Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hogere zorgpremie voor ongezonde levensstijl . Voor of tegen ?


ik ben tegen!
Dat is een opstapje naar 't invoeren van digitale controlemiddelen. Hoop toch dat niemand daarvoor is.

Hetvrijewoord schreef op 17-05-2022 om 16:28:

Ik zou ervan maken: korting bij een gezonde levensstijl. Dan is plotseling niemand tegen.

Hoe je dat controleert? Geen idee.

Wel een simpele redenering trouwens: "In de samenleving is er sprake van afnemende solidariteit met mensen die ongezond leven"

Je kunt net zo makkelijk stellen dat er minder solidariteit is met mensen die minder geld hebben voor een hogere ziektekosten verzekering die o.a. veroorzaakt wordt door de ongezonde levensstijl van andere verzekerden. Of mensen die een ziekte hebben buiten hun schuld en daardoor al meer kosten hebben.

Ik zie al voor me dat de supersportieve buurman met 6 fithorloges van buurtbewoners gaat hardlopen/wielrennen zodat de bank hangers ook hun target halen 😄

Tegen.
Ik rook en betaal dus een gigantische hoeveelheid accijns en btw. Daar heb ik mijn extra zorgkosten al lang van betaald. Oormerk de accijns van tabak (en alcohol?) dan maar.

De opbrengst van de accijns op tabak was in 2020 3,2 miljard
Dan betalen we daar de zorgkosten van rokers van en kan onze premie omlaag.
De gezonde samenleving kan dan dat gat opvullen met premies.

Hetvrijewoord schreef op 17-05-2022 om 16:28:

Ik zou ervan maken: korting bij een gezonde levensstijl. Dan is plotseling niemand tegen.

Hoe je dat controleert? Geen idee.

Wel een simpele redenering trouwens: "In de samenleving is er sprake van afnemende solidariteit met mensen die ongezond leven"

Je kunt net zo makkelijk stellen dat er minder solidariteit is met mensen die minder geld hebben voor een hogere ziektekosten verzekering die o.a. veroorzaakt wordt door de ongezonde levensstijl van andere verzekerden. Of mensen die een ziekte hebben buiten hun schuld en daardoor al meer kosten hebben.

Ik denk dat je het zelfs zo kan stellen: in de samenleving is sprake van afnemende solidariteit.

Absoluut niet mee eens.

Er zijn heel veel factoren die mee spelen of dat iemand een gezonde of ongezonde levensstijl heeft. Denk aan financiele situatie, stress, nooit goed geleerd, tijdgebrek, etc etc.

Zorgverzekeraars zouden geld beschikbaar moeten maken om mensen een gezonde levensstijl te leren, eerder een lifestyle coach inzetten. Dat zal veel geld besparen.|

En we zouden in Nederland meer moeten doen aan de financiele problemen, stress etc van de mensen die hier wonen.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

17-05-2022 om 17:22

Sproetekop schreef op 17-05-2022 om 16:54:

Tegen.
Ik rook en betaal dus een gigantische hoeveelheid accijns en btw. Daar heb ik mijn extra zorgkosten al lang van betaald. Oormerk de accijns van tabak (en alcohol?) dan maar.

De opbrengst van de accijns op tabak was in 2020 3,2 miljard
Dan betalen we daar de zorgkosten van rokers van en kan onze premie omlaag.
De gezonde samenleving kan dan dat gat opvullen met premies.

Plus daarbij dat jullie eerder dood gaan en de meeste zorgkosten pas op hogere leeftijd komen, zijn de rokers dus eigenlijk juist heel goed bezig! Ik zeg: iedereen gaan roken 🥳

Bellejolie schreef op 17-05-2022 om 16:18:

[..]

Oh? Ik ben al jaren getrouwd en heb ook een flink aantal jaar zorgtoeslag gekregen.

ik heb geen toeslagpartner en ik krijg al jaren geen zorgtoeslag. 

Die is echt inkomensafhankelijk, en dan kijken ze terecht naar het huishoudeninkomen.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

17-05-2022 om 17:59

Mug schreef op 17-05-2022 om 17:22:

[..]

Plus daarbij dat jullie eerder dood gaan en de meeste zorgkosten pas op hogere leeftijd komen, zijn de rokers dus eigenlijk juist heel goed bezig! Ik zeg: iedereen gaan roken 🥳


Rokers gaan eerder dood maar ze vallen over het algemeen niet plotseling dood neer. Daar gaan eerst nog jaren kankerbehandelingen ed. aan vooraf

LostJellyfish83

LostJellyfish83

17-05-2022 om 18:03

Hetvrijewoord schreef op 17-05-2022 om 17:59:

[..]


Rokers gaan eerder dood maar ze vallen over het algemeen niet plotseling dood neer. Daar gaan eerst nog jaren kankerbehandelingen ed. aan vooraf

Dan nog zijn ze voordeliger dan niet-rokers las ik ooit eens. 's Kijken of ik het nog kan vinden. 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

17-05-2022 om 18:05

Mug schreef op 17-05-2022 om 18:03:

[..]

Dan nog zijn ze voordeliger dan niet-rokers las ik ooit eens. 's Kijken of ik het nog kan vinden.


Tuurlijk. Eigenlijk is het gewoon onbaatzuchtig, roken.

Hetvrijewoord schreef op 17-05-2022 om 17:59:

[..]


Rokers gaan eerder dood maar ze vallen over het algemeen niet plotseling dood neer. Daar gaan eerst nog jaren kankerbehandelingen ed. aan vooraf

Die behandelingen kunnen dan mooi betaald worden uit de accijns op tabak

Bellejolie schreef op 17-05-2022 om 16:28:

[..]

Dit. Vroeger ging je gewoon dood omdat er ergens geen behandeling voor was. Ik denk dat we in de zeer nabije toekomst ons echt ernstig af moeten gaan vragen hoelang en wat je nog behandeld. Bv boven de 75 niet meer oid ( en ja, ik heb zelf ouders boven die leeftijd)

Ik ben zeer tegen leeftijdsdiscriminatie. Zeker als het om leven of dood gaat. Ik denk dat er meer met argumenten gewerkt moet worden. Geloof me, er zijn genoeg ouderen die zélf geen behandeling meer willen. Artsen kunnen hier prima over in gesprek met patiënten. Geen dwang alsjeblieft.

Ik vind het zelfs pervers om de leeftijd van 75 te noemen. De ene oudere is de andere niet.

Wollstonecraft schreef op 17-05-2022 om 17:04:

[..]

Ik denk dat je het zelfs zo kan stellen: in de samenleving is sprake van afnemende solidariteit.

Precies!

Ik ben er tegen
Om het te realiseren heb je heel veel dure bureaucratische overhead nodig om te bepalen wie gezond leeft.
Persoonlijk ben ik ook voor solidariteit tussen gezonde en zieke mensen en ben dan ook tegen het huidige eigen risico stelsel.

Tuinfluiter schreef op 17-05-2022 om 19:05:

Ik ben er tegen
Om het te realiseren heb je heel veel dure bureaucratische overhead nodig om te bepalen wie gezond leeft.
Persoonlijk ben ik ook voor solidariteit tussen gezonde en zieke mensen en ben dan ook tegen het huidige eigen risico stelsel.

Eens.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.