Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Is een dierentuin/zeezoogdierenpark nog wel van deze tijd ?


Daglichtlamp schreef op 19-10-2024 om 13:21:

[..]

We vinden dat bij paarden op de olympische spelen dan weer prima blijkbaar, waar ligt precies de grens?

Zo zielig, die dieren moeten toch knettergestressed worden van een vliegreis?

Ik merk dat bij mijzelf de ideeën over het houden van dieren ook aan het opschuiven zijn.
Honden: ja, zolang ze voldoende bewegingsvrijheid hebben, dus niet op een flat met een balkon. Kunstjes leren: ik denk dat honden het leuk vinden om dingen te leren, je ziet ze er tenminste altijd kwispelstaartend op reageren.
Katten: alleen als ze de vrijheid hebben, dus niet alleen binnen hoeven te zijn.
Vogels, vissen, konijnen e.d. : niet. Te weinig ruimte en te tegennatuurlijke omgeving.

Maar het is waar: hoe je je moet verhouden tot dieren is ingewikkeld. Ik zou willen dat er zoveel mogelijk aan de natuurlijke behoefte van het dier wordt tegemoetgekomen.

Schemerlampje schreef op 19-10-2024 om 17:27:

[..]

Hoe zit het dan met huisdieren? Mag je je hond nog kunstjes leren? En zijn huisdieren sowieso niet zielig? Ze hebben daar altijd minder ruimte dan in de vrije natuur.

Ik zat donderdag Televiziergala te kijken. 

Zat Jannie daar ( die van heel Holland bakt) met die hond van haar op schoot.  Hond in een "jurk" van dezelfde glitterstof als zij zelf aan had.  Tong van de hond ver uit de bek, hond hijgde zich een ogeluk om af te koelen.  Het zou verboden moeten worden! 

Ik ben niet echt een hondenmens maar dit vind ik echt zielig een hond de hele avond in het theater op schoot,  doe normaal!!!!!!

Als dierentuinen goed voor hun dieren zorgen en ze genoeg bewegingsvrijheid hebben ben ik voor dierentuinen. Ook vanwege het educatief karakter. 

Wel vraag ik mij af of de mensen die tegen dierentuinen zijn, zelf geen vlees eten. Misschien heel flauw om te roepen, maar als je tegen dierentuinen bent, en vlees eet, doe je natuurlijk zelf mee aan slechte omstandigheden voor koeien en varkens etc. En ik weet ongeveer zeker dat koeien en varkens een slechter leven hebben dan dierentuindieren. 

Schemerlampje schreef op 19-10-2024 om 17:27:

[..]

Hoe zit het dan met huisdieren? Mag je je hond nog kunstjes leren? En zijn huisdieren sowieso niet zielig? Ze hebben daar altijd minder ruimte dan in de vrije natuur.

Ik denk dat heel veel huisdieren een prima leven hebben, katten leer je al geen kunstjes. Honden leer je wel iets, dat gebeurd in een roedel ook. Hondjes geforceerd op de achterpoten laten lopen vind ik iets anders dan een hond leren bij je te blijven. Daarnaast maken honden in het wild natuurlijk geen schijn van kans. Huisdieren allerlei levensverlengende operaties laten ondergaan vind ik wel discutabel. Een mens kent hoop, een dier alleen het lijden. Voor wie doe je het dan precies? 

Vrijevlinder schreef op 20-10-2024 om 10:11:

Als dierentuinen goed voor hun dieren zorgen en ze genoeg bewegingsvrijheid hebben ben ik voor dierentuinen. Ook vanwege het educatief karakter.

Wel vraag ik mij af of de mensen die tegen dierentuinen zijn, zelf geen vlees eten. Misschien heel flauw om te roepen, maar als je tegen dierentuinen bent, en vlees eet, doe je natuurlijk zelf mee aan slechte omstandigheden voor koeien en varkens etc. En ik weet ongeveer zeker dat koeien en varkens een slechter leven hebben dan dierentuindieren.

Dit denk ik ook. 

Denk dat natuurreservaten, in de toekomst, voor beschermde diersoorten een redelijk compromis zijn om uitsterven te voorkomen. Verder is het een kwestie van wennen. Dan maar geen tijger bekijken op 10m2. 

Vrijevlinder schreef op 20-10-2024 om 10:11:

Als dierentuinen goed voor hun dieren zorgen en ze genoeg bewegingsvrijheid hebben ben ik voor dierentuinen. Ook vanwege het educatief karakter.

Wel vraag ik mij af of de mensen die tegen dierentuinen zijn, zelf geen vlees eten. Misschien heel flauw om te roepen, maar als je tegen dierentuinen bent, en vlees eet, doe je natuurlijk zelf mee aan slechte omstandigheden voor koeien en varkens etc. En ik weet ongeveer zeker dat koeien en varkens een slechter leven hebben dan dierentuindieren.

Ik vind het een dilemma en ik ben er zelf niet uit. Je vraag is legitiem. 

Wij eten 1 à 2 keer per week vlees en wel óf biologische kip (Van Huis Ter Mee) óf biologisch rundergehakt van een biologische Angusfokkerij hier in de provincie. Ik weet precies hoe de dieren gehouden worden en waar ze geslacht worden (geen massa en geen ver vervoer). Ben ik daar 100% content mee? Nee. Wil ik 100% vegetariër worden? Zou ik best willen maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat ingewikkeld vind. Ik eet zoveel mogelijk vervangers als peulvruchten en noten, maar de kant- en klare vervangers vind ik vaak erg bewerkt dus dat heeft niet mijn voorkeur.

Is het eten van vlees moreel verwerpelijk? Ook daar ben ik voor mezelf niet uit. In de natuur is het ook eten en gegeten worden, maar ik heb zelf vooral morele bezwaren tegen hoe wij dieren behandelen. De bio-industrie vind ik echt walgelijk en verwerpelijk.

Kortom: lastig.

En TO: sorry voor de off-topic.

Twinski schreef op 20-10-2024 om 10:20:

Denk dat natuurreservaten, in de toekomst, voor beschermde diersoorten een redelijk compromis zijn om uitsterven te voorkomen. Verder is het een kwestie van wennen. Dan maar geen tijger bekijken op 10m2.

Ik vind dat ook niet meer nodig. Tegenwoordig hebben we internet. Je kunt overal en nergens alle info vinden, filmpjes bekijken enz. Vroeger was het een dierentuin of niks. Nu hebben we andere middelen.

Herfstappeltaart schreef op 20-10-2024 om 08:19:

Ik merk dat bij mijzelf de ideeën over het houden van dieren ook aan het opschuiven zijn.
Honden: ja, zolang ze voldoende bewegingsvrijheid hebben, dus niet op een flat met een balkon. Kunstjes leren: ik denk dat honden het leuk vinden om dingen te leren, je ziet ze er tenminste altijd kwispelstaartend op reageren.
Katten: alleen als ze de vrijheid hebben, dus niet alleen binnen hoeven te zijn.
Vogels, vissen, konijnen e.d. : niet. Te weinig ruimte en te tegennatuurlijke omgeving.

Maar het is waar: hoe je je moet verhouden tot dieren is ingewikkeld. Ik zou willen dat er zoveel mogelijk aan de natuurlijke behoefte van het dier wordt tegemoetgekomen.

Mijn katten leven alleen binnen. Komen uit het asiel en zijn ook 'aangeboden' specifiek als binnenkat. Kunnen/"mogen"/willen niet naar buiten. Ik ken nog wel meer katten die binnen leven, dat is in hun gevallen echt prima hoor. Een buitenkat moet je niet binnen houden, maar niet iedere kat is een buitenkat. 

Cle0 schreef op 20-10-2024 om 11:30:

[..]

Mijn katten leven alleen binnen. Komen uit het asiel en zijn ook 'aangeboden' specifiek als binnenkat. Kunnen/"mogen"/willen niet naar buiten. Ik ken nog wel meer katten die binnen leven, dat is in hun gevallen echt prima hoor. Een buitenkat moet je niet binnen houden, maar niet iedere kat is een buitenkat.

Ja daar heb ik dus twijfels bij. Ze kunnen er aan gewend zijn maar ik kan me niet voorstellen dat een kat het van nature prima vindt om nooit buiten te komen. 

Herfstappeltaart schreef op 20-10-2024 om 11:23:

[..]

Ik vind dat ook niet meer nodig. Tegenwoordig hebben we internet. Je kunt overal en nergens alle info vinden, filmpjes bekijken enz. Vroeger was het een dierentuin of niks. Nu hebben we andere middelen.

Een olifant voor je neus of op een schermpje maakt natuurlijk wel verschil. Je kan ook alle steden en toeristische plekken op internet vinden, toch kiezen we er graag voor om ze 'live' te zien. Hele andere beleving. 

Een dierentuin kan de interesse opwekken om vervolgens op internet verder te gaan kijken. Maar ik denk dat er weinig mensen zijn die spontaan wakker worden met het idee om olifanten op internet te bekijken. 

Dat betekent overigens niet dat ik vind dat dierentuinen ten koste van alles moeten bestaan óm die interesse op te wekken. Maar dat dieren ook op internet te vinden zijn, vind ik niet dat dierentuinen daarin geen meerwaarde hebben

Cle0 schreef op 20-10-2024 om 11:36:

[..]

Een olifant voor je neus of op een schermpje maakt natuurlijk wel verschil. Je kan ook alle steden en toeristische plekken op internet vinden, toch kiezen we er graag voor om ze 'live' te zien. Hele andere beleving.

Een dierentuin kan de interesse opwekken om vervolgens op internet verder te gaan kijken. Maar ik denk dat er weinig mensen zijn die spontaan wakker worden met het idee om olifanten op internet te bekijken.

Dat betekent overigens niet dat ik vind dat dierentuinen ten koste van alles moeten bestaan óm die interesse op te wekken. Maar dat dieren ook op internet te vinden zijn, vind ik niet dat dierentuinen daarin geen meerwaarde hebben

Maar die stad of toeristische plek heeft daar zelf geen last van. Die olifant op die paar vierkante meter wèl. De lijdt dan voor ons plezier.

Herfstappeltaart schreef op 20-10-2024 om 11:32:

[..]

Ja daar heb ik dus twijfels bij. Ze kunnen er aan gewend zijn maar ik kan me niet voorstellen dat een kat het van nature prima vindt om nooit buiten te komen.

Dan zijn we het daarover oneens. Ik zeg niet dat elke kat een gelukkig binnenleven kan leiden, maar er zijn in mijn ogen zeker katten die binnen heel gelukkig zijn. Dit is ook wat ik eigenlijk overal lees; een kat kán binnen gelukkig zijn. 

Je moet alleen de goede kat kiezen. 

Cle0 schreef op 20-10-2024 om 11:40:

[..]

Dan zijn we het daarover oneens. Ik zeg niet dat elke kat een gelukkig binnenleven kan leiden, maar er zijn in mijn ogen zeker katten die binnen heel gelukkig zijn. Dit is ook wat ik eigenlijk overal lees; een kat kán binnen gelukkig zijn.

Je moet alleen de goede kat kiezen.

Ik bestrijd je standpunt niet persé hoor. Ik heb er gewoon twijfels bij. Ik weet ook niet of er dierendeskundigen zijn die dat beter kunnen duiden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.