Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Duiven en ratten vies en overlastgevend noemen? Stop met negatieve termen als ongedierte


het is natuurlijk wel afschuwelijk als dieren in of rond jouw eigen huisje zitten en je je genoodzaakt voelt ze te moeten vermoorden omdat je eigen soort anders in de knel komt. Man heeft in vorige woning zoveel muizen de kop ingeslagen. Walgelijk. Ik zou het niet kunnen hoe dat eraan toe ging. Maar met kleine kinderen is een huis met muizen te smerig. Altijd lagen er sochtends keutels op het aanrecht, in de oven, in de hoekjes en pis. Wat een lucht. Wat een ellende. Gelukkig in onze huidige woning geen ongewilde gasten. Hooguit een keer een mug maar die maak ik dan weer met liefde dood. Ook ik maak ergens wel verschil. 

(Naakt)slakken vangen wij met ingegraven bekertjes goedkoop bier.

Dit geeft precies aan wat er allemaal mis is tegenwoordig. Het beestje mag bijna letterlijk niet meer bij de naam genoemd worden.

What's next? Dat we ratten geen ratten meer mogen noemen omdat het een negatieve lading heeft? En als je een rat wel een rat noemt, een aangifte aan de broek krijgt? Sjezus wat zijn we ver afgezakt, zeg.

Alsof ongedierte zich gekwetst en ongewenst voelt als mensen ze zo noemen. Die gaan gewoon vrolijk verder hoor, ongeacht hoe we ze noemen.

Of liggen er aangiftes van "ongedierte" en "onkruid"?

Sommige mensen zijn er heel erg goed in dénken te weten wat goed is voor een ander, zonder zich in die ander te verdiepen.

Ik vermoed dat die duif er zelf schijt aan heeft.

Ik vind de omgang van de mens met het dier enorm ingewikkeld. Ik worstel er zelf ook mee.
Wij als mensen hebben ons boven de dieren gesteld. We gebruiken ze en erger: misbruiken ze. Daar heb ik grote moeite mee. Natuurlijk mogen ratten "een plaag" genoemd worden als er overmatig veel zijn, ziektes overbrengen enz. Dat snap ik best. maar ze hoeven niet gezien te worden als kwaadaardige wezens die je gerust pijn mag doen, of op een manier mag bestrijden die de dieren leed bezorgd.

Moederkareltje schreef op 24-05-2024 om 18:06:

ik begrijp het wel, het is van oorsprong natuurlijk ook geen ongedierte maar het zijn gewoon dieren. Doordat wij mensen ons oppermachtig voelen en de aarde willen beheersen en ook kanaliseren waar wel en geen dieren mogen leven krijg je termen als ongedierte. Een duif is ook gewoon een creatie van de natuur net als de mens en de rat.

Dit. En je kunt doen alsof dit allemaal nonissues zijn, maar in het geval van planten heeft het tot onkruid bestempelen van een groot deel van onze inheemse natuur weldegelijk grote gevolgen, ook voor de mens. Het insectenbestand is met 80 % gedaald, waardoor de bestuiving van onze voedselgewassen ernstig in het gedrang komt. Hadden we niet zo fanatiek alle wilde planten de nek omgedraaid de afgelopen 25 jaar dan was dat niet gebeurd. 
Daarnaast zijn wij als mens zelf de oorzaak dat ratten en duiven zo hard kunnen voortplanten, wij leveren de (voedselrijke) omstandigheden in de steden. Ook een beetje mal om het dier dan als het probleem te zien in plaats van jezelf. 

Ik hoorde gisteravond dat er maar drie slakkensoorten zijn die je plantjes opeten. Geen idee wat ze dan wel eten?

Herfstappeltaart schreef op 25-05-2024 om 09:05:

Ik vind de omgang van de mens met het dier enorm ingewikkeld. Ik worstel er zelf ook mee.
Wij als mensen hebben ons boven de dieren gesteld. We gebruiken ze en erger: misbruiken ze. Daar heb ik grote moeite mee. Natuurlijk mogen ratten "een plaag" genoemd worden als er overmatig veel zijn, ziektes overbrengen enz. Dat snap ik best. maar ze hoeven niet gezien te worden als kwaadaardige wezens die je gerust pijn mag doen, of op een manier mag bestrijden die de dieren leed bezorgd.

Het hele principe van de natuur (inclusief de mens) is hard en is eten of gegeten worden.

De wolf maakt ook voor zijn plezier slachtpartijen en verwond veel meer dieren dan nodig is om te eten

Een leeuw laat een zebra of buffel soms ook onnodig lijden, wat te denken van een mug in een spinnenweb en zo kunnen we wel doorgaan.

Uiteindelijk hebben dieren ook geen respect voor mensen. Respect wordt hierin vaak verward met angst.


Moosey schreef op 25-05-2024 om 09:32:

[..]

Dit. En je kunt doen alsof dit allemaal nonissues zijn, maar in het geval van planten heeft het tot onkruid bestempelen van een groot deel van onze inheemse natuur weldegelijk grote gevolgen, ook voor de mens. Het insectenbestand is met 80 % gedaald, waardoor de bestuiving van onze voedselgewassen ernstig in het gedrang komt. Hadden we niet zo fanatiek alle wilde planten de nek omgedraaid de afgelopen 25 jaar dan was dat niet gebeurd.
Daarnaast zijn wij als mens zelf de oorzaak dat ratten en duiven zo hard kunnen voortplanten, wij leveren de (voedselrijke) omstandigheden in de steden. Ook een beetje mal om het dier dan als het probleem te zien in plaats van jezelf.

Hier heb je een punt alleen ik probeer te voorkomen dat de duiven en ratten hier een walhalla aan voedsel vinden.  Mijn afval gaat in de bakken met deksel wat ze niet bij kunnen.  In de tuintjes van de flat hier tegenover staan de zakken los in de tuin, wordt ander afval op straat gedumpt die mensen creëeren het walhalla wel een als de populatie groeit komen ze toch in mijn tuin. 

Ik creëer het probleem niet, mijn buurtgenoten doen dat wel. 

Het enige nut van slakken is dat ze lekkere hapjes zijn voor egels.

What's next, een tribunaal tegen egels?

Luttjetrut schreef op 25-05-2024 om 08:34:

Ik vermoed dat die duif er zelf schijt aan heeft.

Op je jas, op de rand van het zwembad.

Vroeger in Groningen op de duivenvoermeneer. Die man zat echt letterlijk onder de duivenstront in zijn rolstoel...

Yumi

Yumi

25-05-2024 om 09:48 Topicstarter

Moosey schreef op 25-05-2024 om 09:32:

[..]

Dit. En je kunt doen alsof dit allemaal nonissues zijn, maar in het geval van planten heeft het tot onkruid bestempelen van een groot deel van onze inheemse natuur weldegelijk grote gevolgen, ook voor de mens. Het insectenbestand is met 80 % gedaald, waardoor de bestuiving van onze voedselgewassen ernstig in het gedrang komt. Hadden we niet zo fanatiek alle wilde planten de nek omgedraaid de afgelopen 25 jaar dan was dat niet gebeurd.
Daarnaast zijn wij als mens zelf de oorzaak dat ratten en duiven zo hard kunnen voortplanten, wij leveren de (voedselrijke) omstandigheden in de steden. Ook een beetje mal om het dier dan als het probleem te zien in plaats van jezelf.

Eens, en dat heb ik ook al een paar keer aangegeven. 

Mijn onbegrip komt voort uit het bezig houden met het taalgebruik voor deze dieren en planten, terwijl de PvdD zich beter kan richten op o.a. het voorkomen van een plaag door o.a. te zorgen dat mensen geen straat/huisvuil laten slingeren. 

Maar goed ik val voor de zoveelste keer in herhaling.

Maar taalgebruik heeft weldegelijk invloed. Door het woord ‘onkruid’ heb ik jarenlang gedacht dat ik paardenbloemen en brandnetels uit mijn tuin diende te verwijderen. Mede door het woord ‘ongedierte’ denken mensen dat het ok is om ratten te vergiftigen, terwijl je daarmee de natuurlijke vijanden van de rat ook vergiftigd en het probleem vergroot. Taal houdt (foutieve) ideeen in mensen hun hoofd in stand.  Dus ik vind t zo gek nog niet.

Sommige mensen gaan inderdaad heel vaak op een brute manier met dieren om. Toen ik kind was zaten er bij mij in de buurt veel duivenmelkers. Zij deden daar wedstrijden mee. Dan zou je denken dat dat dierenliefhebbers zijn maar niks is minder waar. Ik wilde dolgraag en kat maar dat kon niet. De duivenmelkers hadden een hekel aan katten omdat ze wel eens een duif te pakken hadden. Ze schoten katten af of vergiftigde ze. Het eerste wat ik deed toen ik op mezelf ging wonen was een poesje aanschaffen. 

Poezenmeisje schreef op 25-05-2024 om 09:45:

Het enige nut van slakken is dat ze lekkere hapjes zijn voor egels.

What's next, een tribunaal tegen egels?

Nee, dat is niet waar. Sommige soorten ruimen keurig je tuinafval en honden-en kattenpoep op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.