Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Luchtpost schreef op 05-07-2024 om 14:24:

[..]

Je kan je afvragen wie er mee geholpen is.

Wie de hoofddoek toch niet zo vrijwillig draagt, zal gewoon doorgaan met het dragen van een hoofddoek en desgevraagd zeggen dat zij dat geheel vrijwillig doet.

Wie echt uit vrije wil een hoofddoek draagt, heeft een betoog zoals dit helemaal niet nodig en zal zich er mogelijk zelfs aan ergeren steeds maar weer 'besproken' te worden alsof er voor je opgekomen moet worden - alsof je dat zelf niet zou kunnen. Ik vind het vrij badinerend overkomen.

In feite zou je zelfs kunnen stellen dat het "menen te moeten opkomen voor" héél veel zegt over hoe diegene zelf over moslima's of over hoofddoeken denkt (ingepakt in deugverpakking).

Eens met deze post. Je duwt mensen dan in de slachtofferrol, vaak onterecht. Mensen die de hoofddoek vrijwillig en uit overtuiging dragen moeten dat gewoon doen en die doen dat ook, want dat kan en mag terecht in Nederland. Dat spastische gedoe erover is nergens voor nodig en doet meer kwaad dan goed.

Herfstappeltaart schreef op 05-07-2024 om 15:03:

[..]

Ik vind er niks humoristisch aan. Ik vind het alleen maar gevaarlijk en dieptriest wat er allemaal gebeurt met deze PVV in de regering.

Hoe zou die vrouw die aan het woord kwam in het beruchte SBS-debat nu tegen Wilders aankijken? Hij was toen zo verontwaardigd dat collega Timmermans zei dat het eigen risico niet onmiddellijk kon worden afgeschaft. Die mevrouw moest onmiddellijk geholpen worden! Een schande was het! Aldus Wilders. 

Ze staat nu met lege handen en als je dan bedenkt voor hoeveel mensen dat nog meer geldt....

felija schreef op 05-07-2024 om 15:07:

[..]

Hoe zou die vrouw die aan het woord kwam in het beruchte SBS-debat nu tegen Wilders aankijken? Hij was toen zo verontwaardigd dat collega Timmermans zei dat het eigen risico niet onmiddellijk kon worden afgeschaft. Die mevrouw moest onmiddellijk geholpen worden. Een schande was het! Ze staat nu met lege handen en als je dan bedenkt voor hoeveel mensen dat nog meer geldt....

Oh ja dat fragment herinner ik me nog levendig. En inderdaad er zijn veel meer mensen zoals deze dame.

Herfstappeltaart schreef op 05-07-2024 om 15:03:

[..]

Ik vind er niks humoristisch aan. Ik vind het alleen maar gevaarlijk en dieptriest wat er allemaal gebeurt met deze PVV in de regering.

Dat vind ik overdreven hoor. Er is niemand in gevaar. Als er ook maar iets geks qua plannen daadwerkelijk zou gaan gebeuren dan trapt men echt op de rem en de wet en regelgeving wordt gewoon nageleefd. Pas als het concreet zou worden overtreden is er pas echt wat aan de hand. Het wordt allemaal onnodig gedramatiseerd door veel oppositiepartijen voor hun eigen gewin en daardoor komen vooral de problemen. Dat in combinatie met de rare constructie van de regering met een partijloze premier omdat men Wilders het premierschap niet gunde en nog wat domme acties van sommige kamerleden erbij. Het feest is dan compleet.

Het is even een gekke poppenkast (is het al even maar nu nog meer), maar meer is er niet aan de hand. Ons boos erover maken is zinloos en verspilde energie want het verandert niers. Je hebt alleen jezelf ermee. Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet en genoeg moois in ons land en in de wereld .


felija schreef op 05-07-2024 om 15:07:

[..]

Hoe zou die vrouw die aan het woord kwam in het beruchte SBS-debat nu tegen Wilders aankijken? Hij was toen zo verontwaardigd dat collega Timmermans zei dat het eigen risico niet onmiddellijk kon worden afgeschaft. Die mevrouw moest onmiddellijk geholpen worden! Een schande was het! Aldus Wilders.

Ze staat nu met lege handen en als je dan bedenkt voor hoeveel mensen dat nog meer geldt....

Tja met partijen zoals de VVD en NSC in de regering kun je ook niet anders verwachten. 

Ik heb in het verslag van het overleg nog even gezocht wat nu de volgende stappen zijn om te komen tot een regeerprogramma. Iedereen gaat eerst 1 of 2 weken op vakantie (ent zoals in de formatie wordt de vakantie heel belangrijk gevonden). Daarna is de hoop dat het regeerprogramma 10 dagen voor de algemene beschouwingen klaar is, dat is dus 9 dagen voor Prinsjesdag op 8 september. Schoof geeft al aan dat ook later kan worden. 
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2023-2024/92

Minister Schoof: Met betrekking tot het regeerprogramma kunt u in ieder geval in het begin van uw recesperiode rustig op vakantie gaan. Ik heb ook alle bewindslieden van dit kabinet aangeraden om minimaal een tot twee weken op vakantie te gaan, zodat ze daarna ook met een frisse start het traject richting de begrotingsonderhandelingen kunnen oppakken. In onze eerste ministerraad hebben we een procesvoorstel geaccordeerd met betrekking tot het vormgeven van het regeerprogramma. Dat betekent dat de bewindslieden samen met hun ambtenaren, mogelijk in combinaties, de richting zullen aangeven waarin dat wordt ontwikkeld. Daar wordt gedurende de hele zomer aan doorgeschreven. In augustus zal dat, in combinatie met de diverse begrotingen van de departementen, tot een document worden. We hopen dat tien dagen voor de Algemene Politieke Beschouwingen te kunnen sturen. Dat is de enige hoop die ik hier uitspreek, hoop ik. Het kan net een paar dagen later worden. Op deze manier kan het debat tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen daar ook echt over worden gevoerd. Daarin nemen wij al datgene mee wat gisteren en vandaag, en in het eerste debat over het hoofdlijnenakkoord, is gewisseld. We kijken dan op welke manieren wij het programma gaan vormgeven. We doen dat wel binnen de kaders van het hoofdlijnenakkoord.

Dietloverzzz schreef op 05-07-2024 om 15:15:

[..]

Tja met partijen zoals de VVD en NSC in de regering kun je ook niet anders verwachten.

Huh? Come again? Wat bedoel je?

Zilver_gray schreef op 05-07-2024 om 15:11:

[..]

Oh ja dat fragment herinner ik me nog levendig. En inderdaad er zijn veel meer mensen zoals deze dame.

Ja en (maar) het zou zo maar eens kunnen dat onder deze benadeelden er heel veel PVV stemmers zitten. Dat vind ik het tragische van het gebeuren: ik begrijp heel goed dat mensen genoeg hebben van politiek gekonkel en lege beloftes. Maar dat de keuze uit frustratie dan gaat naar een populistische stem die eigenlijk wars is van realiteitszin maar van alles belooft kan henzelf zo maar meer benadelen dan ze kunnen overzien. Dat zie je in Amerika ook: Trump geeft werkelijk niets om zijn stemmers, dat is stemvee voor hem. 

Extra zuur is dat er nu weer juist meer gekonkel is en een kabinet met juist de partij die het afgelopen decennium heeft geregeerd. Kans op 'we gaan het helemaal anders aanpakken' slijt daarmee behoorlijk. 

Zilver_gray schreef op 05-07-2024 om 15:17:

[..]

Huh? Come again? Wat bedoel je?

Dat zijn niet bepaald partijen die direct begaan zijn met de wat armere mensen en dat soort plannen. NSC is in feite soort CDA en VVD die is lang aan de macht geweest (dan weet je denk ik ook genoeg). 

Herfstappeltaart schreef op 05-07-2024 om 14:53:

[..]

Ik ook. Ik vond dat best opmerkelijk. Hoe erg ik Bosma ook verafschuw, als voorzitter doet hij het best goed, eerlijk is eerlijk.

Ja, Bosma doet het goed (hij vindt het geloof ik ook leuk om te doen). Maar Arib en Verbeet vond ik ook goed als voorzitter.

En op zich ook prima dat Bosma op een gegeven moment Esmah Lahlah aan het woord liet. Maar inhoudelijk zei zij niets nieuws. En haar optreden was volgens mij aanleiding voor Halsema om haar die 'steunbetuiging' te sturen, waarna Agema dat bericht verstuurde náást een eerdere tekst van Halsema (en daarmee wilde laten zien dat het allemaal niet zo consequent klonk).  

Vervolgens begonnen velen die zelf ook de hele dag op hun mobiel bezig zijn en tweeten te roepen dat Schoof ondermijnd zou worden en eisten (?) zij dat hij Agema zou dwingen die tweet te verwijderen. Terwijl er op zich niets fout in die tweet stond, alleen die twee berichten van Halsema náást elkaar gezet met een compleet tegenover gestelde mening door Halsema over het dragen van hoofddoeken. Halsema hoefde niets te tweeten, die was -als het goed is- op dat moment gewoon aan het werk. 

Van mij zouden al die mobieltjes weg mogen uit de Tweede Kamer en mag X opgedoekt worden. Maar ik vind het goed dat Schoof niet eiste dat Agema deze tweet zou verwijderen. Al dat "eisen", moeten "terugnemen", "afstand van moeten nemen".... laten ze nou maar gewoon met de inhoud aan de slag gaan. 

Zilver_gray schreef op 05-07-2024 om 15:17:

[..]

Huh? Come again? Wat bedoel je?

Die partijen willen een sluitende begroting. Dat past nu eenmaal niet zo goed bij het PVV-programma dat links is op uitgaven, en rechts op inkomsten.

Dietloverzzz schreef op 05-07-2024 om 15:04:

[..]

Eens met deze post. Je duwt mensen dan in de slachtofferrol, vaak onterecht. Mensen die de hoofddoek vrijwillig en uit overtuiging dragen moeten dat gewoon doen en die doen dat ook, want dat kan en mag terecht in Nederland. Dat spastische gedoe erover is nergens voor nodig en doet meer kwaad dan goed.

Okay, je bent dus tegen het verplicht dragen van een hoofddoek.  Hoe denk je dat tegen te gaan? 

Luchtpost schreef op 05-07-2024 om 15:20:

[..]

En op zich ook prima dat Bosma op een gegeven moment Esmah Lahlah aan het woord liet. Maar inhoudelijk zei zij niets nieuws. En haar optreden was volgens mij aanleiding voor Halsema om haar die 'steunbetuiging' te sturen, waarna Agema dat bericht verstuurde náást een eerdere tekst van Halsema (en daarmee wilde laten zien dat het allemaal niet zo consequent klonk).


Agema zat in vak K. Ze is deel van de regering die met 1 mond hoort te spreken. Tijdens het debat twitteren hoort daar gewoon niet bij, al is het alleen maar omdat ze daarmee haar premier voor de bus gooit. Halsema heeft een hele andere rol, waar haar tweet juist wel bij past.

Dietloverzzz schreef op 05-07-2024 om 15:15:

[..]

Tja met partijen zoals de VVD en NSC in de regering kun je ook niet anders verwachten.

Als doorgewinterde politicus had hij zich van tevoren grondig moeten laten informeren over de haalbaarheid van zijn plannen, voordat je van alles belooft. Dat is wel het minste wat je kunt doen voor je kiezers, zo laat je ook merken dat je je kiezers respecteert. Nu is het ordinaire misleiding waarvan hij alleen zichzelf de schuld kan geven, maar dat gaat hij uiteraard niet doen.

Dietloverzzz schreef op 05-07-2024 om 15:20:

[..]

Dat zijn niet bepaald partijen die direct begaan zijn met de wat armere mensen en dat soort plannen. NSC is in feite soort CDA en VVD die is lang aan de macht geweest (dan weet je denk ik ook genoeg).

Ik denk eerlijk gezegd dat Wilders prima op de hoogte was van de bezuinigingen die doorgevoerd moesten worden en desondanks voor een soort van Sinterklaas speelde, bewust om kiezers te trekken. Zijn er genoeg ingetrapt….

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.