Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Broadway schreef op 13-11-2024 om 11:56:

[..]

dat is ook smerig, maar niet iets wat je zal verbazen toch? het is de perfecte gelegenheid om hun stelligheid te "bewijzen" >> Zie nou wel!

Nee mij verbaast het niet maar ik ben bang dat de hij daarmee zijn stemmers naar de mond praat en mensen dit klakkeloos overnemen. 

Broadway schreef op 13-11-2024 om 11:50:

[..]

uhm. jij bent de enige nu die ALLE jongeren over één kam scheert he. niet ik en niet alle anderen die ik hier lees. ik heb het over dit groepje reljongeren.

als een gastje van 15 hiermee bezig is en uitspraken doet zoals ik ze lees (eerst de zaterdag, dan de zondag) dan is er iets ernstig mis in de opvoeding. en dat zijn niet alleen ouders, dat is alles binnen het opgroeien.

Als je dat over dit groepje criminele jongeren niet kunt erkennen dan ben je echt ergens verkeerd afgeslagen

Ik snap dat een deel van de mensen die hier meeschrijven het liefst alleen over jongeren in Amsterdam west wil hebben. Omdat dat ze goed uitkomt deze groep zwart te maken. Omdat het aansluit bij hun overtuigingen.  Maar als je breder kijkt zie je meer. Ook meer overeenkomsten. Criminaliteit van een groep Marokkaanse jongens kun je niet enkelvoudig wegzetten als een slechte opvoeding. Dat kun je lezen in m’n link. Maar dat is wel het verwijt dat ik hier las aan het adres van islamitische ouders. En dat is te makkelijk en wederom simpelweg niet waar. 

Chantal2022 schreef op 13-11-2024 om 11:33:

[..]

Het waren vaders en andere familieleden die pas gingen ingrijpen na opdracht vanuit de moskee. Niet omdat ze zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen kinderen. Vind jij blijkbaar normaal, ok.

Ik bel de brandweer bij brand, 112 bij reanimatie en andere medische ellende en itt deze reljongeren ga ik de hulpverleners niet het werken onmogelijk maken door met vuurwerk te gooien. Ik heb geen strafblad, ik heb respect voor hulpverleners, ik ga niet demonstreren op een ongepast moment of locatie om Halsema het leven zuur te maken.
Daarmee draag ik bij tot een prettige omgeving. Er zijn in mijn wijk nooit rellen geweest trouwens

Jouw klacht was dat vrijwillige buurtwachten te laat pas in actie gekomen zouden zijn. Jouw aanname dat het hun eigen kinderen zouden zijn die daar aan het rellen waren slaat nergens op. Zij zijn net zo verantwoordelijk voor de jongeren uit hun buurt als jij voor de jongeren uit jouw buurt en doen daarin méér dan jij doet. Wat op zich niet erg is, maar dat jij je over hen beklaagt is de omgekeerde wereld.

Je hele verdediging komt erop neer dat jij jezelf als individu ziet en hen als eenheid. Jouzelf vind je  niet verantwoordelijk voor anderen in je buurt en voor jouzelf vind je 112 bellen en zelf niet rellen al helemaal prima. Maar die vrijwillige buurtwachten, die meer doen dan jij, stel jij verantwoordelijk voor het wangedrag van anderen. Dat is niet terecht. Houd die verantwoordelijkheid gewoon bij de relschoppers, de online ophitsers van hen en hun ouders, niet bij anderen die er niks mee te maken hadden en toch zich ervoor in proberen te zetten om het tegen te gaan.

Luchtpost schreef op 13-11-2024 om 11:24:

[..]

Misschien de opvoeding aanpassen? Dit fenomeen is (gelukkig) geen algemeen verschijnsel onder álle jongeren, dus dit gedrag komt ergens vandaan.

Niet onder alle jongeren nee, maar het komt jammer genoeg voor en is van alle tijden.
In mijn jeugd had je de opgeschoten jongens die als vermaak de binnenstad ingingen om “poten te rammen”. 

Zojuist vertelde ik Miraval over mijn eigen ervaringen tijdens oud en nieuw van zo’n 30 jaar geleden. In de wijk waar ik destijds woonde. Grote groepen opgefokte jongeren trokken door de wijken, gooiden zwaar vuurwerk en lieten een spoor van vernielingen achter.

Misschien hadden die ouders destijds ook de opvoeding wat kunnen aanpassen, vooral als ik denk aan die z.g potenrammers? Dat gedrag zal ook ergens vandaan gekomen zijn.

Oh en er zat geen Marokkaan tussen hoor; gewoon Hollandse witte jongens.

Er wordt geen tweedeling gemaakt, maar er wordt niet erkend dat crimineel gedrag, crimineel gedrag is. Zou men dat wel doen, dan kan je dat ongewenste gedrag aanpakken en dan heeft iedereen die zich daar niet schuldig aanmaakt, nergens last van. 

Wat nu gebeurt is dan (linkse) politici en de Marokkaanse gemeenschap, alle commentaar telkens op de hele groep betrekt. En ja, dat wordt -terecht- ervaren als zeer onrechtvaardig want dat is ook zéér onterecht ten opzichte van allen die op geen enkele manier betrokken zijn bij deze rellen of anderszins. Zoals gezegd, de grootste groep treft geen blaam.    

Maar al die 'helpers' maken het al jarenlang zo goed als onmogelijk voor een ieder om ongewenst gedrag te corrigeren, want dan komen zij steevast met termen op de proppen zoals discriminatie, uitsluiting, minderheden, zielig, arm, kwetsbaar, slachtoffer, etc., met als gevolg dat mensen opgehouden zijn met pogingen tot corrigeren. 
Adequaat ingrijpen kan/'mag' al jaren niet meer - de daders komen er mee weg of worden zelfs als slachtoffer gezien. Want "inclusie", want "diversiteit is onze kracht" en zo. 

Alsmaar méér subsidie naar onderzoekers, beleidsmakers, protocollen, procedures, reglementen, belangengroepen, e.d. "want de autochtone Nederlander is racistisch". Welnu, dit is het effect van mensen monddood maken. Al jarenlang. 

En nu staat Timmermans te zeggen dat moslims bang zijn.... waarvoor? Voor die watjes van Nederlanders die alleen maar hebben geleerd alles met een goed gesprek op te lossen? Voor al die Nederlanders die 's avonds de deur niet meer open durven te doen en al helemaal niet meer over straat durven te lopen? 
Kijkt zo'n man wel eens naar regionale nieuwssites, naar Opsporing Verzocht, naar bureau Maastricht, Handhavers etc. en ziet hij dan niet hoe bepaalde jongeren zich gedragen als er alleen maar door de politie bijvoorbeeld naar hun ID wordt gevraagd?
En dan juist deze jongeren menen op straat inzage in het paspoort van een voorbijganger op straat op te kunnen eisen om, als hun afkomst hen niet bevalt (?!), die mensen op gruwelijke wijze in elkaar te slaan?

Maar we zien het ook in dit debat gebeuren: crimineel gedrag aan willen pakken = discrimineren volgens de linkse politici. Van Baarle noemt het "discriminerende voorstellen", terwijl er alleen maar wordt gezegd dat crimineel gedrag aangepakt moet worden. Over smerige spelletjes gesproken. 

Zilver_gray schreef op 13-11-2024 om 08:43:

[..]

Ik snap je punt; we moeten zorgvuldig omgaan met de berichten die naar buiten komen, ze hoeven niet allemaal te berusten op waarheid.

Heb jij van alle nieuwsberichten die jij gelezen hebt en daarop hier op het forum plaatst “live” geluidsfragment om te kunnen ontcijferen als bewijslast?

Jouw log van 12-11-24 om 07:56 bijvoorbeeld; een heel relaas over de ideologie van Hamas, compleet met link die verwijst naar dat gezellige stuk text. Heb je ze dat letterlijk zien en horen zeggen, neem je al de negatieve berichten over Hamas (en Moslims) voor waarheid aan, of ga je dan ook op onderzoek uit om te zien (en horen) of het allemaal wel klopt?

Dit weten we over de aanvallen op Israëlische supporters in Amsterdam | Hart van Nederland

Leuzen op de Dam

Dat is de volgende dag anders. Om 13.00 uur 's middags verzamelden Maccabi-supporters zich al bij het Nationaal Monument op de Dam. Op sociale media gaan beelden rond fans in Maccabi-kleuren die leuzen scanderen. Volgens het Amsterdamse BIJ1-raadslid Jazie Veldhuyzen, die de teksten zou hebben laten vertalen door iemand die Hebreeuws spreekt, zongen ze dat het Israëlische leger moest winnen en "fuck de Arabieren". Ook zou in het lied zijn geroepen dat er geen scholen meer in Gaza zijn, "omdat er geen kinderen meer over zijn".

Bovenstaande heb ik erover kunnen vinden; ook iemand die Hebreeuws spreekt en het heeft vertaald.
Ik was er zelf niet bij, jij ook niet, hier zullen we het (voorlopig) mee moeten doen.

Ik kan zelf geen Arabisch, maar ik heb oa Syrische vrienden die dat wel spreken. Daar heb ik meerdere dingen bij kunnen checken. Vergeet daarnaast niet dat het Hamas zelf is die hun intenties duidelijk uitspreekt. En niet alleen uitspreekt, maar ook uitvoerde op 7 oktober. Voor iedereen te zien, ze filmden het zelfs met bodycams en streamden het. 

Voor wat betreft mijn toelichting op de ideologie van Hamas: het is hun eigen convenant. Gebaseerd op hun eigen heilige teksten. De tekst over dat de dag des oordeels niet zal komen totdat de moslims de Joden vermoorden en de Joden zich achter bomen en stenen verbergen staat in Hadiths die als betrouwbaar worden beschouwd in de islamitische wereld. Sahih Muslim 2922 en Sahih al-Bukhari 2925-2926 zijn goed te vinden op een site als sunnah.com

Ik heb de X-accounts van Bij1 Amsterdam en van die Jazie Veldhuyzen bekeken. Op het account van Bij-1 Amsterdam werd ik verwelkomd door een vastgepinde tweet: "From the rivers to the sea, Palestine will be free". Oke, dat geeft al een indruk van wat je kan verwachten. Maar omdat ik me niet wil baseren op een enkele tweet, kijk ik dan altijd graag even verder naar wat er op 7 oktober 2023 is gemeld. Niets, doodse stilte. Daarna ben ik verder gegaan naar het persoonlijke account van die Veldhuyzen. Ik heb me door heel wat tweets van de laatste dagen met antisemitische sh*t heen geworsteld, maar nergens daadwerkelijk een video-opname met de leus over Gaza en scholen. 

Wél zag ik een persbericht van 8 november 21:01 uur, waarin de schuld van de "onrust" volledig bij de Maccabi fans wordt gelegd en waarin staat "Donderdag zongen Maccabi-fans 'Let the IDF win to fuck the Arabs', wat onderdeel is van een langer lied waarin ook wordt gesteld: 'There are no schools in Gaza, because there are no children left'. 

In dit persbericht zeggen ze dus dat de leuzen omtrent de IDF en de Arabieren onderdeel zijn van een langer lied waarin ook die opmerking over Gaza zou zijn opgenomen (die "to" heb ik niet gehoord, ik versta het als twee losse zinnen). Ik betwijfel of er uberhaupt zo'n lied bestaat, het zou me niet verbazen als ook dit een leugen is. 

Ook schreef hij zelf al in een eerder bericht van 7 november om 22:42: 'Maccabi hooligans chanting: "Let the IDF win to fuck the Arabs" Part of a longer song mentioning "there are no schools in Gaza because there are no children left". 

Mijn conclusie: als er daadwerkelijk een opname was geweest waarin de leus over Gaza, scholen en kinderen in Amsterdam werd gescandeerd door de Israeli, dan was die viraal gegaan op internet. Dan was het niet nodig geweest om andere video's te uploaden en hierover te liegen. Die Veldhuyzen zegt blijkbaar dat hij het heeft laten vertalen door een Hebreeuws sprekend iemand. Denk je niet, zijn X-tijdlijn bekijkend, dat hij heel blij was geweest met een daadwerkelijke opname hiervan? Hij zou hem hebben geplaatst, geretweet en ongetwijfeld vastgepind. Dat heeft hij niet. Waarom niet? 

Het lijkt ongetwijfeld alsof ik me hierin vastbijt, en dat klopt wel. Ik heb dit soort leugens vaker gezien waar het Israel en Joden betreft. En dit is zó gevaarlijk. Dit raakt ook de basis van het probleem. Waarom liegen mensen hierover? Waarom zijn ze zo verblind door haat?

Malibu2 schreef op 13-11-2024 om 12:38:

[..]

Ik kan zelf geen Arabisch, maar ik heb oa Syrische vrienden die dat wel spreken. Daar heb ik meerdere dingen bij kunnen checken. Vergeet daarnaast niet dat het Hamas zelf is die hun intenties duidelijk uitspreekt. En niet alleen uitspreekt, maar ook uitvoerde op 7 oktober. Voor iedereen te zien, ze filmden het zelfs met bodycams en streamden het.

Voor wat betreft mijn toelichting op de ideologie van Hamas: het is hun eigen convenant. Gebaseerd op hun eigen heilige teksten. De tekst over dat de dag des oordeels niet zal komen totdat de moslims de Joden vermoorden en de Joden zich achter bomen en stenen verbergen staat in Hadiths die als betrouwbaar worden beschouwd in de islamitische wereld. Sahih Muslim 2922 en Sahih al-Bukhari 2925-2926 zijn goed te vinden op een site als sunnah.com.

Ik heb de X-accounts van Bij1 Amsterdam en van die Jazie Veldhuyzen bekeken. Op het account van Bij-1 Amsterdam werd ik verwelkomd door een vastgepinde tweet: "From the rivers to the sea, Palestine will be free". Oke, dat geeft al een indruk van wat je kan verwachten. Maar omdat ik me niet wil baseren op een enkele tweet, kijk ik dan altijd graag even verder naar wat er op 7 oktober 2023 is gemeld. Niets, doodse stilte. Daarna ben ik verder gegaan naar het persoonlijke account van die Veldhuyzen. Ik heb me door heel wat tweets van de laatste dagen met antisemitische sh*t heen geworsteld, maar nergens daadwerkelijk een video-opname met de leus over Gaza en scholen.

Wél zag ik een persbericht van 8 november 21:01 uur, waarin de schuld van de "onrust" volledig bij de Maccabi fans wordt gelegd en waarin staat "Donderdag zongen Maccabi-fans 'Let the IDF win to fuck the Arabs', wat onderdeel is van een langer lied waarin ook wordt gesteld: 'There are no schools in Gaza, because there are no children left'.

In dit persbericht zeggen ze dus dat de leuzen omtrent de IDF en de Arabieren onderdeel zijn van een langer lied waarin ook die opmerking over Gaza zou zijn opgenomen (die "to" heb ik niet gehoord, ik versta het als twee losse zinnen). Ik betwijfel of er uberhaupt zo'n lied bestaat, het zou me niet verbazen als ook dit een leugen is.

Ook schreef hij zelf al in een eerder bericht van 7 november om 22:42: 'Maccabi hooligans chanting: "Let the IDF win to fuck the Arabs" Part of a longer song mentioning "there are no schools in Gaza because there are no children left".

Mijn conclusie: als er daadwerkelijk een opname was geweest waarin de leus over Gaza, scholen en kinderen in Amsterdam werd gescandeerd door de Israeli, dan was die viraal gegaan op internet. Dan was het niet nodig geweest om andere video's te uploaden en hierover te liegen. Die Veldhuyzen zegt blijkbaar dat hij het heeft laten vertalen door een Hebreeuws sprekend iemand. Denk je niet, zijn X-tijdlijn bekijkend, dat hij heel blij was geweest met een daadwerkelijke opname hiervan? Hij zou hem hebben geplaatst, geretweet en ongetwijfeld vastgepind. Dat heeft hij niet. Waarom niet?

Het lijkt ongetwijfeld alsof ik me hierin vastbijt, en dat klopt wel. Ik heb dit soort leugens vaker gezien waar het Israel en Joden betreft. En dit is zó gevaarlijk. Dit raakt ook de basis van het probleem. Waarom liegen mensen hierover? Waarom zijn ze zo verblind door haat?

Jij vraagt je af waarom “men” zo “verblind” is door haat? Als ik niet beter wist zou ik me bij jou precies hetzelfde afvragen; waarom is Malibu zo verblind door haat. Je zou je eigen posts eens moeten nalezen; staan werkelijk bol van haat naar alles wat Moslim is.

Laten we hier de Israël discussie niet verder voeren. Heeft geen zin, we gaan er niet uit komen. 😉

Libertine schreef op 13-11-2024 om 12:17:

[..]

Ik snap dat een deel van de mensen die hier meeschrijven het liefst alleen over jongeren in Amsterdam west wil hebben. Omdat dat ze goed uitkomt deze groep zwart te maken. Omdat het aansluit bij hun overtuigingen. Maar als je breder kijkt zie je meer. Ook meer overeenkomsten. Criminaliteit van een groep Marokkaanse jongens kun je niet enkelvoudig wegzetten als een slechte opvoeding. Dat kun je lezen in m’n link. Maar dat is wel het verwijt dat ik hier las aan het adres van islamitische ouders. En dat is te makkelijk en wederom simpelweg niet waar.

dan moet ik maar gewoon niet meer reageren want ik heb het enkel en alleen over rellende jongeren die schijnbaar politiek geïndoctrineerd zijn door opvoeders in hun omgeving. 

niet over alle amsterdamse jongeren en niet over hun afkomst want die ken ik niet. 

BeesAreCool schreef op 13-11-2024 om 10:12:

[..]

Wat mij ook opvat is dat de "goal posts" weer de hele tijd verschoven worden.

-Eerst is het probleem dat niemand uit de Moslimgemeenschap iets zou doen.

-Als dan blijkt dat er wel zeker mensen zijn die iets doen, dan is het probleem dat 'professionele welzijnswerkers' het niet precies doen hoe en wanneer deze user het wil. Natuurlijk zonder te weten of het überhaupt de wens van de politie was dat ze ertussen door zouden gaan lopen.

-Als dan blijkt dat ze niet eens professioneel zijn maar vrijwilligers zijn, dan is het probleem weer dat ze in actie kwamen nadat een imam dat vroeg. Nou weet deze user waarschijnlijk niet dat dit vaak vanuit buurthuizen en moskees georganiseerd wordt. Het is daarom volstrekt logisch dat buurtouders niet op eigen houtje de straat opgaan en dan misschien in de weg lopen bij professionele mensen zoals de politie en dat het daarom vanuit een centraal punt gecoordineerd wordt (zoals door een Imam in contact staande met bijvoorbeeld de politie).

In plaats van blij zijn dat mensen dus wel VRIJWILLIG proberen iets te doen (zowel Imam als buurtouders) worden die mensen dan afgekraakt door iemand die compleet niks bijdraagt

Je zou bijna denken dat wij hier met mensen te maken hebben

Luchtpost schreef op 13-11-2024 om 12:32:

Er wordt geen tweedeling gemaakt, maar er wordt niet erkend dat crimineel gedrag, crimineel gedrag is. Zou men dat wel doen, dan kan je dat ongewenste gedrag aanpakken en dan heeft iedereen die zich daar niet schuldig aanmaakt, nergens last van.

Wat nu gebeurt is dan (linkse) politici en de Marokkaanse gemeenschap, alle commentaar telkens op de hele groep betrekt. En ja, dat wordt -terecht- ervaren als zeer onrechtvaardig want dat is ook zéér onterecht ten opzichte van allen die op geen enkele manier betrokken zijn bij deze rellen of anderszins. Zoals gezegd, de grootste groep treft geen blaam.

Maar al die 'helpers' maken het al jarenlang zo goed als onmogelijk voor een ieder om ongewenst gedrag te corrigeren, want dan komen zij steevast met termen op de proppen zoals discriminatie, uitsluiting, minderheden, zielig, arm, kwetsbaar, slachtoffer, etc., met als gevolg dat mensen opgehouden zijn met pogingen tot corrigeren.
Adequaat ingrijpen kan/'mag' al jaren niet meer - de daders komen er mee weg of worden zelfs als slachtoffer gezien. Want "inclusie", want "diversiteit is onze kracht" en zo.

Alsmaar méér subsidie naar onderzoekers, beleidsmakers, protocollen, procedures, reglementen, belangengroepen, e.d. "want de autochtone Nederlander is racistisch". Welnu, dit is het effect van mensen monddood maken. Al jarenlang.

En nu staat Timmermans te zeggen dat moslims bang zijn.... waarvoor? Voor die watjes van Nederlanders die alleen maar hebben geleerd alles met een goed gesprek op te lossen? Voor al die Nederlanders die 's avonds de deur niet meer open durven te doen en al helemaal niet meer over straat durven te lopen?
Kijkt zo'n man wel eens naar regionale nieuwssites, naar Opsporing Verzocht, naar bureau Maastricht, Handhavers etc. en ziet hij dan niet hoe bepaalde jongeren zich gedragen als er alleen maar door de politie bijvoorbeeld naar hun ID wordt gevraagd?
En dan juist deze jongeren menen op straat inzage in het paspoort van een voorbijganger op straat op te kunnen eisen om, als hun afkomst hen niet bevalt (?!), die mensen op gruwelijke wijze in elkaar te slaan?

Maar we zien het ook in dit debat gebeuren: crimineel gedrag aan willen pakken = discrimineren volgens de linkse politici. Van Baarle noemt het "discriminerende voorstellen", terwijl er alleen maar wordt gezegd dat crimineel gedrag aangepakt moet worden. Over smerige spelletjes gesproken.

Ik ben het zó eens met je.

Van Baarle doet gevaarlijke opruiende uitspraken.

Chantal2022 schreef op 13-11-2024 om 11:33:

[..]

Het waren vaders en andere familieleden die pas gingen ingrijpen na opdracht vanuit de moskee. Niet omdat ze zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen kinderen. Vind jij blijkbaar normaal, ok.

Zoals al eerder uitgelegd worden buurtouder initiatieven vaak georganiseerd door buurthuizen EN moskees. 

Het lijkt mij logisch dat buurtouders niet op eigen houtje de straat opgaan in zo'n situatie en dan misschien in de weg lopen bij professionele mensen zoals de politie. Veel beter om dat vanuit een centraal punt te coördineren  (zoals door een Imam in contact staande met bijvoorbeeld de politie).

felija schreef op 13-11-2024 om 10:41:

inderdaad een heel opvallend patroon, beesarecool, alles wordt in twijfel getrokken als het over de goede wil van moslims gaat door de beste stuurlui die aan wal hun vooroordelen al klaar hebben. Bah.

Kijken wat er nu weer bedacht wordt

Dat verschuiven gebeurt wel vaker. Ik vind dat Engelse gezegde over de doelpalen verschuiven best treffend. 

"Waarom A!? Ik vind A stom!"

-maar A klopt niet, kijk, voorbeeld X ontkracht dit. 

"Voorbeeld X is niet goed want B!"

-maar B klopt ook niet.

"C is stom want ook D..! "

-D is logisch want punt 1 en punt 2.

"D is stom! "

We zijn dus nu al ver verwijderd van de oorspronkelijke stelling die gewoon NIET waar was. Elke keer wordt er iets nieuws bedacht, met behulp van veel misinformatie, om af te leiden van het feit dat de oorspronkelijke stelling onzin was. 

Doen alsof van Baarle representatief is voor linkse politici is doen alsof Thierry Baudet representatief is voor rechtse politici. De valse spelletjes worden momenteel vooral gespeeld door mensen die dit soort insinuaties, beschuldigingen en verdraaiingen de wereld in helpen.

Linkse politici vinden wel degelijk dat crimineel gedrag aangepakt moet worden, juist wel. Alleen ook dat je niet daarbij een hele bevolkingsgroep weg moet zetten omdat je daarmee de polarisatie doet toenemen en integratie juist slechter maakt in plaats van beter.

Het was een gitzwarte nacht, gister in Amsterdam. Het is onacceptabel en onverteerbaar dat deze antisemitische geweldsuitbarsting gisternacht plaats heeft gehad. Dat Joodse Israëliërs door relschoppers zijn opgejaagd, belaagd en in elkaar geslagen. Dat zij niet veilig over straat konden. Het geweld veroordelen wij in de meest krachtige bewoordingen. Wat er in Amsterdam is gebeurd is beschamend en mag nooit meer gebeuren. De daders moeten zo snel mogelijk worden opgespoord en berecht.
Antisemitisme is nooit ver weg. Bij Joodse Nederlanders leven sterke gevoelens van angst, boosheid en vertwijfeling. Zij voelen zich niet veilig en het geweld in Amsterdam gisternacht heeft die gevoelens van onveiligheid zeer begrijpelijk versterkt. Daar mogen we niet onverschillig tegenover staan. Het is van het grootste belang dat Joodse mensen in Amsterdam en de rest van ons land veilig zijn en zich veilig voelen. Wij moeten als samenleving om hen heen gaan staan, zoals ook door burgemeester Halsema terecht is benadrukt.

Het geweld dat gisternacht in Amsterdam heeft plaatsgehad raakt onze gehele samenleving. De gevoelens die het losmaakt mogen niet worden miskend. Tegelijkertijd mag het nooit aanleiding zijn om de verdeeldheid op te stoken. De strijd tegen antisemitisme zal altijd en overal in de samenleving moeten worden gevoerd, omdat antisemitisme in onze Europese geschiedenis altijd op z’n minst sluimerend aanwezig is geweest en regelmatig weer oplaait. Maar antisemitisme bestrijd je niet met vreemdelingenhaat of met het schuldig verklaren van hele bevolkingsgroepen. Haat bestrijd je niet met haat. Het tegenover elkaar opzetten van groepen helpt niet. Het opzwepen van emoties helpt daarbij niet. Het aanwakkeren van angst en haat helpt daarbij niet. Dat zal de verdeeldheid in ons land alleen nog maar verdiepen.

https://groenlinkspvda.nl/nieuws/amsterdam_reactie/

Hier kan ik helemaal achter staan. Wie niet, zou ik denken.

Bakblik schreef op 13-11-2024 om 07:24:

[..]

Dat het moeilijk is om in zulke topics te reageren dat snap ik. Ik vind het ook moeilijk, omdat ik in het dagelijks leven veel contacten heb met moslims.

In het dorp waar ik woon wordt er veel over moslims gepraat in plaats van met hen.

Als dochter van een lokale winkelier, die ook nog steeds actief is in de kerk ga ik ook regelmatig over de tong. Dat het toch geen pas geeft dat een meisje (tweede helft 50) van katholieke huize zich inlaat met zulke lui. Vaak kan ik dan niks uitleggen/zeggen, omdat ze tegen mijn ouders zitten te zeuren/ tekeer gaan.

Als ik boodschappen doe of naar de bieb ga en er zijn dames met hoofddoeken worden ze niet aangesproken of hoorbaar uitgescholden er wordt besmuikt gelachen "subtiel" gewezen en zachtjes over ze gepraat.

Tijdens de fietsritten die ik doe als begeleider van de vluchtelingen is de irritatie van deze mensen iets beter voelbaar. Waar ze leuk reageren als een vader met een jong slingerend kind de brug probeert te nemen raken mensen buiten proportie geïrriteerd als ik met een slingerende cursist met hoofddoek de brug neem.

Die enkele keer dat ik zelf wordt aangesproken op mijn werk en dan uitleg waarom ik dat doe en mensen heel negatief zijn vraag ik weleens of ze willen komen kijken/helpen en dat vinden ze dan niet nodig/ willen ze niet, want zo'n andere cultuur is eng. Echt een onbekend maakt onbemind.

In de dorpen, zeker waar de sociale controle nog groot is, is het racisme heel subtiel. Nauwelijks merkbaar voor omstanders maar wel voor de moslims zelf.

Edit om 7.50:

Ik heb het idee dat in de steden die veel multicultureler zijn de mensen beter mengen. Een dame met hoofddoek bij de kassa is daar veel gewoner dan hier.

Ik ga zo weer cursus geven ben verder de hele ochtend niet op het forum.

Wat woon jij in een raar dorp. Ik woon ook in een dorp met aardig wat nationaliteiten. Ik heb dit werkelijk nog nooit meegemaakt. En van moslimvrouwen met hoofddoek ook nog nooit gehoord. Er zijn hier wel wat vrouwen met hoofddoek die nauwelijks contact hebben met andere inwoners, maar dat komt vooral omdat ze ( ook al wonen ze hier al jaren) geen woord Nederlands spreken.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

13-11-2024 om 13:58 Topicstarter

Voor wie kijken naar dit debat: wie weet waarom er een afwijkende sprekersvolgorde is? Normaal gesproken zie je meestal een volgorde waarbij oppositie- en coalitiepartijen elkaar  afwisselen en waarbij dan partijen van groot naar klein aan de beurt zijn. Vandaag waren de eerste vier sprekers van achtereenvolgens PVV, BBB, CU en D66. Na de lunchpauze komt eerst SGP en daarna pas PvdAGroenLinks als grootste oppositiepartij.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.