Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Geloven jullie in ( intelligent ) buitenaards leven ?


wild-flower schreef op 27-07-2023 om 20:29:

Ik zou zo graag echt bewijs willen zien ( I want to believe ) , maar ja , de Fermi-paradox . " Waar zijn ze dan ? "

https://nl.wikipedia.org/wiki/Fermiparadox

Dit inderdaad! Tijdje terug naar een lezing geweest over deze paradox. 

Neigde na die lezing zelf wel naar 1 van de mogelijke verklaringen, nl de Medea-hypothese. Niet echt positief maar (helaas) wel vrij realistisch m.i.😒, https://nl.wikipedia.org/wiki/Medea-hypothese

Nighttripper schreef op 28-07-2023 om 12:28:

[..]

Dit inderdaad! Tijdje terug naar een lezing geweest over deze paradox.

Neigde na die lezing zelf wel naar 1 van de mogelijke verklaringen, nl de Medea-hypothese. Niet echt positief maar (helaas) wel vrij realistisch m.i.😒, https://nl.wikipedia.org/wiki/Medea-hypothese

Beetje raar verwoord dit. Pogingen en suïcidaal zijn impliceert dat er een wil is. Micro-organismen willen niks, die willen hoogstens beebjes maken en hun niet-buikjes vol eten en kijken met hun niet-ogen niet verder dan hun niet-neus lang is.


Ik geloof dat er leven is in het heelal, waaronder ook intelligent leven. Maar dat het op mensen of überhaupt de Aardse dieren zou lijken (zelfs de clusterfucks die je soms in horrors of fantasy films ziet) geloof ik niet zo. Wij baseren ons idee van hoe iets eruit hoort te zien op wat we het meeste zien, en dat zijn bilateraal symmetrische dingen met een ruggenwervel. Als je naar de diepzee gaat kijken zie je al veel exotischere dingen dan dat, dus ik kan me geen voorstelling maken van iets wat leeft op een andere planeet. Ik betwijfel of bilateraliteit een populaire vorm is om aan te nemen, of überhaupt het mond-kont principe. Wij lopen het maar normaal te vinden dat we eten met een mond en kakken met een kont, in principe kan je dat allemaal prima met één gat ook af, bijvoorbeeld.

Ik ben bezig in een boek over de Fermiparadox, maar ik ben er nog niet uit wat mij het meest plausibele lijkt. Mij lijkt het principe dat intelligent leven instabiel is en zichzelf steeds uit roeit bijvoorbeeld geen hele rare verklaring. Dan komt het nooit zover dat de échte singulariteiten bereikt wordt en alles mogelijk is (dus vriendjes worden met mede slimmerds). Of de snelheid van het licht is een echte limiet en dingen als wormgaten of ruimtetijd krommen kan gewoon niet en is dat het probleem. Als je van de lichtsnelheid afhankelijk moet zijn is heelal reizen verdomd onhandig namelijk. Of het dark forest principe: Er zijn vele levensvormen maar het heelal is vijandig dus je kunt je maar beter stil houden (ik heb ooit een leuke anekdote gelezen die ging ongeveer als volgt: Mensen zijn al jaren tekens van leven het heelal in aan het sturen hopend op contact, tot ze op een dag een bericht terug krijgen van ergens diep in het heelal: “Ssst! Straks horen ze je!”). Van wat ik ken van het leven, is het nooit een best friends race geweest maar was het altijd competitie  geblazen. Dat zou ik best kunnen extrapoleren naar de rest van het heelal. 

Rockstar,mee eens,ik haalde 2 stellingen uit de Fermi paradox door elkaar. Bedoelde idd deze, "Intelligent leven vernietigt zichzelf. Bijvoorbeeld in een kernoorlog , door klimaatverandering of door andere zelf veroorzaakte rampen met voor ons nog onbekende technologie".
Overigens waarschuwde ook Stephen Hawkings er al voor, dat we maar beter wat voorzichtiger kunnen zijn in het zoeken van buitenaards contact.

Nighttripper schreef op 28-07-2023 om 13:28:

Rockstar,mee eens,ik haalde 2 stellingen uit de Fermi paradox door elkaar. Bedoelde idd deze, "Intelligent leven vernietigt zichzelf. Bijvoorbeeld in een kernoorlog , door klimaatverandering of door andere zelf veroorzaakte rampen met voor ons nog onbekende technologie".
Overigens waarschuwde ook Stephen Hawkings er al voor, dat we maar beter wat voorzichtiger kunnen zijn in het zoeken van buitenaards contact.

Ja dat had ik ook gelezen. En ik ben het er mee eens. Kijk naar wat exotische dieren doen als ze nieuwe gebieden betreden (looking at you konijnen in Australië) en wat mensen doen als ze nieuwe gebieden betreden (looking at you zo’n beetje 99% van de megafauna, of eigenlijk het gebrek daar aan tegenwoordig en alle “native” Homo genoten die uitgeroeid zijn). Alles draait om competitie en het zal me niet verbazen als de rest van het heelal net zo werkt.

het lijkt me best waarschijnlijk.  De aarde is iets van 4,5 miljard jaar oud en de mens pas ongeveer 300.000 jaar.  Ik denk dat de mensheid weer uitsterft maar de aarde niet.   Ik verwacht om die reden dan ook niet dat in die brei van oneindige tijd er op een andere planeet toevallig op hetzelfde moment intelligent genoeg leven is om contact te leggen.  Die zijn alweer uitgestorven of moeten nog ontwikkelen denk ik.  Althans dat lijkt me logischer 

Nee, daar geloof ik niet in.

Eigenlijk moet de vraag zijn, geloven jullie een mens die zegt dat er contact met buitenaardse intelligentie is?

Mijn antwoord, nee, die is op iets anders uit.

Auwereel schreef op 28-07-2023 om 20:52:

Eigenlijk moet de vraag zijn, geloven jullie een mens die zegt dat er contact met buitenaardse intelligentie is?

Mijn antwoord, nee, die is op iets anders uit.

Nee die geloof ik dan weer niet

TDM schreef op 28-07-2023 om 04:08:

Er zijn naast ons sterrenstelsel nog ontelbare sterrenstelsels.
Dus er is zeker ergers anders ook leven, maar of dit groene mannetjes zijn of meerdere E.T's dat weet ik niet.
Maar het kunnen natuurlijk ook bacteriën of iets zijn.

Die "Dus" waarmee je tweede zin begint, moet hier enorm zwaar werk verrichten.  Kun je dit nader onderbouwen?

Auwereel schreef op 28-07-2023 om 20:52:

Eigenlijk moet de vraag zijn, geloven jullie een mens die zegt dat er contact met buitenaardse intelligentie is?

Mijn antwoord, nee, die is op iets anders uit.

Nee, die geloof ik niet en als ik het zelf zou meemaken, zou ik doorwandelen naar het dichtstbijzijnde psychiatrische ziekenhuis

ik hoop wel dat er buitenaards leven is, en dat het intelligenter is dan onze soort op aarde, want wij maken er hier op deze planeet maar een behoorlijk zootje van

Wat een interessante vraag. Ik sluit het niet uit en ik geloof ook in God. 

Offtopic: ik krijg enorm veel zin om Start Trek te gaan kijken.

Monika_Geller schreef op 29-07-2023 om 09:48:

Wat een interessante vraag. Ik sluit het niet uit en ik geloof ook in God.

Offtopic: ik krijg enorm veel zin om Start Trek te gaan kijken.

Misschien is God wel buitenaards leven

absor schreef op 29-07-2023 om 09:52:

[..]

Misschien is God wel buitenaards leven

God is (zoals ik ernaar kijk) voor mensen een houvast voor dingen die ze niet kunnen verklaren. Zoals de bijbel een verzameling verhalen is die al duizenden jaren doorverteld worden en die ooit maar eens opgeschreven zijn. Verhalen met een moraal. 

Ik denk dat ‘God’ alle mensen samen is. Niet een man op een wolk maar het collectieve goed van de intelligentie van de mens. 

Daarmee wil ik overigens niets teniet doen aan mensen die wel in (een) God geloven. Religie brengt ook veel goed en het is fijn dat je je daarmee verbonden kan voelen.

TDM

TDM

29-07-2023 om 10:10

MelaS schreef op 28-07-2023 om 22:36:

[..]

Die "Dus" waarmee je tweede zin begint, moet hier enorm zwaar werk verrichten. Kun je dit nader onderbouwen?

Je mag hem ook weg laten🤣🤣, ik ben er zeker van dat er ergens in al die ontelbare sterrenstelsels leven is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.