Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
Friezinnetje
24-07-2022 om 20:53
MeganRapinoe schreef op 24-07-2022 om 19:45:
[..]
In het grotere geheel: minder groei. Degrowth zoals dat heet en waar tegenwoordig veel vaker over wordt gepraat. We focussen ons nu continu op groei. Bedrijven moeten groeien, economieën moeten groeien, bezit moet groeien. Terwijl groei niet meer kan, de aarde is in principe op. Bovendien leidt groei niet tot welzijn. Misschien wel tot welvaart (meer dingen kunnen kopen), maar niet tot welzijn (fysiek en psychisch gezond zijn).
Burgers moeten dus weer burgers worden die gezamenlijk een maatschappij vormen, ipv consumenten die door de grote industrieën via schimmige marketingtruukjes wordt aangewend steeds meer te consumeren. Bij minder consumptie wordt de vraag lager en hoeven industrieën minder te produceren. Wat mij betreft krijgt de industrie sowieso meer beperkingen op het gebied van CO2- en stikstofuitstoot en energieverbruik. Dan is er minder beschikbaar voor ons om te consumeren, maar dat draagt dus dan gelijk bij aan het afremmen van groei.
Dit allemaal in mijn humble opinion hè.
leuk, maar wat wil het kabinet wat de industrie gaat doen en wat de burgers.
Littledragon
24-07-2022 om 20:55
Athan schreef op 24-07-2022 om 20:38:
Het zou dus kunnen kloppen dat de geslachte kalfjes de gemiddelde leeftijd flink omlaaghalen. Alleen weet ik nu nog niet wat de gemiddelde levensverwachting van een koe is (die dus niet "produceert", zeg maar). Ik ben daar echt nieuwsgierig naar en heb gewoon echt geen idee of ik dan moet denken aan 15 jaar of aan 50 jaar.
Nee, een melkkoe wordt gemiddeld 6 a 7 jaar. Een mannelijk kalfje van een melkkoe gaat naar een vleesfokker en wordt met ongeveer 8 maanden geslacht.
Bij een kleinschalige ‘hobby’-houderij kan een koe wel 15-20 jaar worden.
Daglichtlamp
24-07-2022 om 20:56
Friezinnetje schreef op 24-07-2022 om 20:53:
[..]
Wij als burgers betalen via de belasting die sanering. We mogen straks geen benzine of dieselauto's meer rijden om maar wat voorbeelden te noemen.
Littledragon
24-07-2022 om 20:56
Friezinnetje schreef op 24-07-2022 om 20:53:
[..]
Vleesindustrie=minderen.
burger=minder consumeren.
Zorroo
24-07-2022 om 20:57
Friezinnetje schreef op 24-07-2022 om 20:29:
[..]
Geen idee, maar ik heb nog niets gehoord of gelezen over dat er maar iets moet gebeuren in de industrie, burgers enz. Dus er schijnt toch iets anders achter te hangen
Complottheorietje? Ik lees juist dat ook in andere sectoren gezocht wordt naar geschikte maatregelen. En we rijden ook niet voor niets overdag maar max. 100 op de snelweg. Punt blijft dat in de landbouw verreweg de meeste winst te behalen valt. Dat is hier al talloze malen geschreven. De landbouwsector zorgt voor zo'n 45 procent van de stikstofuitstoot. Het is niet wat je wil horen maar het is niet anders.
WickedCurlew89
24-07-2022 om 20:58
Nou ja, dan geen antwoord behalve schijnbaar een boer die twee melkkoeien heeft die ouder dan 6 jaar zijn.
Ok... Trump staat achter de Nederlandse boeren, schijnbaar hebben we hier voedseltekorten. Agractie en FDF zijn er blij mee zeggen ze.
Friezinnetje
24-07-2022 om 21:00
Hetvrijewoord schreef op 24-07-2022 om 20:58:
Nou ja, dan geen antwoord behalve schijnbaar een boer die twee melkkoeien heeft die ouder dan 6 jaar zijn.
Ok... Trump staat achter de Nederlandse boeren, schijnbaar hebben we hier voedseltekorten. Agractie en FDF zijn er blij mee zeggen ze.
he tis echt geen uitzondering.
en het verhaal van Trump en Marie Le Pen, daar moet je idd niet blij van worden, want zo worden de wappies weer gevoed.
Daglichtlamp
24-07-2022 om 21:12
Friezinnetje schreef op 24-07-2022 om 21:00:
[..]
he tis echt geen uitzondering.
Dat betekent dus alleen maar dat er zelfs melkkoeien zijn die veel minder oud worden dan zes jaar.
Daglichtlamp
24-07-2022 om 21:13
Athan schreef op 24-07-2022 om 21:08:
Verbaast me niks dat Trump achter de boeren staat. Jullie wel dan?
Gezien het feit dat Amerikaanse alt-right media over onze boerenprotesten bericht is het inderdaad niet gek dat Trump die visie overneemt.
watertoren
24-07-2022 om 21:38
Cookielover schreef op 24-07-2022 om 18:42:
[..]
Ik hoop dat je vriendin een afspraak bij de huisarts maakt; die kan haar advies geven over stoppen met roken.
Mijn vriendin is inmiddels 64. Haar eerste stoppoging was toen ze zwanger was op haar 25ste. Daarna nog vaak geprobeerd om te stoppen. Nooit gelukt nu oma van 4 kleinkinderen.
Zilver_gray
24-07-2022 om 21:42
watertoren schreef op 24-07-2022 om 21:38:
[..]
Mijn vriendin is inmiddels 64. Haar eerste stoppoging was toen ze zwanger was op haar 25ste. Daarna nog vaak geprobeerd om te stoppen. Nooit gelukt nu oma van 4 kleinkinderen.
Nooit te oud om te stoppen. Des te meer een reden om te stoppen.
watertoren
24-07-2022 om 21:56
Zilver_gray schreef op 24-07-2022 om 21:42:
[..]
Nooit te oud om te stoppen. Des te meer een reden om te stoppen.
Ja, maar daar ga ik niet over. Ik ben zelf 57 en rook ook maar dit is off topic
MeganRapinoe
24-07-2022 om 22:04
Schiphol mag niet meer groeien, de bouw van sommige nieuwbouwwijken ligt stil, industrie gaat nog maatregelen krijgen, we rijden al 2 jaar 100 ipv 130. Kortom, er wordt ook van alles op andere plekken gedaan.
Het onderzoeksbureau van de agrarische sector heeft aangetoond dat 45% van het stikstofprobleem helaas bij de agrarische sector vandaan komt. Is klote, maar is ook niet anders. Daar vallen dus de grote klappen te maken. Maar ‘gelukkig’ wordt er dus op andere plekken ook wel wat gedaan. En dat zal nog wel meer worden.
Plus, als we alle klimaatdoelen halen, scheelt dat ook nogal. Dus als een Europese Unie/kabinet oproept minimaal 15% minder energie te gebruiken, is dat iets heel concreets wat je als burger moet doen. Dat heeft bijna alleen maar voordelen:
- sneller resultaat op klimaatdoelen, dus minder nodig van boeren. Als we de klimaatdoelen halen heeft dat namelijk als bij-effect dat ook de stikstofuitstoot genoeg daalt.
- minder afhankelijkheid van Rusland, dus minder gevoelig voor destabilisering in het land
- minder hoge rekening (meer geld over om te leven of een stukje vlees te kopen).
Dit is maar één voorbeeld. Je kunt ook een groene partij stemmen. Die willen sneller doorpakken met de klimaatdoelen. En de klimaatdoelen halen = minder stikstofuitstoot = meer ruimte voor (biologisch) boeren.