Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Herfstappeltaart schreef op 06-07-2024 om 09:42:

[..]

Nou nog 1x dan: futiliteiten? Jij vindt het ter verantwoording roepen van mensen die hun leven ongeveer hebben gewijd aan het verspreiden en aanhangen van complot-theorieën als het omvolkingsverhaal futiliteiten? Ik vind het essentieel en ik wil zulke mensen niet als mijn volksvertegenwoordigers. Ze kunnen nog zo vaak (voor de eenheid van het kabinet) zeggen dat ze de woorden niet meer zullen gebruiken, hun gedachtegoed is niet anders geworden als bij toverslag. Dat krijg je er bij mij echt niet in.

Dat staat niet helemaal 100 procent vast dat dat ook daadwerkelijk zo werd bedoeld (het kan ook uit zijn verband zijn getrokken en ja het kan ook wel zo zijn bedoeld) en zo wel daar is in ieder geval duidelijk afstand van gedaan, ook nog tijdens het debat. Dan moet de kous daarmee af zijn vind ik. Dat je "zulke mensen" niet als jouw volksvertegenwoordigers wil dat kan, daarom heb je ook niet op die partij gestemd. Heel veel anderen (2,5 miljoen stemmers) echter wel en deze coalitie is nu eenmaal gevormd met deze mensen op basis van de verkiezingsuitslag, get over it zou ik zeggen. En als mensen uiteindelijk niet tevreden zijn dan stemmen ze volgende keer wel weer anders. De democratie doet dan wel zijn werk. Dat hakken over en weer in de kamer leidt nergens toe. We zien wel hoe komende jaren gaan verlopen.

En als men wil dat mensen volgende keer minder tot niet op de PVV gaan stemmen dan helpt het niet om alleen maar te blijven hakken en spugen op de PVV en de kiezers daarvan. Die stemmen volgende keer dan namelijk ook gewoon weer op de PVV en wie weet gaan nog wel veel meer mensen dat doen. Mensen zijn dat gehak en gezever zat. 

Miraval schreef op 06-07-2024 om 13:46:

[..]

Ik heb geen idee of je nu reageert op mij via de reactie van Nicole of gewoon in zijn algemeenheid.

Want ik heb zeer zeker geen opgeheven vingertje. Niet naar links of naar rechts. Of juist wel naar allebei, misschien dat dat beter verwoord is.

Het enige wat ik zeg is dat je als je nu een orkaan uit wil delen (ALS) je dan ook commentaar kunt verwachten. En Wilders heeft zich de afgelopen jaren schofterig gedragen met momenten. Dat geef ik eerlijk toe. En Baudet ook, alleen neemt niemand die man meer serieus.

Ik heb commentaar gehad op Wilders en nu commentaar op bijvoorbeeld een Ouwehand. Daar moet je (algemeen) dan ook niet gek van staan te kijken.

Ik lees die reactie van kerstbeer helemaal niet als kritiek op jou, maar als kritiek op PVV aanhangers die nu met hun vingertje opgestoken staan tegenover links. Dit soort posts vat jij denk ik veel te persoonlijk op. 

Nicole123 schreef op 06-07-2024 om 14:03:

[..]

Natuurlijk was het punt van Agema uit die tweet wel duidelijk. Ook zonder begeleidende tekst. Plaatjes kunnen meer zeggen dan 100 woorden. Het was een persoonlijke aanval van een minister uit het kabinet op de burgemeester van onze hoofdstad en een verdediging van Agema's persoonlijke anti-hoofddoek standpunt. Ongehoord, nog los van of ze er wel of niet een punt mee had. Agema hoort het kabinetsttandpunt te uiten en dat is dat een hoofddoek prima mag en niks uitmaakt. In het debat hoorde Agema haar mond te houden, ook online, want Schoof voerde het woord. En Schoof had niet moeten zeggen 'ik sta achter mijn ministers' maar 'als mijn ministers ingaan tegen het kabinetsstandpunt dan veroordeel ik dat'. En op het commentaar van Wilders had hij moeten zeggen dat die ministers van hem (Schoof) zijn en niet van Wilders. Het is van de zotten dat die partijleiders (met name Wilders en van der Plas) roepen over trots zijn op 'hun' ministers, dat 'hun' ministers beschermd moeten worden tegen kritiek uit de oppositie of moeten verschijnen bij een vergadering, etc. De ministers vallen niet meer onder het gezag van de partijleiders, maar onder het gezag van Schoof. Dat was wat er aan de hand was en dat is essentieel voor hoe de verhoudingen liggen in het extraparlementaire kabinet. Het was geen kinderachtig doorzeveren over telefoongedrag - al zal de PVV en aanhang dat zeker zo willen framen - , het ging in de laag eronder om zeer essentiële punten.

Ja dat is zeker waar. Ik denk dat ze allemaal nog in die rol moeten "groeien". Beseffen dat hun partijleider niets meer te zeggen heeft over hen maar dat ze verantwoording af dienen te leggen aan Schoof. 

Typerend wel weer dat de PVV op deze manier wederom alle aandacht op zich heeft weten te vestigen en daarmee de andere partijen in een hoek heeft geduwd. 

Hij heeft ze gemanipuleerd. Of hij nu zelf die tweet de wereld in heeft gezonden of niet ik heb het idee dat hij al bezig is met wat er na de val van dit kabinet gaat gebeuren ipv echt moeite wil doen om mee te regeren en er iets van te maken. 

Wilders is wat betreft veel slimmer en denkt als een schaker of strateeg. De kunst is nu voor de andere partijen om zich niet mee te laten trekken hierin maar echt op een andere manier hiermee om te gaan. Want dit is wat hij doet. En nu moet je het tegen hem zien te laten werken. En ik denk dat deze manier (hoewel begrijpelijk) niet de juiste is.

Nicole123 schreef op 06-07-2024 om 14:08:

[..]

Ik lees die reactie van kerstbeer helemaal niet als kritiek op jou, maar als kritiek op PVV aanhangers die nu met hun vingertje opgestoken staan tegenover links. Dit soort posts vat jij denk ik veel te persoonlijk op.

Nee vroeg me af of het ging op mijn jouw reactie op mij of als algemeenheid. 

Miraval schreef op 06-07-2024 om 13:56:

[..]

Nu heb ik er niet zoveel verstand van hoor maar was het niet zo dat er nog problemen waren omtrent de begroting en dat daar eerst alles rond moest zijn alvorens je plannen/moties goed kunt keuren die geld kosten?

Ik had het idee dat dit hoofdlijnenakkoord er nu is maar nog verder uitgewerkt dient te worden op basis van de tegenvallers in de begroting.

Maar goed dat kan ik dus helemaal mis hebben.

Deels heb je gelijk denk ik. Over zaken die veel geld kosten kan de coalitie niet zomaar moties gaan aannemen zonder dat er een sluitende begroting is. Wat dat betreft is het altijd makkelijk roepen vanuit de oppositie. Die kan wel van alles gaan voorstellen, maar zij hoeven het financieel niet rond te breien.

Maar wat het punt volgens mij was was dat sommige mensen de oppositie verwijten dat ze niet met inhoudelijke punten kwamen maar maar bleven doorgaan over die tweet, uitspraken uit het verleden, de verhoudingen in het kabinet, etc. Maar dat is niet waar: de oppositie kwam in eerste instantie juist wél met die inhoudelijke punten. Maar als het antwoord op elk inhoudelijk punt is 'Daar kan ik niks over zeggen, dat moeten we nog verder uitwerken.' dan stopt het toch? Dan kun je de oppositie niet kwalijk nemen dat het niet inhoudelijker werd dan dit. 

Je moet hierin ook niet ingaan op het beeld dat veel media schetsen, want die laten natuurlijk die vrij nietszeggende 'dat moeten we nog uitwerken' stukken na inhoudelijke vragen allemaal niet zien maar het vuurwerk rondom de tweet en persoonlijke aanvallen wel.

Miraval schreef op 06-07-2024 om 14:08:

[..]

Ja dat is zeker waar. Ik denk dat ze allemaal nog in die rol moeten "groeien". Beseffen dat hun partijleider niets meer te zeggen heeft over hen maar dat ze verantwoording af dienen te leggen aan Schoof.

Typerend wel weer dat de PVV op deze manier wederom alle aandacht op zich heeft weten te vestigen en daarmee de andere partijen in een hoek heeft geduwd.

Hij heeft ze gemanipuleerd. Of hij nu zelf die tweet de wereld in heeft gezonden of niet ik heb het idee dat hij al bezig is met wat er na de val van dit kabinet gaat gebeuren ipv echt moeite wil doen om mee te regeren en er iets van te maken.

Wilders is wat betreft veel slimmer en denkt als een schaker of strateeg. De kunst is nu voor de andere partijen om zich niet mee te laten trekken hierin maar echt op een andere manier hiermee om te gaan. Want dit is wat hij doet. En nu moet je het tegen hem zien te laten werken. En ik denk dat deze manier (hoewel begrijpelijk) niet de juiste is.

Ja, dat dus. Ik vraag me sterk af of het een 'oepsie, ik moet nog in mijn rol als minister groeien' was of een zeer gewiekst opzetje vanuit de PVV. Het komt ze volgens mij prima uit: veel aandacht naar zaken die in de koelkast zaten (islam), flink het eigen PVV geluid laten horen vanuit het kabinet, weinig aandacht naar de echte inhoud (armoede, onderwijs, wonen) waar ze eigenlijk geen goede oplossingen voor hebben, daarna 'links' de schuld geven dat ze over futiliteiten doorzeuren en het niet over de inhoud willen hebben en even lekker flink ageren tegen kamerleden die durven te beweren dat het opzet was en zo in de slachtofferrrol kruipen. Wilders en Agema zijn enorm ervaren politici, dus het zou mij helemaal niet verbazen als dit niet zo per ongeluk was als het leek.

Dietloverzzz schreef op 06-07-2024 om 14:08:

[..]

Dat staat niet helemaal 100 procent vast dat dat ook daadwerkelijk zo werd bedoeld (het kan ook uit zijn verband zijn getrokken en ja het kan ook wel zo zijn bedoeld) en zo wel daar is in ieder geval duidelijk afstand van gedaan, ook nog tijdens het debat. Dan moet de kous daarmee af zijn vind ik. Dat je "zulke mensen" niet als jouw volksvertegenwoordigers wil dat kan, daarom heb je ook niet op die partij gestemd. Heel veel anderen (2,5 miljoen stemmers) echter wel en deze coalitie is nu eenmaal gevormd met deze mensen op basis van de verkiezingsuitslag, get over it zou ik zeggen. En als mensen uiteindelijk niet tevreden zijn dan stemmen ze volgende keer wel weer anders. De democratie doet dan wel zijn werk. Dat hakken over en weer in de kamer leidt nergens toe. We zien wel hoe komende jaren gaan verlopen.

En als men wil dat mensen volgende keer minder tot niet op de PVV gaan stemmen dan helpt het niet om alleen maar te blijven hakken en spugen op de PVV en de kiezers daarvan. Die stemmen volgende keer dan namelijk ook gewoon weer op de PVV en wie weet gaan nog wel veel meer mensen dat doen. Mensen zijn dat gehak en gezever zat.

Ik geloof helemaal niet dat alle mensen die  PVV gestemd hebben bewust hebben gekozen voor volksvertegenwoordigers met fascistische opvattingen.  Ik denk dat er een heleboel bij zitten die uit ongenoegen over hun eigen positie PVV gestemd hebben. Op basis van valse beloftes. Daar komen ze inderdaad nog wel achter (hoop ik). Maar ondertussen zitten die fascistische ideeën wel in de regering. En nee, dat kritiek uiten hierop moet zéker niet "klaar" zijn.

Herfstappeltaart schreef op 06-07-2024 om 14:30:

[..]

Ik geloof helemaal niet dat alle mensen die PVV gestemd hebben bewust hebben gekozen voor volksvertegenwoordigers met fascistische opvattingen. Ik denk dat er een heleboel bij zitten die uit ongenoegen over hun eigen positie PVV gestemd hebben. Op basis van valse beloftes. Daar komen ze inderdaad nog wel achter (hoop ik). Maar ondertussen zitten die fascistische ideeën wel in de regering. En nee, dat kritiek uiten hierop moet zéker niet "klaar" zijn.

Eens! Je moet nooit wegkijken bij dit soort gevaarlijke ideeën. Wilders is ook ooit begonnen met “ik ben niet tegen de Islam, ik ben tegen de uitwassen van de Islam” en kijk waar we nu staan. Via kopvoddentaks en minder, minder naar een tsunami van islamisering en omvolking. In geen enkel bewind werd er meteen gestart met het eindplaatje van fascisme, ze starten allemaal met het leggen van de basis en het ontmenselijken van “de ander”. Dat begon met moslims en nu is het moslims en links. Straks is het moslims, links en iedereen die niet al 10 generaties in Nederland leeft of nog aan de zijde van Willem van Oranje heeft gevochten. En, niet te vergeten, “de elite”…bestaande uit mensen die een andere, niet-fascistische mening hebben, journalisten, rechters en alle andere beroepen die een controle op de macht van de regering moeten uitoefenen. 
Het start altijd met schuldigen zoeken, verdachtmakingen en ontmenselijken. Alles om het geweld dat volgt te legitimeren. En je ziet het ook gebeuren: bedreigingen, mensen die met fakkels en tractoren naar woningen gaan, oproepen tot “tribunalen”. 
We leven in een veel engere tijd dan we zelf doorhebben. En in plaats van een terugkeer naar normale omgangsvormen verspreidt het liegen, het schofferen en het ontmenselijken van de ander zich als een duizendknoop door de samenleving. Ik houd me vast aan mensen die hier wél pal tegenover durven te blijven staan en ik hoop dat die altijd in de meerderheid zullen blijven. 

er.is.maar.1.Pino schreef op 06-07-2024 om 15:06:

[..]

Eens! Je moet nooit wegkijken bij dit soort gevaarlijke ideeën. Wilders is ook ooit begonnen met “ik ben niet tegen de Islam, ik ben tegen de uitwassen van de Islam” en kijk waar we nu staan. Via kopvoddentaks en minder, minder naar een tsunami van islamisering en omvolking. In geen enkel bewind werd er meteen gestart met het eindplaatje van fascisme, ze starten allemaal met het leggen van de basis en het ontmenselijken van “de ander”. Dat begon met moslims en nu is het moslims en links. Straks is het moslims, links en iedereen die niet al 10 generaties in Nederland leeft of nog aan de zijde van Willem van Oranje heeft gevochten. En, niet te vergeten, “de elite”…bestaande uit mensen die een andere, niet-fascistische mening hebben, journalisten, rechters en alle andere beroepen die een controle op de macht van de regering moeten uitoefenen.
Het start altijd met schuldigen zoeken, verdachtmakingen en ontmenselijken. Alles om het geweld dat volgt te legitimeren. En je ziet het ook gebeuren: bedreigingen, mensen die met fakkels en tractoren naar woningen gaan, oproepen tot “tribunalen”.
We leven in een veel engere tijd dan we zelf doorhebben. En in plaats van een terugkeer naar normale omgangsvormen verspreidt het liegen, het schofferen en het ontmenselijken van de ander zich als een duizendknoop door de samenleving. Ik houd me vast aan mensen die hier wél pal tegenover durven te blijven staan en ik hoop dat die altijd in de meerderheid zullen blijven.

Helemaal eens.

Herfstappeltaart schreef op 06-07-2024 om 14:30:

[..]

Ik geloof helemaal niet dat alle mensen die PVV gestemd hebben bewust hebben gekozen voor volksvertegenwoordigers met fascistische opvattingen. Ik denk dat er een heleboel bij zitten die uit ongenoegen over hun eigen positie PVV gestemd hebben. Op basis van valse beloftes. Daar komen ze inderdaad nog wel achter (hoop ik). Maar ondertussen zitten die fascistische ideeën wel in de regering. En nee, dat kritiek uiten hierop moet zéker niet "klaar" zijn.

Maar die mensen zitten er nu eenmaal. Wat bereiken ze ermee om daarover maar te blijven doorgaan? Niet wat ze willen want weg zullen ze op dit moment niet gaan. En ik denk dat door zo te blijven doen dat ze volgende keer niet meer stemmen zullen gaan trekken terwijl juist dat in hun ogen nodig zal zijn volgende keer.  Het heeft denk ik uiteindelijk een averechts effect om dit zo te blijven aanpakken.

Dietloverzzz schreef op 06-07-2024 om 15:18:

[..]

Maar die mensen zitten er nu eenmaal. Wat bereiken ze ermee om daarover maar te blijven doorgaan? Niet wat ze willen want weg zullen ze op dit moment niet gaan. En ik denk dat door zo te blijven doen dat ze volgende keer niet meer stemmen zullen gaan trekken terwijl juist dat in hun ogen nodig zal zijn volgende keer. Het heeft denk ik uiteindelijk een averechts effect om dit zo te blijven aanpakken.

Lees de bijdrage van Pino even zou ik zeggen. Dat is antwoord genoeg.

er.is.maar.1.Pino schreef op 06-07-2024 om 15:06:

[..]

Eens! Je moet nooit wegkijken bij dit soort gevaarlijke ideeën. Wilders is ook ooit begonnen met “ik ben niet tegen de Islam, ik ben tegen de uitwassen van de Islam” en kijk waar we nu staan. Via kopvoddentaks en minder, minder naar een tsunami van islamisering en omvolking. In geen enkel bewind werd er meteen gestart met het eindplaatje van fascisme, ze starten allemaal met het leggen van de basis en het ontmenselijken van “de ander”. Dat begon met moslims en nu is het moslims en links. Straks is het moslims, links en iedereen die niet al 10 generaties in Nederland leeft of nog aan de zijde van Willem van Oranje heeft gevochten. En, niet te vergeten, “de elite”…bestaande uit mensen die een andere, niet-fascistische mening hebben, journalisten, rechters en alle andere beroepen die een controle op de macht van de regering moeten uitoefenen.
Het start altijd met schuldigen zoeken, verdachtmakingen en ontmenselijken. Alles om het geweld dat volgt te legitimeren. En je ziet het ook gebeuren: bedreigingen, mensen die met fakkels en tractoren naar woningen gaan, oproepen tot “tribunalen”.
We leven in een veel engere tijd dan we zelf doorhebben. En in plaats van een terugkeer naar normale omgangsvormen verspreidt het liegen, het schofferen en het ontmenselijken van de ander zich als een duizendknoop door de samenleving. Ik houd me vast aan mensen die hier wél pal tegenover durven te blijven staan en ik hoop dat die altijd in de meerderheid zullen blijven.

Dietloverzzz schreef op 06-07-2024 om 00:08:

[..]

Je denkt het te weten dat is heel wat anders. Je kent me duidelijk niet anders zou je wel anders piepen haha. Maar laten we zoals Daglichtlamp zei het hier een beetje netjes houden (al is dat blijkbaar te veel gevraagd hier voor mensen die niet goed tegen een andere mening kunnen dan een links progressieve mening. Afgelopen dagen gebeurde dit ook min of meer in Den Haag. Een openbare soort van Viafora 2.0 heel komisch).

Neen! Ik weet dit 100% zeker te weten. Ik weet toch zelf wel of ik deze vrouw ken of niet.. 

Dietloverzzz schreef op 06-07-2024 om 08:57:

[..]

Jij regeerde op mij omdat ik aangaf wel degelijk deze vrouw te kennen en wel degelijk te weten dat deze vrouw zich laat manipuleren door Wilders en dat zij niet heel erg intelligent is.. maar kennelijk zegt een WO opleiding ook niet meer alles tegenwoordig. 

er.is.maar.1.Pino schreef op 06-07-2024 om 15:06:

[..]

Eens! Je moet nooit wegkijken bij dit soort gevaarlijke ideeën. Wilders is ook ooit begonnen met “ik ben niet tegen de Islam, ik ben tegen de uitwassen van de Islam” en kijk waar we nu staan. Via kopvoddentaks en minder, minder naar een tsunami van islamisering en omvolking. In geen enkel bewind werd er meteen gestart met het eindplaatje van fascisme, ze starten allemaal met het leggen van de basis en het ontmenselijken van “de ander”. Dat begon met moslims en nu is het moslims en links. Straks is het moslims, links en iedereen die niet al 10 generaties in Nederland leeft of nog aan de zijde van Willem van Oranje heeft gevochten. En, niet te vergeten, “de elite”…bestaande uit mensen die een andere, niet-fascistische mening hebben, journalisten, rechters en alle andere beroepen die een controle op de macht van de regering moeten uitoefenen.
Het start altijd met schuldigen zoeken, verdachtmakingen en ontmenselijken. Alles om het geweld dat volgt te legitimeren. En je ziet het ook gebeuren: bedreigingen, mensen die met fakkels en tractoren naar woningen gaan, oproepen tot “tribunalen”.
We leven in een veel engere tijd dan we zelf doorhebben. En in plaats van een terugkeer naar normale omgangsvormen verspreidt het liegen, het schofferen en het ontmenselijken van de ander zich als een duizendknoop door de samenleving. Ik houd me vast aan mensen die hier wél pal tegenover durven te blijven staan en ik hoop dat die altijd in de meerderheid zullen blijven.

Prachtig! 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.