Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Jamaarnee
11-10-2023 om 14:12
Aviendha schreef op 11-10-2023 om 14:03:
[..]
Het allerdomste is dat volgens de Koran er maar 1 god is en joden en christenen kinderen van dezelfde god. De Koran presenteert zichzelf als een soort deel 3 omdat de gelovigen steeds verder afdreven en weer even herinnert moesten worden. "This is an affirmation and conformation of what preceeded this" staat in de Engelse vertaling.
Heb alleen de eerste 80 pagina's gelezen dus misschien komt er daarna nog van alles verschrikkelijks, maar het is echt zo dat in elk geval de eerste 80 pagina's helemaal niks lelijks stond over joden en christenen; integendeel.
Ik merk dat je mijn opmerking niet hebt begrepen.
Dat kan, vraag dan even verder voordat je conclusies trekt.
Ik verwijs naar de (vermeende?) quote door een onbekende gevangene op de muur van zijn concentratiekampcel: “Als er een God bestaat, zal hij om mijn vergeving moeten smeken.”
Zie ook de paradox van Epicurus.
Aviendha
11-10-2023 om 14:16
Jamaarnee schreef op 11-10-2023 om 14:12:
[..]
Ik merk dat je mijn opmerking niet hebt begrepen.
Dat kan, vraag dan even verder voordat je conclusies trekt.
Ik trek helemaal geen conclusies, ik wilde dit feit gewoon in de groep gooien (omdat veel mensen denken dat moslims sowieso joden haten en de discussie over religieuze groepen ging) en ik gebruikte daarvoor jouw reactie over verschillende goden om te quoten. Ik snap ook wel dat jij niet denkt dat er meerdere goden zijn die wat uit te leggen hebben en het was niet een reactie op jou persoonlijk.
Jamaarnee
11-10-2023 om 14:20
Aviendha schreef op 11-10-2023 om 14:16:
[..]
Ik trek helemaal geen conclusies, ik wilde dit feit gewoon in de groep gooien (omdat veel mensen denken dat moslims sowieso joden haten en de discussie over religieuze groepen ging) en ik gebruikte daarvoor jouw reactie over verschillende goden om te quoten. Ik snap ook wel dat jij niet denkt dat er meerdere goden zijn die wat uit te leggen hebben en het was niet een reactie op jou persoonlijk.
Prima, dan lijkt het mij handig mij niet te quoten als het niets met mijn opmerking te maken heeft.
Aviendha
11-10-2023 om 14:23
Jamaarnee schreef op 11-10-2023 om 14:20:
[..]
Prima, dan lijkt het mij handig mij niet te quoten als het niets met mijn opmerking te maken heeft.
Dat ik zei "het allerdomste is..." was juist omdat ik dacht dat jij het ook heel dom vindt om dingen op al die goden te gooien want ik vatte jouw bericht op als grap. Dus wsl juist het tegenovergestelde van hoe jij dacht dat ik het bedoelde. Maar goed ik trek me maar helemaal terug uit deze discussie, gaat niet echt lekker vandaag.
LMEK
11-10-2023 om 14:24
Daglichtlamp schreef op 11-10-2023 om 14:04:
[..]
Omgekeerd vind ik het gemakkelijk om Israel te bekritiseren terwijl ze voor een onmogelijke opgave staan die de rest van de wereld ook niet opgelost krijgt.
Moeten we Israel dan maar continu met de mantel der liefde bedekken? Nee natuurlijk niet, Israel doet ontzettend veel dingen erg verkeerd met schendingen van mensenrechten en internationale wetten. De reden dat dit mogelijk is/was ligt in het feit dat ze steun hebben van het machtigste ter wereld namelijk Amerika. Amerika spreekt een veto uit telkens als de VN stappen wil ondernemen tegen Israel. Als ik het goed heb zijn er sinds 1973 minstens 50 vetos uitgesproken door de VS imzake Israel. Ik heb het vanmorgen nog gelezen, het kunnen er ook 56 zijn maar in ieder geval meer dan 50. Welk signaal zend dit uit naar de Arabische wereld en de landen die Israel wel veroordelen en willen ziet dat ze zich aan internationale wetten houden? Alles mag zolang Amerika erachter staat. Ik kan honderd voorbeelden noemen die dit bevestigen overigens.
De Amerikanen hebben de laatste pak hem beet 50 jaar zoveel leed aangericht in de Arabische wereld dat de haat zo diep zit jegens alles wat Amerikaans en Israëlisch is. En oplossingen zijn er wel degelijk maar niet zonder dat Amerika al dan niet gedwongen een stap terugdoet op het wereldtoneel. Al pakken ze alleen maar het vetorecht van ze af als het over Israel gaat. Amerika heeft inmiddels ook al een oorlogsschip richting Israel gestuurd, pure provocatie natuurlijk.
En ook de Arabieren staan bol van schendingen van mensenrechten en hebben absoluut een kwaad aandeel in het gehele conflict. En als ze echt te ver gaan bombarderen we ze gewoon helemaal plat want dat kunnen we. Zo help je niemand natuurlijk. Ik heb het al duizend keer gezegd en nu dan 1001 keer, het westen onder aanvoering van de VS moet stoppen met hun dubbele standaard en klassenjustitie.
Jamaarnee
11-10-2023 om 14:29
Aviendha schreef op 11-10-2023 om 14:23:
[..]
Dat ik zei "het allerdomste is..." was juist omdat ik dacht dat jij het ook heel dom vindt om dingen op al die goden te gooien want ik vatte jouw bericht op als grap. Dus wsl juist het tegenovergestelde van hoe jij dacht dat ik het bedoelde. Maar goed ik trek me maar helemaal terug uit deze discussie, gaat niet echt lekker vandaag.
😀 Ik moet er eigenlijk ook maar mee stoppen, ik zie al waar het zo zoetjes aan heen gaat.
Daglichtlamp
11-10-2023 om 14:35
Inmiddels is de energie en de brandstof in Gaza bijna op. Volgens de autoriteiten daar moet wat er nog is gerantsoeneerd worden. Aangezien er nog steeds raketten afgeschoten worden is wel duidelijk wat voor Hamas het belangrijkste is om van energie of brandstof te voorzien en dat zijn niet de ziekenhuizen.
wild-flower
11-10-2023 om 14:37
absor schreef op 11-10-2023 om 13:43:
er is geen oplossing. Behalve een goddelijk ingrijpen.
'En God zag dat het niet goed was' . Menselijke beschaving mislukt . Schepping overnieuw. Zoiets .
absor
11-10-2023 om 14:44
wild-flower schreef op 11-10-2023 om 14:37:
[..]
'En God zag dat het niet goed was' . Menselijke beschaving mislukt . Schepping overnieuw. Zoiets .
Ja gewoon nieuwe zondvloed.
Daglichtlamp
11-10-2023 om 14:45
absor schreef op 11-10-2023 om 14:44:
[..]
Ja gewoon nieuwe zondvloed.
Een belangrijke Bijbelse belofte is dat er nooit meer een zondvloed komt.
Daglichtlamp
11-10-2023 om 14:49
absor schreef op 11-10-2023 om 13:43:
er is geen oplossing. Behalve een goddelijk ingrijpen.
Ik weet dat met mij vele andere christenen bidden om vrede.
Moirmel
11-10-2023 om 15:47
Daglichtlamp schreef op 11-10-2023 om 14:49:
[..]
Ik weet dat met mij vele andere christenen bidden om vrede.
Als atheïst is dit voor mij onbegrijpelijk, maar goed dat jullie in een hoekje zitten te prevelen; dit maakt jullie onschadelijk.
Moirmel
11-10-2023 om 15:51
Jamaarnee schreef op 11-10-2023 om 13:03:
[..]
Ik ken de geschiedenis al, dus nogmaals: waar vind jij dat ze heen moeten?
Verspreidt over gans de wereld net zoals elke andere religie. Vind jij het trouwens normaal dat we een term hebben als antisemitisme terwijl we dit niet hebben voor andere godsdiensten?
Muurbloem1985
11-10-2023 om 15:52
Moirmel schreef op 11-10-2023 om 15:51:
[..]
Verspreidt over gans de wereld net zoals elke andere religie. Vind jij het trouwens normaal dat we een term hebben als antisemitisme terwijl we dit niet hebben voor andere godsdiensten?
Misschien omdat andere godsdiensten niet zo worden gediscrimineerd?
Moirmel
11-10-2023 om 15:57
@LMEK:
Wat denk je van het schrappen van het veto recht binnen de VN en daarnaast hun bestaande troepen echt uit te rusten met de sterkste wapens? Waarbij we dan ook hen niet langer inzetten als louter verdediging maar ook offensief.