Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Miraval schreef op 03-07-2024 om 11:43:

[..]

Is het niet zo dat bedoeld wordt dat de termijn van de procedures gestopt wordt? Omdat het teveel is op dit moment om binnen de gestelde termijnen uitsluitsel te kunnen geven? Althans, zo las ik het in het regeerakkoord. Maar kan het natuurlijk helemaal mis hebben.

Nee, het betekent dat ze geen procedures meer beginnen, dat er geen asiel meer aangevraagd kan worden. 

Zie: https://www.trouw.nl/binnenland/een-asielstop-wat-betekent-dat-en-kan-het-zomaar~bbd7ca05/

Gevolg zal zijn - als ze het erdoor krijgen - dat alles compleet op zal hopen. Want het betekent niet dat je iedereen aan de grens kunt tegenhouden, alleen dat je de doorstroom en uitstroom volledig stopt.

Nicole123 schreef op 03-07-2024 om 12:02:

[..]

Nee, het betekent dat ze geen procedures meer beginnen, dat er geen asiel meer aangevraagd kan worden.

Zie: https://www.trouw.nl/binnenland/een-asielstop-wat-betekent-dat-en-kan-het-zomaar~bbd7ca05/

Gevolg zal zijn - als ze het erdoor krijgen - dat alles compleet op zal hopen. Want het betekent niet dat je iedereen aan de grens kunt tegenhouden, alleen dat je de doorstroom en uitstroom volledig stopt.

maar dan heb je toch een "ter apel zomer 2023" in het driemiljoendubbelkwadraat? of ben ik gek? (ik kan het artikel niet lezen)


Miraval schreef op 03-07-2024 om 11:41:

[..]

Hij heeft het toch over de zorgen van de mensen en waarom die juist zoveel op PVV hebben gestemd? En die zorgen van die mensen gaan toch ook vooral over asiel? Ook al zijn die zorgen misschien niet geheel terecht, dit zijn de meningen van veel kiezers. En hij zegt dat daarnaar geluisterd moet worden. Dat dit het grootste punt van zorgen is voor die kiezers van de PVV.

Ik vind het juist goed dat hij zegt dat hij zegt dat we ervoor moeten zorgen dat het draagvlak voor echte vluchtelingen blijft. Want uiteindelijk is dat wel heel belangrijk. Je wil niet het complete draagvlak kwijtraken door deze zorgen (meningen) van mensen niet serieus te nemen.

Ik lees het anders. Het stuit mij sowieso al tegen de borst dat hij het over 'de inwoners' heeft, alsof het voor het hele volk geldt. Hij heeft het niet over enkel de PVV stemmers. En hij zegt 'Dat is hoe je het ook went of keer het springende punt'. Hij brengt dat als een feit, hij zegt niet 'de mening van de PVV kiezers is dat asielzoekers de oorzaak zijn van alle problemen, dus daar moeten we iets mee'. Hij gaat er duidelijk in mee. Hij zegt ook niet iets als 'we gaan op verschillende vlakken iets doen aan de woningnood en bestaanszekerheid, door meer huizen te bouwen, belasting op arbeid te verlagen en nog heel veel meer' maar gooit het enkel op asielzoekers en de druk op de voorzieningen die zij zouden geven.

Broadway schreef op 03-07-2024 om 12:05:

[..]

maar dan heb je toch een "ter apel zomer 2023" in het driemiljoendubbelkwadraat? of ben ik gek? (ik kan het artikel niet lezen)


Klopt, dat heb je dan ook. Dus dan kun je nog meer die asielzoekers de schuld geven (want dat zorgt vast voor overlast) en ze hopen dat dat dan andere asielzoekers afschrikt en dat zij naar andere landen gaan. Dat is de tactiek. 

@Luchtpost ik moet altijd een beetje grinniken om je posts met cijfers. Maar op een positieve manier hoor!

Ik vraag me ook af hoe ze dat willen gaan oplossen in de toekomst vwb AOW.

Want hoe je het ook wendt of keert je hebt te maken met een flink gat. De vergrijzing uiteraard maar mensen op bijvoorbeeld 30+ leeftijd hierheen halen of opvangen die lopen zomaar al 10 jaar of meer achter met bijdragen aan het sociale stelsel waar ze straks wel recht op hebben natuurlijk.

En dan kun je wel geld overal vandaan willen halen maar ik vraag me af of dat zelfs met de strengste belasting maatregelen nog houdbaar is. Ik ben echt benieuwd hoe lang de AOW nog gaat kunnen blijven bestaan.

Nicole123 schreef op 03-07-2024 om 12:02:

[..]

Nee, het betekent dat ze geen procedures meer beginnen, dat er geen asiel meer aangevraagd kan worden.

Zie: https://www.trouw.nl/binnenland/een-asielstop-wat-betekent-dat-en-kan-het-zomaar~bbd7ca05/

Gevolg zal zijn - als ze het erdoor krijgen - dat alles compleet op zal hopen. Want het betekent niet dat je iedereen aan de grens kunt tegenhouden, alleen dat je de doorstroom en uitstroom volledig stopt.

Nou ja dat is wettelijk onmogelijk lees ik dus de kans dat dit gaat gebeuren acht ik nihil.

Ik dacht echt dat het te maken had met de aanvraagtermijn en dat de maximale lengte hiervan eraf gehaald werd.

Miraval schreef op 03-07-2024 om 12:21:

@Luchtpost ik moet altijd een beetje grinniken om je posts met cijfers. Maar op een positieve manier hoor!

Ik vraag me ook af hoe ze dat willen gaan oplossen in de toekomst vwb AOW.

Want hoe je het ook wendt of keert je hebt te maken met een flink gat. De vergrijzing uiteraard maar mensen op bijvoorbeeld 30+ leeftijd hierheen halen of opvangen die lopen zomaar al 10 jaar of meer achter met bijdragen aan het sociale stelsel waar ze straks wel recht op hebben natuurlijk.

En dan kun je wel geld overal vandaan willen halen maar ik vraag me af of dat zelfs met de strengste belasting maatregelen nog houdbaar is. Ik ben echt benieuwd hoe lang de AOW nog gaat kunnen blijven bestaan.

ik hoop toch nog wel een jaar of 24....  

Broadway schreef op 03-07-2024 om 12:27:

[..]

ik hoop toch nog wel een jaar of 24....

En iets langer nog natuurlijk wil je ervan kunnen profiteren. Zou heel zuur zijn na 25 jaar als je dan recht op AOW hebt en vanaf dat jaar het geld op is. 

Er is nu een live debat over de regeringsverklaring te zien via Youtube. De oppositie blijft maar doorzagen over het gebruik van woorden jaren geleden en de rechtsstaat, proberen de racismekaart te trekken, zorgen van veel mensen te bagatelliseren, etc. Wat een poppenkast haha. Wilders geeft mooi weerwoord met goede uitleg daarop. Geweldig. Go Wilders go!

De enige andere van de oppositie die meer echt over de inhoud praat qua oppositie is die thierry baudet. Lachwekkend dit.

Dietloverzzz schreef op 03-07-2024 om 13:01:

Er is nu een live debat over de regeringsverklaring te zien via Youtube. De oppositie blijft maar zagen over het gebruik van woorden jaren geleden en de rechtsstaat, proberen de racismekaart te trekken, zorgen van veel mensen te bagatelliseren, etc. Wat een poppenkast haha. Wilders geeft mooi weerwoord met goede uitleg daarop. Geweldig. Go Wilders go!

De enige andere die meer echt over de inhoud praat qua oppositie is die thierry baudet. Lachwekkend dit.

Je hebt zeker de bijdrage van Timmermans aan het begin gemist? Opvallend trouwens dat Wilders deze keer wel interrumpeerde. Tijdens het debat over het coalitieakkoord zat hij het hele debat op zijn handen. Ben benieuwd of hij dat ook gaat doen als straks de andere leden van de oppositie aan het woord komen.

Daglichtlamp schreef op 03-07-2024 om 13:18:

[..]

Je hebt zeker de bijdrage van Timmermans aan het begin gemist? Opvallend trouwens dat Wilders deze keer wel interrumpeerde. Tijdens het debat over het coalitieakkoord zat hij het hele debat op zijn handen. Ben benieuwd of hij dat ook gaat doen als straks de andere leden van de oppositie aan het woord komen.

Die heb ik niet gezien inderdaad. Die is volgens mij eerder geweest en toen was ik nog niet aan het kijken. 

Dietloverzzz schreef op 03-07-2024 om 13:26:

[..]

Die heb ik niet gezien inderdaad. Die is volgens mij eerder geweest en toen was ik nog niet aan het kijken.

Je kunt bij https://debatdirect.tweedekamer.nl/ heel gemakkelijk per spreker stukjes van het debat terugkijken. Of de app debatdirect op je telefoon of tablet zetten, zo kijk ik meestal.

Timmermans had vanochtend ook een mooi interview in de Volkskrant.
https://www.volkskrant.nl/politiek/timmermans-over-kabinet-schoof-wilders-heeft-yesilgoz-en-omtzigt-precies-waar-hij-ze-hebben-wil~b783123b/
Timmermans is fel tegen ‘cancelen’, zal hij ook aan het einde van het gesprek op de Amsterdamse redactie van de Volkskrant herhalen. ‘De ideeën van Wilders bestrijd ik, zijn partij bestrijd ik, maar we moeten voorkomen dat er hier een stammenstrijd ontstaat, zoals in Amerika, waarbij mensen niet meer in staat zijn om met elkaar te praten.

‘Zolang ik nog steeds veel PVV-stemmers tegenkom waarmee ik gewoon in gesprek kan gaan en die zelf ook de behoefte hebben om mij uit te leggen waarom ze PVV hebben gestemd, houd ik hoop.’

-----------------
‘U heeft volkomen gelijk als u mij erop wijst dat te veel Nederlanders niet het gevoel hadden dat zij er ook nog bij hoorden. Maar dat los je niet op door ze aan te praten dat er een boze vijand in Den Haag of Brussel zit, of uit de derde wereld komt en een bedreiging vormt voor jouw positie.

‘Rechts beleid ingebed in een democratische rechtsstaat en respect voor mensenrechten, daar heb ik geen moeite mee. Ik ben inhoudelijk tegen het beleid, maar ik heb er geen fundamentele bezwaren tegen. Een rechts beleid gedreven door een partij die afstand neemt van een aantal fundamentele rechten van mensen en die ook de democratische rechtsstaat voortdurend aanvalt, of het nou journalisten zijn of rechters, daar heb ik wel fundamentele problemen mee.’

Miraval schreef op 03-07-2024 om 12:21:

@Luchtpost ik moet altijd een beetje grinniken om je posts met cijfers. Maar op een positieve manier hoor!

Ik vraag me ook af hoe ze dat willen gaan oplossen in de toekomst vwb AOW.

Want hoe je het ook wendt of keert je hebt te maken met een flink gat. De vergrijzing uiteraard maar mensen op bijvoorbeeld 30+ leeftijd hierheen halen of opvangen die lopen zomaar al 10 jaar of meer achter met bijdragen aan het sociale stelsel waar ze straks wel recht op hebben natuurlijk.

En dan kun je wel geld overal vandaan willen halen maar ik vraag me af of dat zelfs met de strengste belasting maatregelen nog houdbaar is. Ik ben echt benieuwd hoe lang de AOW nog gaat kunnen blijven bestaan.

Ja, zo af en toe denk ik dat een paar cijfers nuttig zijn; in dit geval om te illustreren dat er wel degelijk reden is tot zorg. Wanneer er zoveel 80/85 jarige vrouwen zijn t.o.v. het aantal 40/45 jarige vrouwen 40 jaar eerder, dan betekent dit dat er enorme aantallen (dus ook héél veel 40-50-60-70-plussers) bij komen elk jaar. Immers, de gemiddelde leeftijd van mensen uit niet westerse landen ligt (soms heel veel) lager dan die van NL vrouwen. Nu gaan ook veel mensen later weer terug naar het land van herkomst want dat is financieel best aantrekkelijk als dat een land betreft met een veel lagere levensstandaard. Maar dat betekent dat er des te meer mensen blijven instromen als je kijkt naar de percentages ouderen die op X moment in NL wonen.

Nu, op NPO1, blijft men weer een beetje hangen op het gebruik van woordjes, om maar te laten horen "kijk eens hoe goed wij zijn, wij blijven maar doordrammen over dat woord omvolking". Ik vraag mij af wie zij daar nu precies mee denken te dienen.

Voor de AOW is het verhaal altijd dat het een omslagstelsel is en dat het allemaal niets te maken zou hebben met de (bijstand) uitkering van dezelfde hoogte ( + toeslagen) waar elke inwoner 'recht' op heeft. Maar ook die bijstand moet opgebracht worden. En voor iedereen is een huis en zorg nodig. Dus ja, zoals Kaag toen al zei "we zullen allemaal een beetje armer worden". 

De AOW is al voor een deel 'gefiscaliseerd'. Dit betekent dat wie 50 jaar lang premie heeft betaald voor de AOW en daarnaast premie heeft betaald voor zijn aanvullende pensioen, ná zijn AOW al veel meer belasting moet betalen dan iemand die nooit heeft kunnen (of willen) werken óf die wel werkte maar die bewust nooit premie voor een aanvullend pensioen heeft betaald.

Als je dat nóg verder doorvoert, zullen mensen stoppen met pensioen opbouwen; dat heeft dan immers geen/nauwelijks zin meer.  En dan zijn we c.q. het systeem nog veel verder van huis. AOW in NL is een goed systeem: het zorgt dat iedereen als oudere een basisinkomen heeft. Maar individueel bezien zou het gunstiger zijn als je zelf 50 jaar  lang die AOW premie op je eigen rekening zou zetten. Dat zou bovendien betekenen dat mensen die lang studeren en pas op latere leeftijd gaan werken (en meer verdienen) per gewerkt jaar een hogere "eigen AOW-premie" moeten inleggen. Als je 50 jaar werkt en elk jaar 6.500 inlegt is dat 325.000 inleg. Als je 35 jaar werkt moet je dan 9.285 euro per jaar inleggen om aan 325.000 inleg te komen. 

Maar dat zou dus betekenen dat alle mensen die nooit hebben kunnen werken en iedereen die op latere leeftijd naar NL toe komt, géén basisinkomen heeft als oudere. Of iedere oudere ontvangt dan bijstand, maar dat komt qua bedrag ongeveer op hetzelfde neer: zal allemaal door de (dan) werkenden opgebracht moeten worden, náást alle uitkeringen voor mensen onder AOW-leeftijd. 

Daglichtlamp schreef op 03-07-2024 om 13:29:

[..]

Je kunt bij https://debatdirect.tweedekamer.nl/ heel gemakkelijk per spreker stukjes van het debat terugkijken. Of de app debatdirect op je telefoon of tablet zetten, zo kijk ik meestal.

Bedankt voor de tip dank je wel. Ik vind het heel vermakelijk en heel grappig dat debat. Mooie poppenkast. Ik ga zo de popcorn eens erbij pakken

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.