Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Heb jij liever zomertijd of wintertijd ?

Peiling

Heb je liever zomertijd of wintertijd ?
102 stemmen
73%
22%
6%

Ted68 schreef op 24-10-2024 om 06:43:

Zomertijd......vreselijk om straks weer met donker s'avonds thuis te komen...

Maar het is natuurlijk niet zo dat bij altijd zomertijd het altijd 's avonds licht blijft hè. De zomertijd is nu nog bezig, maar om zeven uur is het donker en ook als de zomertijd door zou gaan is het straks nog steeds vroeg donker. Niet om vier uur 's middags op donkere dagen maar toch wel om vijf uur/half zes.

Vroeger had ik gezegd zomertijd. Maar dat kwam omdat in mijn vorige tuin met wintertijd, in de lente/herfst, de zon al weg zou zijn als ik uit mijn werk kwam.

Nu zou ik denk ik voor wintertijd kiezen omdat ik het helemaal niet erg zou vinden als het in de zomer wat sneller donker is. 

Maar het mag van mij ook blijven zoals het is. Niemand in het gezin heeft last van de wisseling en slaapt gelijk weer in het normale ritme door.

Overigens meen ik ooit gelezen te hebben dat het meest natuurlijke ritme er precies tussen in zou liggen. Klinkt als een mooi compromie voor beiden partijen. 

Ik vind het prima zoals het nu is, heb geen enkele moeite met een uurtje voor- of achteruit. 
De donkere ochtenden vind ik vreselijk nu, maar daar helpt de wintertijd ook maar een week of 2/3 tegen en dan is het gewoon weer laat licht. Dus het zet wat dat betreft niet echt zoden aan de dijk. 

Zomertijd.

MMcGonagall schreef op 23-10-2024 om 18:35:

De zomertijdvoorstanders realiseren zich niet dat de zon in de winter pas op gaat rond 09.30 als we de zomertijd aanhouden.

Dat realiseren we ons heus wel hoor. 

En toch heb ik liever meer licht in de middag dan in de ochtend.

kerstbeer schreef op 24-10-2024 om 09:10:

[..]

Dat realiseren we ons heus wel hoor.

En toch heb ik liever meer licht in de middag dan in de ochtend.

Precies, ik snap prima wat de gevolgen zijn van kiezen voor permanente zomertijd. Ik heb ook liever in de middag/avond dan in de ochtend. 

Ik acht alleen de kans dat er voor permanente zomertijd wordt gekozen minimaal, dus ik hoop dat het verzetten van de klok blijft bestaan.

ik vind zomertijd lastig als het rond 23 uur nog steeds niet donker is en buren niet zoals ik een vroege wekker hebben
Helemaal drama als het in de zomer Ramadan is, dan gaan mijn bovenburen om 22/23 uur met veel bezoek gezamenlijk eten en s nachts 'omgekeerd' leven .

Broodjebrie schreef op 23-10-2024 om 17:55:

zomertijd!!!! Ik vind het veel fijner als de avonden langer licht zijn. Ik heb helemaal niks met de herfst en de winter.

Wel fijn dat je als bouwvakker dan in de winter tot een uur of tien in het donker mag werken. 

Of je nu de zomer- of wintertijd handhaaft, herfst en winter wordt het toch wel. Als je daar niets mee hebt, moet je bij de evenaar gaan wonen.

Poezenmeisje schreef op 24-10-2024 om 17:55:

[..]

Wel fijn dat je als bouwvakker dan in de winter tot een uur of tien in het donker mag werken.

Of je nu de zomer- of wintertijd handhaaft, herfst en winter wordt het toch wel. Als je daar niets mee hebt, moet je bij de evenaar gaan wonen.

Ah, de azijn was weer in de aanbieding zeker. Laat mij gewoon lekker mopperen of zet me onder de negeer. 

Wel fijn dat ik niet de enige ben die de zomertijd fijner vind.

De wintertijd is onze 'echte' tijd voordat Nederland begon met het invoeren van de zomertijd. In huis heb ik één klok die ik op die tijd laat staan. In de zomer weet ik dat ik er een uur bij moet tellen. Ik verheug me erop dat het straks weer 'gewoon de echte tijd' is.

Als we zomertijd in de winter zouden aanhouden dan moeten kinderen van de basisschool 's ochtends in het donker naar school.

Broodjebrie schreef op 23-10-2024 om 17:55:

zomertijd!!!! Ik vind het veel fijner als de avonden langer licht zijn. Ik heb helemaal niks met de herfst en de winter.

Het word gewoon winter en herfst, ook al vertik je het om de klok op wintertijd te zetten. 

Ik vind alle seizoenen mooi. Maar voor mij hoeft het in de winter echt geen zomer te blijven.

Fleurtje_5 schreef op 24-10-2024 om 19:02:

De wintertijd is onze 'echte' tijd voordat Nederland begon met het invoeren van de zomertijd. In huis heb ik één klok die ik op die tijd laat staan. In de zomer weet ik dat ik er een uur bij moet tellen. Ik verheug me erop dat het straks weer 'gewoon de echte tijd' is.

Als we zomertijd in de winter zouden aanhouden dan moeten kinderen van de basisschool 's ochtends in het donker naar school.

En zelfs het speelkwartier in het donker/schemering.

Poezenmeisje schreef op 24-10-2024 om 19:04:

[..]

En zelfs het speelkwartier in het donker/schemering.

Dat is toch eng hé.

Fleurtje_5 schreef op 24-10-2024 om 19:03:

[..]

Het word gewoon winter en herfst, ook al vertik je het om de klok op wintertijd te zetten.

Ik vind alle seizoenen mooi. Maar voor mij hoeft het in de winter echt geen zomer te blijven.

Joh.

Ik ben gewoon een lente en zomermens, prima toch? Net als zovelen.

Broodjebrie schreef op 24-10-2024 om 19:10:

[..]

Joh.

Ik ben gewoon een lente en zomermens, prima toch? Net als zovelen.

Dan heb je vette pech dat het herfst is geworden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.