Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Dietloverzzz schreef op 04-07-2024 om 22:54:

[..]

Waarom? Omdat ik me er niet druk om maak, er gewoon om lach en dat allemaal niet zo serieus neem? Ik vind dat zelf fijner dan negatieve gevoelens erover hebben zoals sommige anderen hier. Maar iedereen is anders en iedereen moet het zelf weten hoe ze er naar kijken.

Dus als jouw PVV het meteen al vreselijk laat afweten, ga je op de 'ik neem het allemaal niet zo serieus' toer? 

Het land ontwricht door een gedrocht van een kabinet, wat voor de minderbedeelden desastreus kan uitpakken, maar je moet het allemaal niet serieus nemen. 

Ik heb mijn best gedaan, maar ik kan jou totaal niet meer serieus nemen. Dus ik stop maar met op jou te reageren.



felija schreef op 04-07-2024 om 23:14:

[..]

Dus als jouw PVV het meteen al vreselijk laat afweten, ga je op de 'ik neem het allemaal niet zo serieus' toer?

Het land ontwricht door een gedrocht van een kabinet, wat voor de minderbedeelden desastreus kan uitpakken, maar je moet het allemaal niet serieus nemen.

Ik heb mijn best gedaan, maar ik kan jou totaal niet meer serieus nemen. Dus ik stop maar met op jou te reageren.



Zo zie jij dat. Nou sorry hoor. Die oppositie heeft zich in mijn ogen ook echt belachelijk gedragen (bijna alleen maar zeiken over woorden tweets de pvv etc). En ja ook de coalitiepartijen hebben wat domme fouten gemaakt. Wilders en vd plas vond ik wel goed en redelijk overkomen dit debat. Het debat was 1 grote show, een bizar en een schandalig debat. Ik vind dat lachwekkend ja. Maar wat doet het ertoe wat wij vinden. We kunnen er toch niets aan veranderen. Wij zitten niet in Den Haag.

En ik ben heel blij dat ik Wilders heb gestemd en dat ga ik zeker na het zien van dit debat weer doen de volgende keer. 

Ik heb na nog wat gekeken te hebben wel wat geleerd vandaag. Ik heb hier een paar keer geschreven dat het me compleet onduidelijk was wat nou de verhouding was tussen kabinet en coalitiepartijen, wie er aan welke touwtjes trekt. Maar het is me nu duidelijk:

De 4 coalitiepartijen hebben niks met elkaar, vechten elkaar verbaal de tent uit (“vals en vuil”, over elkaar twitteren, zeggen zich voor elkaar te schamen) en proberen compleet te focussen op hun eigen ministers en stukje coalitieakkoord. Ze zijn trots op ‘hun ministers’, zeggen hardop ‘hun minister’ in bescherming te nemen als ze meteen naar een debat moet, worden boos op Schoof als hij ‘hun ministers’ niet genoeg verdedigt. Ze spreken alleen over hun eigen eilandje en (one) issue, zoals rechtsstaat, boeren of migratie. De ministers zijn van de partijen en gedragen zich ook zo, met een zeer duidelijke eigen partijkleur en geen sjoege dat ze namens het hele kabinet met een mond zouden moeten praten. Er is nul eenheid. Schoof is als enige partijloos en heeft daarom niemand die voor hem opkomt. Hij is een vogelvrije premier, waarop zowel de coalitiepartijen als oppositie keihard schieten, vanaf zijn eerste debat. Hij wordt zelfs door Wilders, degene die hem aangedragen heeft en die van Schoof zelf vlak ervoor nog complimenten kreeg, behandeld als een kleuter (“nee, dan moet u zeggen, mevrouw van de PvdD, er zitten geen racisten in mijn kabinet”) en (nadat Schoof terecht zei dat hij zelf wel zijn woorden kon kiezen) uitgefoeterd met ‘slappe hap’.

Kortom, de 4 partijen trekken aan de touwtjes van hun eigen ministers en staatssecretarissen, op hun eigen gebiedje. En Schoof mag er voor de bühne wat sussende uitspraken in gooien en verder als schietschijf dienen. De verhoudingen zijn me compleet duidelijk, wat een chaos gaat dit worden en is het al. Ik ben benieuwd hoe lang Schoof het volhoudt, ik geef het nog geen jaar.

Dietloverzzz schreef op 04-07-2024 om 22:54:

[..]

Waarom? Omdat ik me er niet druk om maak, er gewoon om lach en dat allemaal niet zo serieus neem? Ik vind dat zelf fijner dan negatieve gevoelens erover hebben zoals sommige anderen hier. Maar iedereen is anders en iedereen moet het zelf weten hoe ze er naar kijken.

Je steekt je negatieve gevoelens richting de oppositie ook niet onder stoelen of banken. 

Ze doen nu een beetje van hetzelfde als wat Wilders al jaren heeft gedaan. Leuk als het eens andersom is.

Nicole123 schreef op 05-07-2024 om 00:04:

Ik heb na nog wat gekeken te hebben wel wat geleerd vandaag. Ik heb hier een paar keer geschreven dat het me compleet onduidelijk was wat nou de verhouding was tussen kabinet en coalitiepartijen, wie er aan welke touwtjes trekt. Maar het is me nu duidelijk:

De 4 coalitiepartijen hebben niks met elkaar, vechten elkaar verbaal de tent uit (“vals en vuil”, over elkaar twitteren, zeggen zich voor elkaar te schamen) en proberen compleet te focussen op hun eigen ministers en stukje coalitieakkoord. Ze zijn trots op ‘hun ministers’, zeggen hardop ‘hun minister’ in bescherming te nemen als ze meteen naar een debat moet, worden boos op Schoof als hij ‘hun ministers’ niet genoeg verdedigt. Ze spreken alleen over hun eigen eilandje en (one) issue, zoals rechtsstaat, boeren of migratie. De ministers zijn van de partijen en gedragen zich ook zo, met een zeer duidelijke eigen partijkleur en geen sjoege dat ze namens het hele kabinet met een mond zouden moeten praten. Er is nul eenheid. Schoof is als enige partijloos en heeft daarom niemand die voor hem opkomt. Hij is een vogelvrije premier, waarop zowel de coalitiepartijen als oppositie keihard schieten, vanaf zijn eerste debat. Hij wordt zelfs door Wilders, degene die hem aangedragen heeft en die van Schoof zelf vlak ervoor nog complimenten kreeg, behandeld als een kleuter (“nee, dan moet u zeggen, mevrouw van de PvdD, er zitten geen racisten in mijn kabinet”) en (nadat Schoof terecht zei dat hij zelf wel zijn woorden kon kiezen) uitgefoeterd met ‘slappe hap’.

Kortom, de 4 partijen trekken aan de touwtjes van hun eigen ministers en staatssecretarissen, op hun eigen gebiedje. En Schoof mag er voor de bühne wat sussende uitspraken in gooien en verder als schietschijf dienen. De verhoudingen zijn me compleet duidelijk, wat een chaos gaat dit worden en is het al. Ik ben benieuwd hoe lang Schoof het volhoudt, ik geef het nog geen jaar.

Wat een schertsvertoning. 

Ik heb eigenlijk dan ook wel weer medelijden met Schoof, al heeft hij er zelf voor gekozen. Hij is slim genoeg om nu door hebben dat hij een soort marionet/lantaarnpaal is om tegen aan te plassen. 

Wilders is alleen maar gewend om met de premier ruzie te maken, en zo kan hij ook mooi nog de kritische oppositie spelen, waarmee hij in eerste instantie zijn stemmen heeft gehaald. Vind het wel slim van hem.

Dietloverzzz schreef op 04-07-2024 om 22:58:

Ben benieuwd hoe het met die moties gaat aflopen.

Hier vond ik een overzicht van de moties - en of die zijn Aangenomen (slechts 2) of Verworpen (alle andere moties)

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/stemmingsuitslagen/detail?id=2024P12271&did=2024P12271

Wat een zooitje. 

Wat een zootje was dat! Echt beschamend...
Schofterige vertoning van Agema en Wilders. Geeft het morele niveau van de vice PM en de gekozen "vader des vaderlands" helemaal aan.  Wat vallen die door de mand! Jammer dat (getuige dit topic) de schellen (of zijn het oogkleppen?) nog niet bij hun aanhang van de ogen vallen!
Arme Schoof, je zal maar leiding moeten geven aan dit samengeraapte groepje....

Gelukkig net ook nog goeds nieuws gehoord, al is het offtopic:
Mijn Rotterdam heeft een nieuwe burgemeester: Carola Schouten! Uitstekende keuze!

kerstbeer schreef op 05-07-2024 om 00:07:

[..]

Je steekt je negatieve gevoelens richting de oppositie ook niet onder stoelen of banken.

Ze doen nu een beetje van hetzelfde als wat Wilders al jaren heeft gedaan. Leuk als het eens andersom is.

Prima toch. Ik zie het gewoon anders. Ik vind het trouwens absoluut niet hetzelfde wat de oppositie afgelopen dagen heeft gedaan als de PVV in het verleden steeds heeft gedaan. Maar dat heb ik in eerdere posts al toegelicht waarom ik dat zo vind. Maar daar worden we het toch niet over eens (hoeft ook niet). Het was een mooi theater gisteren en ik vond het echt lachwekkend allemaal. Beetje Viafora 2.0 in de kamer haha.

Ik sluit me graag aan bij wat Bikker er gister over zei:

Ik sta hier met een gevoel van schaamte. Heel veel mensen thuis zitten te kijken en opnieuw gaan we het hebben over Twitterberichten die vanuit vak K gestuurd worden. We hebben al eerder allerlei gedoe gehad over Twitterberichten, dus de les zou zo langzamerhand wel in kunnen dalen. Dit land heeft heel andere dingen nodig: mensen die opstaan, juist om de problemen aan te pakken. Dan mag je op de inhoud zeker van mening verschillen, maar op het moment dat je met elkaar in debat bent en niet als een soort bandbreedte nog een extra steunzender richting vak PVV. Zo voelt dit wel. Juist daarom heb ik er zoveel moeite mee. Want dienaar van de Kroon zijn — dat is dit hele vak K — was dienaar zijn van het hele land. Dat is niet meer een-tweetjes in partijverband. U zit hier niet met vier kabinetjes, zeg ik tegen de premier, van de verschillende partijen. U zit daar met hen voor het land. Als dat niet gaat lukken de komende tijd, dan gaan we continu dit soort veenbrandjes meemaken. Misschien smult de parlementaire pers hiervan of smullen de mensen ervan die als politieke junkie houden van "Wat gebeurt er nu weer? De Kamer wordt geschorst!" Maar het is slecht voor het land. Het is een schande dat we het hier de hele tijd over moeten hebben. Ik steun de minister-president opnieuw. Vanuit de grond van mijn hart vind ik het belangrijk dat een nieuw kabinet aan de slag kan. Maar als de grootste partij er zelf voor kiest om dat continu te ondermijnen, dan gaan we wel een hele ingewikkelde tijd in. En het woord "verantwoordelijkheid" zal beter gespeld moeten worden of opnieuw in het woordenboek van dit kabinet gezet moeten worden.

Luchtpost schreef op 05-07-2024 om 00:36:

[..]

Hier vond ik een overzicht van de moties - en of die zijn Aangenomen (slechts 2) of Verworpen (alle andere moties)

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/stemmingsuitslagen/detail?id=2024P12271&did=2024P12271

Dank je wel. Moties van wantrouwen zijn verworpen. 

Dietloverzzz schreef op 05-07-2024 om 07:18:

[..]

Dank je wel. Moties van wantrouwen zijn verworpen.

En wat belangrijker is voor de regeringspartijen is dat bij de hoofdelijke stemmingen over Klever en Faber alle fractieleden volgens de partijlijn hebben gestemd. Dus daar is de eenheid wel bewaard.

Daglichtlamp schreef op 05-07-2024 om 07:29:

[..]

En wat belangrijker is voor de regeringspartijen is dat bij de hoofdelijke stemmingen over Klever en Faber alle fractieleden volgens de partijlijn hebben gestemd. Dus daar is de eenheid wel bewaard.

Klopt maar dat moet ook wel anders dan zou het al helemaal niets meer worden.

Ik heb twee dagen debatten zitten kijken. Zoiets heb ik nog nooit gezien. Wat een zootje....Ik vond het zo nu en dan ook erg naar voor Schoof, maar een deel heeft hij ook aan zichzelf te danken. Hij had de tweet van Agema moeten verwijderen, hij had duidelijk afstand moeten nemen van Faber's verleden. Hij denkt toch niet werkelijk dat ook maar iemand gelooft dat ze met dit kringetje boven haar hoofd ineens van gedachten is veranderd ?
Ik hoop dat NSC en VVD de stekker eruit trekken en wel zo snel mogelijk. En dan hoop ik op nieuwe verkiezingen en dat daarna, ongeachte de uitslag, nooit meer iemand met de PVV wil samenwerken.
Bagger, dat was het. En ons land is de dupe.

Luchtpost schreef op 05-07-2024 om 00:36:

[..]

Hier vond ik een overzicht van de moties - en of die zijn Aangenomen (slechts 2) of Verworpen (alle andere moties)

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/stemmingsuitslagen/detail?id=2024P12271&did=2024P12271

Al dat gekrakeel is alleen maar afleidings tactiek van waar het werkelijk omgaat.

Sociale moties over het verhogen van het minimumloon en de daaraan gekoppeld AOW

Over het eigenrisico van chronische zieken

Over armoede bestrijding bij kinderen

En nog een rijtje ander zijn allemaal verworpen. Dit nieuwe kabinet toont geen enkel sociaal gezicht. 

De motie om multimiljonairs meer te belasten is ook verworpen.

Wilders en zijn clubje mogen van mij doen zo als ze doen als ze werkelijk voor gewone mensen opkwamen. Maar dat doen ze niet extreem rijken houden hun geld en mensen zonder krijgen het geen spat beter. De PVV claimde in de verkiezingstijd sociaal te zijn maar dat zien we niet in het stemgedrag terug.

Ik vind het jammer dat dit soort zaken niet veel meer belicht worden in de media en dat het vooral gaat over randverschijnselen als rare domme tweets.

Luchtpost dank voor het plaatsen van deze link.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.