Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
Rondstruiner
20-06-2022 om 08:48
Drietje schreef op 20-06-2022 om 07:39:
[..]
Dat is maar zeer de vraag. We hebben het nu over het stikstof probleem en dat speelt alleen in Nederland en verder nergens. Ik woon dichtbij een Natura-2000 gebied aan de grens met Duitsland. Aan beide zijden van de grens wordt dat natuurgebied omringd door boerderijen. Aan de Nederlandse kant moeten de boeren verdwijnen, als het aan het kabinet ligt. Aan de Duitse kant meer koeien, minder milieuvriendelijke productie. Maar daar geen maatregelen, want Duitsland kent geen stikstof probleem omdat de normen er 14 keer zo hoog zijn.
Dus nogmaals de vraag: wat doen deze maatregelen voor het milieu. Wat is het effect als boeren hier moeten stoppen en bijvoorbeeld hun bedrijf verhuizen naar de andere kant van de grens? Waar de milieunormen veel minder streng zijn? Of de productie verdwijnt deels uit Nederland en het gat om de markt wordt gevuld door Argentinië? Is dat beter voor het milieu? Natuurlijk niet. Dus doen we dit voor onze kinderen? Om de opwarming van de aarde tegen te gaan? Nee, dan zouden we hele andere maatregelen treffen.
Het stikstof probleem is een papieren probleem, door onze eigen regels veroorzaakt. Ik zou zeggen: pas die wet aan en haal natuurgebieden van de Naturalijst. Beheer ze zonder Europese subsidie. Blijf doorgaat op het pad van duurzame landbouw, waarmee we nu al een voorbeeld zijn voor de hele wereld. Zorg dat goedkope vlees en melk hier niet meer verkocht mogen worden. En steek dat enorme bedrag waarmee boeren moeten worden uitgekocht in verduurzaming waarmee je werkelijk wat doet voor het milieu.
In Duitsland is zeker ook een probleem, maar daar is nog niet zoals hier een uitspraak van de rechter, zodat de Duitse Henks Blekers nog even door proberen te sjoemelen. Tegelijkertijd is het probleem daar kleiner dan hier.
"De stikstofemissie per hectare land in Nederland is nog altijd het hoogst van alle EU-landen (zie figuur). Dit komt doordat de veedichtheid in Nederland het hoogst is (3,8 grootvee-eenheden per hectare, tegenover een EU-gemiddelde van 0,8). Daardoor is de overschrijding van de kritische depositiewaarde in buurlanden veelal ook minder en de urgentie van emissiereductie lager. Dat verklaart waarom in buurlanden veel ruimhartiger wordt omgegaan met vergunningverlening. In gebieden dicht bij de grens, bijvoorbeeld in Duitsland, is de depositie echter wel degelijk vergelijkbaar met de Nederlandse en staan Natura 2000-gebieden net zo onder druk. In Nederland heeft de Raad van State zich gebaseerd op een uitspraak van het Europees Hof. Deze uitspraak geldt voor alle Europese landen en mogelijk zullen ook andere landen hun beleid moeten bijstellen als milieuorganisaties daar naar de rechter stappen."
https://www.biomaatschappij.nl/artikel/buurlanden-gaan-anders-om-met-stikstofprobleem/
https://www.europa-nu.nl/id/vl6fcgwkd3q9/nieuws/leren_van_de_europese_buren_het
Het gaat niet over "bedreigde salamanders' waar je eerder over begon (een bekende tactiek waarmee je probeert het probleem te ridiculiseren en klein te maken), het gaat over het verdwijnen van plantensoorten door stikstof omdat er maar een paar plantsensoorten goed gedijen in gebieden waar veel neerslag is, zoals bijvoorbeeld grassen, wat een grote gevolgen heeft voor insecten, vogels en daarmee op de hele ecologische kringloop, waar wij ook onderdeel van uitmaken. Ga eens kijken wat wetenschappers hierover zeggen ipv wat Van der Plas en Van der Tak er over zeggen.
Het heeft zeker ook invloed op de opwarming van de aarde, maar daarnaast gaat het ook over onze gezondheid en luchtvervuiling.
https://www.universiteitleiden.nl/nieuws/2021/11/vijf-dingen-die-je-ook-moet-weten-over-stikstof
https://www.wur.nl/nl/dossiers/dossier/stikstof-1.htm
https://vilt.be/nl/nieuws/direct-verband-tussen-stikstof-en-verschraling-bossen
Verder blijf ik het bijzonder vinden dat de ontkenners van het probleem zonder enige kennis van zaken en zonder enige onderbouwing denken het beter te weten dan wetenschappers.
Rondstruiner
20-06-2022 om 08:56
redbulletje schreef op 20-06-2022 om 08:11:
[..]
Het zal sowieso verplaatst worden naar landen waar men een stuk milieu onvriendelijker werkt. En dan moet t ook nog ingevlogen worden.
Het zal dan duurder worden, mensen zullen gedwongen worden om anders (minder vlees) te gaan eten.
Drietje schreef op 20-06-2022 om 08:09:
[..]
De vraag is: wat draagt het uitkopen van Nederlandse boeren bij aan de bestrijding van het milieuprobleem? Of verergeren we het probleem juist? Lijkt me een hele relevante vraag. Heeft iemand daar antwoord op?
Waarom verdiep je jezelf er niet eens in, ipv alleen maar vragen te stellen? Jij denkt blijkbaar dat het zal verergeren, kun je dat onderbouwen? Over dit soort dingen is heus nagedacht door wetenschappers hoor, heb je geen Google? Wel een heel stellige mening en veel suggereren, maar niets onderbouwen. Tja. Luie en vervelende manier van discussiëren dit, daar ga ik niet meer in mee.
redbulletje
20-06-2022 om 09:03
Rondstruiner schreef op 20-06-2022 om 08:56:
[..]
Het zal dan duurder worden, mensen zullen gedwongen worden om anders (minder vlees) te gaan eten.
[..]
Waarom verdiep je jezelf er niet eens in, ipv alleen maar vragen te stellen? Jij denkt blijkbaar dat het zal verergeren, kun je dat onderbouwen? Over dit soort dingen is heus nagedacht door wetenschappers hoor, heb je geen Google? Wel een heel stellige mening en veel suggereren, maar niets onderbouwen. Tja. Luie en vervelende manier van discussiëren dit, daar ga ik niet meer in mee.
Mensen zullen dan juist eerder die goedkope doos hamburgers uit de vriezer meenemen dan een zak kikkererwten (worden die trouwens ook niet ingevlogen?)
redbulletje
20-06-2022 om 09:14
Saga schreef op 20-06-2022 om 09:11:
Exact, al zul jij 'm waarschijnlijk anders interpreteren dan ik.
Je krijgt al die vlees/visliefhebbers die Nederland rijk is echt niet massaal aan de peulvruchten.
GlamorousGuanaco18
20-06-2022 om 09:24
Miekemv schreef op 19-06-2022 om 22:26:
[..]
Kun je een samenvatting geven?
Is dit een grap? Of ben je aan het trollen? Ik denk het laatste. Maar als je deze simpele tekst daadwerkelijk niet begrijpt, heeft het geen zin om met je te discussiëren over dit onderwerp.
GlamorousGuanaco18
20-06-2022 om 09:28
Cookielover schreef op 19-06-2022 om 23:23:
Gert-Jan Oplaat is een smerige populist die dondersgoed weet dat het kabinet niet zomaar uitspraken van rechters aan de kant kan schuiven.
Ja, echt schandelijk dit. Ik hoop ZO dat de VVD zijn rug recht houdt.
Biebel
20-06-2022 om 09:28
Rondstruiner schreef op 20-06-2022 om 08:48:
[..]
Verder blijf ik het bijzonder vinden dat de ontkenners van het probleem zonder enige kennis van zaken en zonder enige onderbouwing denken het beter te weten dan wetenschappers.
Sinds afgelopen zaterdag noemen we dit soort mensen Mirjams; wetenschap in twijfel trekken om je eigen hachje te redden. Of Carolines; gedeeltelijk citeren, waardoor conclusies totaal uit hun verband worden gerukt, ook om je eigen punt maar te blijven maken.
Eigenlijk is het heel verdrietig dat we Europese regels nodig hebben, om het goede te gaan doen voor Nederland. Dat eerst een rechter moet gaan zeggen dat het toch echt nodig is, voordat we iets gaan doen aan onze vervuilers. Dat het niet genoeg is dat we ziektes hebben die veroorzaakt worden door bv geitenhouderij, of dat we naar de veranderingen in onze leefomgeving kijken en zien dat al die stikstof en bestrijdingsmiddelen niet echt behulpzaam zijn.
Mevrouw75
20-06-2022 om 09:35
Biebel schreef op 20-06-2022 om 09:28:
[..]
Sinds afgelopen zaterdag noemen we dit soort mensen Mirjams; wetenschap in twijfel trekken om je eigen hachje te redden. Of Carolines; gedeeltelijk citeren, waardoor conclusies totaal uit hun verband worden gerukt, ook om je eigen punt maar te blijven maken.
Eigenlijk is het heel verdrietig dat we Europese regels nodig hebben, om het goede te gaan doen voor Nederland. Dat eerst een rechter moet gaan zeggen dat het toch echt nodig is, voordat we iets gaan doen aan onze vervuilers. Dat het niet genoeg is dat we ziektes hebben die veroorzaakt worden door bv geitenhouderij, of dat we naar de veranderingen in onze leefomgeving kijken en zien dat al die stikstof en bestrijdingsmiddelen niet echt behulpzaam zijn.
Het erge is dat ze daar ook nog behoorlijk wat mee voor elkaar krijgen.
Tuinfluiter
20-06-2022 om 09:40
Angela1967 schreef op 20-06-2022 om 00:17:
[..]
Feiten zijn vervelend als ze een waardeoordeel lijken te zijn . Feit is dat we het niet redden als we op deze manier doorgaan. De zachte handschoentjes en lieve boodschapjes dat je misschien toch beter vijf gram minder kan eten zijn overduidelijk nog niet goed geland. Dus hoezo aanmatigend voor jou terwijl jij het nog steeds niet wil begrijpen? ik begrijp wel dat het jammer is want ik vind vlees erg lekker. Dus als ik het al eet dan alleen als het echt lekker is en geen bio industrie etc. Ik zit ook al jaren te wachten op vlees gekweekt in laboratorium, dat schijnt te moeten kunnen!
Gr Angela
Ik kan mijn niet voorstellen dat ik ergens heb geschreven dat ik zelf veel en vaak vlees eet. ik houd namelijk niet zo van vlees en eet veel liever vegetarisch of vis. Er staat bij mij maar twee keer per week een bescheiden portie vlees op tafel.
Ik begrijp heel goed dat we in Nederland wel erg veel vlees produceren en dat het beter voor het milieu is om te minderen. Maar ik dram daar niet over maar probeer mensen te verleiden tot vegetarisch eten door het lekker en voordelig te noemen en als bij effect dat het ook nog goed voor het milieu is. Werkt in mijn omgeving best goed.
Cookielover
20-06-2022 om 09:42
Thursday schreef op 20-06-2022 om 09:36:
Welke Mirjam wordt daarmee bedoeld?
Mirjam Nelisse én Mirjam Pauwels.
redbulletje
Die achterlijke EU-regels hebben er ook al voor gezorgd dat onze (puls)visserij kapot is gemaakt. De EU is goed in iets kapot maken in landen die hun oren teveel naar die EU regels laten hangen. Neem een voorbeeld aan EU-landen die nog wél vechten voor hun eigenbelangen.
Biebel
Mevrouw75 schreef op 20-06-2022 om 09:35:
[..]
Het erge is dat ze daar ook nog behoorlijk wat mee voor elkaar krijgen.
Ja. Want je ziet het hier ook; als je wetenschap citeert krijg je een vraagteken, een sneer als doe me een samenvatting, wat ben jij een complotdenker of een aanval op je manier van je bericht afsluiten.
Het zou mooi zijn als in de tweede kamer fact checkers zijn. Of bij het debat een aantal inhoudelijke experts. Zodat de Carolines meteen uitleg krijgen over hoe de ‘100% onzekerheid’ te lezen is. Als ook de regeringspartijen hun verantwoordelijkheid durven nemen en zeggen dat het voor sommige boeren zwaar k is, maar we niet anders kunnen willen we dit land bewoonbaar houden.
Cookielover
20-06-2022 om 09:45
Blomke82 schreef op 20-06-2022 om 07:02:
[..]
Het standaard antwoord van links als je een andere mening hebt. Iedereen gelijk, behalve als je een andere mening hebt, aldus de linkse gedachte.
Omdat jij het met hem eens bent kan hij in jouw ogen geen populist zijn. Maar dat is ie wel.