Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Fleurtje_5

Fleurtje_5

15-07-2024 om 07:47 Topicstarter

Ik las dat Guusje Ter Horst (Ambtenaar op het ministerie van Volksgezondheid) vertrekt. Ze weigert samen te werken met Fleur Agema.

Lid van de PvdA. Ze is 72 jaar.  En kon allang met pensioen gaan. Nog even een trap nageven (omdat ze geen affiniteit heeft met een partij) voor ze vertrekt is niet zo netjes. 

Quote:"Ter Horst zette zich als bestuurlijk aanjager afgelopen anderhalf jaar in voor een samenleving die toegankelijk is voor mensen met een handicap"

Als je werkelijk hart hebt voor je werk zou je juist moeten blijven, en niet vertrekken omdat men geen enkele affiniteit heeft met de partij van Fleur. Het gaat niet om Fleur of om de partij van Fleur, maar om de mensen waar men zich voor inzet. En anders zeg je gewoon: 'ik ben moe en ga met pensioen'.

https://nos.nl/artikel/2528285-guusje-ter-horst-stopt-als-aanjager-bij-ministerie-vws-vanwege-pvv

In de rol van bestuurlijk aanjager moet je elkaar volgens Ter Horst kunnen vertrouwen. "En ik dacht: het wordt een moeilijke toestand als dat zou moeten met een vertegenwoordiger van een partij waar ik geen enkele affiniteit mee heb."

Fleurtje_5 schreef op 15-07-2024 om 07:40:

Hij kan dan wel een gevaarlijke fascist zijn. Feit is dat iemand anders gevaarlijk was met een wapen in zijn handen.
Om nog even stil te staan bij de man die zijn leven verloor bij deze aanslag op Trump.

https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/5460607/dodelijk-slachtoffer-bij-aanslag-op-trump-was-vader-die-stierf-als-held

Kan deze discussie hier alsjeblieft   : https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/amerikaanse-presidentsverkiezingen-2024?page=31#478

Fleurtje_5 schreef op 15-07-2024 om 07:47:

Ik las dat Guusje Ter Horst (Ambtenaar op het ministerie van Volksgezondheid) vertrekt. Ze weigert samen te werken met Fleur Agema.

Lid van de PvdA. Ze is 72 jaar. En kon allang met pensioen gaan. Nog even een trap nageven (omdat ze geen affiniteit heeft met een partij) voor ze vertrekt is niet zo netjes.

Quote:"Ter Horst zette zich als bestuurlijk aanjager afgelopen anderhalf jaar in voor een samenleving die toegankelijk is voor mensen met een handicap"

Als je werkelijk hart hebt voor je werk zou je juist moeten blijven.

https://nos.nl/artikel/2528285-guusje-ter-horst-stopt-als-aanjager-bij-ministerie-vws-vanwege-pvv

In de rol van bestuurlijk aanjager moet je elkaar volgens Ter Horst kunnen vertrouwen. "En ik dacht: het wordt een moeilijke toestand als dat zou moeten met een vertegenwoordiger van een partij waar ik geen enkele affiniteit mee heb."

Het is geen trap na, het is de reden dat ze vertrekt. En aangezien er geen leeftijdsgrens op zit bij het uitoefenen van ambtenaar is dat dus ook niet de reden dat ze vertrekt. 

Fleurtje_5 schreef op 15-07-2024 om 07:47:

Ik las dat Guusje Ter Horst (Ambtenaar op het ministerie van Volksgezondheid) vertrekt. Ze weigert samen te werken met Fleur Agema.

Lid van de PvdA. Ze is 72 jaar. En kon allang met pensioen gaan. Nog even een trap nageven (omdat ze geen affiniteit heeft met een partij) voor ze vertrekt is niet zo netjes.

Quote:"Ter Horst zette zich als bestuurlijk aanjager afgelopen anderhalf jaar in voor een samenleving die toegankelijk is voor mensen met een handicap"

Als je werkelijk hart hebt voor je werk zou je juist moeten blijven.

https://nos.nl/artikel/2528285-guusje-ter-horst-stopt-als-aanjager-bij-ministerie-vws-vanwege-pvv

In de rol van bestuurlijk aanjager moet je elkaar volgens Ter Horst kunnen vertrouwen. "En ik dacht: het wordt een moeilijke toestand als dat zou moeten met een vertegenwoordiger van een partij waar ik geen enkele affiniteit mee heb."

Als iemand vind dat samenwerken haar niet gaat lukken dan kan ze haar functie toch beter overlaten aan iemand anders?

Overigens zijn chronisch zieken met een WIA uitkering zo ongeveer de enige groep die dus niet profiteert van het afschaffen van het eigen risico straks, dus ik snap wel dat ze op inhoudelijke gronden er weinig vertrouwen in heeft dat deze minister op gaat komen voor mensen met een handicap.

er zijn meer hoge ambtenaren die met hun handen in het haar zitten. er wordt gevraagd om documenten op te stellen die zouden onderbouwen waarom het werk dat je de afgelopen jaren hebt gedaan, nu niet meer nodig is (op bijv ontwikkelingsamenwerking). Ga er maar aan staan. Ik zou vertrekken ook ernstig overwegen. En als ik 65+ zou zijn gewoon doen.

Fleurtje_5 schreef op 15-07-2024 om 07:40:

Hij kan dan wel een gevaarlijke fascist zijn. Feit is dat iemand anders gevaarlijk was met een wapen in zijn handen.

De wapens die de Republikeinen zo graag voor iedereen en alleman beschikbaar houden. 

Ik ben blij dat dit tenminste niet iets is waar in Nederland over gediscuseerd wordt: het zogenaamde belang van pistolen en erger voor iedereen.

Doemijdieglazenbol schreef op 15-07-2024 om 08:30:

er zijn meer hoge ambtenaren die met hun handen in het haar zitten. er wordt gevraagd om documenten op te stellen die zouden onderbouwen waarom het werk dat je de afgelopen jaren hebt gedaan, nu niet meer nodig is (op bijv ontwikkelingsamenwerking). Ga er maar aan staan. Ik zou vertrekken ook ernstig overwegen. En als ik 65+ zou zijn gewoon doen.

Dat is gewoon pure pesterij. 

Zou me daardoor niet laten wegjagen (want dat is wat ze willen). Wat je wel kan doen is degenen die het je opleggen steeds emailen met onnozele vragen over wat je moet doen. Dan gaat het hen ook vervelen. 

"Maar dat project dat ik van jullie opgelegd kreeg? Is dat dan ook iets dat ik als nutteloos dien te beschouwen? Ik dacht juist dat ik een email van je had gekregen over hoe belangrijk het was om dat snel af te maken." (add email in attachment).  

Fleurtje_5

Fleurtje_5

15-07-2024 om 14:17 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 15-07-2024 om 08:30:

er zijn meer hoge ambtenaren die met hun handen in het haar zitten. er wordt gevraagd om documenten op te stellen die zouden onderbouwen waarom het werk dat je de afgelopen jaren hebt gedaan, nu niet meer nodig is (op bijv ontwikkelingsamenwerking). Ga er maar aan staan. Ik zou vertrekken ook ernstig overwegen. En als ik 65+ zou zijn gewoon doen.


Zeker, dat lijkt me rete-moeilijk. Ik zou ook vertrekken als ik 65+ zou zijn.

Guusje heeft onder Balkenende gewerkt, dan moet ze wel wat gewend zijn lijkt mij. JP heeft ook niet altijd mooie besluiten genomen.

https://www.trouw.nl/voorpagina/van-balkenende-zal-de-zorg-niet-beter-worden~b8621659/ 27 oktober 2006.

Guusje doet dit werk pas anderhalf jaar.
Zij heeft het niet over documenten onderbouwen of wat-dan-ook. Maar ze vertrekt omdat ze geen enkele affiniteit met de partij van Fleur heeft. Dát vind ik een slap excuus om mensen met een handicap de rug toe te keren.

Guusje zit er niet voor Fleur of voor diens partij. Fleur zit er ook niet in haar eentje. Ik weet dat Fleur zich jarenlang flink bezig heeft gehouden met de zorg, ongeacht welk geloof of politieke voorkeur de patiënten hebben. Iemand in de zorg verleend aan iedereen dezelfde zorg ongeacht geloof of politieke voorkeur.

Wat Guusje nou doet is samenwerking met Fleur weigeren vanwege de partij van Fleur, en dat is toch eigenlijk wel discriminatie op politieke voorkeur.

https://www.sp.nl/nieuws/2010/09/balkenende-plaveit-weg-voor-rechts-bezuinigingen-over-rug-van-kwetsbare-mensen 21 sept. 2010



Fleurtje_5 schreef op 15-07-2024 om 07:47:

Ik las dat Guusje Ter Horst (Ambtenaar op het ministerie van Volksgezondheid) vertrekt. Ze weigert samen te werken met Fleur Agema.

Lid van de PvdA. Ze is 72 jaar. En kon allang met pensioen gaan. Nog even een trap nageven (omdat ze geen affiniteit heeft met een partij) voor ze vertrekt is niet zo netjes.

Quote:"Ter Horst zette zich als bestuurlijk aanjager afgelopen anderhalf jaar in voor een samenleving die toegankelijk is voor mensen met een handicap"

Als je werkelijk hart hebt voor je werk zou je juist moeten blijven, en niet vertrekken omdat men geen enkele affiniteit heeft met de partij van Fleur. Het gaat niet om Fleur of om de partij van Fleur, maar om de mensen waar men zich voor inzet. En anders zeg je gewoon: 'ik ben moe en ga met pensioen'.

https://nos.nl/artikel/2528285-guusje-ter-horst-stopt-als-aanjager-bij-ministerie-vws-vanwege-pvv

In de rol van bestuurlijk aanjager moet je elkaar volgens Ter Horst kunnen vertrouwen. "En ik dacht: het wordt een moeilijke toestand als dat zou moeten met een vertegenwoordiger van een partij waar ik geen enkele affiniteit mee heb."

Dat heeft zij dan maar kort gedaan. Zij is gestart eind december 2022, dus effectief vanaf januari 2023 en in november 2023 was de verkiezingsuitslag al bekend. Zij heeft dus eerst afgewacht of het wel zou lukken met de formatie? Afijn, scheelt weer een duurbetaalde ambtenaar. Ik geloof niet dat er verder veel wapenfeiten uit dat ene jaar vermeld kunnen worden? 

We zullen er niet echt veel aan missen. Quote uit dat NOS artikel: "... Ik heb daar geen enkele affiniteit mee, en ik kon mij niet voorstellen hoe ik met zo iemand om tafel zou kunnen zitten zonder daar binnen 5 minuten slaande ruzie mee te krijgen."
Het is echt niet zo dat een nieuwe bewindspersoon als eerste met Guusje (die "pacts wil sluiten") om tafel zou willen zitten, zó belangrijk is Guusje nou ook weer niet. 

En als je dan, met al je ervaring, niet de democratie kan respecteren en normaal een gesprek kan voeren zonder 'slaande ruzie', dan kan je ook gewoon zeggen dat je het tijd vindt om van je pensioen te gaan genieten. Een trap nageven is niet bepaald chique. Zij had ook gewoon even af kunnen wachten hoe een eerste gesprek zou verlopen.  

Mwah, je hoeft de praktijk niet altijd te ervaren om een goede inschatting te kunnen maken van hoe het verloopt. Zeker niet als je wat ervaring hebt. Een stroomdraadje pak je niet elke keer vast, om te kijken of dat pijn doet.

Ik snap dus wel dat ze niet gaat zitten afwachten hoe een eerste gesprek gaat, maar ervoor kiest om te vertrekken.

 Agema kan in elk geval direct aan het werk om ervoor te zorgen dat er niet langer monopoly gespeeld wordt met ons zorggeld.
Aan wie leende huisartsenketen Co-Med miljoenen zorggeld uit? - https://nos.nl/l/2528975

Lieveheersbeest schreef op 15-07-2024 om 14:43:

Mwah, je hoeft de praktijk niet altijd te ervaren om een goede inschatting te kunnen maken van hoe het verloopt. Zeker niet als je wat ervaring hebt. Een stroomdraadje pak je niet elke keer vast, om te kijken of dat pijn doet.

Ik snap dus wel dat ze niet gaat zitten afwachten hoe een eerste gesprek gaat, maar ervoor kiest om te vertrekken.

Als je in je loopbaan o.a. wethouder, universitair hoofddocent, burgemeester, minister bent geweest zou je toch denken dat je niet met zo'n goedkoop en vals argument vertrekt. Maar zij was al 70 jaar toen zij startte en het zal in 2023 misschien tegen zijn gevallen. Wat betreft de baan, of de resultaten. 

In het algemeen staan mensen niet te dringen om dat soort "pacts" te sluiten (is helemaal hip tegenwoordig: convenant, pact, alliantie, etc. maar het zet allemaal geen zoden aan de dijk dus meestal 'duiken' mensen weg als je daarmee aan komt). Tja, en dan is er zo'n baantje speciaal voor jou bedacht, en dan kan je moeilijk na één jaar al zeggen dat je er eigenlijk geen trek meer in hebt. Dus dit kwam als een geschenk uit de hemel; kon ze ook nog een 'leuk' statement maken richting de PVV. Maar ik denk niet dat zij hier echt respect mee afdwingt, beetje knullig als je op deze manier je loopbaan meent af te moeten sluiten. 

Zie dat zij van maart 1952 is dus in 2017 was haar officiële AOW-datum (66 jaar en 9 maanden). Vanaf 2018 had zij gewoon pensioen kunnen hebben. Prima op zich als mensen langer door willen werken, maar om 6,5 jaar ná je AOW datum nog met het verhaal aan te komen dat je opstapt om principiële redenen... 

Fleurtje_5 schreef op 15-07-2024 om 14:17:

[..]


Zeker, dat lijkt me rete-moeilijk. Ik zou ook vertrekken als ik 65+ zou zijn.

Guusje heeft onder Balkenende gewerkt, dan moet ze wel wat gewend zijn lijkt mij. JP heeft ook niet altijd mooie besluiten genomen.

https://www.trouw.nl/voorpagina/van-balkenende-zal-de-zorg-niet-beter-worden~b8621659/ 27 oktober 2006.

Guusje doet dit werk pas anderhalf jaar.
Zij heeft het niet over documenten onderbouwen of wat-dan-ook. Maar ze vertrekt omdat ze geen enkele affiniteit met de partij van Fleur heeft. Dát vind ik een slap excuus om mensen met een handicap de rug toe te keren.

Guusje zit er niet voor Fleur of voor diens partij. Fleur zit er ook niet in haar eentje. Ik weet dat Fleur zich jarenlang flink bezig heeft gehouden met de zorg, ongeacht welk geloof of politieke voorkeur de patiënten hebben. Iemand in de zorg verleend aan iedereen dezelfde zorg ongeacht geloof of politieke voorkeur.

Wat Guusje nou doet is samenwerking met Fleur weigeren vanwege de partij van Fleur, en dat is toch eigenlijk wel discriminatie op politieke voorkeur.

https://www.sp.nl/nieuws/2010/09/balkenende-plaveit-weg-voor-rechts-bezuinigingen-over-rug-van-kwetsbare-mensen 21 sept. 2010



Je gebruikt argumenten die in deze context helemaal niet ter zaken doen, zoals dat ze onder Balkenende heeft gewerkt. Ze moet daarom maar niet zo moeilijk doen?

En wat mij betreft is dit ook geen discriminatie maar simpelweg iemand z’n eigen grenzen en principes. Wat ter Horst betreft is haar grens samenwerken met de pvv, vanwege hun standpunten, kan ik me zo voorstellen. Want samenwerken maakt ook medeplichtig. Ik snap dat volkomen. Om haar nu in de schoenen te schuiven dat ze gehandicapten de rug toe keert lijkt me ook een verwijt niet te maken is. Bovendien heeft de pvv daar zelf een handje van, groepen de rug toe wijzen. 

(Ik blijf dat voornaam gedoe echt heel wonderlijk vinden. Alsof je het over je buurvrouwen Guusje en Fleur hebt)  


Fleurtje_5 schreef op 15-07-2024 om 14:17:

[..]


Zeker, dat lijkt me rete-moeilijk. Ik zou ook vertrekken als ik 65+ zou zijn.

Guusje heeft onder Balkenende gewerkt, dan moet ze wel wat gewend zijn lijkt mij. JP heeft ook niet altijd mooie besluiten genomen.

https://www.trouw.nl/voorpagina/van-balkenende-zal-de-zorg-niet-beter-worden~b8621659/ 27 oktober 2006.

Guusje doet dit werk pas anderhalf jaar.
Zij heeft het niet over documenten onderbouwen of wat-dan-ook. Maar ze vertrekt omdat ze geen enkele affiniteit met de partij van Fleur heeft. Dát vind ik een slap excuus om mensen met een handicap de rug toe te keren.


Ben ik nu de enige die dit soort posts totaal niet serieus neemt na alles wat zekere rechtse politici over mensen zeggen waar ze het niet mee eens zijn?

Ze zegt enkel dat ze geen affiniteit heeft en besluit wijselijk te vertrekken ipv elke dag een strijd aan te gaan. 

Zeggen dat je geen affiniteit hebt met een partij is van een hele andere orde dan een mede politici herhaaldelijk een heks te noemen bijvoorbeeld. 

Ik vind het toch apart dat sommige mensen die juichen als een rechtse politicus geen blad voor de mond neemt en er lekker op los beledigt, zo snel geirriteerd raken wanneer iemand anders ook maar een klein woordje van kritiek levert. 

Poms schreef op 15-07-2024 om 17:27:

[..]

Je gebruikt argumenten die in deze context helemaal niet ter zaken doen, zoals dat ze onder Balkenende heeft gewerkt. Ze moet daarom maar niet zo moeilijk doen?

En wat mij betreft is dit ook geen discriminatie maar simpelweg met iemand z’n eigen grenzen en principes. 

DIscriminatie zou zijn als iemand geen baan krijgt vanwege hun politieke voorkeur. 

Dat is hier helemaal niet aan de orde. 
Fleurtje heeft niet goed begrepen dat mensen gewoon zelf mogen weten of ze ergens weggaan voor wat voor reden dan ook. Al is het omdat de limonade smaken in de kantine ze niet aanstaan. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.