Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
felija
09-10-2023 om 09:44
Libertine schreef op 09-10-2023 om 08:41:
[..]
Nouhou, als een paar post terug leest zijn er hier mensen die het wel hun verdiende loon vinden.
ps: zie zojuist dat die reactie is geknipt. En terecht.
Ah mooi, vond dat echt niet kunnen.
Aviendha
09-10-2023 om 09:47
Libertine schreef op 09-10-2023 om 08:39:
[..]
Dat zijn we helemaal eens, en LMEK schrijft dat ook meerdere keren. Deze aanslagen zijn verschrikkelijk en niemand noemt de aanslagen begrijpelijk. De aanleiding, die wel. Dat is een semantisch maar belangrijk verschil.
LMEK heeft letterlijk geschreven dat hij/zij het ook begrijpelijk vindt. "Terecht niet, begrijpelijk wel."
Ben het eens met Moxxie in deze. Ik was nooit super pro-Israël en best wel kritisch over hun beleid. Maar dit gaat gewoon te ver. Met lijken rondparaderen en feesten ben je in mijn ogen gewoon nog minder dan een beest, dan is er voor mij geen ruimte meer voor nuance.
Joanjett
09-10-2023 om 10:05
Aviendha schreef op 09-10-2023 om 09:47:
[..]
LMEK heeft letterlijk geschreven dat hij/zij het ook begrijpelijk vindt. "Terecht niet, begrijpelijk wel."
Ben het eens met Moxxie in deze. Ik was nooit super pro-Israël en best wel kritisch over hun beleid. Maar dit gaat gewoon te ver. Met lijken rondparaderen en feesten ben je in mijn ogen gewoon nog minder dan een beest, dan is er voor mij geen ruimte meer voor nuance.
Om maar niet te zwijgen van feestend "volk" in Europese steden.
Joanjett
09-10-2023 om 10:08
LMEK schreef op 09-10-2023 om 03:41:
[..]
Stel je niet zo aan. Niemand verdedigt Hamas hier. Dat wat je doet is een goedkoop trucje om te polariseren en iemand proberen in een hokje te duwen. Iedereen die niet lyrisch is over Israel is een antisemiet en Hamas aanhanger volgens jou.
Ook verbazingwekkend is dat je spreekt over een goed functionerend land als je weet dat er religieuze rechtbanken zijn. En hoe te denken over de Charedim die ongeveer 12% van de bevolking uitmaken? Wat vind je van hun kijk op vrouwen? Of hun kijk op anderen die minder begaan zijn met het jodendom?
En nogmaals ik heb niks tegen jodendom of Israel als land en veroordeel het geweld van Hamas. Maar het beangstigende is dat mensen Israel zo ophemelen en aanbidden dat ze de misstanden niet meer zien. Zoals jij dat ook niet ziet helaas.
Niemand hemelt hier Israel op. Er wordt vooral afschuw uitgesproken over deze terreurdaad.
Miraval
09-10-2023 om 10:49
Joanjett schreef op 09-10-2023 om 10:05:
[..]
Om maar niet te zwijgen van feestend "volk" in Europese steden.
Die mensen zijn gewoon gestoord. Laat ze lekker daarheen gaan om te vechten met hun broeders, eens kijken hoe lang ze dat volhouden. Makkelijk roepen vanuit het vrije Westen.
Daglichtlamp
09-10-2023 om 10:55
De opkomst van de pro palestina demonstraties in Nederland viel heel erg mee (of tegen, afhankelijk aan welke kant je staat). Ik denk dat voor de meeste mensen die pro Palestina zijn de huidige aanslagen veel te ver gaan, zodat ze thuis gebleven zijn.
Malibu2
09-10-2023 om 11:07
In Rotterdam had je feestend volk, maar het kan gelukkig ook anders:
"Op Urk zijn zondagavond meerdere tientallen mensen bij elkaar gekomen bij de vuurtoren van Urk, waarop de Israëlische vlag werd geprojecteerd. De groep heeft onder meer gezamenlijk gebeden, een minuut stilte gehouden en meegezongen met het Israëlische volkslied om zo het land te steunen."
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/351902/provincie-hijst-vlag-voor-israel-almere-niet
LMEK
09-10-2023 om 11:09
Moxxie schreef op 09-10-2023 om 08:23:
[..]
Ik ontken ook niet dat Israël schuld heeft aan het voortduren van dit conflict, het heeft veel bloed aan de handen, ook van onschuldige burgers. Maar dat rechtvaardigt deze aanslagen niet, op geen enkele manier, en deze wreedheden 'begrijpelijk' noemen is voor mij victim blaming.
Het zou victim blaming kunnen zijn wanneer dit een opzichzelfstaand incident zou zijn. In een conflict dat zich al decennia voortsleept wisselt de rol van dader en victim zeer frequent en daarom is victim blaming uitgesloten. Alhoewel ik begrijp dat je victim blaming als triggerwoord gebruikt wil ik dit toch even helder hebben.
De wreedheden hebben ik al meerdere keren veroordeeld en de daders hetzelfde lot toegewenst. Waar jij en vele anderen faliekant de plank misslaan is bij het ontleden van de Palestijnen. Die bestaan niet louter uit Hamas en als iemand het Palestijnse volk steunt betekent het niet dat hij of zij Hamas steunt. Die blinde vlek schijnt er tegenwoordig bij te horen, als je niet met mij bent ben je tegen mij. Want deze daad veroordelen en begaan zijn met het lot van de Palestijnen is not done.
LMEK
09-10-2023 om 11:18
Joanjett schreef op 09-10-2023 om 10:08:
[..]
Niemand hemelt hier Israel op. Er wordt vooral afschuw uitgesproken over deze terreurdaad.
Dat klopt. Dat heeft ook echt elke persoon in dit topic gedaan.
Maar Israel is een actieve deelnemer in deze oorlog en heeft medeschuld aan het ontstaan en het in stand houden van deze oorlog. Dat schijnen sommigen niet te kunnen verwerken.
Jamaarnee
09-10-2023 om 11:23
LMEK schreef op 09-10-2023 om 11:09:
[..]
Het zou victim blaming kunnen zijn wanneer dit een opzichzelfstaand incident zou zijn. In een conflict dat zich al decennia voortsleept wisselt de rol van dader en victim zeer frequent en daarom is victim blaming uitgesloten. Alhoewel ik begrijp dat je victim blaming als triggerwoord gebruikt wil ik dit toch even helder hebben.
De wreedheden hebben ik al meerdere keren veroordeeld en de daders hetzelfde lot toegewenst. Waar jij en vele anderen faliekant de plank misslaan is bij het ontleden van de Palestijnen. Die bestaan niet louter uit Hamas en als iemand het Palestijnse volk steunt betekent het niet dat hij of zij Hamas steunt. Die blinde vlek schijnt er tegenwoordig bij te horen, als je niet met mij bent ben je tegen mij. Want deze daad veroordelen en begaan zijn met het lot van de Palestijnen is not done.
Hou toch op, je dicht jezelf de unieke positie van genuanceerd reageerder toe. Je bent niet uniek, zat mensen die de complexiteit zien van dit conflict, zien dat Palestijnen net zo goed lijden onder oorlog.
LMEK
09-10-2023 om 11:29
Jamaarnee schreef op 09-10-2023 om 11:23:
[..]
Hou toch op, je dicht jezelf de unieke positie van genuanceerd reageerder toe. Je bent niet uniek, zat mensen die de complexiteit zien van dit conflict, zien dat Palestijnen net zo goed lijden onder oorlog.
Wat voor reageerder ben jij?
absor
09-10-2023 om 11:33
Persoonlijk geloof ik nooit dat de doorsnee palestijn de terreurdaden van Hamad steunt. Naast dat die doodschieten en misbruiken van mensen ook afgrijselijk vinden snappen zij ook wel dat zij nu weer op de blaren zitten en de quarantaine maatregelen alleen maar ellendiger worden.
Iedereen smacht naar een oplossing in conflict en moslimbroeders die gaza steunen en vs die israel steunt is afgrijselijk. Voor iran is gaza gewoon een speelbal die ze gebruiken en voor de vs israel ook vermoed ik. Dat is voor hun weer de plek om positie in het midden oosten te houden
gatverdegatver echt wat een ellende. Ik hoop dat deze uitbarsting van geweld en oorlog ergens goed voor zal zijn. Dat het betekent dat hierna een echte vrede kan komen. Maak een palesrael of een isralestina. Alsjeblieft mensen kom toch samen
Miraval
09-10-2023 om 11:34
Ik heb zeker sympathie voor de Palestijnen. En het gedrag van Israël naar hen toe is ook gewoonweg op geen enkele manier goed te praten. Beter gaan ze samen om de tafel zitten om tot een vreedzame oplossing te komen zodat er 1 staat is voor beiden of een 2 statenoplossing met respect voor elkaars landsgrenzen en autonomie.
Echter voor mij valt dit onder de categorie 9/11. Een puur terroristische aanslag door een terroristische groepering. En juist daarom vind ik dat je als vrije Westen dit sterk moet veroordelen. Terrorisme kan en mag nergens genuanceerd worden.
Libertine
09-10-2023 om 11:35
Jamaarnee schreef op 09-10-2023 om 11:23:
[..]
Jeetje, je speelt op de man. Das toch helemaal niet nodig?
LMEK
09-10-2023 om 11:35
Ik ben het hier zo mee eens!
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/rutte-hijst-de-israelische-vlag-van-mij-hoeft-dat-niet