Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Is een dierentuin/zeezoogdierenpark nog wel van deze tijd ?

leuke-cartoondieren-in-een-kooi-vervoer-vector-illustratie-1322553-48900.jpg

  

Lachen om de gekke aapjes, de giraffen en leeuwen bewonderen , de dolfijnen kunstjes zien doen ? 
Het vertonen van dieren achter hekken staat steeds meer ter discussie.
Eerder werden circusdieren al verboden.
Dierenshows worden nauwlettend in de gaten gehouden, en regelmatig verstoord door actievoerders.
Nu ook weer , bij het Dolfinarium . Veel mis daar

Rijst de vraag :  Is een dierentuin/zeezoogdierenpark nog wel van deze tijd ? 
En kun je nog zonder schuldgevoel naar de dierentuin ?

https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/binnenland/2024/10/dolfinarium-harderwijk-protesteerders-eisen-sluiting/


Een dierentuin die beschemde diersoorten op een goede manier huisvest vind ik zeker wel van deze tijd omdat die de beschermde diersoorten niet laat uitsterven. 
Helaas is daar heel veel geld voor nodig en gezien onze overheid dat niet wil financieren moet dat wel vanuit exploitatie komen.

Poezie schreef op 19-10-2024 om 12:35:

Een dierentuin die beschemde diersoorten op een goede manier huisvest vind ik zeker wel van deze tijd omdat die de beschermde diersoorten niet laat uitsterven.
Helaas is daar heel veel geld voor nodig en gezien onze overheid dat niet wil financieren moet dat wel vanuit exploitatie komen.

Dit. Het dolfinarium vind ik van andere orde. Die valt ook niet onder diergaarden maar onder pretparken. Weg ermee wat mij betreft.

Wat mij betreft zijn dierentuinen van deze tijd. In de ideale wereld is het niet nodig om diersoorten te beschermen, maar we leven niet in de ideale wereld en dat gaat ook nooit gebeuren. Dat het gepaard gaat met commercie is ook wel nodig om te bekostigen en dat het gepaard gaat met "vermaak" is voor mij niet bezwaarlijk. Hoe een dierentuin is ingericht vind ik wel belangrijk. Maar over het algemeen zijn de dierentuinen van nu (hier in ieder geval) steeds beter ingericht op het welzijn van de dieren, natuurlijke habitat, verrijking, educatie en maatschappelijke projecten. 

En ja, ik ga zonder enig schuldgevoel met regelmaat naar de dierentuin. Het is zelfs een beetje een soort hobby van mij (ben dus ook verre van objectief). 

Kunstjes laten doen vind ik wat anders.

Zeker als een dierentuin mee doet met fokprogramma’s en de dieren in een mooi verblijf zitten vind ik hetngeen probleem.
Dolfinarium zou ik niet naar toegaan dieren die verplicht kunstjes moeten doen. Vind ik niet kunnen.

Kunstjes laten doen en in te kleine hokken vind ik ook niks. Maar dierenparken waar dieren de ruimte hebben en door middel van fokprogramma’s behoeden tegen uitsterven, dat vind ik prima.  

Grietje2 schreef op 19-10-2024 om 13:18:

Zeker als een dierentuin mee doet met fokprogramma’s en de dieren in een mooi verblijf zitten vind ik hetngeen probleem.
Dolfinarium zou ik niet naar toegaan dieren die verplicht kunstjes moeten doen. Vind ik niet kunnen.

We vinden dat bij paarden op de olympische spelen dan weer prima blijkbaar, waar ligt precies de grens?

Daglichtlamp schreef op 19-10-2024 om 13:21:

[..]

We vinden dat bij paarden op de olympische spelen dan weer prima blijkbaar, waar ligt precies de grens?

Dat vind ik ook niet prima.

Herfstappeltaart schreef op 19-10-2024 om 13:22:

[..]

Dat vind ik ook niet prima.

Dat is dan wel weer consequent.

Ik ga graag naar de dierentuin. Wij gingen vroeger altijd naar Artis, want dat was dichtbij. 10 jaar geleden ben ik daar weer eens geweest met mijn man en ik miste wel dieren die ze in mijn jeugd wel hadden, maar ik vind het fijn dat ze nu grotere verblijven hebben. Want het was inderdaad erg triest. Dan maar wat minder soorten, maar allemaal meer ruimte. Het staat ook op mijn lijstje om er met mijn dochter heen te gaan. Ik lees af en toe wel mensen Artis verschrikkelijk vinden, omdat het zo klein is en dat het moet veranderen. Die verandering is al lang aan de gang en er gaat nou eenmaal tijd overheen. Dierentuinen doen echt hun best om het beter te maken. Ik vind het ook fijn om dieren in het echt te kunnen laten zien aan mijn kind. 

Het Dolfinarium gaan we niet heen. Daar sta ik niet achter. 

Zeker niet van deze tijd tenzij er een reden is om de dieren te huisvesten. Zoals dieren in fokprogramma's tegen uitsterven of dieren die ergens anders gered zijn, zoals de leeuwen in Hoenderdeal.

Ik kom regelmatig in Afrika, waar je wilde dieren kan zien op safari, dan wel dieren (met name olifanten, zebra's, apen en giraffen) rondlopen door de wijken waar ik ook kom. Sinds ik de dieren die je op safari tegen komt in hun eigen wereld heb gezien ga ik principieel niet meer naar de dierentuin. Ook niet om kinderen een plezier te doen ofzo. Doet mij dan gewoon pijn om de olifanten binnen hekken te zien.

Van de paardensport hou ik ook niet

Vins het dubbel. Veel parken doen aan fok voor herstel/behoeden voor uitsterven en ik vind het ook prachtig om dieren te zien. Maar laatst naar blijdorp geweest en de katachtige waren overduidelijk gestresst en niet happy. Liepen constant hetzelfde rondje, echt een uitgesleten route in de grond. Sommige hokken vond ik ook erg klein. Daarnaast wordt er constant geschreeuwd en gegilt, veel herrie en kan me voorstellen dat dat stress geeft. Ben er nog niet helemaal veruit dus . 

Ik vind dat als dierentuinen mee doen aan een fokprogramma, en de dieren dan uitwilderen heb ik er geen moeite mee....Neem bijvoorbeeld de dierentuin in  Zurich. Waar ik nooit meer naar toe ga is Artis....Veelte weinig plaats....heel zielig

Voor fokprogramma's vind ik dierentuinen wel goed. Het schijnt ook dat als men dieren in het echt ziet, men bewuster is van de natuur.
Mensen gaan bewuster met de wereld om als ze kennis hebben van de dieren die er leven. 
Soort levende en encyclopedie.

Het Dolfinarium vindt ik niets, te kleine dierentuinen ook niet.

Ik vind dierentuinen alleen oké als de dieren veel ruimte hebben. Liever minder dieren in een groter leef gebied.
Natuurpark Lelystad vind ik een goed voorbeeld hoe het zou moeten.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.