Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Iedereen wil dat dit slaagt omdat er de angst is dat de PVV bij volgende verkiezingen nog groter wordt. We wilden nieuwe politiek! Weg met de gevestigde orde! 
Ik heb ergens de hoop dat dit laat zien dat je dus ervaren mensen nodig hebt die willen samenwerken. Ik verlang gewoon naar zo'n Bikker. Of het CDA. Kan het CDA gewoon weer lekker groot worden en saai zijn werk doen? Een hoop NSC, BBB en misschien ook PVV zullen ook uit die hoek komen?

En het CU en CDA zijn absoluut geen partijen waar ik op zou stemmen, maar man man. Gewoon redelijkheid en fatsoen zou een verademing zijn. Dat er daadwerkelijk geregeerd gaat worden. 

NippyDunlin42

NippyDunlin42

05-07-2024 om 08:44

Ik hoop nog wel dat Schoof zich herpakt. Die man moet echt op zijn strepen gaan staan, dat zal hij toch wel kunnen? 
Iemand die op zijn positie zat heeft toch bepaalde kwaliteiten. Kwaliteiten die ik niet altijd apprecieer maar toch, hij moet ook tegengas kunnen geven.

Elaine68 schreef op 05-07-2024 om 08:44:

Ik hoop nog wel dat Schoof zich herpakt. Die man moet echt op zijn strepen gaan staan, dat zal hij toch wel kunnen?
Iemand die op zijn positie zat heeft toch bepaalde kwaliteiten. Kwaliteiten die ik niet altijd apprecieer maar toch, hij moet ook tegengas kunnen geven.

Dat heeft hij deels ook wel gedaan. Je zag aan Agema dat ze er niet blij mee was. Maar ze had toch moeten beseffen dat je in elk geval niet twittert tijdens het debat. We beseffen allemaal dat het heel veel gevraagd is om een hele dag alleen maar aandachtig te luisteren, maar op je tweede dag als vicepremier kun je in elk geval nog doen alsof je luistert.

Wat naar buiten gekomen is over Agema's gedrag tijdens de schorsing gaat denk ik ook bijna heel Nederland laten twijfelen of ze eigenlijk wel geschikt is als eerste vervanger van Schoof.

Elaine68 schreef op 05-07-2024 om 08:44:

Ik hoop nog wel dat Schoof zich herpakt. Die man moet echt op zijn strepen gaan staan, dat zal hij toch wel kunnen?
Iemand die op zijn positie zat heeft toch bepaalde kwaliteiten. Kwaliteiten die ik niet altijd apprecieer maar toch, hij moet ook tegengas kunnen geven.

Nee dat kan hij niet door zijn positie: Wilders zal er altijd een plasje overheen doen, omdat laten zien aan zijn electoraat dat hij de sterke man zou zijn achter dit kabinet belangrijker voor hem is dan de coalitiet handhaven. Hij denkt nu dat hij vleugels heeft. 

Ik heb jarenlang trainingen presentatietechniek gegeven overigens waarbij ik ook erg lette op de nonverbale uitstraling van de spreker. Ook die vond ik bij Schoof onder de maat. Onzekere blik, gewapper met de handen, bij tijd en wijle een 'dunne' stem. Een vergadering en teams leiden bij de AIVD is iets anders dan krachtig overkomen in de kamer. Je kan zien dat hij niet ingevoerd is in de politieke manier van spreken. 

Elaine68 schreef op 05-07-2024 om 08:44:

Ik hoop nog wel dat Schoof zich herpakt. Die man moet echt op zijn strepen gaan staan, dat zal hij toch wel kunnen?
Iemand die op zijn positie zat heeft toch bepaalde kwaliteiten. Kwaliteiten die ik niet altijd apprecieer maar toch, hij moet ook tegengas kunnen geven.

Maar hoe dan, als alle ministers hun eigen gang gaan vanuit hun eigen partij en Schoof als enige partijloze compleet alleen staat? Hij heeft geen steun vanuit een partij, niet zijn eigen ministersploeg samengesteld en geen letter meegeschreven aan het hoofdlijnenakkoord, waar hij het nu wel mee moet gaan doen. Hij had moeten passen voor deze vreemde constructie. Er was beloofd dat de helft van de ministersploeg helemaal van buiten zou komen, dat het echt een extraparlementair kabinet zou zijn, met minder binding met de kamer. Maar in plaats daarvan zit hij opgescheept met een kabinet vol marionettes van 4 partijen die elk iets compleet anders willen. En een kamer waarbij niet de meerderheid hem steunt, maar waar hij 150 zetels tegen hem heeft. Bikker steunde hem nog het meest gisteren, wat een vertoning. Niet dat ik echt medelijden heb met Schoof hoor, want om met Esther Ouwehand te spreken: dit had hij toch al van mijlenver kunnen zien aankomen?

Ik denk niet dat Schoof bekwaam is voor deze functie. Hij kwam op mij niet sterk over maar hij werd ook van alle kanten aangevallen. Ik had wel medelijden met die man.

Er zijn zoveel anti-pestprogramma’s op scholen….en dan is dit wat er in de Tweede Kamer gebeurt. Schandalig. De manier waarop hier met andere mensen wordt omgegaan, Esmah Lahlah in het bijzonder, is gewoon om te huilen. Scoren over de rug en met pijn toebrengen aan een ander…Wilders en Agema zijn geen knip voor hun neus waard. Basic moraal en omgangsvormen kennen ze al niet, laat staan dat ze met die dikke ik dan een land zouden kunnen besturen. Wat een farce dit. 

Dietloverzzz schreef op 05-07-2024 om 06:59:

[..]

Prima toch. Ik zie het gewoon anders. Ik vind het trouwens absoluut niet hetzelfde wat de oppositie afgelopen dagen heeft gedaan als de PVV in het verleden steeds heeft gedaan. Maar dat heb ik in eerdere posts al toegelicht waarom ik dat zo vind. Maar daar worden we het toch niet over eens (hoeft ook niet). Het was een mooi theater gisteren en ik vond het echt lachwekkend allemaal. Beetje Viafora 2.0 in de kamer haha.

Klopt, want de oppositie nu is vaak nog milder dan hoe Wilders was. 

Is inderdaad wel komedie dat hij meteen zijn premier gaat aanvallen. Maar dan wel een tragikomedie. Heb best een beetje medelijden met Schoof. Hij wordt nu als boksbal gebruikt zodat Wilders nog net kan doen alsof hij oppositie is.

Tuinfluiter schreef op 05-07-2024 om 08:37:

[..]

Al dat gekrakeel is alleen maar afleidings tactiek van waar het werkelijk omgaat.

Sociale moties over het verhogen van het minimumloon en de daaraan gekoppeld AOW

Over het eigenrisico van chronische zieken

Over armoede bestrijding bij kinderen

En nog een rijtje ander zijn allemaal verworpen. Dit nieuwe kabinet toont geen enkel sociaal gezicht.

De motie om multimiljonairs meer te belasten is ook verworpen.

Wilders en zijn clubje mogen van mij doen zo als ze doen als ze werkelijk voor gewone mensen opkwamen. Maar dat doen ze niet extreem rijken houden hun geld en mensen zonder krijgen het geen spat beter. De PVV claimde in de verkiezingstijd sociaal te zijn maar dat zien we niet in het stemgedrag terug.

Ik vind het jammer dat dit soort zaken niet veel meer belicht worden in de media en dat het vooral gaat over randverschijnselen als rare domme tweets.

Luchtpost dank voor het plaatsen van deze link.

Helemaal mee eens.

Zie het in de VS ook: het gaat meer om persoonlijk drama dan om beleid in de media.

watertoren schreef op 05-07-2024 om 09:05:

Ik denk niet dat Schoof bekwaam is voor deze functie. Hij kwam op mij niet sterk over maar hij werd ook van alle kanten aangevallen. Ik had wel medelijden met die man.

Niemand is bekwaam voor deze functie met de huidige constructie. Iemand als Plasterk was dat ook niet geweest. Je moet of een zo partijloos of partijbreed mogelijk extraparlementair kabinet samenstellen of gewoon een meerderheidskabinet, maar partijloos premier van het huidige kabinet met de huidige coalitieverhoudingen zijn kan niemand.

er.is.maar.1.Pino schreef op 05-07-2024 om 09:06:

Er zijn zoveel anti-pestprogramma’s op scholen….en dan is dit wat er in de Tweede Kamer gebeurt. Schandalig. De manier waarop hier met andere mensen wordt omgegaan, Esmah Lahlah in het bijzonder, is gewoon om te huilen. Scoren over de rug en met pijn toebrengen aan een ander…Wilders en Agema zijn geen knip voor hun neus waard. Basic moraal en omgangsvormen kennen ze al niet, laat staan dat ze met die dikke ik dan een land zouden kunnen besturen. Wat een farce dit.

hoe ze er ook zo zelfvoldaan bij zit, terwijl Schoof nu weer moet verklaren terwijl zij hem zo ondermijnt. Lijkt wel een schurk uit een tekenfilm die haar plannetje ziet uitkomen. Wat was het doel dan van Schoof premier maken, als zowel zij als Wilders hem meteen het leven zuur maken? 

rare spelletjes worden daar gespeeld. Ik had toch wel meer verwacht dat de PVV zich zou focussen op tenminste wat zij denken dat goed is voor het land, maar nu heb ik ook daar mijn twijfels over:


https://www.youtube.com/watch?v=EP93eywOlD8

Tuinfluiter schreef op 05-07-2024 om 08:37:

[..]

Sociale moties over het verhogen van het minimumloon en de daaraan gekoppeld AOW

Over het eigenrisico van chronische zieken

Over armoede bestrijding bij kinderen

En nog een rijtje ander zijn allemaal verworpen. Dit nieuwe kabinet toont geen enkel sociaal gezicht.

De motie om multimiljonairs meer te belasten is ook verworpen.

Wilders en zijn clubje mogen van mij doen zo als ze doen als ze werkelijk voor gewone mensen opkwamen. Maar dat doen ze niet extreem rijken houden hun geld en mensen zonder krijgen het geen spat beter. De PVV claimde in de verkiezingstijd sociaal te zijn maar dat zien we niet in het stemgedrag terug.

Treurig is dit. En maar roepen dat je NU iets gaat doen voor de armen en dat het vanaf nu eindelijk allemaal eens om de gewone man gaat. Dit kabinet is sociaaleconomisch zo rechts als wat. Armoedebestrijding heeft nul prioriteit voor ze als puntje bij paaltje komt. Als maar voor buitenlanders het leven flink zuur gemaakt wordt (PVV), boeren flink extra kunnen blijven bemesten (BBB ), we wat compleet ondoorzichtige politieke structuren kunnen optuigen (NSC) en rijken en multinationals niks in hoeven te leveren (VVD) dan zijn ze in hun eigen ogen geslaagd. Oh ja, en nog 1 gezamenlijk punt: 130 op de snelweg, als leuk cadeautje voor de burgers.

kerstbeer schreef op 05-07-2024 om 09:34:

[..]

hoe ze er ook zo zelfvoldaan bij zit

Oh, zo zag ik het niet. Ik vond haar er juist diep ongelukkig bij zitten. Zich verbijtend dat ze er passief naast moest zitten en niks mocht. Ik denk dat de PVV na al die jaren in de oppositie lekker onbeschoft kunnen roepen wat en wanneer je maar wil heel erg zal moeten wennen aan de nieuwe rol. 

Nicole123 schreef op 05-07-2024 om 09:43:

[..]

Oh, zo zag ik het niet. Ik vond haar er juist diep ongelukkig bij zitten. Zich verbijtend dat ze er passief naast moest zitten en niks mocht. Ik denk dat de PVV na al die jaren in de oppositie lekker onbeschoft kunnen roepen wat en wanneer je maar wil heel erg zal moeten wennen aan de nieuwe rol.

Ja dat vond ik ook. Had het idee dat ze het liefste op had willen staan en weglopen. Heel rood hoofd had ze ook. 

Het is wel een verandering van de flamboyante Rutte naar de wat droge a-politieke Schoof nu, maar de onaangedane manier waarop hij de gefrustreerde beschuldigingen pareert belooft veel goeds.

Iedere tijd heeft zijn mensen. Gelukkig maar.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.