Nieuws en actueel
Ikweethetnietje
21-07-2021 om 15:15
Een wachtrij bij Carré. Ik weet het niet…
De afgelopen week heb ik met enige verbazing gekeken naar alle gebeurtenissen rondom de dood van Peter R. de Vries. Ik krijg berichten over herdenkingen, er staat een wachtrij bij Carré en ik snap eigenlijk niet zo goed waarom.
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik geen grote tv-kijker ben en bij het zien van Peter R. de Vries was mijn eerste reactie altijd zappen. Misschien dat ik het hierdoor ook niet snap.
Ik erken dat hij belangrijk was voor de (misdaad)journalistiek in Nederland en dat deze aanslag in het licht van de vrije journalistiek een belangrijke gebeurtenis is, maar deze ‘populariteit’ (bij gebrek aan een beter woord) verrast mij.
Is het de daad die half Nederland op de been brengt of is het de persoon?
Ik ben benieuwd wat anderen hiervan vinden en of je zelf in de rij bij Carré zou gaan staan/staat.
colalight
21-07-2021 om 20:06
Ikweethetnietje schreef op 21-07-2021 om 20:05:
[..]
Maar fijn dat je bevestigt dat dit niet mijn woorden zijn.
👍️
DownrightSpoonbill69
21-07-2021 om 20:08
Ik kan jou de to niet volgen. Maar goed misschien zie je de waarde van rouw in de samenleving en de gang naar Carre echt niet.
aardbei35
21-07-2021 om 20:14
DanGun schreef op 21-07-2021 om 20:05:
Er is iemand vermoord en je maakt je druk om een liedje. Die vat ik ff niet.
Dat zie ik idd in je bericht
Viva-amber
21-07-2021 om 20:14
Colalight, er stonden 4000 mensen in de rij waarvan een grootdeel Peter wel persoonlijk hebben gekend. Je doet verschillende aannames die echt niet kloppen. Het gaat om iemand die de levens van velen heeft geraakt en niet vanaf een grote afstand.
DanGun
21-07-2021 om 20:16
Viva-amber schreef op 21-07-2021 om 20:14:
Colalight, er stonden 4000 mensen in de rij waarvan een grootdeel Peter wel persoonlijk hebben gekend. Je doet verschillende aannames die echt niet kloppen. Het gaat om iemand die de levens van velen heeft geraakt en niet vanaf een grote afstand.
En al is het wel van grote afstand. Als iets of iemand je raakt dan is dat toch gewoon zoals het is.
aardbei35
21-07-2021 om 20:17
Ik vraag me dan af, gezien velen omschrijven dat Peter R. de Vries voor velen goede dingen heeft gedaan (dat geloof ik btw ook écht wel, hoor!), hoe men dan tegen onbekende vrijwilligers aankijkt die anoniem en ook al jaren lang zich voor allerlei goede doelen inzetten. Als zo'n vrijwilliger wordt vermoordt, dan krijgt dat lang niet zoveel media-aandacht en ook geen afscheid in Carré. Ik zou bijna denken dat het leven van wijlen Peter R. de Vries in de publieke opinie meer waard is dan ieder ander mensenleven omdat hij als misdaadjournalist is vermoord.
Ikweethetnietje
21-07-2021 om 20:18
Moxxie schreef op 21-07-2021 om 19:59:
Dit hele topic begint al verkeerd met:
"Ik erken dat hij belangrijk was voor de (misdaad)journalistiek in Nederland en dat deze aanslag in het licht van de vrije journalistiek een belangrijke gebeurtenis is,"
Dan begrijp je ten eerste niet wat mensen waardeerden aan Peter R, en ten tweede niet waar deze moord (vermoedelijk) om gaat.
Dat ben ik niet met je eens. Ik heb slechts opgeschreven wat ik op dat moment dacht. Met wat ik iets schrijf bedoel ik ook zeker wat hij met zijn werk heeft betekent voor veel families. Maar ik begrijp dat dit hier niet duidelijk uit wordt.
Mijn verbazing over het effect dat dit heeft op mensen is echter ook oprecht. Ik had niet verwacht dat dit stilletjes voorbij zou gaan, maar dit had ik ook niet verwacht. Het klopt wel dat ik niet volledig begreep wat mensen waarderen aan hem en vooral hoe ver deze waardering gaat. Daarom ben ik ook blij dat ik dit topic heb geopend, want dit beeld is een stuk duidelijker geworden.
DanGun
21-07-2021 om 20:20
De zoon van Peter twittert net hoe mooi het was dat iedereen afscheid nam. En dat het voor Peter belangrijk was dat iedereen voor wie hij iets heeft betekend, afscheid van hem kon nemen.
Je kan het snappen of niet, als dit zijn naasten ‘helpt’ dan is dat toch prachtig.
DownrightSpoonbill69
21-07-2021 om 20:20
aardbei35 schreef op 21-07-2021 om 20:17:
[..]
Ik vraag me dan af, gezien velen omschrijven dat Peter R. de Vries voor velen goede dingen heeft gedaan (dat geloof ik btw ook écht wel, hoor!), hoe men dan tegen onbekende vrijwilligers aankijkt die anoniem en ook al jaren lang zich voor allerlei goede doelen inzetten. Als zo'n vrijwilliger wordt vermoordt, dan krijgt dat lang niet zoveel media-aandacht en ook geen afscheid in Carré. Ik zou bijna denken dat het leven van wijlen Peter R. de Vries in de publieke opinie meer waard is dan ieder ander mensenleven omdat hij als misdaadjournalist is vermoord.
Dat kun je echt niet zeggen hoor over dat in de publieke opinie zijn leven meer waard zou zijn dan een ander onbekend persoon. Wat wil je nou?
DanGun
21-07-2021 om 20:22
aardbei35 schreef op 21-07-2021 om 20:17:
[..]
Ja natuurlijk is een leven van een niet BN-er minder waard…… Manmanman
ShowyHummingbird30
DanGun schreef op 21-07-2021 om 20:20:
De zoon van Peter twittert net hoe mooi het was dat iedereen afscheid nam. En dat het voor Peter belangrijk was dat iedereen voor wie hij iets heeft betekend, afscheid van hem kon nemen.
Je kan het snappen of niet, als dit zijn naasten ‘helpt’ dan is dat toch prachtig.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Het gaat niet om jou of mij. Het gaat in de eerste plaats om zijn naasten - en zij hebben bewust voor dit publieke afscheid gekozen.
DownrightSpoonbill69
DanGun schreef op 21-07-2021 om 20:20:
Juist!
Lavandula
21-07-2021 om 20:23
Twitterbericht van zoon Royce vanavond:
Het is hartverwarmend om te zien dat zoveel mensen, uit het hele land, gekomen zijn om Peter een laatste eer te bewijzen. Dit raakt ons enorm. Peter vond het belangrijk dat iedereen voor wie hij iets betekend heeft afscheid van hem kon nemen.
Als Peter R. de Vries zelf, zijn familie, en degenen die vandaag naar Carré kwamen er zo over denken, waarom moet er dan zoveel kritiek en onbegrip over geuit worden?
Zou je er zelf nooit heen gaan, prima (ik ook niet), maar waarom zo'n oordeel over mensen die dat wel doen.
colalight
21-07-2021 om 20:24
Je quote de verkeerde of moet nog een keer lezen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.