Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Fleurtje_5 schreef op 15-07-2024 om 14:17:

[..]


https://www.trouw.nl/voorpagina/van-balkenende-zal-de-zorg-niet-beter-worden~b8621659/ 27 oktober 2006.


Wat een interessant artikel over de plannen van Balkende. Eigenlijk is het precies wat Agema ook beweert, de zorg kan veel efficiënter. Ik ben heel benieuwd of het haar deze keer wel gaat lukken, nadat het achtereenvolgende kabinetten het niet gelukt is.

Daglichtlamp schreef op 15-07-2024 om 19:54:

[..]

Wat een interessant artikel over de plannen van Balkende. Eigenlijk is het precies wat Agema ook beweert, de zorg kan veel efficiënter. Ik ben heel benieuwd of het haar deze keer wel gaat lukken, nadat het achtereenvolgende kabinetten het niet gelukt is.


Ik kan dat artikel niet lezen, maar hoe kan de zorg precies efficiënter en hoe zou Agema dat kunnen bereiken? Zaken als mankracht en IC capaciteit bij covid en problemen bij de beschikbaarheid van medicijnen die we op z’n goedkoopst hebben in weten te kopen laat juist ook zien dat grote efficiëntie nastreven in de zorg wel een keerzijde heeft: niet meer flexibel zijn bij tegenslagen ‘hang’ je dan.

De zorg is naar mijn ervaring vooral heel erg log en complex, wat het heel ingewikkeld maakt om er even iets in te veranderen, vooral als dat iets groots is. Agema wil de administratielast verkleinen, maar hoe geeft ze niet aan. Dat vind ik te makkelijk praten. Administratie in de zorg is heel tijdrovend, maar tegelijk ook enorm belangrijk. Doen alsof de administratie alleen maar iets is wat vervelend en onnodig is is een valse voorstelling van zaken. Zonder die administratie gaan mensen onnodig dood. Want een gemiddelde patiënt ziet arts A, B en C en verpleegkundige D, E en F en als die niet noteren wat ze zien en doen met de patiënt dan gaat het grandioos mis in de communicatie. Dan worden dingen over het hoofd gezien, niet afgemaakt, tegenstrijdige of dubbele acties uitgevoerd of gevaarlijke combinaties toegediend.

Slimmere administratiesystemen zouden hierin soelaas kunnen bieden, maar omdat de zorg altijd doorgaat en er absoluut geen fouten gemaakt mogen worden is dat niet iets wat je even aanpast. Ons patiëntensysteem lag er pas een ochtend uit, dat was echt drama en dan hebben we gewoon nog een noodsysteem paraat. Een tijd terug zijn we overgestapt van systeem en dat had enorm veel voeten in de aarde. Er zitten zeer zeker onvolkomenheden in ons systeem, maar je kunt het niet zomaar even aanpassen. Ziekenhuizen en overige zorgverleners gebruiken ook vaak verschillende systemen, die niet met elkaar kunnen communiceren. En ook niet met elkaar mógen communiceren, vanwege strenge AVG wetgeving. Maar ze gebruiken deels wel dezelfde systemen, waardoor ze ook hun eigen zeggenschap over het systeem niet hebben, dat ligt dan weer bij de fabrikant. Er vallen hier zeker slagen in te maken, maar hoe is gewoon vreselijk ingewikkeld en vergt eerst geld en mankracht investeren in onderzoek, ICT afdelingen, overkoepelende aansturing, implementatie, etc. Was het maar zo makkelijk dat je kon zeggen ‘we schaffen gewoon even die en die administratie af’ en klaar.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

15-07-2024 om 23:01 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 15-07-2024 om 19:54:

[..]

Wat een interessant artikel over de plannen van Balkende. Eigenlijk is het precies wat Agema ook beweert, de zorg kan veel efficiënter. Ik ben heel benieuwd of het haar deze keer wel gaat lukken, nadat het achtereenvolgende kabinetten het niet gelukt is.


En toch gaat Guusje Ter Horst niet met Fleur Agema aan tafel vanwege de politieke partij van Fleur Agema. Ik denk ook dat de zorg efficiënter kan. Het moet zelfs efficiënter.


https%3A%2F%2Fstatic.limburger.nl%2FAssets%2FImages_Upload%2F2024%2F06%2F10%2F11ba2135-5c83-4074-8c92-a640f1f633e4.png

Cartoon van 11 juni 2024.
Van cartoonist Paul Kusters

Fleurtje_5

Fleurtje_5

15-07-2024 om 23:04 Topicstarter

Luchtpost schreef op 15-07-2024 om 16:48:

[..]

Als je in je loopbaan o.a. wethouder, universitair hoofddocent, burgemeester, minister bent geweest zou je toch denken dat je niet met zo'n goedkoop en vals argument vertrekt. Maar zij was al 70 jaar toen zij startte en het zal in 2023 misschien tegen zijn gevallen. Wat betreft de baan, of de resultaten.

In het algemeen staan mensen niet te dringen om dat soort "pacts" te sluiten (is helemaal hip tegenwoordig: convenant, pact, alliantie, etc. maar het zet allemaal geen zoden aan de dijk dus meestal 'duiken' mensen weg als je daarmee aan komt). Tja, en dan is er zo'n baantje speciaal voor jou bedacht, en dan kan je moeilijk na één jaar al zeggen dat je er eigenlijk geen trek meer in hebt. Dus dit kwam als een geschenk uit de hemel; kon ze ook nog een 'leuk' statement maken richting de PVV. Maar ik denk niet dat zij hier echt respect mee afdwingt, beetje knullig als je op deze manier je loopbaan meent af te moeten sluiten.

Zie dat zij van maart 1952 is dus in 2017 was haar officiële AOW-datum (66 jaar en 9 maanden). Vanaf 2018 had zij gewoon pensioen kunnen hebben. Prima op zich als mensen langer door willen werken, maar om 6,5 jaar ná je AOW datum nog met het verhaal aan te komen dat je opstapt om principiële redenen...


Helemaal eens met je bericht. En vooral eens met vetgedrukte woorden.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

15-07-2024 om 23:10 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 15-07-2024 om 16:47:

Agema kan in elk geval direct aan het werk om ervoor te zorgen dat er niet langer monopoly gespeeld wordt met ons zorggeld.
Aan wie leende huisartsenketen Co-Med miljoenen zorggeld uit? - https://nos.nl/l/2528975


https://www.rtl.nl/nieuws/rtl-z/artikel/5457953/co-med-comed-huisartsen-zorg-wie-guy-vroemen

Huisartsen noemen Co-Meddirecteur Guy Vroemen een 'gladde verkoper' en een 'crimineel'. Wie is de Limburger, die als enige van drie directieleden overgebleven is?

............

 Hij wordt een 'geldwolf' genoemd die 'zijn beloftes niet nakomt'. "Hij ziet zichzelf als redder van de huisartsenzorg, maar brengt patiënten in levensgevaar", klinkt het ook.

...........

NippyDunlin42

NippyDunlin42

15-07-2024 om 23:55

Fleurtje_5 schreef op 15-07-2024 om 23:10:

[..]


https://www.rtl.nl/nieuws/rtl-z/artikel/5457953/co-med-comed-huisartsen-zorg-wie-guy-vroemen

Huisartsen noemen Co-Meddirecteur Guy Vroemen een 'gladde verkoper' en een 'crimineel'. Wie is de Limburger, die als enige van drie directieleden overgebleven is?

............

Hij wordt een 'geldwolf' genoemd die 'zijn beloftes niet nakomt'. "Hij ziet zichzelf als redder van de huisartsenzorg, maar brengt patiënten in levensgevaar", klinkt het ook.

...........

Marktwerking in de zorg. Geen stokpaardje van links hoor.

Fleurtje_5 schreef op 15-07-2024 om 23:04:

[..]


Helemaal eens met je bericht. En vooral eens met vetgedrukte woorden.

Het is ook allemaal leuk, zo principieel zijn vanuit een buitengewoon luxe positie. Ik kan ongeveer inschatten hoe riant haar pensioen is (daar heeft zij overigens gewoon voor gewerkt, maar voor politici is dat echt méér dan goed geregeld). Daarnaast had zij dus 6,5 jaar haar salaris en ook al 6,5 jaar AOW én zij heeft blijkbaar een partner. Dus voor haar was het relatief makkelijk om op deze manier en met dit smoesje van een klus af te komen. Dat is uiteindelijk voor alle partijen beter. 

Helaas zijn er veel ambtenaren die niet goed snappen dat zij niet bij een particulier bedrijf van meneer X of mevrouw Y op de loonlijst staan, maar dat zij betaald worden vanuit belastinggeld in een systeem waarin zij geacht worden (eed afgelegd!) om gewoon het beleid uit te voeren van de regering die op dat moment door het volk gekozen is. En ja, dan stem je er bij voorbaat mee in samen te werken met de mensen en/in het beleid waar democratisch voor gekozen is. Zo niet: baan opzeggen! 

Helaas zullen velen het 'voorbeeld' van ter Horst niet volgen. Ook niet als zij 'slaande ruzie' (?!) met de bewindspersoon voorzien - nog nooit vertoond bij een wisseling van de wacht, maar als reactie veelzeggend over de houding. In het bedrijfsleven is het ondenkbaar dat iemand na bijvoorbeeld een fusie (openlijk of in het geniep) het nieuwe beleid/koers gaat frustreren, dan lig je er binnen de kortste keren uit - en terecht. 

Maar ik vrees dat de nieuwe bewindslieden gigantisch hard zullen moeten knokken om ervoor te zorgen dat er hier en daar een andere wind gaat waaien. En het kan m.i. alleen maar goed gaan als er keihard wordt ingegrepen bij directie en indirecte obstructie door ambtenaren.  

"Administratie in de zorg vereenvoudigen".
Zo makkelijk gezegd maar o zo moeilijk uit te voeren.
Alleen al de marktwerking in de zorg en wet op de AVG houdt koppeling van sommige systemen tegen.
Mijn man is vorige week overgeplaatst van ziekenhuis naar revalidatieinrichting en wat daar al voor miscommunicatie ontstaat omdat bijvoorbeeld de apotheek van instelling B een ander systeem heeft dan ziekenhuis A. En dat is nog maar 1 frustatie waar ik tegenaan loop !
Ik heb zelf 34 jaar bij financien en organisatie in een ziekenhuis gewerkt en had dit toch kunnen verwachten....

amarna schreef op 16-07-2024 om 06:50:

"Administratie in de zorg vereenvoudigen".
Zo makkelijk gezegd maar o zo moeilijk uit te voeren.
Alleen al de marktwerking in de zorg en wet op de AVG houdt koppeling van sommige systemen tegen.
Mijn man is vorige week overgeplaatst van ziekenhuis naar revalidatieinrichting en wat daar al voor miscommunicatie ontstaat omdat bijvoorbeeld de apotheek van instelling B een ander systeem heeft dan ziekenhuis A. En dat is nog maar 1 frustatie waar ik tegenaan loop !
Ik heb zelf 34 jaar bij financien en organisatie in een ziekenhuis gewerkt en had dit toch kunnen verwachten....

ik werk ook in de zorg en bij ons kan de administratie echt eenvoudiger. Ik begeleid groepen en wij moeten van elke persoon in de groep die aanwezig is, op het kwartier registeren, zij hebben op de minuut toestemming om bij ons te zijn vanuit WMO. Verplicht elke dag rapporteren, terwijl er clienten zijn die hier elke dag komen, en waarin weinig vooruitgang is. Wij zitten meer achter de computer, dan dat wij de clienten kunnen begeleiden. Agema mag er van mij wat aan gaan doen. En ik heb het dan over groepen van 15-30 personen, waar dit voor geldt.

Fleurtje_5 schreef op 15-07-2024 om 23:01:

[..]


En toch gaat Guusje Ter Horst niet met Fleur Agema aan tafel vanwege de politieke partij van Fleur Agema. Ik denk ook dat de zorg efficiënter kan. Het moet zelfs efficiënter.


Dat was niet de rol van Ter Horst. Dat gaat wel de rol van Agema zijn die voor minder geld de zorg beter moet gaan maken. Ik zie het niet gebeuren. Maar het is daarom goed dat zij na zoveel jaar oppositie het zelf moet gaan laten zien.

Ik zou al blij zijn als er in elk geval iets gebeurd aan de marktwerking. Zorg is net als woningen geen markt, of zou dat in elk geval niet moeten zijn. Maar om eerlijk te zijn verwacht ik op dit gebied helemaal niets van een rechts kabinet.

Luchtpost schreef op 16-07-2024 om 00:48:

[..]

En het kan m.i. alleen maar goed gaan als er keihard wordt ingegrepen bij directie en indirecte obstructie door ambtenaren.

Ik verwacht helemaal geen directe of indirecte obstructie door ambtenaren. Hoogstens wanneer grondwetten en verdragen met voeten getreden worden. Dan is het wat mij betreft zelfs de plicht van ambtenaren om hun ministers daarop te wijzen.

VanLotje schreef op 15-07-2024 om 17:32:

[..]


Ben ik nu de enige die dit soort posts totaal niet serieus neemt na alles wat zekere rechtse politici over mensen zeggen waar ze het niet mee eens zijn?

Ze zegt enkel dat ze geen affiniteit heeft en besluit wijselijk te vertrekken ipv elke dag een strijd aan te gaan.

Zeggen dat je geen affiniteit hebt met een partij is van een hele andere orde dan een mede politici herhaaldelijk een heks te noemen bijvoorbeeld.

Ik vind het toch apart dat sommige mensen die juichen als een rechtse politicus geen blad voor de mond neemt en er lekker op los beledigt, zo snel geirriteerd raken wanneer iemand anders ook maar een klein woordje van kritiek levert.

Helemaal mee eens. 

Ze geeft duidelijk aan waarom ze weg wil gaan, zonder iemand uit te schelden en toch wordt er maar over doorgegaan alsof ze iets heel ergs heeft gezegd. 

Ze is al over de 70. Begrijp heel goed dat ze dan geen zin heeft in constante ruzie en getouwtrek. Ze geeft ook eerlijk haar reden op. Toch kunnen juist de mensen die het zo fantastisch vinden wanneer hun favoriete politici "zeggen waar het op staat", daar niet goed tegen.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

16-07-2024 om 10:01 Topicstarter

Luchtpost schreef op 16-07-2024 om 00:48:

[..]

Het is ook allemaal leuk, zo principieel zijn vanuit een buitengewoon luxe positie. Ik kan ongeveer inschatten hoe riant haar pensioen is (daar heeft zij overigens gewoon voor gewerkt, maar voor politici is dat echt méér dan goed geregeld). Daarnaast had zij dus 6,5 jaar haar salaris en ook al 6,5 jaar AOW én zij heeft blijkbaar een partner. Dus voor haar was het relatief makkelijk om op deze manier en met dit smoesje van een klus af te komen. Dat is uiteindelijk voor alle partijen beter.

Helaas zijn er veel ambtenaren die niet goed snappen dat zij niet bij een particulier bedrijf van meneer X of mevrouw Y op de loonlijst staan, maar dat zij betaald worden vanuit belastinggeld in een systeem waarin zij geacht worden (eed afgelegd!) om gewoon het beleid uit te voeren van de regering die op dat moment door het volk gekozen is. En ja, dan stem je er bij voorbaat mee in samen te werken met de mensen en/in het beleid waar democratisch voor gekozen is. Zo niet: baan opzeggen!

Helaas zullen velen het 'voorbeeld' van ter Horst niet volgen. Ook niet als zij 'slaande ruzie' (?!) met de bewindspersoon voorzien - nog nooit vertoond bij een wisseling van de wacht, maar als reactie veelzeggend over de houding. In het bedrijfsleven is het ondenkbaar dat iemand na bijvoorbeeld een fusie (openlijk of in het geniep) het nieuwe beleid/koers gaat frustreren, dan lig je er binnen de kortste keren uit - en terecht.

Maar ik vrees dat de nieuwe bewindslieden gigantisch hard zullen moeten knokken om ervoor te zorgen dat er hier en daar een andere wind gaat waaien. En het kan m.i. alleen maar goed gaan als er keihard wordt ingegrepen bij directie en indirecte obstructie door ambtenaren.

 

Ik vind het zowieso veel hypocriet gedoe.

Wat stonden een paar Kamerleden op hoge poten te roepen  naar de kersverse premier
'dat zijn gezag werd ondermijnd omdat Fleur Agema had gezegd/getweet dat zij niets had met de hoofddoek'. Volgens mij is Fleur nog steeds bezig met excuses maken en zeggen spijt te hebben dat ze de tweet heeft geplaatst.

Maar als Guusje ter Horst dan zegt:
En ik dacht: het wordt een moeilijke toestand als dat zou moeten met een vertegenwoordiger van een partij waar ik geen enkele affiniteit mee heb."

Dan is daar alle begrip voor want het is haar goed recht dat ze dat liever niet wil etc. etc. etc..

Die partij is wel door heeeeeeeel veeeeeeeeeeel mensen gekozen.

Fleurtje_5 schreef op 16-07-2024 om 10:01:

[..]

Ik vind het zowieso veel hypocriet gedoe.

Wat stonden een paar Kamerleden op hoge poten te roepen naar de kersverse premier
'dat zijn gezag werd ondermijnd omdat Fleur Agema had gezegd/getweet dat zij niets had met de hoofddoek'. Volgens mij is Fleur nog steeds bezig met excuses maken en zeggen spijt te hebben dat ze de tweet heeft geplaatst.

Maar als Guusje ter Horst dan zegt:
En ik dacht: het wordt een moeilijke toestand als dat zou moeten met een vertegenwoordiger van een partij waar ik geen enkele affiniteit mee heb."

Dan is daar alle begrip voor want het is haar goed recht dat ze dat liever niet wil etc. etc. etc..

Die partij is wel door heeeeeeeel veeeeeeeeeeel mensen gekozen.

Jij begrijpt werkelijk niet dat dit om twee totaal andere posities gaat? 

En niet alleen twee andere posities, maar ook dat de situaties totaal anders zijn. 
De ene zat naast de premier van haar eigen coalitie en ondermijnde daarmee wat hij zojuist gezegd had. Zij blijft gewoon aan en is dus nog steeds verantwoordelijk. 

De andere stopt met haar baan en geeft eerlijk opgave van reden. Rechts hield toch juist van klare taal? Maar als ze dit nog op een nette manier zegt (en niet "geen zin om met die heks samen te werken" oid), blijf je er maar over door gaan alsof ze dit niet had mogen zeggen. Klare taal gewenst... maar alleen door politici die je aardig vindt en door niemand anders.  

De partij is door ongeveer een kwart van de mensen gekozen. Zelfs al was deze door 98% van de mensen gekozen, dan mag zij gewoon weggaan om die reden. 

Fleurtje_5 schreef op 16-07-2024 om 10:01:

[..]

Ik vind het zowieso veel hypocriet gedoe.

Wat stonden een paar Kamerleden op hoge poten te roepen naar de kersverse premier
'dat zijn gezag werd ondermijnd omdat Fleur Agema had gezegd/getweet dat zij niets had met de hoofddoek'. Volgens mij is Fleur nog steeds bezig met excuses maken en zeggen spijt te hebben dat ze de tweet heeft geplaatst.

Maar als Guusje ter Horst dan zegt:
En ik dacht: het wordt een moeilijke toestand als dat zou moeten met een vertegenwoordiger van een partij waar ik geen enkele affiniteit mee heb."

Dan is daar alle begrip voor want het is haar goed recht dat ze dat liever niet wil etc. etc. etc..

Die partij is wel door heeeeeeeel veeeeeeeeeeel mensen gekozen.

En door nog veeeeeeeel meeeeeer mensen NIET gekozen....

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.