Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Het is maar matig gesteld met het leesniveau van vmbo’ers


Eleanor schreef op 19-11-2024 om 07:50:

Ik zie dit als basisschoolleerkracht ook en het baart me grote zorgen. Kinderen hebben zoveel moeite met het technisch lezen, dat ze niet eens toekomen aan de betekenis van een (simpele) tekst. Ik snap dat lezen dan niet leuk is waardoor er vervolgens een enorme negatieve spiraal ontstaat, maar het gaat dus helemaal aan het begin al mis. Ik kan er wakker van liggen.

Ik snap je Lezen is de basis van alles .

OnherkenbaarAnoniem schreef op 19-11-2024 om 08:31:

Voor groepswerk wil hij altijd eerst de opdracht goed lezen maar het merendeel van zijn klasgenoten wil meteen beginnen en begint ook meteen. Als er iets gelezen moet worden neemt hij ook echt dat zijn leesniveau hoger is dan dat van de rest van de klas. Het kost hem best veel tijd om samen te werken met deze jongelui en gezamenlijk een goed resultaat te behalen.

Dit is zo herkenbaar! Ik kan op mijn hoofd gaan staan, maar mijn leerlingen weigeren gewoon om eerst te lezen wat ze moeten doen. Ze beginnen in het wilde weg en zeggen dan 'juf ik snap het niet.' Iedere dag werk ik hieraan, maar ze internaliseren het niet.

Ik ben heel erg geschrokken van wat ik op scholen zie en daarom let ik er thuis heel erg op bij mijn dreumes. Helemaal geen schermtijd en we lezen al vanaf de geboorte iedere dag. Vooralsnog werkt het, één van zijn eerste woorden was boek haha en hij komt nu de hele tijd zelf boekjes brengen. Maar ik hou mijn hart vast.

ik denk dat doordat er zoveel onderwezen moet worden op de basisschool de basis uit het oog verloren is. Tel daarbij dat het ook nog allemaal opgeleukt moet worden en er is nog minder tijd beschikbaar.

Daarnaast ook de overvloedige beschikbaarheid van ander vermaak waar veel minder lezen bij zit komt ook niet tengoede van het maken van leesmeters wat echt nodig is bij goed ontwikkelen van de leesvaardigheid.

Naast het voorlezen zien kinderen hun ouders ook minder lezen. Ik lees een boek op mijn tablet, de omgeving ziet alleen dat ik op mijn tablet zit, kan net zo goed een film zijn.

Het alleen bij de scholen neerleggen vind ik onterecht maar hoe gaan we als samenleving dit aanpakken?
Want het is al een kwetsbare groep en die groep wordt nog kwetsbaarder door de groter wordende verschillen. 

Dit Volkskrantartikel vond ik wel hoopvol, veel is nog te redden door gewoon meer leestijd in te ruimen:

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/in-het-klaslokaal-van-anne-steenhoff-is-het-stil-op-ritselende-bladzijdes-na-haar-groep-8-is-leesverslaafd~b1565761/

Hier staat ongeveer hetzelfde, maar dan ook te lezen zonder krantenabonnement:

https://www.aob.nl/actueel/artikelen/leesonderwijs-op-de-schop-soms-moet-je-moedig-zijn/

Ted68 schreef op 19-11-2024 om 08:06:

Heel veel ligt ook bij de ouders.....Wat geven die voor voorbeeld? Hebben hun kinderen voor gelezen, etc.

Het kan zeker een positieve stimulans geven omdat kinderen hun ouders (onbewust) imiteren. 

We hebben daarom een zaterdagkrant op papier, lezen fysieke boeken die dan dus zichtbaar in de woon- en slaapkamer liggen en de meiden hebben een tijdschriftabonnement.

Aanleg van het kind speelt ook een grote rol. Iets wat makkelijk voor je is, is ook leuk. Dus dan is het makkelijk stimuleren voor je als ouder.

Leesplezier zou de boventoon moeten voeren boven technisch en begrijpend lezen na groep 3. Boventoonen tegelijkertijd eisen blijven stellen dus een lastige combinatie om te maken. Als je kinderen niet uitdaagt komen ze minder ver.

 

Vroeger kreeg je gewoon taalles. De paar Surinaamse kinderen spraken gewoon Nederlands maar dan met een grappige rol-R. Ze konden goed leren maar hadden minder contacten met de anderen.

Je zat met de armen over elkaar hoewel je stiekem olifantjes sneed van je krijtje of van je stuk stoepkrijt. In de middelbare tekende je je luisterend naar de leraar je agenda vol met snorren en baarden.

Ik hield niet van school. Maar opstand in de vorm van spijbelen kwam niet bij je op.

Ik denk dat als iemand gaat praten hij niet goed luistert naar wat er wordt gezegd. Dat sluit elkaar eigenlijk uit. Je hoort je stem dus je hoort een ander minder goed.

En kijkend naar een documentaire viel het me op dat kinderen erg aan zelfpresentatie deden en niet goed luisterden naar de leraar. Dus leerden ze daarvan minder. Die had vreemde leeropdrachten die ik nieteens begreep en waarvan ik dacht: wat doet dat er nou toe?

Deze heb ik het over voor de duidelijkheid:  https://npo.nl/start/video/2doc-zijwaarts-de-klas-in

Ik vind dat ouders hier ook een belangrijke rol in spelen en dat begint al lang voordat een kind naar school gaat. 
Als je kind nog maar een kleine baby is kun je al beginnen met de taal ontwikkeling door gewoon veel te praten, te zingen en voor te lezen. Als je jong begint is een kind gewend om rustig te zitten met een boek en heeft het tegen de tijd dat het naar school gaat al een flinke woordenschat. 
School moet kinderen leren lezen maar thuis moet dat gewoon geoefend worden. Goed leren lezen is meters maken. Fijn als erop school ook nog extra gelezen wordt maar je kunt niet alle verantwoordelijkheid daar neer leggen.

Ik vind wel dat lezen zo belangrijk is dat als dat thuis blijkbaar niet meer goed ondersteund wordt dat meer op school moet gebeuren en dat andere taken dan maar moeten blijven liggen.

Tuinfluiter schreef op 19-11-2024 om 09:22:

Ik vind dat ouders hier ook een belangrijke rol in spelen en dat begint al lang voordat een kind naar school gaat.
Als je kind nog maar een kleine baby is kun je al beginnen met de taal ontwikkeling door gewoon veel te praten, te zingen en voor te lezen. Als je jong begint is een kind gewend om rustig te zitten met een boek en heeft het tegen de tijd dat het naar school gaat al een flinke woordenschat.
School moet kinderen leren lezen maar thuis moet dat gewoon geoefend worden. Goed leren lezen is meters maken. Fijn als erop school ook nog extra gelezen wordt maar je kunt niet alle verantwoordelijkheid daar neer leggen.

Ik vind wel dat lezen zo belangrijk is dat als dat thuis blijkbaar niet meer goed ondersteunt wordt dat meer op school moet gebeuren en dat andere taken dan maar moeten blijven liggen.

Absoluut! Goed kunnen lezen is zo belangrijk om te kunnen functioneren in de maatschappij, naast gewoon het plezier van lezen natuurlijk, dat plezier gun ik iedereen.


Ik weet niet hoeveel meer er thuis werd gedaan aan lezen. Bij mij thuis niet veel. Mijn vader las in de vakantie wel een boek en mijn moeder las bijvoorbeeld de Margriet of een romannetje of een stripboek. 

Ik las veel stripboeken. Op school kreeg ik commentaar dat ik te weinig normale boeken las. Maar ja, er waren in de schoolbibliotheek helemaal geen boeken die aansloten bij wat ik leuk vond. Ik las graag sprookjes en verhalen met magie/fantasy elementen. Maar die waren toen niet echt beschikbaar voor mijn leeftijd. 
Want het is natuurlijk ook, er moeten wel boeken zijn die je aanspreken!

Maar het is een combinatie. Dat kinderen het niet echt van huis mee krijgen (wat vroeger ook kon zijn), te weinig tijd op school om het te leren, te weinig aansprekende boeken, te veel andere dingen die leuker zijn.

Tja, wij lezen veel hier, mijn kinderen kenden me niet anders dan met een boek (of 2 of 3) in mijn handen. Maar mijn ene dochter houdt helemaal niet van lezen, terwijl andere dochter het ene na het andere boek leest. Dus ook aanleg ja. 

Brachiosaurus schreef op 19-11-2024 om 11:33:

Tja, wij lezen veel hier, mijn kinderen kenden me niet anders dan met een boek (of 2 of 3) in mijn handen. Maar mijn ene dochter houdt helemaal niet van lezen, terwijl andere dochter het ene na het andere boek leest. Dus ook aanleg ja.

Aanleg speelt zeker een rol. Ik lees me suf, man leest zich suf, de boeken voor dochter uit de bieb zijn niet aan te slepen, en zoontje vindt er niks aan. Hij leest Garfield en Donald Duck. Toen hij in groep 3 startte las hij al vloeiend avi E5. Dus het is ook niet lastig. Maar hij doet liever iets anders. En dan heeft hij een ouder die zelf veel leest. Maar hoe vaak ik niet op een oudergesprek hoor (waar kind naast zit) " Ja, ik zeg wel dat ie moet lezen, maar ja, hij heeft t niet van een vreemde he. Ik vind er zelf ook niks aan". Dan is het lastig om het plezier erin te krijgen en leeskilometers te maken. Als je ouders dit ook heel stom vinden. Ik vind het een verdrietige gedachte. 

Overigens hier ook een strenge ouder mbt schermgebruik en in dat opzicht "makkelijk vermaak" dat ook nog eens verslavend werkt.

Kinderen komen ook op school minder in aanraking met boeken die ze zelf niet snel zouden kiezen. Digibord wordt aangezet ipv voorlezen tijdens het eten. Ik lees dus nog steeds voor. Heel veel verschillende boeken. En we beginnen de dag met lezen. En na de grote pauze lezen we weer een kwartier. En soms gaan we tussendoor ook nog "lekker lezen". Dan zit je op je tafel, lig je op de grond, verstopt achter een gordijn, wat je wil. Maar daar ga je lezen.  

LydiaDietz schreef op 19-11-2024 om 11:59:

[..]

Aanleg speelt zeker een rol. Ik lees me suf, man leest zich suf, de boeken voor dochter uit de bieb zijn niet aan te slepen, en zoontje vindt er niks aan. Hij leest Garfield en Donald Duck. Toen hij in groep 3 startte las hij al vloeiend avi E5. Dus het is ook niet lastig. Maar hij doet liever iets anders. En dan heeft hij een ouder die zelf veel leest. Maar hoe vaak ik niet op een oudergesprek hoor (waar kind naast zit) " Ja, ik zeg wel dat ie moet lezen, maar ja, hij heeft t niet van een vreemde he. Ik vind er zelf ook niks aan". Dan is het lastig om het plezier erin te krijgen en leeskilometers te maken. Als je ouders dit ook heel stom vinden. Ik vind het een verdrietige gedachte.

Overigens hier ook een strenge ouder mbt schermgebruik en in dat opzicht "makkelijk vermaak" dat ook nog eens verslavend werkt.

Kinderen komen ook op school minder in aanraking met boeken die ze zelf niet snel zouden kiezen. Digibord wordt aangezet ipv voorlezen tijdens het eten. Ik lees dus nog steeds voor. Heel veel verschillende boeken. En we beginnen de dag met lezen. En na de grote pauze lezen we weer een kwartier. En soms gaan we tussendoor ook nog "lekker lezen". Dan zit je op je tafel, lig je op de grond, verstopt achter een gordijn, wat je wil. Maar daar ga je lezen.

Zo'n zoon heb ik ook, ik heb voorgelezen tot zeker een jaar of 10, maar kreeg hem heel moeilijk zelf aan het lezen. Sociale media was nog beperkt tot YouTube, maar hij wist op wetenschappelijk gebied geregeld dingen waarover ik nog nooit gehoord had, terwijl ik dol ben op wetenschappelijke tijdschriften. Op YouTube vond hij vanalles wat hij interessant vond. 

Ik heb nog eens op het Ouders forum gepost, hoe moet dat met die aversie tegen lezen als hij gaat studeren, maar hij heeft zijn master met prima cijfers afgerond. 

Maar dat gezegd hebbende, hij vond nuttige filmpjes, influencers waren er toen nog niet. Naast lezen ook geleerd worden hoe je informatie tot je kan nemen met filmpjes. Hoe leer je wat betrouwbare bronnen zijn, loop niet achter influencers aan. 

Dat de huidige vmbo'ers minder goed kunnen lezen dan de kinderen en aantal jaar geleden heeft denk ik ook te maken met de lesmethode die veel gebruikt wordt en dan ook vooral de starheid waarmee sommige scholen ermee omgaan. 

Mijn oudste had zichzelf leren lezen toen ze 5 was. Na een aantal weken was ze wel klaar met de kleine tekstjes in de prentenboeken maar de boeken die ik haar voorlas waren nog te moeilijk om zelf te lezen. Ze mocht een cadeautje uitzoeken als ze haar zwemdiploma haalde en ze wilde een boek met een echt verhaal. 
Ik advies gevraagd aan de juf van groep 3. Zij raadde aan een boekje op avi M3 niveau te kopen. Met een verhaal dat kind zou herkennen.
We waren recent in Julianatoren geweest en daar had dochter het nog vaak over dus ik kocht Naar een park voor pret. Voldeed aan alle voorwaarden die de juf had gegeven. 

Dochter vond het maar een raar boek. Alle woorden met maar 1 lettergreep waardoor de schrijver rare wegen had bewandeld om dingen te omschrijven.  Naar een park voor pret !?! De klas in het verhaal ging met de klas op reis naar een park voor pret. De termen schoolreis en pretpark mochten niet gebruikt.  Volgens dochter snapte iedereen wat een pretpark was maar park voor pret was raar. 

Zowel dochter als zoon hebben hun hele schooltijd op school boeken moeten lezen die aansloten bij hun niveau maar weinig uitdaging boden. Toen dochter 8 was had ze een boekje uit de Glitterclub serie gekregen en dat was het. Een geweldig boek over vriendinnen die avonturen beleefden. In de bieb niet te vinden en toen ik maar eens in gesprek ging met de dames achter de balie kreeg ik te horen dat dat geen geschikte boeken waren, want vertaald.
Het verplicht moeten lezen van boeken die geschikt maar niet leuk waren heeft het leesplezier niet aangewakkerd zeg maar. 

Ook de verplichte kost op de middelbare zorgde voor weerstand. Ik ben het eens met het idee dat leerlingen iets moeten weten van grote mijlpalen uit de vaderlandse literatuur maar waarom de hele Max Havelaar? De hele Beatrijs is nog te doen maar die Max Havelaar, niet te doen gewoon. 
Ik zou liever zien dat ze,  net als bij mij vroeger, mogen kiezen uit 1 boek uit afgebakende tijdvakken en dat je dan zelf kan kiezen welk boek je aanspreekt.
Zoon doet nu MBO en voor Engels is hij verplicht bezig met Macbeth hij gaat door en krijgt support van mij maar het is wel moeilijk. 

OnherkenbaarAnoniem schreef op 19-11-2024 om 13:23:


Zoon doet nu MBO en voor Engels is hij verplicht bezig met Macbeth hij gaat door en krijgt support van mij maar het is wel moeilijk.

huh, mijn zoon doet ook MBO, niveau 4, maar het Engels is echt van een bedroevend laag niveau. Macbeth of überhaupt een boek lezen in het Engels is er echt niet bij. Dat mijn zoon in de klas omdat hij het huiswerk afheeft (en ongeveer een maand of 2 voor loopt qua huiswerk), en dan maar een Engels boek leest wordt al niet gewaardeerd: want demotiverend voor leerlingen die niet zo goed in Engels zijn. (diepe zucht)  Mijn zoon leest geen Nederlandse boeken, alleen Engels. 

Ysenda schreef op 19-11-2024 om 14:26:

[..]

huh, mijn zoon doet ook MBO, niveau 4, maar het Engels is echt van een bedroevend laag niveau. Macbeth of überhaupt een boek lezen in het Engels is er echt niet bij. Dat mijn zoon in de klas omdat hij het huiswerk afheeft (en ongeveer een maand of 2 voor loopt qua huiswerk), en dan maar een Engels boek leest wordt al niet gewaardeerd: want demotiverend voor leerlingen die niet zo goed in Engels zijn. (diepe zucht) Mijn zoon leest geen Nederlandse boeken, alleen Engels.

Of de opdracht ook wat voor gaat stellen weet ik niet, pas mocht hij een schrijftoets maken op de laptop en er werd geadviseerd om een woordenboek site paraat te hebben en ook chatGPT mocht worden gebruikt. Nu moest hij dus voor de volgende opdracht Macbeth lezen/kennen/voorbereiden. Geen idee wat er van hem verwacht gaat worden hij zit sinds het weekend elke avond te lezen in Macbeth. Morgen weet ik meer hoop ik.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.