde geldt voor een groep Nederlanders die gevangen zitten in hun eigen haat. Haat is zo'n rare emotie, je hebt er zelf het meeste last van en het verteert je van binnenuit.
Zilver_gray
13-11-2024 om 14:13
Malibu2 schreef op 13-11-2024 om 14:05:
[..]
Als je dat zo stellig schrijft, dan kun je daar vast wel voorbeelden van geven, van posts die bol staan van mijn zogenaamde 'haat' tegen Moslims. Ik maak namelijk constant het onderscheid tussen de islamitische leer en moslims in het algemeen.
Heb ik een probleem met de islamitische leer? Met de geschriften van de Islam? Absoluut.
Heb ik een probleem met moslims? Nee, alleen met degenen die deze leer in al die facetten omarmt. Maar haat ik hen? Nee. Het is eerder een soort van medelijden, omdat zij gevangen zitten in hun eigen haat. En hetzelfde geldt voor een groep Nederlanders die gevangen zitten in hun eigen haat. Haat is zo'n rare emotie, je hebt er zelf het meeste last van en het verteert je van binnenuit.
Daar zie ik je eigenlijk niet over schrijven, maar ben wel nieuwsgierig naar wie je bedoelt en in welke context? Of gaan we dan nog meer off topic?
Nicole123
13-11-2024 om 14:15
Koko67 schreef op 13-11-2024 om 14:04:
[..]
Deze vergelijking klopt natuurlijk niet. Cobra’s op oudjaar ( hoe achterlijk ook) zijn niet gericht op Joden. De cobra’s die afgelopen week gegooid zijn hadden een heel specifiek doel. Dat is het verschil. En dan was het ook nog eens al weken gepland en voorbereid. Waar waren al die straatwerkers in de weken voorafgaand aan die wedstrijd? Ik kan me niet voorstellen dat al die buurtwerkers en ouders er niks van wisten. Als ze er echt niks van wisten kun je je afvragen wat al die buurtwerkers daar nou eigenlijk aanheft doen zijn. Hetzelfde geldt voor de ouders, waar waren die?
Wat maak jij er nou voor vreemd gecombineerd verhaal van? De vergelijking klopte wel, want het ging hier over de buurtwerkers in Amsterdam Nieuw-West. Dat waren geen aanvallen op Joodse mensen, dat was gewoon rellen op plein 40-45. Hoe kun je daar nou cobra's gegooid naar joden en wekenlang voorbereid van maken? Waar die buurtwerkers in de weken voorafgaand aan de wedstrijd waren? Nou, niet in Amsterdam centrum, maar gewoon in hun eigen wijk, net als jij en ik.
Libertine
13-11-2024 om 14:47
Broadway schreef op 13-11-2024 om 13:08:
[..]
dan moet ik maar gewoon niet meer reageren want ik heb het enkel en alleen over rellende jongeren die schijnbaar politiek geïndoctrineerd zijn door opvoeders in hun omgeving.
niet over alle amsterdamse jongeren en niet over hun afkomst want die ken ik niet.
Je kent de rellende Amsterdamse jongeren waar het de afgelopen dagen over gaat ook niet.
Daglichtlamp
13-11-2024 om 14:48
Tot nu toe heb ik in het Kamerdebat elke partij de daders van het antisemitisme horen veroordelen, en vragen om dat streng aan te pakken.
Bijvoorbeeld Jimmy Dijk in een interruptie:
Ook dit antwoord is al iets beter. Ik vind het wel een beetje flauw dat als dit wordt gezegd, het steeds wordt geframed alsof je gaat theedrinken. Sorry, maar ik heb net een aantal keren aangegeven: er is echt wat aan de hand. Er zijn verschrikkelijke dingen gebeurd. Dan heb ik het niet over theedrinken. U zei het net zelf ook, en ik heb uw woorden letterlijk opgeschreven: daar moet ook verandering vandaan kunnen komen. Nou, dan zou ik zeggen: laten we dat gaan regelen. Laten we dat gaan doen. Neem het initiatief. Ik ga heel graag mee. Maar stop met zeggen dat het theedrinken is, terwijl ik net twee, drie keer in interrupties heb gezegd: oppakken, aanpakken en goed bestraffen en kappen met zeggen dat we gaan theedrinken.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2024-2025/23
Broadway
13-11-2024 om 14:56
Libertine schreef op 13-11-2024 om 14:47:
[..]
Je kent de rellende Amsterdamse jongeren waar het de afgelopen dagen over gaat ook niet.
dat zei ik idd. maar het feit dat ze rellen én de dingen roepen die ze roepen zorgt voor mijn uitspraak dat er iets mis is bij die gastjes en hun omgeving.
Chantal2022
13-11-2024 om 15:17
Nicole123 schreef op 13-11-2024 om 12:22:
[..]
Jouw klacht was dat vrijwillige buurtwachten te laat pas in actie gekomen zouden zijn. Jouw aanname dat het hun eigen kinderen zouden zijn die daar aan het rellen waren slaat nergens op.
Ooooooh die relschoppers van Plein 40-45 waren allemaal ontheemde weeskinderen! Ja nou dan snap ik dat je een tram in de fik steekt en cobra's gooit hoor. Geen probleem.
Daglichtlamp
13-11-2024 om 15:23
https://nos.nl/artikel/2544350-onderwijsprotest-geschrapt-utrecht-vreest-geweld-pro-palestijnse-demonstranten
De grote demonstratie de morgen gepland was tegen de onderwijsbezuinigingen gaat niet door, vanwege de angst dat dit protest gekaapt zou worden door gewelddadige pro Palestina protesten.
Nicole123
13-11-2024 om 15:26
Chantal2022 schreef op 13-11-2024 om 15:17:
[..]
Ooooooh die relschoppers van Plein 40-45 waren allemaal ontheemde weeskinderen! Ja nou dan snap ik dat je een tram in de fik steekt en cobra's gooit hoor. Geen probleem.
Jij stelt dat het de kinderen waren van die buurtwachten en dat die buurtwachten daarom gefaald hebben. Dat is niet zo, die buurtwachten zijn gewoon mensen uit de buurt, niet de ouders van de rellers. Of denk je soms dat alle ouders uit die buurt buurtwacht zijn? Het is heel simpel: de ouders van de rellende kinderen hebben gefaald, de buurtwachten juist niet. Als je dat allemaal op één hoop gooit en daarbij gooi je ook nog even de rellen op plein 40-45 op een hoop met het geweld tegen de joden in het centrum, dan ben je je eigen vooringenomen versie van het verhaal aan het schrijven. Je ziet jezelf als individu, maar de mensen daar zijn voor jou een soort eenheid, waarbij je de ene kwalijkneemt wat de ander doet.
Malibu2
13-11-2024 om 15:26
Zilver_gray schreef op 13-11-2024 om 14:13:
[..]
Daar zie ik je eigenlijk niet over schrijven, maar ben wel nieuwsgierig naar wie je bedoelt en in welke context? Of gaan we dan nog meer off topic?
Bijvoorbeeld die man van Bij1. Als ik zijn tijdlijn op X bekijk, dan moet ik echt even slikken als ik de berichten zie. Ik lees daarin zoveel haat en ik vind dat eng. En zo ben ik wel meer X-accounts tegengekomen van echte mensen (geen bots).
Jodenhaat is iets van alle tijden en niet beperkt tot één plek of groep. Soms laait het op een bepaalde plek of onder bepaalde groepen op. En dat kan om verschillende redenen zijn. Als christen zie ik wel het geestelijke aspect hiervan. Ik zie mensen die gevangen zitten in haat. De Britse schrijver CS Lewis schreef ooit "the doors of hell are locked on the inside" en hoewel ik niet denk dat dat overal voor geldt, moest ik daar wel meteen aan denken. Ik zie Jodenhaat in eerste instantie als een keuze (al dan niet bewust), maar op den duur verteert het je zo van binnen dat ik betwijfel of mensen daar zelf nog uit kunnen komen en of ze dat dan überhaupt nog willen.
Bakblik
13-11-2024 om 15:30
Koko67 schreef op 13-11-2024 om 13:55:
[..]
Wat woon jij in een raar dorp. Ik woon ook in een dorp met aardig wat nationaliteiten. Ik heb dit werkelijk nog nooit meegemaakt. En van moslimvrouwen met hoofddoek ook nog nooit gehoord. Er zijn hier wel wat vrouwen met hoofddoek die nauwelijks contact hebben met andere inwoners, maar dat komt vooral omdat ze ( ook al wonen ze hier al jaren) geen woord Nederlands spreken.
Heb jij echt wezenlijk contact met moslims? Ben jij samen met hen in de openbare ruimte? De mensen die dat doen zijn heel voorzichtig dat niemand het merkt maar het gebeurt echt.
De moslimvrouwen praten daar niet over, zeker niet met anderen van buiten de groep. Bang dat ze als ze erover klagen nog een grote bek krijgen. Je moet echt heel close met ze zijn om het verhaal van hun te horen.
Mijn dorp is overigens redelijk groot meer dan 22.000 inwoners.
BeesAreCool
13-11-2024 om 15:39
Nicole123 schreef op 13-11-2024 om 15:26:
[..]
Jij stelt dat het de kinderen waren van die buurtwachten en dat die buurtwachten daarom gefaald hebben. Dat is niet zo, die buurtwachten zijn gewoon mensen uit de buurt, niet de ouders van de rellers. Of denk je soms dat alle ouders uit die buurt buurtwacht zijn? Het is heel simpel: de ouders van de rellende kinderen hebben gefaald, de buurtwachten juist niet. Als je dat allemaal op één hoop gooit en daarbij gooi je ook nog even de rellen op plein 40-45 op een hoop met het geweld tegen de joden in het centrum, dan ben je je eigen vooringenomen versie van het verhaal aan het schrijven. Je ziet jezelf als individu, maar de mensen daar zijn voor jou een soort eenheid, waarbij je de ene kwalijkneemt wat de ander doet.
Er is dus toch weer iets nieuws bedacht en de doelpalen zijn weer verder verschoven, wederom doormiddel van verzinsels en misinformatie.
Ik zie dat ik mijn ABC lijstje van de vorige pagina ga moeten uitbreiden tot ik waarschijnlijk het hele alfabet heb gehad😉
Chantal2022
13-11-2024 om 15:50
Nicole123 schreef op 13-11-2024 om 15:26:
[..]
Jij stelt dat het de kinderen waren van die buurtwachten en dat die buurtwachten daarom gefaald hebben. Dat is niet zo, die buurtwachten zijn gewoon mensen uit de buurt, niet de ouders van de rellers. Of denk je soms dat alle ouders uit die buurt buurtwacht zijn? Het is heel simpel: de ouders van de rellende kinderen hebben gefaald, de buurtwachten juist niet. Als je dst allemaal op één hoop gooit en daarbij gooi je ook nog even de rellen op plein 40-45 op een hoop met het geweld tegen de joden in het centrum, dan ben je je eigen vooringenomen versie van het verhaal aan het schrijven.
Nee dat stelde ik niet.
Ik heb een quote gedeeld uit Parool waarbij iemand vertelde dat vaders de opdracht gekregen hadden van de imam om zich er actief mee te bemoeien. Ik vind het bizar dat het nodig is.
Over de jeugdwerkers en 'buurtvaders' heb ik gesteld dat ze er maandag hadden moeten zijn toen de cobra's in het rond gingen. Blijkbaar heeft men wel degelijk invloed op de relschoppers aangezien velen hier deze welzijnswerkers de credits geven van de rust van gisteravond.
Verder:
Halsema heeft een ongelofelijk zware takkebaan en wordt door Den Haag aan haar lot overgelaten
De wedstrijd waar het allemaal mee begon had niet door moeten gaan of zonder publiek.