Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Heb jij liever zomertijd of wintertijd ?

Peiling

Heb je liever zomertijd of wintertijd ?
102 stemmen
73%
22%
6%

Fleurtje_5 schreef op 24-10-2024 om 19:06:

[..]

Dat is toch eng hé.

Nu vraag ik me af of je hier serieus bent. Of je nu zomertijd of wintertijd hebt, in de winter zullen kinderen in het donker buiten zijn. Het is gewoon te kort licht in het winter.

Fleurtje_5 schreef op 24-10-2024 om 19:17:

[..]

Dan heb je vette pech dat het herfst is geworden.

Yep.

ik kan me helemaal niet voorstellen dat je van het verzetten van de tijd, 1 uurtje slechts, een week last hebt. Wat merk je dan die week?

Fleurtje_5 schreef op 24-10-2024 om 19:06:

[..]

Dat is toch eng hé.

Niet eng, maar het lijkt me beroerd voor je biologische klok. Donker = rusttijd.

Poezenmeisje schreef op 24-10-2024 om 19:55:

[..]

Niet eng, maar het lijkt me beroerd voor je biologische klok. Donker = rusttijd.

Op de kortste dag is het maar 7,5 uur licht. Dat past niet meer bij hoe we nu leven.

elku schreef op 24-10-2024 om 19:44:

ik kan me helemaal niet voorstellen dat je van het verzetten van de tijd, 1 uurtje slechts, een week last hebt. Wat merk je dan die week?

Onderzoeken wijzen uit dat het echt een schadelijk effect heeft. En niet alleen op mensen. Er worden ook in die periode veel meer dieren doodgereden. 

Van mij mag de originele tijd, dus de wintertijd blijven. Ik vind het in de zomer ook veel te lang licht in de avond. 

Fleurtje_5 schreef op 24-10-2024 om 19:02:

De wintertijd is onze 'echte' tijd voordat Nederland begon met het invoeren van de zomertijd. In huis heb ik één klok die ik op die tijd laat staan. In de zomer weet ik dat ik er een uur bij moet tellen. Ik verheug me erop dat het straks weer 'gewoon de echte tijd' is.

Als we zomertijd in de winter zouden aanhouden dan moeten kinderen van de basisschool 's ochtends in het donker naar school.

Is dat zo erg?

Ik merk het zeven maanden, de zomertijd dus. We moeten dan een uur vroeger opstaan en dat trek ik slecht. De wintertijd past beter bij me.

Auwereel schreef op 23-10-2024 om 19:55:

Ik vind lichte avonden fijn, lichte ochtenden ook èn ik heb een pesthekel aan dat gewissel. Dat maakt de keuze moeilijk.
Half april, eind augustus, in zomertijd, dat vind ik geschikte tijden voor zonsopkomst en zonsondergang, zo rond kwart voor 7 op, zo rond half negen 's avonds onder. Maar dat kan noch door zomer-, noch door wintertijd jaarrond gerealiseerd worden.

Haha nou dit dus inderdaad! 

Wat ik merk, ik loop de hele dag voor/achter. Begin te vroeg/laat met koken, naar afspraken, slapen. Ben continu moe omdat mijn slaapritme is verstoord, kortom mijn biologische klok is compleet van slag.

Maar je kijkt toch gewoon op de klok en die tijd hou je aan voor een afspraak of wanneer je wilt gaan koken?

elku schreef op 24-10-2024 om 22:50:

Maar je kijkt toch gewoon op de klok en die tijd hou je aan voor een afspraak of wanneer je wilt gaan koken?

Ik leef met de biologische klok, dan heb je geen klok nodig. Als je gewend bent aan regelmaat, dan kijk je nauwelijks nog op de klok. 

Daglichtlamp schreef op 24-10-2024 om 19:56:

[..]

Op de kortste dag is het maar 7,5 uur licht. Dat past niet meer bij hoe we nu leven.

Past niet hoe we nu leven? We hebben al heel lang lampen binnen en zelfs buiten op straat

Ik hou van de zomertijd, als avondmens houd ik van lang licht. En dat het hoog zomer dan om kwart voor vier al licht wordt, ik moet er niet aan denken. Dan moeten mijn ramen helemaal dichtverduisterd, want ik word wakker van licht. 

Netherfield schreef op 24-10-2024 om 23:32:

Ik hou van de zomertijd, als avondmens houd ik van lang licht. En dat het hoog zomer dan om kwart voor vier al licht wordt, ik moet er niet aan denken. Dan moeten mijn ramen helemaal dichtverduisterd, want ik word wakker van licht.

Ik heb idd verduisterende gordijnen. In zomertijd wordt je dan nu om kwart voor 5 al wakker?  ook al behoorlijk vroeg voor de meeste mensen

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.