Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Daglichtlamp schreef op 04-07-2024 om 18:25:

[..]

Dat heeft Timmermans gister al aangekondigd, hij gaat moties van wantrouwen indienen tegen de ministers Klever en Faber. Daar wil hij hoofdelijk over stemmen, zodat alle NSC'ers en VVD'ers kleur moeten bekennen. Ben heel benieuwd hoeveel gezag Omtzigt en Yesilogoz in hun fracties hebben. Al verwacht ik wel dat dat op dit moment nog het geval is.

Aahhh okee bedankt!

Ik denk niet dat daar iets uit gaat komen. Maar goed, je kunt het altijd proberen natuurlijk. 

Dietloverzzz schreef op 04-07-2024 om 18:20:

[..]

Nou sorry hoor, ik zie hoe zij doet en hoe ze communiceert. Ik vind dat brrrr. Ik heb niet iets tegen de ideologie van de partij (mooi dat ze opkomt voor de dieren) maar wel om hoe ze nu blijft doen en ook blijft zuigen (niet over de inhoud maar steeds op de man/partij/taal/uitspraken).

Wat heeft ze gezegd dat op de man is? Ik ben wel benieuwd waar je nu mee komt. 

Vind het ook best komisch dat je dit zo ervaart,  aangezien jouw held Wilders al jaren kampioen treiteren en op de man of vrouw spelen is. Met  vaak behoorlijk kwetsende en valse opmerkingen ook nog

Zorroo schreef op 04-07-2024 om 18:31:

[..]

Wat heeft ze gezegd dat op de man is? Ik ben wel benieuwd waar je nu mee komt.

Vind het ook best komisch dat je dit zo ervaart, aangezien jouw held Wilders al jaren kampioen treiteren en op de man of vrouw spelen is. Met vaak behoorlijk kwetsende en valse opmerkingen ook nog

Moet je dat nog vragen? Heb je wel wat gekeken? Het gaat bijna de hele tijd over hoe slecht de pvv is en hoe erg het is dat ook die regeert (deal ermee er is gekozen en er is een coalitie gevormd), welke opmerkingen ooit zijn gemaakt die oh zo erg zijn en dan eindeloos erover doorzeuren en steeds onterecht de racismekaart trekken en erover blijven doorzuigen (ook al als iemand gewoon iets vindt en zegt wat niet discriminerend is), etc. Niet over de inhoud. Maar eindeloos doorzuigen over niets ondanks meerdere verzoeken het over de inhoud te gaan praten en het land te gaan besturen. Een nieuwe premier meteen zo onbeschoft aanvallen en blijven zuigen in een eerste debat voor hem. Democratie geldt alleen als het in hun straatje past. Wat een slechte "verliezers".

Wilders heeft dat niet zo gedaan. Heeft meer respect voor de democratie wat dat betreft. Wat lompe opmerkingen hier en daar maar nooit eindeloos blijven doorzagen over dit soort dingen.

NippyDunlin42

NippyDunlin42

04-07-2024 om 18:42

"Vieze vuile leugenaar!" dat roepen de kleuters hier op straat.
Het zakt allemaal lager en lager.
Sommigen hier ook trouwens. Een WO-opleiding, een vieze vuile leugen lijkt me dat.

NippyDunlin42

NippyDunlin42

04-07-2024 om 18:45

Schoof zal toch wel gewoon zijn mannetje staan lijkt me?
Dat komt wel goed. 

Elaine68 schreef op 04-07-2024 om 18:42:

"Vieze vuile leugenaar!" dat roepen de kleuters hier op straat.
Het zakt allemaal lager en lager.
Sommigen hier ook trouwens. Een WO-opleiding, een vieze vuile leugen lijkt me dat.

Ik weet wel bij welke partij jij zou behoren en op wie je het meest zou lijken qua manier van communiceren als je nu in de kamer zou zitten.   

Dietloverzzz schreef op 04-07-2024 om 18:41:

[..]

Moet je dat nog vragen? Heb je wel wat gekeken? Het gaat bijna de hele tijd over hoe slecht de pvv is en hoe erg het is dat ook die regeert (deal ermee er is gekozen en er is een coalitie gevormd), welke opmerkingen ooit zijn gemaakt die oh zo erg zijn en dan eindeloos erover doorzeuren en steeds onterecht de racismekaart trekken en erover blijven doorzuigen (ook al als iemand gewoon iets vindt en zegt wat niet discriminerend is), etc. Niet over de inhoud. Maar eindeloos doorzuigen over niets ondanks meerdere verzoeken het over de inhoud te gaan praten en het land te gaan besturen. Een nieuwe premier meteen zo onbeschoft aanvallen en blijven zuigen in een eerste debat voor hem. Democratie geldt alleen als het in hun straatje past. Wat een slechte "verliezers".

Wilders heeft dat niet zo gedaan. Heeft meer respect voor de democratie wat dat betreft. Wat lompe opmerkingen hier en daar maar nooit eindeloos blijven doorzagen over dit soort dingen.

Wilders heeft niet eens een democratische partij, laat me niet lachen zeg


De scheldwoorden kwamen van Wilders. Alsof hij na al dat op zijn handen zitten zich niet meer goed kon beheersen.

Dietloverzzz schreef op 04-07-2024 om 18:41:

[..]

Moet je dat nog vragen? Heb je wel wat gekeken? Het gaat bijna de hele tijd over hoe slecht de pvv is en hoe erg het is dat ook die regeert (deal ermee er is gekozen en er is een coalitie gevormd), welke opmerkingen ooit zijn gemaakt die oh zo erg zijn en dan eindeloos erover doorzeuren en steeds onterecht de racismekaart trekken en erover blijven doorzuigen (ook al als iemand gewoon iets vindt en zegt wat niet discriminerend is), etc. Niet over de inhoud. Maar eindeloos doorzuigen over niets ondanks meerdere verzoeken het over de inhoud te gaan praten en het land te gaan besturen. Een nieuwe premier meteen zo onbeschoft aanvallen en blijven zuigen in een eerste debat voor hem. Democratie geldt alleen als het in hun straatje past. Wat een slechte "verliezers".

Wilders heeft dat niet zo gedaan. Heeft meer respect voor de democratie wat dat betreft. Wat lompe opmerkingen hier en daar maar nooit eindeloos blijven doorzagen over dit soort dingen.

Tja, jij ziet dat als zuigen. Ik vind het juist goed en noodzakelijk dat er flink wordt doorgevraagd op de dubieuze kanten van dit kabinet. Dat is geen kwestie van op de man spelen, er zijn grote zorgen over de integriteit van diverse leden. En zorgen over de ware agenda van de PVV. Dat is op grond van daden, uitspraken en meningen uit het verleden. Natuurlijk moet dat besproken worden. Het is niet alsof het klein bier is. Zie het als een kans voor Schoof om duidelijk te maken hoe hij de dingen ziet en hoe hij zich verhoudt tot deze kwesties. 

Ik vind het sowieso heel raar dat de mensen die dit kabinet met hun stem in het pluche hebben geholpen, er blijkbaar heel slecht tegen kunnen dat hun kant van de politiek nu kritisch bevraagd wordt, op alle aspecten, dus over achtergronden én inhoud. Wat had je dan verwacht? De oppositie is geen slechte verliezer,  zij doen precies wat hun taak is. 

En Wilders sneren zijn vaak echt wel meer dan 'wat lomp'. Als iemand goed op de man kan spelen, is het Wilders wel. Maar jij ziet dat blijkbaar niet, door je roze PVV-bril.

Miraval schreef op 04-07-2024 om 18:21:

Van der Plas had ook gewoon gelijk, gewoon verder gaan op de inhoud. Afspraak is niet meer twitteren vanuit vak K. Nou klaar.

Heb de tweet gezien en er stond verder ook geen mening bij. 

Ik vind ook dat van de Plas gelijk had. Aanspreken op die tweet vond ik logisch, anderhalf uur erover doorzeveren niet. Klaar en door. 

Zo'n 'had de premier dit niet zien aankomen?' vraag van Ouwehand was op zich een terechte gedachte, maar puur een retorische vraag en nogal passief agressief. Wat moet je daar nou voor antwoord op geven? Dat soort vragen vind ik flauw en tijdsverspilling. 

Wel vind ik het goed dat er doorgevraagd werd, door bijv Jetten, over hoe de verhoudingen nou liggen en namens wie een kabinetslid spreekt. Sprak Agema in die Tweet namens het kabinet, namens de PVV of namens zichzelf? Staat Schoof achter alle tweets en andere uitingen van zijn kabinetsleden tijdens deze regeerperiode en wat gebeurt er als dat niet zo is? Worden die uitingen dan teruggetrokken? Terecht dat daarop extra gelet en bevraagd wordt nu. Het is een namelijk een unieke constructie: een kabinet met een partijloze premier, partijleiders buiten het kabinet die een soort van oppositie voeren tegen het eigen samengestelde kabinet maar ook weer niet, ministers die juist heel duidelijk van een partij zijn en zo ook gepresenteerd worden ("Ik ben zo trots op onze 9 ministers en staatssecretarissen"). En dat in een situatie waarin het vertrouwen tussen de coalitiepartijen uiterst wankel is en met een paar ministers die erom bekend staan zeer heftige uitspraken niet te schuwen. Namens wie spreekt een minister dan in zo'n kabinet? Wie trekt er aan de touwtjes bij iemand als Fleur Agema, aan wie is ze loyaal? Schoof, Wilders, moet ze tussen die twee balanceren of geen van beiden en mag ze lekker roepen wat ze wil? 

Dat vond ik wel een relevante discussie. De inhoud van de Tweet was niet zo relevant (al wilde Wilders graag het daar naartoe sturen en Baudet ook, om links maar aan te vallen), telefoongedrag tijdens debatten is ook geen uren discussie waard (dat lijkt me basisschool niveau), maar wel wie namens wie spreekt en wat de positie van ministers in dit kabinet is. De vragen die daarover gingen vond ik geen tijdverspilling, laat dat maar even goed duidelijk zijn. Niet alleen hierbij overigens. Ook bij dat mestdebat van Wiersma. Dat van der Plas dan vindt dat Wiersma dat debat maar moet uitstellen tot na het reces (en stik maar in je mest, boeren...) omdat Wiersma nieuw is ("ik wil mijn ministers beschermen"). Wat, 'mijn' ministers? Wie gaat daar nou eigenlijk over? Moet eigenlijk van der Plas zich daar gewoon niet mee bemoeien en Schoof dat bepalen?

En over dat er geen mening bij stond: meningen en insinuaties komen niet altijd in woorden, dat kan ook in plaatjes, iemand retweeten op een specifiek moment of 2 tweets van iemand axhter elkaar te plakken. Het was overduidelijk wat Agema ermee bedoelde en dat het een aanval op Halsema en GroenLinks was. En dat mag Agema doen, maar dan wel namens het hele kabinet. Dat was waar ze de fout mee in ging. Ze zat nog teveel in haar oppositie- en PVV-rol, maar moet nu praten namens het hele kabinet.

Eenheid van kabinetsbeleid: dus alles wat Agema twittert maakt deel uit van het kabinetsbeleid. Schoof had ook direct duidelijker kunnen zijn, dan had het er ook niet zo lang over hoeven gaan. Overigens was een half uur van die anderhalf uur, de schorsing.

NippyDunlin42

NippyDunlin42

04-07-2024 om 19:20

Dietloverzzz schreef op 04-07-2024 om 18:46:

[..]

Ik weet wel bij welke partij jij zou behoren en op wie je het meest zou lijken qua manier van communiceren als je nu in de kamer zou zitten.

Ja hoor weer een vieze vuile leugen!

Daglichtlamp schreef op 04-07-2024 om 19:20:

Eenheid van kabinetsbeleid: dus alles wat Agema twittert maakt deel uit van het kabinetsbeleid. 

Dat bedoelde ik, jij verwoordt het wat korter. 

Mensen die het hebben over onbeschoft aanvallen van de premier en dat Wilders dat nooit zou doen moeten misschien die tweet van Wilders richting Yesilgöz toen ze minister van Justitie werd nog eens lezen. Die was wel even een tikje grover en beledigender dan wat er vandaag tegen Schoof werd gezegd.

Dietloverzzz schreef op 04-07-2024 om 18:24:

[..]

Ja lijkt wel alsof Baudet aan de snuif zit ofzo. Schoof lijkt me echt een prima en ook slimme man maar of hij zich genoeg staande zal kunnen gaan houden tijdens de debatten en politieke spelletjes in zo een wespennest, geen idee.

Vwb Baudet zou me dat niet verbazen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.