Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Is een dierentuin/zeezoogdierenpark nog wel van deze tijd ?


Grietje2 schreef op 19-10-2024 om 15:10:

Van de paardensport hou ik ook niet

Ik ook niet en van de meeste dierentuinen ook niet. 

Ik vind al die dieren in te kleine hokjes/verblijven enorm zielig, alhoewel ik wel begrijp dat de fokprogramma's zeker nuttig zijn. 

Daglichtlamp schreef op 19-10-2024 om 13:21:

[..]

We vinden dat bij paarden op de olympische spelen dan weer prima blijkbaar, waar ligt precies de grens?

We? Ik niet hoor.

De dierentuin in Emmen vond ik echt de mooiste, vooral de savanne, waar neushoorns en giraffes losliepen. De tijgers hadden wel meer ruimte mogen hebben.

Een dolfinarium ga ik niet meer naartoe, ik ben er al meer dan 40 jaar niet geweest. 

Destijds was ik enorm onder de indruk van orka Gudrun, die later werd verkocht aan Amerika en daar hoogzwanger nog kunstjes moest doen. Ze is letterlijk kapot gemaakt. 😭

Orka Morgan is later verkocht aan Tenerife. Zwaar getraumatiseerd vrat ze haar gebit kapot op het beton. Omgerekend in mensenjaren was ze nog maar 12 jaar toen ze daar zwanger raakte. "Little accident".

Indien mogelijk boek ik dolfijnentrips op vakantie, bij een organisatie die gecertificeerd is. 

Mijn laatste dolfijnentrip was de mooiste. De dieren hadden blijkbaar zin om mee te zwemmen, de boot ging steeds sneller en de dieren raceten mee, ze sprongen nog net niet óver de boot.  

https://www.lineassalmon.es/en/index.html

Ik ga uit principe niet met mijn kinderen naar het dolfinarium. Dochter wil eigenlijk paardrijden maar vanuit voortschrijdend inzicht vind ik dat ook niet meer ok. Net zoals honden in een circus en politiedieren. Dierentuinen heb ik minder bezwaar, ik woon in de buurt van Beekse Bergen en daar hebben de meeste dieren veel ruimte. De fokprogrammas vind ik ook mooi, dat is de hoofdreden dat ik wel geld uitgeef aan dierentuinen. 

Saartjepoes schreef op 19-10-2024 om 17:23:

Ik ga uit principe niet met mijn kinderen naar het dolfinarium. Dochter wil eigenlijk paardrijden maar vanuit voortschrijdend inzicht vind ik dat ook niet meer ok. Net zoals honden in een circus en politiedieren. Dierentuinen heb ik minder bezwaar, ik woon in de buurt van Beekse Bergen en daar hebben de meeste dieren veel ruimte. De fokprogrammas vind ik ook mooi, dat is de hoofdreden dat ik wel geld uitgeef aan dierentuinen.

Hoe zit het dan met huisdieren? Mag je je hond nog kunstjes leren? En zijn huisdieren sowieso niet zielig? Ze hebben daar altijd minder ruimte dan in de vrije natuur.

Ik ga nooit naar dierentuinen en heb het ook vroeger nooit echt een leuk uitje gevonden, uitgezonderd het bezoek aan enorm grote aquaria met giga grote ruiten waar je naast de vissen kan lopen.

Maar ik denk dat men tegenwoordig wel heel goed op de hoogte is van de behoeften en psyche van elk dier en dat men daarin prima kan voorzien. Tenminste in West-Europa. Elk dier heeft zo'n beetje zijn eigen persoonlijke verzorger die elk wensje uit zijn ogen leest. Die mensen zijn echt dol op ze. Dus daar maak ik me geen zorgen om.

Het is wel akelig dat er in het wild haast geen plek meer is voor dieren. Overal moeten mensen wonen. Maar daar weet ik geen oplossing voor.

Ik ga graag naar dierentuinen maar dan wel dierentuinen die de ruimte hebben. Ik ben recent in Wildlands in Emmen en in Burgers zoo in Arnhem geweest. Beiden erg mooie parken vind ik zelf. Sommige dieren vind ik wel veel meer geschikt voor dierentuinen dan anderen. Zo zag ik onder andere een cheeta in op zich een ruim verblijf maar zo’n dier is daar gewoon niet voor geschikt. Maar als ik dan de vissen, salamanders, vlinders en prariehondjes zie dan vinden die het volgens mij helemaal prima in hun verblijf. Ik denk dat we op termijn de grote katachtigen niet meer gaan zien in dierentuinen en ze zich meer gaan richten op andere dieren, tenminste dat hoop ik.

Sommige dierentuinen vangen ook verwaarloosde dieren op zoals de voormalige circusberen in Ouwehands dierentuin. Helaas is dat ook nodig. 

Madamecannibale schreef op 19-10-2024 om 18:40:

Ik ga graag naar dierentuinen maar dan wel dierentuinen die de ruimte hebben. Ik ben recent in Wildlands in Emmen en in Burgers zoo in Arnhem geweest. Beiden erg mooie parken vind ik zelf. Sommige dieren vind ik wel veel meer geschikt voor dierentuinen dan anderen. Zo zag ik onder andere een cheeta in op zich een ruim verblijf maar zo’n dier is daar gewoon niet voor geschikt. Maar als ik dan de vissen, salamanders, vlinders en prariehondjes zie dan vinden die het volgens mij helemaal prima in hun verblijf. Ik denk dat we op termijn de grote katachtigen niet meer gaan zien in dierentuinen en ze zich meer gaan richten op andere dieren, tenminste dat hoop ik.

Sommige dierentuinen vangen ook verwaarloosde dieren op zoals de voormalige circusberen in Ouwehands dierentuin. Helaas is dat ook nodig.

Ik ben deze zomer ook in Arnhem geweest en heb dezelfde cheeta gezien en dacht ook hetzelfde als jij. Op zich een ruim verblijf maar als je dan bedenkt wat een snelheden zo'n dier kan bereiken kan dit echt niet. Het is niet goed. Ik hoop ook dat dit soort dieren in de nabije toekomst niet meer in dierentuinen gehouden zullen worden.

Poezenmeisje schreef op 19-10-2024 om 16:39:

De dierentuin in Emmen vond ik echt de mooiste, vooral de savanne, waar neushoorns en giraffes losliepen. De tijgers hadden wel meer ruimte mogen hebben

Met verandering naar Wildlands zou het qua oppervlakte/omvang groter worden met minder diersoorten. Ben er sindsdien nog maar 1x met een avond opening geweest. Weet niet meer of ze nog tijgers hadden.

Vf_Watervrouw schreef op 19-10-2024 om 19:34:

[..]

Met verandering naar Wildlands zou het qua oppervlakte/omvang groter worden met minder diersoorten. Ben er sindsdien nog maar 1x met een avond opening geweest. Weet niet meer of ze nog tijgers hadden.

Volgens mij hebben ze geen tijgers meer inderdaad

Daglichtlamp schreef op 19-10-2024 om 13:21:

[..]

We vinden dat bij paarden op de olympische spelen dan weer prima blijkbaar, waar ligt precies de grens?

Ik vind daar ook iets van, maar heb ook het idee dat de groep die dit niet oke vindt groeit. 

Evaluna schreef op 19-10-2024 om 16:01:

Het schijnt ook dat als men dieren in het echt ziet, men bewuster is van de natuur.

Ik kan het niet bewijzen maar ik heb het idee dat verantwoorde dierentuinen kunnen helpen om nieuwe generaties liefde voor dieren en de natuur bij te brengen. Het maakt toch indruk als je een prachtig beest in het echt ziet. 
maar dat is uiteraard wat anders dan gestresste dieren die tot kunstjes gedwongen worden of hun leven slijten in veel te kleine verblijven. 

Schemerlampje schreef op 19-10-2024 om 17:27:

[..]

Hoe zit het dan met huisdieren? Mag je je hond nog kunstjes leren? En zijn huisdieren sowieso niet zielig? Ze hebben daar altijd minder ruimte dan in de vrije natuur.

Als je niet de ruimte hebt om je hond op je eigen terrein zijn behoefte te laten doen, mag je wat mij betreft geen hond hebben.

Schemerlampje schreef op 19-10-2024 om 17:27:

[..]

Hoe zit het dan met huisdieren? Mag je je hond nog kunstjes leren? En zijn huisdieren sowieso niet zielig? Ze hebben daar altijd minder ruimte dan in de vrije natuur.

Ik heb geen huisdieren meer, maar mijn honden leerde ik geen kunstjes. De meeste huisdieren overleven het niet in de vrije natuur. Ik vind de huisdieren die in een kooi worden gehouden zielig, zoals vogeltjes.

In de dierentuin of Dolfinarium kom ik al tig jaar niet meer, ik word daar echt niet vrolijker van. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.