Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

09-11-2024 om 15:58 Topicstarter

Muurbloem1985 schreef op 09-11-2024 om 15:43:

[..]

Je kunt prima met een hoofddoekje door Amsterdam lopen, moet je eens proberen door bepaalde wijken van Amsterdam te lopen met een keppel, je bent je leven niet meer zeker.

Mijn indruk is dat de hoofddoekjesdragers dat zelf niet zo ervaren. Geweld tegen moslims en mosliminstellingen krijgt wat minder grote krantenkoppen. Dat betekent niet dat het er niet is.

Daglichtlamp schreef op 09-11-2024 om 15:58:

[..]

Mijn indruk is dat de hoofddoekjesdragers dat zelf niet zo ervaren. Geweld tegen moslims en mosliminstellingen krijgt wat minder grote krantenkoppen. Dat betekent niet dat het er niet is.

Ik heb een andere indruk dan jij. De moslims in mijn omgeving verbergen hun uitingen van hun geloof niet, terwijl de Joden en Christenen in mijn omgeving dat wel doen. Wat zegt dat over angst hebben?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

09-11-2024 om 16:22 Topicstarter

Misschien moeten we het advies van deze ooggetuige opvolgen en afwachten wat er uit de onderzoeken komt die ongetwijfeld zullen komen. Een aantal citaten uit dit artikel dat helaas achter een betaalmuur staat (wel te lezen met een abonnement op een willekeurige krant van DPG).
https://www.ad.nl/binnenland/ooggetuigen-filmen-hoe-maccabi-fans-na-verloren-wedstrijd-zelf-op-oorlogspad-gingen~a3355fc4/
En inderdaad, als de groep haar is gepasseerd gaat er niet lang daarna een zwaar explosief af. De Maccabi-fans rennen daarna naar het Victoria hotel tegenover het station, waar ze volgens haar even later enkele Amsterdammers aanvallen.
---------------------
Hij loopt ook met de groep mee en filmt hoe Maccabi-fans zichzelf op enig moment bewapenen door stalen pijpen uit een steiger te trekken. Van houten pallets maken ze knuppels waarmee ze gemaskerd door de Amsterdamse straten trekken. De ijzeren palen gooien ze even later tegen politie-auto’s. Ook hij filmt hoe ze enkele Amsterdammers belagen en hoe er even later een jong kind uit de groep Maccabi-fans wordt gearresteerd omdat hij een agent in een bus zou hebben aangevallen met een stok.
--------
Wat hier gebeurde ligt niet een beetje genuanceerder. Het is heel veel genuanceerder. Maccabi was zelf ook op oorlogspad.
----------
Nu heeft het grote publiek al een oordeel. Het was Jodenhaat, dus niemand gelooft straks de uitkomsten nog van het aangekondigde onderzoek nog.”

Poezie schreef op 09-11-2024 om 14:31:

[..]

Dat zou de gemeenschap moeten doen vanuit intrinsieke motivering in plaats van gewaardeerd willen worden.

De intrinsieke motivering wordt bekostigd door Iran...

Daglichtlamp

Daglichtlamp

09-11-2024 om 16:28 Topicstarter

Poezie schreef op 09-11-2024 om 16:15:

[..]

Ik heb een andere indruk dan jij. De moslims in mijn omgeving verbergen hun uitingen van hun geloof niet, terwijl de Joden en Christenen in mijn omgeving dat wel doen. Wat zegt dat over angst hebben?

Je moet het ook willen zien denk ik.

https://www.ad.nl/binnenland/na-bezichtiging-staan-muren-van-ahmeds-droomhuis-plots-vol-haatberichten-durf-daar-niet-te-wonen~adefa312/

Ahmed, die om veiligheidsredenen niet met zijn achternaam in de krant wil,

------------

Maar tot zijn grote schrik zag hij dat de voorgevel was beklad met racistische teksten over moslims. Ook stond er een doodsbedreiging boven de deur. ,,We schrokken hier heel erg van. Omdat het zo heftig was, en zo vol haat. Ik zei: hoe mooi het huis ook is, ik kan hier niet wonen. Ik voel me onveilig. Ik heb geen zin om te strijden. Je maakt wel eens vaker wat mee, maar zo heftig nog niet. Dit raakt mij gewoon persoonlijk. Nu ben ik bang om in zo’n wijk te gaan wonen.”

Daglichtlamp schreef op 09-11-2024 om 16:28:

[..]

Je moet het ook willen zien denk ik.

https://www.ad.nl/binnenland/na-bezichtiging-staan-muren-van-ahmeds-droomhuis-plots-vol-haatberichten-durf-daar-niet-te-wonen~adefa312/

Ahmed, die om veiligheidsredenen niet met zijn achternaam in de krant wil,

------------

Maar tot zijn grote schrik zag hij dat de voorgevel was beklad met racistische teksten over moslims. Ook stond er een doodsbedreiging boven de deur. ,,We schrokken hier heel erg van. Omdat het zo heftig was, en zo vol haat. Ik zei: hoe mooi het huis ook is, ik kan hier niet wonen. Ik voel me onveilig. Ik heb geen zin om te strijden. Je maakt wel eens vaker wat mee, maar zo heftig nog niet. Dit raakt mij gewoon persoonlijk. Nu ben ik bang om in zo’n wijk te gaan wonen.”

Ik ben niet zo thuis in de berichtgevingen over Nootdorp idd. Ik kan van mijn eigen woonplaats heel andersoortige berichtgevingen hier plaatsen maar dat doe ik niet. 

Op X kun je goede interviews vinden van Joop Soesan. 

Hij heeft ook de dochter van Lenny Kuhr geïnterviewd. Je wordt enorm verdrietig als je hoort wat haar gezin met jonge kinderen overkwam op familiebezoek in Nederland.

Gelukkig is het maar een kleine groep. 

"We zijn de nieuwe Marokkaanse generatie en we zullen jullie vernietigen."

En dan roepen dat het een racistisch topic is omdat er benoemd wordt dat het bijna allemaal moslims zijn met Marokkaanse achtergrond? Ze noemen zichzelf nota bene Marokkanen, niet Nederlanders, nee Marokkanen. 

En ja, de harde kern van Maccabi heeft zich misdragen, maar hoe zou de "nieuwe generatie Marokkanen gereageerd hebben als het de harde kern van ieder andere voetbalclub was geweest? Ik weet het wel.....
Dit gaat niet om wat de harde kern zou gaan doen of heeft gedaan.

Stel je toch eens voor dat er in Nederland grote groepen mensen op moslims waren gaan jagen na 9/11.

https://archive.is/IwBZj

04a3f84e596f8834f5bf756233fdfdca0019631d.webp

Vechtpartijen en gestolen paspoorten'Wees daar strijders!': zo werden de aanvallen op Israëlische supporters georganiseerd

De oproep om Israëlische voetbalfans in Amsterdam aan te vallen werd breed verspreid via Snapchat en Telegram. Het bericht, waarin werd opgeroepen om met speciale handschoenen naar specifieke plekken in Amsterdam te komen, is door tienduizenden mensen gezien en verder verspreid.

Op Snapchat en in besloten chatgroepen worden de rellen aangemoedigd. "Dit gebeurt er als jullie op neutraal terrein zijn", stelt iemand. "Hier is geen Gaza, dit is Amsterdam. We fucked you and your family today." Een ander plaatst een foto van een concentratiekamp en zegt: "Dit is jullie laatste stop." De aanvallers worden bejubeld en als 'helden' gezien in deze groepen. Een ander zegt: "We zijn de nieuwe Marokkaanse generatie en we zullen jullie vernietigen. Vergeet niet dat wij de beste kickboxers in Nederland hebben."Veel berichten komen uit een groep waar Amsterdamse taxichauffeurs actief zijn, waar ze elkaar waarschuwen voor politiecontroles.

Kevin had dit toch allemaal geregeld? Misschien is zijn achternaam niet zo Nederlands als dat eerder werd verondersteld. (Kevin is is trouwens geen traditioneel Nederlandse naam)

Voor mij hoeft er echt niemand excuses te maken vanuit een gemeenschap. Ik maak ook geen excuses voor degenen die extreem rechts zijn. Dat is onnodig. Wat eerder al gezegd is we zijn allemaal individuen en we moeten ervoor waken iederen over 1 kam te scheren.

Wel vind ik dat we moeten kijken waar het groeiende antisemitisme vandaan komt en wat we er als samenleving aan kunnen doen?

Hoe komt het dat er scholen zijn die de Holocaust een lastig lesonderwerp vinden? Hoe kunnen we mensen bereiken en anders laten denken?

Want laat ik voorop stellen dat Moslimhaat evenzo verwerpelijk is als Jodenhaat. Er is geen ruimte voor haat in onze samenleving. En politici die polariseren (of dat nou Wilders is of Van Baarle) daar worden we niet beter van.

De hele geschiedenis van Israël speelt natuurlijk een grote rol nu in het groeiende antisemitisme. Daar moeten we ook eerlijk in zijn. Maar het is meer dan alleen Israël denk ik. Van oudsher is het Joodse volk al opgejaagd en vervolgd door meerdere volken. Met als dieptepunt WO2. En toen hebben we allemaal gezegd dit nooit meer. En toch is afgelopen week in Amsterdam iets vreselijks gebeurd. En dan laat ik even de daders achterwege. Want ja dat waren veelal Moslims, maar waar waren wij?

Wat doen wij als Nederlanders om minderheden te beschermen en zich veilig te laten voelen? We schrijven wat op internet, tonen onze verontwaardiging en gaan weer over tot de orde van de dag.

Nergens een demonstratie tegen antisemitisme. Nergens een demonstratie tegen moslimhaat. We zijn zo goed geworden in nuanceren en polderen dat we anderen in de kou laten staan. Als Nederlander zouden we trots moeten zijn op ons land, op onze samenleving maar dat gebeurd dus niet. Er is zo'n onvrede in ons land dat ik het nauwelijks meer herken van toen ik jong was. Of misschien was ik toen jong en naief. Dat kan ook.

Bevolkingsgroepen staan lijnrecht tegenover elkaar, Nederlanders tegen Moslims, Moslims tegen Joden, conservatieven tegen LGBTHI, , we zijn tegen Zwarte Piet, we zijn tegen de Boeren, tegen het klimaat, tegen immigratie, tegen arbeidsmigranten, tegen Israël, tegen Rusland, tegen goedkope Chinese meuk, tegen goedkopere Chinese auto's... we zijn overal maar tegen. Waar zijn we nou eigenlijk voor?

Waar kunnen we nou als Nederlander trots op zijn wat verbindend werkt voor alle Nederlanders? Wat is nou onze verbindende factor en die moeten we in kunnen zetten om elkaar nader tot elkaar te brengen. Maar ik weet het niet? Ik heb geen idee meer waar ik als Nederlander trots op moet en kan zijn. En dat is een heel treurig besef. Maar misschien ben ik te pessimistisch?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

09-11-2024 om 16:49 Topicstarter

Dank je wel Miravel, fijn om een genuanceerde mening hier te lezen. We hebben water nodig, geen olie op het vuur.

Muurbloem1985 schreef op 09-11-2024 om 15:52:

[..]

Hoe komt het dan dat ik geen 1 moslim afstand heb zien doen van wat er 7 oktober is gebeurd? hoe komt het dan dat ik nog geen 1 moslim afstand heb zien doen van wat er donderdag is gebeurd met de pogroms? niet in het publiek niet persoonlijk, dan kun je mij niet wijsmaken dat moslims geen Jodenhaters zijn, dan heb ik het nog geen eens de haat in de straten en scholen plus sociale media, ontkennen heeft geen zin.

De vraag waar het mee begint is waarom je vindt dat specifiek moslims hiervan afstand moeten doen en excuses aanbieden. Waarom moslims en niet mannen of Nederlanders? Waarom roep jij alle moslims ter verantwoording? Daar zit al een enorme veroordeling in. Het overgrote deel van de moslims zat gewoon netjes thuis, met als jij en ik, en heeft niks te maken met dit alles. En dan moeten zij zich publiekelijk gaan verantwoorden? Heb jij Jr verantwoord voor alles wat crimineel tuig met jouw afkomst en religie gedaan heeft, of voel je je daartoe helemaal niet geroepen? En hoe voelt het voor jou als anderen jou daar dan vervolgens wel mee vereenzelvigen?

Miraval schreef op 09-11-2024 om 16:46:

Waar kunnen we nou als Nederlander trots op zijn wat verbindend werkt voor alle Nederlanders? Wat is nou onze verbindende factor en die moeten we in kunnen zetten om elkaar nader tot elkaar te brengen. Maar ik weet het niet? Ik heb geen idee meer waar ik als Nederlander trots op moet en kan zijn. En dat is een heel treurig besef. Maar misschien ben ik te pessimistisch?

Bijzonder dat je dat niet (meer) ziet. Wat dacht je van onze gezondheidszorg, onze deltawerken die ons beschermen, het feit dat er voedselbanken bestaan voor mensen die dat nodig hebben, onze infrastructuur en vooral niet te vergeten onze vrijheid van meningsuiting. 

Nicole123 schreef op 09-11-2024 om 16:54:

[..]

De vraag waar het mee begint is waarom je vindt dat specifiek moslims hiervan afstand moeten doen en excuses aanbieden. Waarom moslims en niet mannen of Nederlanders? Waarom roep jij alle moslims ter verantwoording? Daar zit al een enorme veroordeling in. Het overgrote deel van de moslims zat gewoon netjes thuis, met als jij en ik, en heeft niks te maken met dit alles. En dan moeten zij zich publiekelijk gaan verantwoorden? Heb jij Jr verantwoord voor alles wat crimineel tuig met jouw afkomst en religie gedaan heeft, of voel je je daartoe helemaal niet geroepen? En hoe voelt het voor jou als anderen jou daar dan vervolgens wel mee vereenzelvigen?

Ja het is heel moeilijk om dingen af te keuren, daar krijg je echt wat van.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.