Nieuws en actueel
SuzyQFive
19-11-2024 om 06:52
Het is maar matig gesteld met het leesniveau van vmbo’ers
Het is maar matig gesteld met het leesniveau van vmbo’ers b/k en in het praktijkonderwijs, aldus de onderwijsinspectie.
https://nos.nl/l/2545025
Als docent in het vmbo kan ik dit zeker beamen. Na ruim twintig jaar werken in het onderwijs merk ik zeker dat het niveau naar beneden gaat. Ik heb nu echt leerlingen die amper een zin vloeiend kunnen lezen.
Op de school waar ik werk zijn hier inmiddels maatregelen in genomen. Zo is er een vast leesuur bij Nederlands, hebben we allemaal mooie nieuwe boeken en wordt er ook ingezet op lezen bij de andere vakken.
Uit de leesmonitor blijkt dat de laatste jaren leerlingen vanaf groep 6 al minder gaan lezen, vervolgens lezen ze in klas 1 nog best wel eens een boek, vanaf klas 2 is dit echt significant minder.
BritgetJones007
19-11-2024 om 07:36
mobiele telefoons zijn de boosdoener. Waar de kinderen in onze tijd nog een boek pakte om te lezen, zijn dat nu filmpjes op YouTube.
Schommelstoel
19-11-2024 om 07:42
Mobieltjes, het verdwijnen van de wijk- of dorpsbibliotheken, te weinig leestijd op de basisschool, etc. Er zijn legio redenen te verzinnen waarom het slecht gesteld is met de leesvaardigheid.
En dan hebben we een kabinet dat het plan had (verleden tijd, gelukkig...) om boeken nog duurder te maken iets zegt me dat dat lezen niet echt prioriteit heeft in Den Haag.
haarklover
19-11-2024 om 07:44
Is het (basis)onderwijs de afgelopen 20 jaar slechter geworden?
20 jaar geleden waren er minder smartphones, maar youtube bestond toen ook al en commerciële televisie ook.
Dus toen hadden kinderen ook al afleiding.
Eleanor
19-11-2024 om 07:50
Ik zie dit als basisschoolleerkracht ook en het baart me grote zorgen. Kinderen hebben zoveel moeite met het technisch lezen, dat ze niet eens toekomen aan de betekenis van een (simpele) tekst. Ik snap dat lezen dan niet leuk is waardoor er vervolgens een enorme negatieve spiraal ontstaat, maar het gaat dus helemaal aan het begin al mis. Ik kan er wakker van liggen.
Schommelstoel
19-11-2024 om 07:50
haarklover schreef op 19-11-2024 om 07:44:
20 jaar geleden waren er minder smartphones, maar youtube bestond toen ook al en commerciële televisie ook.
Er is vooral minder tijd voor lezen ingeruimd. Het onderwijs in het algemeen is niet per se slechter, maar er wordt meer aandacht besteed aan andere onderdelen. Goed leren lezen kost tijd en die tijd is er (vaak) niet meer.
Dolfje
19-11-2024 om 07:51
Ik denk dat het een combinatie van factoren is. Je kan niet alleen het onderwijs de schuld geven en ook niet de concurrentie van vrijetijdsbesteding.
Wieder
19-11-2024 om 07:56
Ik merk het aan mezelf. Ik las als kind zelfs onder de douche. We hadden een wasrekje aan de verwarming hangen waar heel mooi een boek op kon staan. 15 jaar geleden nam ik nog stapels boeken mee op vakantie, tot grote ergernis van mijn man omdat dat ook allemaal nog in de auto moest. Tegenwoordig neem ik voor de vorm twee boeken mee en die gaan ongelezen mee terug. Ik heb voortdurend die telefoon of tablet voor mijn neus.
Toen ik als kind een keer ziek was, ging mijn vader voor me naar de bibliotheek. De bibliothecaresse zei: oh, dat is voor dat meisje dat zoveel leest! Als ik nu jong zou zijn zou dat echt anders geweest zijn vrees ik.
Ted68
19-11-2024 om 08:06
Heel veel ligt ook bij de ouders.....Wat geven die voor voorbeeld? Hebben hun kinderen voor gelezen, etc.
BritgetJones007
19-11-2024 om 08:10
haarklover schreef op 19-11-2024 om 07:44:
Het type filmpjes op YouTube is ook veranderd. Het maar door en door kunnen schollen, dat is gewoon verslavend, helaas. En dan nog tik tok, snap enz. Games en ga zo maar door. Er is een verslavend component in verwerkt voor kinderen, die steeds een nieuw filmpje krijgen te zien, of bijv bij games 10 x de vraag of je echt wil afsluiten op het scherm, waardoor eerst alles opgeslagen moet worden, maar het 'stoppen' op zich moeilijker maakt.
Ik vind het verschrikkelijk
MMcGonagall
19-11-2024 om 08:14
Ted68 schreef op 19-11-2024 om 08:06:
Heel veel ligt ook bij de ouders.....Wat geven die voor voorbeeld? Hebben hun kinderen voor gelezen, etc.
Een heel klein beetje ligt bij de ouders. Ik heb een kind dat altijd veel heeft gelezen en een dat toen ze Avi uit was verzuchtte ‘zo, nu hoef ik nooit meer te lezen’, en zich daaraan hield.
Wieder
19-11-2024 om 08:23
Ted68 schreef op 19-11-2024 om 08:06:
Ik heb mijn kinderen eindeloos voorgelezen. Oudste leest nog wel veel, die is ook gek op taal. Jongste leest niks, maar die heeft dyslexie, dat helpt ook niet.
Ted68
19-11-2024 om 08:25
Ik nam ook altijd stapels boeken mee:maar nu nemen we ons ebook mee... En we lezen dan ook echt veel...Onze kinderen ( volwassen) lezen ook graag....
Maar we kunnen onze telefoon ook heel goed uit doen...
Dolfje
19-11-2024 om 08:27
Mijn schoonouders waren beiden leerkracht en hebben mijn man en zwager voorgelezen maar beide mannen lezen niet.
Mijn ouders hebben me wel voorgelezen maar niet extreem veel en ik lees nog steeds ongeveer een boek per week per jaar. Ben nu 50 en lees echt wel minder dan vroeger.
OnherkenbaarAnoniem
19-11-2024 om 08:31
Ik lees nu ook minder boeken dan vroeger door inderdaad dure vermaledijde telefoon/tablet. Maar ik lees op die telefoon en, omdat ik het goed geleerd heb in mijn jeugd kan dat ook.
Mijn oudste doet nu wo na vwo en die leest ook veel voor de studie, artikelen en boeken die studiegerelateerd zijn. Boeken ter ontspanning ende vermaak komt ze alleen in de vakanties aan toe.
Jongste is 19 en heeft een wonderlijke schoolcarrière achter de rug door ernstige ziekte en corona heeft hij vwo niet af kunnen maken en door foute beslissingen van de school zit hij nu met zijn vwo hersenen met een vmbo-t diploma op een mbo opleiding. Voor groepswerk wil hij altijd eerst de opdracht goed lezen maar het merendeel van zijn klasgenoten wil meteen beginnen en begint ook meteen. Als er iets gelezen moet worden neemt hij ook echt dat zijn leesniveau hoger is dan dat van de rest van de klas. Het kost hem best veel tijd om samen te werken met deze jongelui en gezamenlijk een goed resultaat te behalen.
Hij leest onderweg wel boeken, omdat hij een lang traject reist zonder overstappen kan hij ook echt even in het verhaal duiken.
Ik heb lezen altijd gestimuleerd voor mijn kinderen. Ze hebben beide en mooie collectie kinderboeken. Inmiddels zijn de abonnementen op de bieb opgezegd, omdat het veel te duur werd voor de 2 boeken per jaar die nog geleend werden.
Ik las 22 jaar geleden al voor aan mijn nabije van 6 maanden. De jonge ouders die ik nu in mijn omgeving heb lezen niet voor. Mijn buurvrouw met een kind van ruim 2 moet nog beginnen met voorlezen. Zij denkt dat het nog geen nut heeft als kind nog niet kan praten. Dat hij door voorlezen al woordbegrip kan ontwikkelen heeft ze niet door.