Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Fleurtje_5 schreef op 13-09-2024 om 19:13:

[..]


Alles vreselijk? Heb ik dat ergens geschreven? Wat ik niet oké vind aan Timmermans benoem ik meestal. Of ik alles vreselijk vind weet ik niet. Ik weet nl niet alles. Maar klopt, ik heb niet veel op met Timmermans. En de redenen (meer dan een) kan ik wel noemen maar doe ik hier liever niet.

Misschien heeft bijna iedereen op dit topic een enorme gekleurde mening?

Ik denk dat sommigen-in-dat-kabinet ook niet kunnen zoals ze zouden willen.

Voor mij zou oa Jimmy van Dijk (SP) mee mogen doen. Hoewel ik Lilian Marijnissen beter vond. Op haar heb ik de laatste keren niet meer gestemd omdat zij nooit de stemmen kreeg die ze verdiende.

Jimmy Dijk.

Fleurtje_5 schreef op 13-09-2024 om 19:13:

[..]


Alles vreselijk? Heb ik dat ergens geschreven? Wat ik niet oké vind aan Timmermans benoem ik meestal. Of ik alles vreselijk vind weet ik niet. Ik weet nl niet alles. Maar klopt, ik heb niet veel op met Timmermans. En de redenen (meer dan een) kan ik wel noemen maar doe ik hier liever niet.

Misschien heeft bijna iedereen op dit topic een enorme gekleurde mening?

Ik denk dat sommigen-in-dat-kabinet ook niet kunnen zoals ze zouden willen.

Voor mij zou oa Jimmy van Dijk (SP) mee mogen doen. Hoewel ik Lilian Marijnissen beter vond. Op haar heb ik de laatste keren niet meer gestemd omdat zij nooit de stemmen kreeg die ze verdiende.

Waarom stemde je niet op haar, terwijl je
 vind dat ze de stemmen wel verdiende? 

Fleurtje_5 schreef op 13-09-2024 om 19:13:

[..]


Alles vreselijk? Heb ik dat ergens geschreven? Wat ik niet oké vind aan Timmermans benoem ik meestal. Of ik alles vreselijk vind weet ik niet. Ik weet nl niet alles. Maar klopt, ik heb niet veel op met Timmermans. En de redenen (meer dan een) kan ik wel noemen maar doe ik hier liever niet.

Misschien heeft bijna iedereen op dit topic een enorme gekleurde mening?

Ik denk dat sommigen-in-dat-kabinet ook niet kunnen zoals ze zouden willen.

Voor mij zou oa Jimmy van Dijk (SP) mee mogen doen. Hoewel ik Lilian Marijnissen beter vond. Op haar heb ik de laatste keren niet meer gestemd omdat zij nooit de stemmen kreeg die ze verdiende.

Een mening over hoe iemand overkomt is sowieso enorm gekleurd.

Strijkstok schreef op 13-09-2024 om 19:31:

[..]

Waarom stemde je niet op haar, terwijl je
vind dat ze de stemmen wel verdiende?

Ja dat vind ik ook bijzonder.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

14-09-2024 om 11:35 Topicstarter

Strijkstok schreef op 13-09-2024 om 19:31:

[..]

Waarom stemde je niet op haar, terwijl je
vind dat ze de stemmen wel verdiende?


Omdat ze nooit de stemmen kreeg die ze m.i. verdiende bleef haar partij te klein waardoor haar invloed op de politiek daarmee gering werd. Dat zag ik bij Emilie Roemer, en ook bij Lilian Marijnissen. Dan stem ik liever op een andere partij die ik ook goed vond maar die wel meer kansen had.

Fleurtje_5 schreef op 14-09-2024 om 11:35:

[..]


Omdat ze nooit de stemmen kreeg die ze m.i. verdiende bleef haar partij te klein waardoor haar invloed op de politiek daarmee gering werd. Dat zag ik bij Emilie Roemer, en ook bij Lilian Marijnissen. Dan stem ik liever op een andere partij die ik ook goed vond maar die wel meer kansen had.

Ah ja, dat snap ik zo wel. Ik ben vaak een SP stemmer en ik vond Lilian Marijnissen prima, maar de partij was/is wel te klein voor echte invloed, zoals jij ook zegt. Jammer is dat. Ik denk ook niet dat Jimmy Dijk het beter gaat doen. 

Miraval schreef op 13-09-2024 om 16:13:

Ik vraag me af of Timmermans werkelijk alleen maar goede intenties heeft ja, of dat hij het ergens ook wel egostrelend vindt om de kopman te zijn van een verenigd links blok, of dat hij dat ego "opzij" kan en wil zetten voor een betere lijstrekker. Naar mijn idee heeft hij namelijk een behoorlijk groot ego, net als andere lijsttrekkers voordat me dat weer voor de voeten gegooid wordt. Ik vind hem gewoon niet sympathiek over komen. En ik denk dat een verenigd links blok meer steun zal krijgen met een andere lijstrekker dan Timmermans.

Inderdaad, heel veel lijsttrekkers hebben een behoorlijk groot ego. Timmermans ook, maar niet minder dan bijv Wilders, Keijzer, Omtzigt of Yesilgöz. Het gewoon willen samenwerken met andere partijen die inhoudelijk vergelijkbare visies hebben neerzetten als egotripperij vind ik heel vergezocht en een beetje kinderachtig. Dan vind je zo'n politicus blijkbaar al niks en dan leg je alles wat hij doet op een negatieve manier uit. Samenwerken in de oppositie daar is niks mis mee. Of een verenigd links blok met een andere lijsttrekker meer stemmen zal krijgen is een totaal andere vraag, als je het op die manier had ingestoken was het een stuk sympathieker overgekomen. 

Nicole123 schreef op 14-09-2024 om 12:28:

[..]

Inderdaad, heel veel lijsttrekkers hebben een behoorlijk groot ego. Timmermans ook, maar niet minder dan bijv Wilders, Keijzer, Omtzigt of Yesilgöz. Het gewoon willen samenwerken met andere partijen die inhoudelijk vergelijkbare visies hebben neerzetten als egotripperij vind ik heel vergezocht en een beetje kinderachtig. Dan vind je zo'n politicus blijkbaar al niks en dan leg je alles wat hij doet op een negatieve manier uit. Samenwerken in de oppositie daar is niks mis mee. Of een verenigd links blok met een andere lijsttrekker meer stemmen zal krijgen is een totaal andere vraag, als je het op die manier had ingestoken was het een stuk sympathieker overgekomen.

Waarom sympathieker? De vraag blijft toch dezelfde? Ik denk dat Timmermans niet het juiste gezicht is voor een verenigd links blok, ik denk ook niet dat hij de boodschap op een goede manier over kan brengen. Hij mist ergens een gun factor, die Atje Kuiken wel heeft, of Rob Jetten. 

Dat ik me, gebaseerd op mijn mening en geen feiten, afvraag of zijn motieven puur zijn kan je misschien kinderachtig vinden. En dat mag ook. Maar dat is nu eenmaal de indruk die ik heb van hem, daar ben ik ook gewoon eerlijk in. 

Net zoals ik eerlijk ben over de partij die al sinds jaar en dag mijn stem krijgt en die nu echt verliest. Wat maken zij er een potje van zeg. Teleurstellend. Dus als dit kabinet valt gaat mijn volgende stem naar het CDA voorzover ik nu kan zeggen.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

14-09-2024 om 13:50 Topicstarter

Strijkstok schreef op 14-09-2024 om 12:24:

[..]

Ah ja, dat snap ik zo wel. Ik ben vaak een SP stemmer en ik vond Lilian Marijnissen prima, maar de partij was/is wel te klein voor echte invloed, zoals jij ook zegt. Jammer is dat. Ik denk ook niet dat Jimmy Dijk het beter gaat doen.


Minpunt van Jimmy vind ik dat hij vaak heel onsympathiek en (vaak onterecht) te boos reageert. Pluspunt van Jimmy vind ik wel zijn inzet voor het ziekenhuis in Heerlen. Hoewel hij nu klaagt over Fleur Agema mbt het ziekenhuis, weet ik niet of hij het zelf zoveel anders zou doen dan Fleur. Ik denk wel dat als Fleur beter bij gepraat zou zijn over het belang van dat ziekenhuis, dat zij anders zou reageren.

Op Lilian had ik meteen gestemd als ze meer kansen zou hebben. Bij Jimmy weet ik dat niet.

https://x.com/jimmydijk/status/1832133699619500283

ps Ik zie dat hij van 1985 is. Had hem wel ouder geschat.

Miraval schreef op 14-09-2024 om 13:29:

[..]

Waarom sympathieker? De vraag blijft toch dezelfde? Ik denk dat Timmermans niet het juiste gezicht is voor een verenigd links blok, ik denk ook niet dat hij de boodschap op een goede manier over kan brengen. Hij mist ergens een gun factor, die Atje Kuiken wel heeft, of Rob Jetten.

Dat ik me, gebaseerd op mijn mening en geen feiten, afvraag of zijn motieven puur zijn kan je misschien kinderachtig vinden. En dat mag ook. Maar dat is nu eenmaal de indruk die ik heb van hem, daar ben ik ook gewoon eerlijk in.

Nee, dat vind ik niet hetzelfde. Ik vind de uitspraak 'Timmermans roept andere partijen op tot het vormen van een sterk oppositie-blok, wat een dominantie en egotripperij zeg!' van een heel andere aard dan 'Timmermans roept andere partijen op tot het vormen van een sterk oppositie-blok en dat is prima, maar ik zou daar liever een andere politicus als leider bij zien, want Timmermans komt op mij niet over als een prettige en integere politicus'. In je eerste post hierover gooide je het in mijn ogen vooral over de eerste boeg, dat de oproep om samen te werken alleen om zijn eigen eer te doen zou zijn. In je latere posts zwak je het meer af naar de tweede lezing, dat het samenwerken prima is, maar dat je Timmermans als politicus gewoon niet zo mag en dus liever iemand anders op die plek zou zien.


Miraval schreef op 14-09-2024 om 13:29:

[..]

Net zoals ik eerlijk ben over de partij die al sinds jaar en dag mijn stem krijgt en die nu echt verliest. Wat maken zij er een potje van zeg. Teleurstellend. Dus als dit kabinet valt gaat mijn volgende stem naar het CDA voorzover ik nu kan zeggen.

Eens over de VVD. Ik vind het sportief en eerlijk ja dat/hoe je dit schrijft, want het is vaak makkelijker en onze eerste neiging om wat ze ook doen achter je eigen partij blijven staan. En de VVD heeft ook voor de ondernemer wel wat dingen binnen weten te halen, waarvan ik weet dat het voor jou zwaar telt.

Ik heb heel lang het CDA een soort VVD2.0/wannabe-VVD gevonden. Onder Hoekstra en Rutte verschilden ze niet zo heel veel vond ik. Maar nu gaan ze wel echt uit elkaar lopen, onder Yeşilgöz en Bontenbal. De VVD vind ik steeds meer rechts-populistisch, anti-vreemdeling, het niet zo nauw nemend met democratie en rechtsstaat. Het CDA wordt in mijn ogen weer meer een echte middenpartij. Socialer, met integriteit en democratie duidelijk op één. Niet alleen in een 'normen en waarden' verhaaltje voor de vorm, wat ik vaak het geval vond bij CDA politici, maar ik zie het nu ook echt terug in wat ze inhoudelijk doen en zeggen. Ik hoop dat zij meer mensen gaan trekken die teleurgesteld zijn geraakt in VVD, NSC of BBB en dat we weer een constructief en genuanceerd politiek midden krijgen, in plaats van de sterke polarisatie van nu.

Miraval schreef op 14-09-2024 om 13:29:

[..]

Waarom sympathieker? De vraag blijft toch dezelfde? Ik denk dat Timmermans niet het juiste gezicht is voor een verenigd links blok, ik denk ook niet dat hij de boodschap op een goede manier over kan brengen. Hij mist ergens een gun factor, die Atje Kuiken wel heeft, of Rob Jetten.

Dat ik me, gebaseerd op mijn mening en geen feiten, afvraag of zijn motieven puur zijn kan je misschien kinderachtig vinden. En dat mag ook. Maar dat is nu eenmaal de indruk die ik heb van hem, daar ben ik ook gewoon eerlijk in.

Net zoals ik eerlijk ben over de partij die al sinds jaar en dag mijn stem krijgt en die nu echt verliest. Wat maken zij er een potje van zeg. Teleurstellend. Dus als dit kabinet valt gaat mijn volgende stem naar het CDA voorzover ik nu kan zeggen.

Bontenbal vind ik een verfrissend gezicht voor her CDA, kan me voorstellen dat hij stemmers weet te trekken, zou ik niet erg vinden.

Mag ik de mensen met inzicht in het hele politieke spektakel van nu iets vragen?

Wanneer men aangeeft te gaan snijden in de overheid/ de ambtenaren…wat bedoeld men daarmee?
Hoe moet ik dat voor me zien?

Euphoria schreef op 14-09-2024 om 20:23:

Mag ik de mensen met inzicht in het hele politieke spektakel van nu iets vragen?

Wanneer men aangeeft te gaan snijden in de overheid/ de ambtenaren…wat bedoeld men daarmee?
Hoe moet ik dat voor me zien?

Men begint met inhuren van een paar dure adviesbureaus die bepalen welke ambtenaren overbodig zijn. Dan komt er een duur sociaal plan, gaan ondertussen de ambtenaren weg die je het meest nodig hebt, en na een paar jaar ontdek je dat je alles wat je hebt wegbezuinigd nu moet inhuren.

Dit was bijvoorbeeld in 2016 bij de belastingdienst: https://nos.nl/artikel/2099515-vertrekregeling-belastingdienst-te-populair-4200-mensen-willen-weg

Waar nu heel veel dure inhuur is om alle problemen op te lossen.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

15-09-2024 om 10:29 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 14-09-2024 om 20:29:

[..]

Men begint met inhuren van een paar dure adviesbureaus die bepalen welke ambtenaren overbodig zijn. Dan komt er een duur sociaal plan, gaan ondertussen de ambtenaren weg die je het meest nodig hebt, en na een paar jaar ontdek je dat je alles wat je hebt wegbezuinigd nu moet inhuren.

Dit was bijvoorbeeld in 2016 bij de belastingdienst: https://nos.nl/artikel/2099515-vertrekregeling-belastingdienst-te-populair-4200-mensen-willen-weg

Waar nu heel veel dure inhuur is om alle problemen op te lossen.


Dat heb je heel mooi uitgelegd.

En dat terug draaien (van die blunder om mensen te ontslaan) kost meestal nog veel meer geld dan men heeft willen uitsparen.

Net zoals het bezuinigen op het gevangeniswezen.

Net zoals met het weg bezuinigen van die 800 verzorgingstehuizen. Er zijn én ontstaan nog steeds woningstekorten omdat de ouderen (die veel te goed zijn voor een verpleeghuis, maar te slecht om zelfstandig te wonen) in hun eentje een gezinswoning bezet houden en thuis vereenzamen. Of na opname in een ziekenhuis een bed bezet houden omdat ze niet naar huis kunnen maar ook niet naar een verpleeghuis. Om die bezuinigingen ongedaan te maken kosten handen vol geld.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.