Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Chantal2022
13-11-2024 om 08:23
BeesAreCool schreef op 13-11-2024 om 06:59:
[..]
Misschien zorgden ze al dat er niet nog meer jongeren op de been waren en dat het dus nu rustiger was?
Wat heb jij gedaan om de situatie beter te maken behalve van de zijlijn kritiek leveren op mensen die wel iets proberen te doen?
Ik ben bij deze zaak helemaal niet betrokken want het zijn niet mijn kinderen, het is niet mijn buurt en ik heb een hekel aan voetbal en hun supporters
Het stoort mij inderdaad enorm dat politie, ME, Brandweer en ook OV personeel al dagen dag en nacht in de weer is met deze groep gewelddadige onruststokers en hier uitsluitend kusje-kroel gedaan wordt over een klein groepje professionele welzijnswerkers met moslim achtergrond dat pas in actie komt na de grootste geweldsgolf door anderen is opgevangen.
Zilver_gray
13-11-2024 om 08:43
Malibu2 schreef op 13-11-2024 om 08:17:
[..]
Zoiets zouden jij en ik inderdaad niet kunnen verzinnen, maar de geschiedenis leert helaas dat er wel degelijk dit soort leugens worden verzonnen en verspreid over Joden. Vaak is het gedeeltelijk waar, in dit geval "het leger moet winnen" en "f*ck de Arabieren", zoiets lijken ze inderdaad te roepen. Maar dan wordt er iets ergs bij verzonnen en dat wordt als één geheel gebracht.
Niet veel mensen kunnen Hebreeuws. Zo'n beetje iedereen die daar toen ter plekke was en Hebreeuws spreekt, zal Maccabi fan zijn geweest. Zouden ze dergelijke dingen horen, dan zouden zij dat vast niet aan de relschoppers meedelen of aan de politie / ME. Wie blijft er dan over?
De andere optie is dat er inderdaad opnames van zijn gemaakt waarin dit duidelijk genoeg te horen is. Dan kan een Hebreews-sprekende dit achteraf vertalen. Maar die opname ben ik dus nog niet tegengekomen. Wel opnames waarvan geclaimd wordt dat het wordt gezegd, maar waar ik het dus niet hoor.
Een bron als de NOS neemt dit over zonder link naar het filmpje. De Volkskrant meldt op haar liveblog: "Het samenwerkingsverband van regionale moskeekoepels meldde eerder al dat de fans teksten zongen als ‘Laat de IDF (het Israëlische leger, red.) winnen, fuck de Arabieren, fuck Palestina’ en ‘Er zijn geen scholen meer in Gaza, alle kinderen zijn dood’." Hiervan herken ik dus de eerste twee, maar de laatste twee niet.
Dit samenwerkingsverband van moskeeën (de K7) geeft aan "in de metro zongen supporters “Er zijn geen scholen meer in Gaza, alle kinderen zijn dood. Olé, olé, olé.” https://www.spior.nl/2024/11/09/samenwerkende-moskeekoepels-politiek-en-media-zeer-selectief-na-onrust-amsterdam/
Ook hiervan kan ik geen opname vinden. Als dit al was geroepen in een metro, wie had dat dan kunnen verstaan, buiten de Maccabi fans zelf om? Op de roltrappen zongen ze wel "olé, olé, olé", maar niet de rest.
Uitgebreid verhaal, maar snap je waar ik tegenaan loop?
Ik snap je punt; we moeten zorgvuldig omgaan met de berichten die naar buiten komen, ze hoeven niet allemaal te berusten op waarheid.
Heb jij van alle nieuwsberichten die jij gelezen hebt en daarop hier op het forum plaatst “live” geluidsfragment om te kunnen ontcijferen als bewijslast?
Jouw log van 12-11-24 om 07:56 bijvoorbeeld; een heel relaas over de ideologie van Hamas, compleet met link die verwijst naar dat gezellige stuk text. Heb je ze dat letterlijk zien en horen zeggen, neem je al de negatieve berichten over Hamas (en Moslims) voor waarheid aan, of ga je dan ook op onderzoek uit om te zien (en horen) of het allemaal wel klopt?
Dit weten we over de aanvallen op Israëlische supporters in Amsterdam | Hart van Nederland
Leuzen op de Dam
Dat is de volgende dag anders. Om 13.00 uur 's middags verzamelden Maccabi-supporters zich al bij het Nationaal Monument op de Dam. Op sociale media gaan beelden rond fans in Maccabi-kleuren die leuzen scanderen. Volgens het Amsterdamse BIJ1-raadslid Jazie Veldhuyzen, die de teksten zou hebben laten vertalen door iemand die Hebreeuws spreekt, zongen ze dat het Israëlische leger moest winnen en "fuck de Arabieren". Ook zou in het lied zijn geroepen dat er geen scholen meer in Gaza zijn, "omdat er geen kinderen meer over zijn".
Bovenstaande heb ik erover kunnen vinden; ook iemand die Hebreeuws spreekt en het heeft vertaald.
Ik was er zelf niet bij, jij ook niet, hier zullen we het (voorlopig) mee moeten doen.
Libertine
13-11-2024 om 08:44
Chantal2022 schreef op 13-11-2024 om 08:23:
[..]
Ik ben bij deze zaak helemaal niet betrokken want het zijn niet mijn kinderen, het is niet mijn buurt en ik heb een hekel aan voetbal en hun supporters
Het stoort mij inderdaad enorm dat politie, ME, Brandweer en ook OV personeel al dagen dag en nacht in de weer is met deze groep gewelddadige onruststokers en hier uitsluitend kusje-kroel gedaan wordt over een klein groepje professionele welzijnswerkers met moslim achtergrond dat pas in actie komt na de grootste geweldsgolf door anderen is opgevangen.
Buurtmoeders en vaders, het woord zegt het al, zijn ouders uit de buurt die dit vanuit het buurthuis of moskee doen. Vrijwillig. Al ruim 30 jaar trouwens.
Zoals je zelf al zegt: je bent niet betrokken. Je hebt geen idee hoe het er hier aan toe gaat, en hebt ook geen kennis van zaken als buurtouders. Hoezo heb je dan zo’n (neerbuigende) mening over mensen die actief en vrijwillig iets bijdragen? Je verspreidt wel nepnieuws over de buurt (tram vernield doordat ie blauw wit van kleur is net als de Israëlische vlag?), en daarmee maak je stemming en gooit eigenlijk alleen maar olie op het vuur. Doe het niet. Het is niet je buurt. Wel de mijne.
(Ps: natuurlijk doen buurtouders dit samen met de wijkagenten/politie/hulpverlening etc. Niks geen kusje kroel (?) aan. De een staat er vrijwillig, de ander is aan het werk en samen hebben ze een doel: rust bewaren).
Chantal2022
13-11-2024 om 09:19
Libertine schreef op 13-11-2024 om 08:44:
[..]
Buurtmoeders en vaders, het woord zegt het al, zijn ouders uit de buurt die dit vanuit het buurthuis of moskee doen. Vrijwillig. Al ruim 30 jaar trouwens.
Zoals je zelf al zegt: je bent niet betrokken. Je hebt geen idee hoe het er hier aan toe gaat, en hebt ook geen kennis van zaken als buurtouders. Hoezo heb je dan zo’n (neerbuigende) mening over mensen actief en vrijwillig iets bijdragen? Je verspreidt wel nepnieuws over de buurt (tram vernield doordat ie blauw wit van kleur is net als de Israëlische vlag?), en daarmee maak je stemming en gooit eigenlijk alleen maar olie op het vuur. Doe het niet. Het is niet je buurt. Wel de mijne.
(Ps: natuurlijk doen buurtouders dit samen met de wijkagenten/politie/hulpverlening etc. Niks geen kusje kroel (?) aan. De een staat er vrijwillig, de ander is aan het werk en samen hebben ze een doel: rust bewaren).
Ik heb het nu al meerdere keren uitgelegd. Ze hadden mijn sympathie gehad als ze maandagavond hadden ingegrepen toen de cobras rondvlogen. Of eerder dit weekend.
Ik vind het echt absurd dat je je pas met je kind en je buurt gaat bemoeien na opdracht van de imam.
,,De imam heeft aan de vaders gevraagd om op straat te zijn om de jongens in de gaten te houden en aan te spreken als het nodig is, dus dan doen we dat,” zegt Abou tegen Het Parool.
Daglichtlamp
13-11-2024 om 09:39
Je verwacht dat ze met hun blote handen cobra's opvangen? Vrijwilligers? Ik snap best dat de buurtvaders en anderen zich maandag teruggetrokken hebben toen het uit de hand liep. Des te meer bewondering dat ze er dinsdagavond opnieuw waren.
er.is.maar.1.Pino
13-11-2024 om 09:41
Chantal2022 schreef op 13-11-2024 om 09:19:
[..]
Ik heb het nu al meerdere keren uitgelegd. Ze hadden mijn sympathie gehad als ze maandagavond hadden ingegrepen toen de cobras rondvlogen. Of eerder dit weekend.
Ik vind het echt absurd dat je je pas met je kind en je buurt gaat bemoeien na opdracht van de imam.
,,De imam heeft aan de vaders gevraagd om op straat te zijn om de jongens in de gaten te houden en aan te spreken als het nodig is, dus dan doen we dat,” zegt Abou tegen Het Parool.
Nou, nog een paar weken en dan kun jij rondom de jaarwisseling gaan ingrijpen wanneer de cobras rondvliegen. Succes! Of nog beter, ga nu maar alvast ingrijpen. Jij weet vast wel wat de plannen van ‘de jeugd’ zijn de komende week, dus fijn dat jij overal op tijd en op de juiste plek aanwezig bent. Als het je lukt heb je mijn sympathie.
Zilver_gray
13-11-2024 om 09:41
Daglichtlamp schreef op 13-11-2024 om 09:39:
Je verwacht dat ze met hun blote handen cobra's opvangen? Vrijwilligers? Ik snap best dat de buurtvaders en anderen zich maandag teruggetrokken hebben toen het uit de hand liep. Des te meer bewondering dat ze er dinsdagavond opnieuw waren.
Nou dit inderdaad!
er.is.maar.1.Pino
13-11-2024 om 09:43
Daglichtlamp schreef op 13-11-2024 om 09:39:
Exact. Ze stonden er tenminste. Ze hadden ook thuis kunnen blijven en het aan de politie of anderen over kunnen laten.
Een maatschappij maak je samen, door te doen. Groot respect voor de mensen die daar gaan staan.
Miraval
13-11-2024 om 09:47
er.is.maar.1.Pino schreef op 13-11-2024 om 09:41:
[..]
Nou, nog een paar weken en dan kun jij rondom de jaarwisseling gaan ingrijpen wanneer de cobras rondvliegen. Succes! Of nog beter, ga nu maar alvast ingrijpen. Jij weet vast wel wat de plannen van ‘de jeugd’ zijn de komende week, dus fijn dat jij overal op tijd en op de juiste plek aanwezig bent. Als het je lukt heb je mijn sympathie.
Nou ik hoef geen glazen bol te hebben om te kunnen voorspellen dat het met oudjaar weer uit de hand gaat lopen met illegaal vuurwerk.
Libertine
13-11-2024 om 09:48
Chantal2022 schreef op 13-11-2024 om 09:19:
[..]
Wat heerlijk om te horen dat jij er wel altijd head first ingaat bij ongeregeldheden in jouw buurt Chantal! Brandjes, burenruzie, kat in de boom, aanrijding, hartaanval, een dronken puber die van z’n fiets is gevallen, illegaal vuurwerk. You name it, aan de kant, Chantal is on her way. Mooi!
Zilver_gray
13-11-2024 om 09:50
Miraval schreef op 13-11-2024 om 09:47:
[..]
Nou ik hoef geen glazen bol te hebben om te kunnen voorspellen dat het met oudjaar weer uit de hand gaat lopen met illegaal vuurwerk.
Misschien een mooi moment om dan met zijn allen de straat op te gaan, en ervoor te zorgen dat zaken niet uit de hand lopen.
Want we moeten niet achteraf gaan klagen dat het weer zo’n zooitje was.
Miraval
13-11-2024 om 09:52
Zilver_gray schreef op 13-11-2024 om 09:50:
[..]
Misschien een mooi moment om dan met zijn allen de straat op te gaan, en ervoor te zorgen dat zaken niet uit de hand lopen.
Ik niet ik ga al een aantal jaar noodgedwongen naar een natuurgebied of buitenland omdat mijn honden bijna doodgaan van angst voor vuurwerk.
Heb er al een aantal keer iets van gezegd (zelfs nu is al bijna dagelijks vuurwerk) maar je krijgt direct een grote bek, bedreigingen en zelfs een keer vuurwerk in mijn tuin.
Ik ontvlucht dus mijn eigen dorp/land vanwege dit idiote gedrag.
Beter zou zijn een verbod op fabriceren van zwaar vuurwerk in heel Europa en een importverbod vanuit China.
BeesAreCool
13-11-2024 om 09:52
Chantal2022 schreef op 13-11-2024 om 08:23:
[..]
Buurtvaders zijn vrijwilligers.
Als we op jouw logica voortborduren, dan hebben zij er ook niks mee te maken, maar ze doen dus wel iets.
Jij weet duidelijk helemaal niet wat die mensen doen als je niet eens weet dat zij VRIJWILLIGERS zijn, dus je weet ook niet of ze niet allang probeerden de boel te sussen.
Zelf doe je echter helemaal niks met het excuus "ik heb er niks mee te maken" en dan ga je nog bittere kritiek leveren op mensen die wel iets proberen te doen.
Diep triest.
Zilver_gray
13-11-2024 om 09:54
Miraval schreef op 13-11-2024 om 09:52:
[..]
Ik niet ik ga al een aantal jaar noodgedwongen naar een natuurgebied of buitenland omdat mijn honden bijna doodgaan van angst voor vuurwerk.
Ik ontvlucht dus mijn eigen dorp/land vanwege dit idiote gedrag.
Beter zou zijn een verbod op fabriceren van zwaar vuurwerk in heel Europa en een importverbod vanuit China.
Ach wat zielig! Ik zie er nu ook al tegenop ( arme poes weer in de stress
Ja je laatste alinea heeft ook mijn voorkeur!
Miraval
13-11-2024 om 09:59
Zilver_gray schreef op 13-11-2024 om 09:54:
[..]
Ach wat zielig! Ik zie er nu ook al tegenop ( arme poes weer in de stress
Ja je laatste alinea heeft ook mijn voorkeur!
Ja is ook superzielig voor alle dieren. Ook voor jouw poes... Vreselijk om te zien.
Ja ik heb dit jaar al een keer of 10 melding gedaan op de app van de handhaving en zo'n 4 keer de politie gebeld. En het is pas november...
En uiteraard zijn het allemaal jongeren, waarvan de ouders geen idee hebben wat ze uitspoken of het niet willen weten. Terwijl het hele dorp of gemeente er schande van spreekt.
Mensen durven ook niet meer aan te spreken omdat je direct effectief bedreigd wordt. En niet om te zeggen vroeger was alles beter maar dut gebeurde vroeger niet. De massale anarchie bijna onder groepen jongeren. In grote getalen (zoals Amsterdam) maar ook in kleine gevallen zoals in dorpen of bij zwembaden.