Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
MeganRapinoe
24-07-2022 om 19:38
Zorroo schreef op 24-07-2022 om 17:15:
[..]
Maar, en dit is al eerder aangekaard, waarom zou de regering, met daarin de partijen VVD, CDA, CU de boeren willen 'naaien', als er ook een makkelijker oplossing zou zijn? Zeker het CDA, maar ook de VVD en CU, zouden niets liever willen lijkt me, dan dat het zonder grote offers onder de boeren kon worden opgelost. Ze hebben jaren lang het oude systeem ondersteund en verliezen nu heel veel kiezers en populariteit. Wat is hun voordeel dan?
@Friezinnetje: hoe kijk jij hier tegenaan?
MeganRapinoe
24-07-2022 om 19:45
Friezinnetje schreef op 24-07-2022 om 17:18:
Vertel, wat moeten de industrien doen? Wat moeten de burgers doen?
In het grotere geheel: minder groei. Degrowth zoals dat heet en waar tegenwoordig veel vaker over wordt gepraat. We focussen ons nu continu op groei. Bedrijven moeten groeien, economieën moeten groeien, bezit moet groeien. Terwijl groei niet meer kan, de aarde is in principe op. Bovendien leidt groei niet tot welzijn. Misschien wel tot welvaart (meer dingen kunnen kopen), maar niet tot welzijn (fysiek en psychisch gezond zijn).
Burgers moeten dus weer burgers worden die gezamenlijk een maatschappij vormen, ipv consumenten die door de grote industrieën via schimmige marketingtruukjes wordt aangewend steeds meer te consumeren. Bij minder consumptie wordt de vraag lager en hoeven industrieën minder te produceren. Wat mij betreft krijgt de industrie sowieso meer beperkingen op het gebied van CO2- en stikstofuitstoot en energieverbruik. Dan is er minder beschikbaar voor ons om te consumeren, maar dat draagt dus dan gelijk bij aan het afremmen van groei.
Dit allemaal in mijn humble opinion hè.
WickedCurlew89
24-07-2022 om 19:54
Wat was er nou zo gelogen aan die gemiddelde leeftijd van een melkkoe in Nederland? Of heb ik daar overheen gelezen?
Athan
24-07-2022 om 19:58
Hetvrijewoord schreef op 24-07-2022 om 19:54:
Wat was er nou zo gelogen aan die gemiddelde leeftijd van een melkkoe in Nederland? Of heb ik daar overheen gelezen?
Daar ben ik ook benieuwd naar. En ook, om het in verhouding te zien: hoe oud wordt een koe als zij goed wordt verzorgd en niet voortijds geslacht?
Zorroo
24-07-2022 om 20:03
Mug schreef op 24-07-2022 om 20:01:
He ja, kom nog ff olie op het vuur gooien
Het is toch gewoon een redelijke vraag? Dit is een forum.
WickedCurlew89
24-07-2022 om 20:12
Mug schreef op 24-07-2022 om 20:01:
He ja, kom nog ff olie op het vuur gooien
Er wordt een stelling ingenomen, namelijk dat WD liegt over de gemiddelde leeftijd van een melkkoe. Om vervolgens niet uit te leggen (na meerdere vragen) wat er niet aan klopt en hoe het dan wèl zit. Om het vervolgens over terroristen te hebben.
Ik vind het een volkomen legitieme vraag.
Athan
24-07-2022 om 20:20
Ik stelde deze vraag echt zonder enige bijbedoeling, ik ben daar gewoon echt nieuwsgierig naar. Maar de boerenfans zijn zo verhit, dat zelfs water al zal branden als olie op vuur.
Anyway, ik denk dat de gemiddelde leeftijd van koeien flink omlaag wordt gehaald door de markt voor kalfsvlees. Hoewel dat - denk ik, maar weet ik niet helemaal zeker - altijd om stieren gaat. Als het gaat over de gemiddelde leeftijd van koeien (die genoemde 6 jaar), gaat het dan alleen om koeien (vrouwtjes dus)? Of om, zeg maar, runderen?
Friezinnetje
24-07-2022 om 20:29
Zorroo schreef op 24-07-2022 om 17:15:
[..]
Maar, en dit is al eerder aangekaard, waarom zou de regering, met daarin de partijen VVD, CDA, CU de boeren willen 'naaien', als er ook een makkelijker oplossing zou zijn? Zeker het CDA, maar ook de VVD en CU, zouden niets liever willen lijkt me, dan dat het zonder grote offers onder de boeren kon worden opgelost. Ze hebben jaren lang het oude systeem ondersteund en verliezen nu heel veel kiezers en populariteit. Wat is hun voordeel dan?
Geen idee, maar ik heb nog niets gehoord of gelezen over dat er maar iets moet gebeuren in de industrie, burgers enz. Dus er schijnt toch iets anders achter te hangen.
En ook al eerder gezegd: Dan maar geen vlees meer importeren. In Nederland wordt goed met de dieren om gegaan (itt wat Wakker Dier :puke: zegt). Je weet niet wat er in Argentinië gebeurt met de dieren of waar dan ook maar.
En echt, ik vind het prima om wat minder vlees te eten (doe ik ook al) en ik snap ook best dat er wat moet gebeuren. Maar ik blijf er bij, dat de boeren keihard getroffen worden en er voor de rest niets gebeurt.
En eerder schreef ik al dat er 11 duizend boeren moeten verdwijnen en 17 duizend moeten aanpassen. Maar daar hangt nog veel meer aan vast. De melkrijders, de boerenhulp, de melk -en kaasfabrieken, de dierenartsen, de inseminatoren, de bedrijven die melkstallen verkopen en onderhouden, de mechanisatie-industrie, enz enz.
Friezinnetje
24-07-2022 om 20:34
Athan schreef op 24-07-2022 om 19:58:
[..]
Daar ben ik ook benieuwd naar. En ook, om het in verhouding te zien: hoe oud wordt een koe als zij goed wordt verzorgd en niet voortijds geslacht?
de link die ik plaatste laat melkkoeien zien, die 11 en 13 zijn en dat zijn echt geen uitzonderingen. Een koe die maar 6 jaar wordt, is sowieso veel te duur voor de boer. Dat zou betekenen dat de koe maar 4 jaar melk geeft.
Athan
24-07-2022 om 20:38
Het zou dus kunnen kloppen dat de geslachte kalfjes de gemiddelde leeftijd flink omlaaghalen. Alleen weet ik nu nog niet wat de gemiddelde levensverwachting van een koe is (die dus niet "produceert", zeg maar). Ik ben daar echt nieuwsgierig naar en heb gewoon echt geen idee of ik dan moet denken aan 15 jaar of aan 50 jaar.
Friezinnetje
24-07-2022 om 20:39
Athan schreef op 24-07-2022 om 20:38:
Het zou dus kunnen kloppen dat de geslachte kalfjes de gemiddelde leeftijd flink omlaaghalen. Alleen weet ik nu nog niet wat de gemiddelde levensverwachting van een koe is (die dus niet "produceert", zeg maar). Ik ben daar echt nieuwsgierig naar en heb gewoon echt geen idee of ik dan moet denken aan 15 jaar of aan 50 jaar.
20 jaar
Daglichtlamp
24-07-2022 om 20:39
Athan schreef op 24-07-2022 om 20:20:
Ik stelde deze vraag echt zonder enige bijbedoeling, ik ben daar gewoon echt nieuwsgierig naar. Maar de boerenfans zijn zo verhit, dat zelfs water al zal branden als olie op vuur.
Anyway, ik denk dat de gemiddelde leeftijd van koeien flink omlaag wordt gehaald door de markt voor kalfsvlees. Hoewel dat - denk ik, maar weet ik niet helemaal zeker - altijd om stieren gaat. Als het gaat over de gemiddelde leeftijd van koeien (die genoemde 6 jaar), gaat het dan alleen om koeien (vrouwtjes dus)? Of om, zeg maar, runderen?
De statistieken die ik gedeeld heb gaan over melkkoeien, daar zijn geen mestkalveren in meegerekend.
Athan
24-07-2022 om 20:44
Friezinnetje schreef op 24-07-2022 om 20:39:
[..]
20 jaar
Okay, dank je wel!
Daglichtlamp
24-07-2022 om 20:50
Friezinnetje schreef op 24-07-2022 om 20:34:
[..]
de link die ik plaatste laat melkkoeien zien, die 11 en 13 zijn en dat zijn echt geen uitzonderingen. Een koe die maar 6 jaar wordt, is sowieso veel te duur voor de boer. Dat zou betekenen dat de koe maar 4 jaar melk geeft.
Heb je nu al naar de linkjes gekeken? Het gemiddeld aantal melkdagen was in 2021 maar 1228 dagen, dus zelfs minder dan vier jaar.