Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Malibu2 schreef op 11-10-2023 om 07:37:

[..]

Vanuit de kant van Europa vind ik het ook een slechte zaak. De bedoeling zal vast goed zijn geweest, want wie wil niet dat alle mensen toegang hebben tot essentiële dingen als drinkwater? En daar wil ik graag aan meebetalen, maar dan ben ik er ook een voorstander van om een volgende geldstroom pas die kant op te laten gaan als het voorgaande doel daadwerkelijk gerealiseerd is.

Voor wat betreft de Palestijnse kant blijf ik erop vastlopen dat hun haat jegens Israël groter is dan de liefde voor hun eigen bevolking. Als je echt om je bevolking geeft, dan wil je dat er allereerst voldoende schoon drinkwater beschikbaar is. Dan wil je dat je eigen mensen in veiligheid leven. Dan gebruik je je eigen bevolking niet als menselijk schild.

Hier ben ik t mee eens. Hamas geeft geen reet om de eigen bevolking.

OmaVan2 schreef op 11-10-2023 om 09:25:

[..]

Als je zelf even googlet, dan zal je zien dat verschillende lokale XR clubs zich achter de Palestijnen scharen, maar absoluut niet achter de terreuraanslagen van Hamas. In de optiek van Redbulletje zou ik ook een Hamas aanhanger zijn, omdat ik vind dat de Palestijnen ook rechten hebben.

Wat ik al dacht: wederom stemmingmakerij dus. Deze vorm van framing is echt schadelijk wat mij betreft. 

En zo zijn we op het punt beland dat de Palestijnse vlag iets negatiefs is. En dat het Palestijnse volk iets negatiefs is. Makkelijk praten vanuit je luie stoel in Nederland. Het Palestijnse volk heeft geen keuze, op de West Bank zijn ze het slachtoffer van de kolonisten en in Gaza van Hamas. En toch blijven we die mensen maar veroordelen. Wij als Nederlanders gaan de Palestijnen wel even duidelijk maken dat ze van de Hamas af moeten, wij Nederlanders die een snelweg laten blokkeren door 14 clowns en daar maanden last van hebben. Als het niet om te huilen zou zijn zou het grappig zijn.  
En mooi om te zien hoe het morele kompas meedraait afhankelijk van waar de loyaliteit ligt. Dan zijn we ineens niet meer in staat mensen als mensen te zien maar zien we afkomst, kleur of geloofsovertuiging.  De mensen die hun deur wagenwijd voor de Oekraïense vluchtelingen lieten staan houden deze potdicht als er een Palestijn komt. De regering die de regels overhoopgooit om Oekraïense vluchtelingen geen strobreed in de weg te leggen om te werken in Nederland verandert ze weer terug als er een Palestijn aanklopt. 
En maar tetteren over vrijheid en acceptatie en hoe goed we het wel niet hebben. Bij de eerste beste crisis laat iedereen zien in wat voor maatschappij we leven en die is gewoon verrot. Aan de ene kant mensen die barbaarse en beestachtige gebeurtenissen bejubelen en aan de andere kant mensen die het verschil niet meer kunnen zien tussen en goede en slechte Palestijn en ze daarom maar zonder schoon drinkwater willen laten zitten. 

redbulletje schreef op 11-10-2023 om 09:56:

Mia Kalifa in in elk geval gecanceld door Playboy: https://www.nu.nl/media/6284800/playboy-verbreekt-banden-met-model-mia-khalifa-na-steun-aan-hamas.html

[Quote verwijderd]

Graag ook een linkje waar feitelijk (dus geen mening van ene Jan) uit blijkt dat BLM de aanslagen verheerlijkt. 

Of probeer je allerlei organisaties zoals BLM en XR de afgrond in te sleuren met valse beschuldigingen? 

LMEK schreef op 11-10-2023 om 10:04:

En zo zijn we op het punt beland dat de Palestijnse vlag iets negatiefs is. En dat het Palestijnse volk iets negatiefs is. Makkelijk praten vanuit je luie stoel in Nederland. Het Palestijnse volk heeft geen keuze, op de West Bank zijn ze het slachtoffer van de kolonisten en in Gaza van Hamas. En toch blijven we die mensen maar veroordelen. Wij als Nederlanders gaan de Palestijnen wel even duidelijk maken dat ze van de Hamas af moeten, wij Nederlanders die een snelweg laten blokkeren door 14 clowns en daar maanden last van hebben. Als het niet om te huilen zou zijn zou het grappig zijn.
En mooi om te zien hoe het morele kompas meedraait afhankelijk van waar de loyaliteit ligt. Dan zijn we ineens niet meer in staat mensen als mensen te zien maar zien we afkomst, kleur of geloofsovertuiging. De mensen die hun deur wagenwijd voor de Oekraïense vluchtelingen lieten staan houden deze potdicht als er een Palestijn komt. De regering die de regels overhoopgooit om Oekraïense vluchtelingen geen strobreed in de weg te leggen om te werken in Nederland verandert ze weer terug als er een Palestijn aanklopt.
En maar tetteren over vrijheid en acceptatie en hoe goed we het wel niet hebben. Bij de eerste beste crisis laat iedereen zien in wat voor maatschappij we leven en die is gewoon verrot. Aan de ene kant mensen die barbaarse en beestachtige gebeurtenissen bejubelen en aan de andere kant mensen die het verschil niet meer kunnen zien tussen en goede en slechte Palestijn en ze daarom maar zonder schoon drinkwater willen laten zitten.

Eens!

Volgens mij worden Palestijnse vluchtelingen in Nederland net zo behandeld als andere asielzoekers. Je ziet ze alleen niet terug in de statistieken omdat Nederland Palestina niet erkent als land. Dus voor ons zijn ze staatloos of ze worden geregistreerd uit het land waar ze vandaan gevlucht zijn. Veel Palestijnen wonen immers al decennia in kampen in naburige landen. Maar het grote probleem is juist dat de meeste Palestijnen helemaal geen asiel willen in een derde land. Ze willen in Israël/Palestina blijven/ernaar terugkeren.

Libertine schreef op 11-10-2023 om 10:05:

[..]

Graag ook een linkje waar feitelijk (dus geen mening van ene Jan) uit blijkt dat BLM de aanslagen verheerlijkt.

Of probeer je allerlei organisaties zoals BLM en XR de afgrond in te sleuren met valse beschuldigingen?

Lijkt wel of het nu een sport is om te zoeken naar reacties van "bekende" personen/ organisaties om te zien of ze pro- Palestijns of misschien zelfs wel Hamas sympathisant zijn..wat voegt dat toe aan deze verschrikkelijke gebeurtenis?

Libertine schreef op 11-10-2023 om 07:54:

[..]

Wat mij betreft blijven we wel verschil maken tussen Palestijnen en Palestijnse Hamas. Klinkt als een detail maar taal is belangrijk in dit soort gevoelige en complexe dialogen.

Dat onderscheid is inderdaad belangrijk, daar heb je gelijk in. Niet iedere Palestijn is Hamas, Hamas is wel Palestijns. 

Malibu2 schreef op 11-10-2023 om 10:25:

[..]

Dat onderscheid is inderdaad belangrijk, daar heb je gelijk in. Niet iedere Palestijn is Hamas, Hamas is wel Palestijns.

Fijn dat we het eens zijn. Stel ik prijs! 

Ik ben wel benieuwd wat jullie concrete ideeën zijn wat betreft een oplossing voor dit uitermate complexe probleem en welke rol omringende landen zouden moeten hebben? 

Volgens mij moet je in elk geval stoppen met het idee dat Palestijnse vluchtelingen terug naar huis zouden kunnen. De realiteit is gewoon anders. Op dit moment is Palestijns vluchtelingschap zelfs erfelijk (dus als je afstamt van iemand die voldeed aan de criteria van Palestijns vluchteling, dan hoor je zelf ook tot die groep). In de nasleep van de stichting van de staat Israël zijn 850.000 joden verdreven uit Arabische landen waar ze vaak al eeuwen woonden. Deel van deze groep is naar Israël gegaan, een deel naar derde landen. Over deze groep hoor je niemand meer, omdat ze nu gewoon deel zijn van het land waarin ze nu wonen. https://www.cidi.nl/feiten-en-cijfers-deel-1-israel/

Malibu2 schreef op 11-10-2023 om 07:37:

[..]

Vanuit de kant van Europa vind ik het ook een slechte zaak. De bedoeling zal vast goed zijn geweest, want wie wil niet dat alle mensen toegang hebben tot essentiële dingen als drinkwater? En daar wil ik graag aan meebetalen, maar dan ben ik er ook een voorstander van om een volgende geldstroom pas die kant op te laten gaan als het voorgaande doel daadwerkelijk gerealiseerd is.

Voor wat betreft de Palestijnse kant blijf ik erop vastlopen dat hun haat jegens Israël groter is dan de liefde voor hun eigen bevolking. Als je echt om je bevolking geeft, dan wil je dat er allereerst voldoende schoon drinkwater beschikbaar is. Dan wil je dat je eigen mensen in veiligheid leven. Dan gebruik je je eigen bevolking niet als menselijk schild.

Het klinkt zo simpel, maar het is gewoon heel ingewikkeld. Veel van dit soort door Europa gesponsorde projecten lopen vast op het feit dat veel bouwmaterialen de grens van Gaza niet over mogen. https://nos.nl/artikel/2164373-oxfam-waarschuwt-voor-watercrisis-gaza-op-wereldwaterdag (artikel uit 2017, maar nog steeds actueel).

Ik snap het ook wel, want blijkbaar is Hamas heel goed in onschuldig materiaal dat bedoeld is voor andere zaken te gebruiken voor het fabriceren van raketten. Dat maakt het lastig om zelfs zoiets als een rioolbuis of een waterleiding de grens over te krijgen.

Maar het feit dat je mensen in Gaza zo laat leven, met tekort aan zelfs de basale dingen maakt weer dat radicalisering door Hamas veel te gemakkelijk is.

Jamaarnee schreef op 11-10-2023 om 10:52:

Ik ben wel benieuwd wat jullie concrete ideeën zijn wat betreft een oplossing voor dit uitermate complexe probleem en welke rol omringende landen zouden moeten hebben?

De VN moet veiligheidstroepen sturen die het Israëlische leger overal op Palestijns grondgebied moeten vervangen. Israel moet alle nederzettingen op de Westoever afbreken en verlaten want ze zijn een flagrante schending van internationale wetten en mensenrechten. Netanyahu moet weg. Oost-Jerusalem terug naar de Palestijnen en geheel Jerusalem onder internationaal bestuur. 

Hamas moet door de internationale gemeenschap vernietigd worden op elke mogelijke wijze. De leefomstandigheden voor de Palestijnen moet drastisch verbeterd worden zodat ze een toekomst kunnen hebben. Alle wapens moeten worden afgenomen van elke Palestijn. De Palestijnen moeten erkend worden als staat door alle landen net zoals Israel. De Arabische wereld moet veiligheidsgaranties afgeven voor Israel. 

Wat zijn jouw concrete ideeën?

LMEK schreef op 11-10-2023 om 11:14:

[..]

De VN moet veiligheidstroepen sturen die het Israëlische leger overal op Palestijns grondgebied moeten vervangen.

Even een reactie op deze: is het huidige terroristische aanval niet juist mogelijk gemaakt doordat het Israëlische leger zich heeft teruggetrokken uit de Gazastrook?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.