Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

LMEK schreef op 09-10-2023 om 01:22:

[..]

Terecht niet, begrijpelijk wel. Vind jij het terecht dat de Palestijnen zo onderdrukt worden? Zeg een eerlijk..

Wie onderdrukt wie? De Palestijnen hebben al jaren de kans er wat van te maken, maar ze hebben zelf voor Hamas gekozen. 

Echt, ik kan er met mijn kop niet bij dat je Hamas zo blijft verdedigen. Er is geen andere kant aan terreur. Dit vergoelijken (en dat doe je) is net zoiets als zeggen dat de Fransen Bataclan en Charlie Hebdo hadden verdiend. Of dat er een andere kant zit aan 9/11. 

Feit is dat Israel de enige democratie in die regio is en het enige land dat daadwerkelijk goed functioneert. Feit is ook dat de moslimbroeders (ook in NL) Israel van de kaart willen hebben. 

Terreur vergoelijken. Hoe kan je?

JaneEyre schreef op 09-10-2023 om 02:34:

[..]

Wie onderdrukt wie? De Palestijnen hebben al jaren de kans er wat van te maken, maar ze hebben zelf voor Hamas gekozen.

Echt, ik kan er met mijn kop niet bij dat je Hamas zo blijft verdedigen. Er is geen andere kant aan terreur. Dit vergoelijken (en dat doe je) is net zoiets als zeggen dat de Fransen Bataclan en Charlie Hebdo hadden verdiend. Of dat er een andere kant zit aan 9/11.

Feit is dat Israel de enige democratie in die regio is en het enige land dat daadwerkelijk goed functioneert. Feit is ook dat de moslimbroeders (ook in NL) Israel van de kaart willen hebben.

Terreur vergoelijken. Hoe kan je?

Stel je niet zo aan. Niemand verdedigt Hamas hier. Dat wat je doet is een goedkoop trucje om te polariseren en iemand proberen in een hokje te duwen. Iedereen die niet lyrisch is over Israel is een antisemiet en Hamas aanhanger volgens jou. 

Ook verbazingwekkend is dat je spreekt over een goed functionerend land als je weet dat er religieuze rechtbanken zijn.  En hoe te denken over de Charedim die ongeveer 12% van de bevolking uitmaken? Wat vind je van hun kijk op vrouwen? Of hun kijk op anderen die minder begaan zijn met het jodendom? 

En nogmaals ik heb niks tegen jodendom of Israel als land en veroordeel het geweld van Hamas. Maar het beangstigende is dat mensen Israel zo ophemelen en aanbidden dat ze de misstanden niet meer zien. Zoals jij dat ook niet ziet helaas. 

LMEK doet hier precies hetzelfde als in het topic over de oorlog in Oekraïne, hij ontkent de wandaden van Poetin en Hamas niet, maar maakt van de slachtoffers de hoofdschuldigen.

LMEK schreef op 09-10-2023 om 03:41:

[..]

Stel je niet zo aan. Niemand verdedigt Hamas hier. Dat wat je doet is een goedkoop trucje om te polariseren en iemand proberen in een hokje te duwen. Iedereen die niet lyrisch is over Israel is een antisemiet en Hamas aanhanger volgens jou.

Ook verbazingwekkend is dat je spreekt over een goed functionerend land als je weet dat er religieuze rechtbanken zijn. En hoe te denken over de Charedim die ongeveer 12% van de bevolking uitmaken? Wat vind je van hun kijk op vrouwen? Of hun kijk op anderen die minder begaan zijn met het jodendom?

En nogmaals ik heb niks tegen jodendom of Israel als land en veroordeel het geweld van Hamas. Maar het beangstigende is dat mensen Israel zo ophemelen en aanbidden dat ze de misstanden niet meer zien. Zoals jij dat ook niet ziet helaas.

Daar gaan we weer, ze zegt in die post helemaal niet dat je antisemiet bent maar het is voor jou een kussen om mee te slaan, hamas pleegt vreselijk misdaden " maar Israël, maar hey het jodendom blablabla" zo makkelijk dit whatsaboutism.

Daglichtlamp schreef op 08-10-2023 om 19:26:

https://www.ad.nl/binnenland/ministerie-van-rutte-hijst-israelische-vlag-op-binnenhof-rvd-geen-algemene-vlaginstructie~abfbf0ea/
Rutte laat morgen wel de Israëlische vlag hijsen. Rotterdam en Den Haag doen niets. In Utrecht hangt de Utrechtse vlag halfstok. Mooi gebaar, zonder partij te trekken in het conflict.

Een mooi gebaar?

Het is gewoon laf dat we in Nederland niet massaal achter Israël staan na deze terreurdaden. Waarom? Omdat we bang zijn voor rellen door bepaalde groepen mensen? Ik schaam me ervoor dat we "neutraal" willen blijven en ons niet uitspreken en dit laten zien aan de Nederlandse burgers en de wereld omdat we liever rust op de straten willen.

Isreaël is een redelijk goed functionerend land (nog) inderdaad. Waar iedereen dezelfde rechten heeft ook de 20% Arabieren, de Christenen en andere minderheden. Moslims zitten in de Knesset, het Hooggerechtshof en op hoge universitaire posities.

Het Palestijns grondgebied daarentegen mag je volgens de criteria toch wel een failed state noemen. En dat had niet zo hoeven zijn. It takes two to tango.

Ja, de Palestijnen hebben recht op een eigen, vrije staat zonder Israëlische nederzettingen. Ze hebben geen recht op een regio zonder Joden.

Miraval schreef op 09-10-2023 om 07:22:

[..]

Een mooi gebaar?

Het is gewoon laf dat we in Nederland niet massaal achter Israël staan na deze terreurdaden. Waarom? Omdat we bang zijn voor rellen door bepaalde groepen mensen? Ik schaam me ervoor dat we "neutraal" willen blijven en ons niet uitspreken en dit laten zien aan de Nederlandse burgers en de wereld omdat we liever rust op de straten willen.

Eens. Het is een Godwin, maar in dit geval wel toepasselijk: In WOII stelden we ons ook zo op. Neutraal. Met alle gevolgen vandien.

JaneEyre schreef op 09-10-2023 om 07:45:

[..]

Eens. Het is een Godwin, maar in dit geval wel toepasselijk: In WOII stelden we ons ook zo op. Neutraal. Met alle gevolgen vandien.

Ik wilde de vergelijking niet maken maar juist precies dat. En we weten allemaal hoe dat is afgelopen en we hebben er helemaal niks van geleerd. We blijven ons neutraal opstellen om de lieve vrede te bewaren binnen ons land. Hou op hoor... wat Hamas heeft gedaan is gewoon terreur in zijn zuiverste vorm, niks meer en niks minder. 

Moxxie schreef op 09-10-2023 om 06:10:

LMEK doet hier precies hetzelfde als in het topic over de oorlog in Oekraïne, hij ontkent de wandaden van Poetin en Hamas niet, maar maakt van de slachtoffers de hoofdschuldigen.

Er wordt door LMEK op gewezen dat er aan beide kanten slachtoffers zijn. Maar Palestijnse slachtoffers worden in dit topic niet als slachtoffers bestempeld want het is hun verdiende loon. 

De eenzijdigheid, dat is waar wordt op gewezen. Die eenzijdige berichtgeving is overigens niet zo gek. Dat gebeurt in de media al 70 jaar. Nu ook. Omdat men bang is door op de positie van de Palestijnen te wijzen en wat hen wordt aangedaan, Israël af te vallen en direct daarna als Antisemiet weggezet te worden.

Libertine schreef op 09-10-2023 om 08:13:

[..]

Er wordt door LMEK op gewezen dat er aan beide kanten slachtoffers zijn. Maar Palestijnse slachtoffers worden in dit topic niet als slachtoffers bestempeld want het is hun verdiende loon.

De eenzijdigheid, dat is waar wordt op gewezen. Die eenzijdige berichtgeving is overigens niet zo gek. Dat gebeurt in de media al 70 jaar. Nu ook. Omdat men bang is door op de positie van de Palestijnen te wijzen en wat hen wordt aangedaan, Israël af te vallen en direct daarna als Antisemiet weggezet te worden.

Ik ontken ook niet dat Israël schuld heeft aan het voortduren van dit conflict, het heeft veel bloed aan de handen, ook van onschuldige burgers. Maar dat rechtvaardigt deze aanslagen niet, op geen enkele manier, en deze wreedheden 'begrijpelijk' noemen is voor mij victim blaming.

Libertine schreef op 09-10-2023 om 08:13:

[..]

Ik heb nog niemand gezien die zegt dat het hun verdiende loon is. Het is verschrikkelijk voor alle betrokkenen. Maar dit is een terreurdaad en heeft niets met het oplossen van een conflict te maken. Rond paraderen met de lijken van slachtoffers. In hoeverre verdienen die mensen ons medeleven? De onschuldige Palestijnen die meegetrokken worden in dit conflict, daar heb ik medeleven voor. Vreselijk. 

Vergeet niet dat Israël niet zou kunnen bestaan wanneer zij zich niet actief verdedigen aan hun grenzen. De Hamas wil vernietiging van alle Joden in de omgeving en niet een stuk land waar Joden en Moslims in vrede samen kunnen leven. 

Moxxie schreef op 09-10-2023 om 08:23:

[..]

Ik ontken ook niet dat Israël schuld heeft aan het voortduren van dit conflict, het heeft veel bloed aan de handen, ook van onschuldige burgers. Maar dat rechtvaardigt deze aanslagen niet, op geen enkele manier, en deze wreedheden 'begrijpelijk' noemen is voor mij victim blaming.

Dat zijn we helemaal eens, en LMEK schrijft dat ook meerdere keren. Deze aanslagen zijn verschrikkelijk en niemand noemt de aanslagen begrijpelijk. De aanleiding, die wel. Dat is een semantisch maar belangrijk verschil. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

09-10-2023 om 08:41

De analyse is al van een paar jaar geleden, maar helaas nog steeds zeer actueel.
https://www.clingendael.org/nl/publicatie/bezetting-en-de-staat-israel

".. de belangrijkste barrière voor vrede is vandaag de dag het onderdrukken van kritiek, inspraak en tegenspraak binnen de Israëlische en Palestijnse samenlevingen. Hierdoor is elk internationaal initiatief bij voorbaat kansloos. De Israëlische staat, de PA en Hamas hebben allen baat bij het voortduren van de status quo. Maar die resulteert in dagelijkse en grootschalige schendingen van de mensenrechten en, op termijn, meer conflict.
{...}
Radicaal omdenken is noodzakelijk. Effectief beleid vereist een focus op handhaving van de mensenrechten in zowel Israël als Palestina. Concrete beleidsinterventies die hierbij passen zijn grootschalige diplomatieke en financiële steun voor mensenrechtenorganisaties in Israël en Palestina, en het opzetten van een internationale conferentie om mensenrechtenschendingen publiekelijk aan de kaak te stellen op basis van adequate monitoring."

De wandaden van Hamas zijn walgelijk - volgens mij is iedereen hier het daarover eens. Tegelijkertijd zijn er de afgelopen decennia vele malen meer Palestijnen vermoord, gedood, verdreven, land afgepakt, huizen verwoest door Israël dan andersom. Dat maakt de wandaden van Hamas niet minder verwerpelijk. De wandaden van Hamas gebruiken om dan maar alle Palestijnen (of moslims) als terrorist weg te zetten is eveneens verwerpelijk en werkt alleen maar polariserend. 

Om maar bij WOII te blijven (ik ben er niet over begonnen...): toen noemden we de mensen die aanslagen pleegden op degenen die ons land bezetten "verzetshelden". Oftewel: het is nogal misplaatst om dat soort vergelijkingen te maken.

Miraval schreef op 09-10-2023 om 08:26:

[..]

Ik heb nog niemand gezien die zegt dat het hun verdiende loon is. Het is verschrikkelijk voor alle betrokkenen. Maar dit is een terreurdaad en heeft niets met het oplossen van een conflict te maken. Rond paraderen met de lijken van slachtoffers. In hoeverre verdienen die mensen ons medeleven? De onschuldige Palestijnen die meegetrokken worden in dit conflict, daar heb ik medeleven voor. Vreselijk.

Vergeet niet dat Israël niet zou kunnen bestaan wanneer zij zich niet actief verdedigen aan hun grenzen. De Hamas wil vernietiging van alle Joden in de omgeving en niet een stuk land waar Joden en Moslims in vrede samen kunnen leven.

Nouhou, als een paar post terug leest zijn er hier mensen die het wel hun verdiende loon vinden. 

ps: zie zojuist dat die reactie is geknipt. En terecht.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

09-10-2023 om 08:56

Miraval schreef op 09-10-2023 om 08:26:

[..]

Ik heb nog niemand gezien die zegt dat het hun verdiende loon is. {...}

Ik wel. Meerdere keren. De ergste zijn gelukkig door forumbeheer weggehaald zie ik.

Muurbloem1985 schreef op 08-10-2023 om 09:19:

Laat Israël maar hard terugslaan, kan moeilijk medelijden met die Palestijnen hebben, ze staan snoep uit te delen terwijl ze mensen op beestachtige wijze hebben vermoord, wat een beesten.

Muurbloem1985 schreef op 08-10-2023 om 10:04:

[..]

Jij vergeet even de kansen die die Palestijnen decennia hebben laten liggen, miljoenen subsidie krijgt dat volk en ze kiezen zelf voor hamas en geweld en hangen de hele dag het slachtoffer uit, moet ik er dan nog medelijden mee hebben? Geen seconde.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.