Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Fleurtje_5

Fleurtje_5

30-08-2024 om 12:48 Topicstarter

Ik denk dat we in onze handen mogen klappen met deze premier:

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20240830_91654317?utm_source=limburger&utm_medium=newsletter&utm_campaign=ochtend&utm_content=article_list_2&utm_term=0-0
.......
Na bijna tien uur overleg zijn de vier coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB akkoord gegaan met de begroting van het kabinet. „Ik heb geconstateerd dat de voorstellen van het kabinet echt op steun kunnen rekenen van de vier dragende partijen van dit kabinet”, zei premier Dick Schoof.

Vandaag om 06:12

„Het is gewoon een ingewikkeld onderwerp. Daarom heeft het zo lang geduurd. Het gaat echt om iets. Daar moet je dan ook de tijd voor nemen”, aldus de minister-president in een korte verklaring na afloop van het lange overleg op het ministerie van Financiën
.

De begroting wordt vrijdag in de ministerraad formeel goedgekeurd, waarna die naar de Raad van State kan. Uiterlijk op 31 augustus moet de begroting worden opgestuurd. Die zal dan op Prinsjesdag op de derde dinsdag van september openbaar worden gemaakt.
Feedback

De top van het kabinet en de vier leiders van de coalitiepartijen spraken woensdagavond ook al uren met elkaar. „Gisteren hebben we wat informatie gekregen, vandaag wordt nog wat feedback gevraagd. En dat is het”, zei NSC-leider Pieter Omtzigt donderdagmiddag kort voor het begin van het overleg.

Ook de woorden van VVD-leider Dilan Yeşilgöz gaven niet het idee dat de bespreking nachtwerk zou worden. Zij gaf aan tevreden te zijn met het gepresenteerde budget van het team-Schoof. „Ik vond het mooie plannen”, verklaarde Yeşilgöz.

........etc.etc.etc........

Fleurtje_5 schreef op 30-08-2024 om 12:48:

Ik denk dat we in onze handen mogen klappen met deze premier:


Waarom precies? Omdat ze tot bijna in de ochtend in de achterkamertjes over de begroting gesproken hebben?
Omdat het lijkt te lukken om een begroting te maken waar alle vier coalitiepartijen achter staan? (wat mij betreft is dat toch een soort minimum vereiste voor een regering, een begroting met voldoende draagvlak).

Fleurtje_5

Fleurtje_5

30-08-2024 om 13:13 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 30-08-2024 om 13:06:

[..]

Waarom precies? Omdat ze tot bijna in de ochtend in de achterkamertjes over de begroting gesproken hebben?
Omdat het lijkt te lukken om een begroting te maken waar alle vier coalitiepartijen achter staan? (wat mij betreft is dat toch een soort minimum vereiste voor een regering, een begroting met voldoende draagvlak).


De menselijke kant naast de professionele kant, een mens die kalm blijft en het belang ziet als iets langer tijd nodig heeft om tot een goede oplossing te komen.

Fleurtje_5 schreef op 30-08-2024 om 13:13:

[..]


De menselijke kant naast de professionele kant, een mens die het belang ziet als iets langer tijd nodig heeft om tot een goede oplossing te komen.

Ik hoop maar dat Schoof de PVV een beetje in het gareel kan houden. Dat zal zijn moeilijkste opdracht worden denk ik. Anders is het snel klaar met dit kabinet.

Op zich goede plannen. Een extra belastingschijf op IB helpt veel mensen. Gelukkig ook geen accijnsverhoging aan de pomp. We betalen nu al behoorlijk veel voor een liter brandstof, als daar nog eens respectievelijk 15 en 25 cent bovenop komt wordt autorijden wel erg duur en voor sommigen onbetaalbaar zonder fatsoenlijke alternatieven.

Miraval schreef op 30-08-2024 om 15:25:

Op zich goede plannen. Een extra belastingschijf op IB helpt veel mensen. Gelukkig ook geen accijnsverhoging aan de pomp. We betalen nu al behoorlijk veel voor een liter brandstof, als daar nog eens respectievelijk 15 en 25 cent bovenop komt wordt autorijden wel erg duur en voor sommigen onbetaalbaar zonder fatsoenlijke alternatieven.

Is dat al zeker dat we een extra schijf krijgen? In het hoofdlijnen akkoord stond dat alleen als optie.

Daglichtlamp schreef op 30-08-2024 om 15:37:

[..]

Is dat al zeker dat we een extra schijf krijgen? In het hoofdlijnen akkoord stond dat alleen als optie.

Oohhh ja vgm wel maar dat is alleen wat ik gelezen heb in de pers. Als het doorgaat als optie is het nog steeds een goed idee. Je hebt dan heel veel mensen die daardoor hun koopkracht zien stijgen.

Wat ik wel jammer vindt is de plannen voor meer geld voor toeslagen. Het is al zo'n wirwar aan regelingen. Ik had graag gezien dat hier iets anders voor in de plaats zou komen, maar ik denk dat niemand zich daaraan wil branden.

Blijkbaar is er inderdaad al van alles uitgelekt, vooral het 'zoet', het 'zuur' zullen we wel zelf in de Prinsjesdagstukken moeten zoeken.
Gratis schoolmaaltijden blijven, aftrekregeling giften minder versoberd - https://nos.nl/l/2535142

https://www.ad.nl/politiek/prinsjesdagplannen-lagere-inkomstenbelasting-meer-geld-naar-grensbewaking-gratis-schoolmaaltijden-gered~a0838977/

 En blijkbaar gaan we arbeidsmigrantie niet echt aanpakken (uit het AD) :
Opmerkelijk is verder dat de versobering van de expatregeling grotendeels wordt teruggedraaid. Die regeling zorgt ervoor dat werknemers uit het buitenland forse belastingvoordelen genieten. Vorig jaar werd die regeling onder aanvoering van NSC-leider Pieter Omtzigt versoberd: ze mochten niet langer 30 procent van hun loon belastingvrij ontvangen, maar nog maar 10 procent.

Zou wekelijks overleg echt gaan helpen om de verhoudingen te verbeteren? Ik denk dat allereerst gestopt moet worden met lekken uit dit soort overleggen.
https://www.ad.nl/politiek/coalitie-wil-onderlinge-verhoudingen-verbeteren-vanaf-volgende-week-wekelijks-coalitieoverleg~a6725d9a/
Al vrij snel klaagden andere partijen dat dat kwam door de zoveelste emotionele uitbarsting van Omtzigt die berekeningen niet vertrouwde en zou hebben geschreeuwd en gehuild.

Maar er wordt niet alleen over de NSC-leider geklaagd. Politici van alle vier de coalitiepartijen laten zich niet onbetuigd. Tijdens de formatie zijn de onderlinge verhoudingen zó enorm verziekt, dat er ook na het sluiten van het hoofdlijnenakkoord en de start van het nieuwe kabinet gewoon door wordt gegaan met klagen en roddelen over elkaar. BBB-leider Caroline van der Plas zou dingen niet begrijpen. VVD-leider Dilan Yesilgöz zou haar partij niet in de hand hebben. En PVV-leider Geert Wilders zou zó achterdochtig zijn dat zijn bewindslieden nul vrijheid hebben.
Broos

Nu zijn partijen in regeringscoalities nooit dikke vrienden van elkaar. Maar sinds het CDA en de PvdA samenwerkten in het kabinet-Balkenende 4 wordt er door regeringspartijen niet zo vaak en veel kwaad over elkaar gesproken als nu onder het kabinet-Schoof.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

02-09-2024 om 17:51 Topicstarter

Goed dat ze berecht worden.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20240902_93568157?utm_source=limburger&utm_medium=newsletter&utm_campaign=middag&utm_content=article_list_2&utm_term=0-0

14 jaar cel geëist tegen geestelijke voor bedreigen Geert Wilders

[foto]


Het Openbaar Ministerie heeft maandag een celstraf van veertien jaar geëist tegen de 56-jarige M.J., die onder meer wordt verdacht van een poging tot uitlokking van moord op PVV’er Geert Wilders. De Pakistaan was niet aanwezig in de beveiligde rechtbank op Schiphol, Wilders wel. Hij vertelde de rechtbank over de negatieve gevolgen van de bedreigingen op zijn leven.

Vandaag om 11:51

Volgens de officier van justitie heeft J. zijn positie als geestelijke misbruikt. In meerdere oproepen zou de Pakistaan hebben gezegd dat Wilders gedood moet worden, al dan niet door onthoofding of ophanging. „De verdachte is vermoedelijk nog nooit in Nederland geweest. Hij heeft op volstrekt ontoelaatbare manier het debat hier willen beïnvloeden. Het OM neemt dat hoog op”, aldus de officier. „We zien helaas steeds vaker dat politici bedreigd worden.”

Wilders deed meerdere keren aangifte tegen J.. Hij was blij met het „signaal” dat door het OM gegeven wordt met deze „stevige eis”.

Maandagmiddag staat nog een Pakistaanse verdachte terecht. Het gaat om de 29-jarige politiek leider S.R.. Ook hij zou hebben opgeroepen Wilders te doden.
Hij zou volgens het OM hebben gezegd dat hijzelf en zijn publiek deze taak op zich moeten nemen. Dat deed hij nadat K.L., een Pakistaanse oud-cricketspeler, in Nederland bij verstek werd veroordeeld tot twaalf jaar cel voor een poging tot uitlokking van moord op Wilders. Hij had in 2018 op Facebook een video geplaatst waarin hij een bedrag van omgerekend 21.000 euro uitloofde voor de moord op de PVV-leider. Hij plaatste de video als reactie op een door Wilders bedachte cartoonwedstrijd over de profeet Mohammed. In die tijd werd daartegen volop gedemonstreerd in Pakistan.

Een andere Pakistaanse man, die in 2018 naar Den Haag was afgereisd met de bedoeling een aanslag op de PVV-voorman te plegen, werd in 2021 tot tien jaar cel veroordeeld.


Nederland heeft geen uitleveringsverdrag met Pakistan. Het OM heeft meerdere rechtshulpverzoeken gedaan aan de Pakistaanse autoriteiten, maar die bleven onbeantwoord.

De rechtbank doet waarschijnlijk over een week, op 9 september, uitspraak.

Hoezo zou die minimumleeftijd niet vanaf 12 kunnen gelden? Als je je niet kunt identificeren ben je dus te jong. Al lijkt mij een minimum leeftijd vanaf 16 beter, met eventueel een ontheffingsmogelijkheid voor kinderen die echt heel ver van school wonen of een fysieke beperking hebben.

 https://www.volkskrant.nl/politiek/van-helmplicht-tot-fatbikevrije-zones-kamer-verklaart-de-oorlog-aan-de-fatbike~b6f055a0/ 
Invoering van een minimumleeftijd is ook minder simpel dan de Kamer denkt, betoogde de minister. De meeste fracties maken zich vooral zorgen over de vele ongelukken van kinderen tussen 10 en 14 jaar. ‘Maar invoeren van een minimumleeftijd kan pas vanaf 14, omdat daaronder geen identificatieplicht geldt’, aldus de minister. ‘Je moet dus naar 14, of 16 misschien. Maar ga je dan dus ook van heel veel kinderen de elektrische fiets afpakken waarmee ze gewoon naar school gaan?’

Daglichtlamp schreef op 03-09-2024 om 16:11:

Hoezo zou die minimumleeftijd niet vanaf 12 kunnen gelden? Als je je niet kunt identificeren ben je dus te jong. Al lijkt mij een minimum leeftijd vanaf 16 beter, met eventueel een ontheffingsmogelijkheid voor kinderen die echt heel ver van school wonen of een fysieke beperking hebben.

https://www.volkskrant.nl/politiek/van-helmplicht-tot-fatbikevrije-zones-kamer-verklaart-de-oorlog-aan-de-fatbike~b6f055a0/
Invoering van een minimumleeftijd is ook minder simpel dan de Kamer denkt, betoogde de minister. De meeste fracties maken zich vooral zorgen over de vele ongelukken van kinderen tussen 10 en 14 jaar. ‘Maar invoeren van een minimumleeftijd kan pas vanaf 14, omdat daaronder geen identificatieplicht geldt’, aldus de minister. ‘Je moet dus naar 14, of 16 misschien. Maar ga je dan dus ook van heel veel kinderen de elektrische fiets afpakken waarmee ze gewoon naar school gaan?’

gewoon helmplicht voor alle e-bikes dan hoeven ze niet zo moeilijk te doen, hoeven ze geen id te controleren of lastige wetten te regelen. 

op een fatbike met eppohelmpje wordt dan al rap minder interessant denk ik en de coole gasten zoals mijn man die een helm wel goed vinden, maar niet voor henzelf hebben dan dikke pech en mogen ook gewoon verplicht met eppohelmpje. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.