Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


rionyriony schreef op 02-07-2024 om 18:40:

[..]

Als er genoeg mensen zijn die jouw visie delen dan zal je dat terugzien in de uitkomsten van verkiezingen. Je moet wel zorgen dat je intussen de mensen niet van je gaat vervreemden door ze voortdurend te beschuldigen. De kans dat iemand zegt: ja, je hebt gelijk, en ik ga voortaan jouw idee van een fijne maatschappij overnemen, is op deze manier nihil. Dus zo gooi je je eigen kaarten weg.

Maar goed. Ben reuze benieuwd en ik ben vooral dol op veranderingen. En word ruimschoots bediend.

Ik beschuldig niemand in mijn omgeving. Ik weet dat er heel veel mensen in die omgeving PVV hebben gestemd. Daar ageer ik in het dagelijks leven niet tegen. Maar ik hoor de laatste tijd echt hele racistische dingen gezegd worden. En daar spreek ik me tegen uit. En als dat mensen van me vervreemd, so be it. 

Daglichtlamp schreef op 02-07-2024 om 19:49:

[..]

Maar is de pers wel zo links? De krant met verreweg het grootste aantal abonnees is juist uitgesproken rechts. Ook het AD is meer rechts dan links. De publieke omroep kent door haar opzet met ledenomroepen juist ook voldoende evenwicht tussen links en rechts.

Je hebt zowel meer links georienteerde als bijvoorbeeld meer rechts georienteerde pers. Ze zijn allemaal wel wat politiek gekleurd dus echte objectiviteit is denk ik sowieso ver te zoeken. Ik denk dat het goed is als je die media leest om alles met een korrel zout te nemen aangezien alles politiek gekleurd is en het allemaal maar een klein en beperkt venster biedt op de wereld. 

Luchtpost schreef op 02-07-2024 om 19:27:

[..]

Over de rechtsstaat hoef je je toch geen zorgen te maken omdat er nu democratisch is gekozen voor een meer rechts georiënteerde regering?

Heb je concrete aanwijzingen dat zij van plan zijn de rechtsstaat te dwarsbomen vanuit de regering?

Juist erg verfrissend dat het niet allemaal van die jongens en meisjes zijn die zijn doorgegroeid zijn naar de landelijke politiek nadat zij ooit lid zijn geworden van de jeugdafdeling van hun partij en nu "aan de beurt" zijn. Ik ben positief gestemd, benieuwd wat het ons gaat brengen.

Ik maak mij juist zorgen om de (overwegend linkse) pers en ik vraag mij af of ze een eerlijke kans krijgen. En als het ze lukt dan zal het eerder ondanks dan dankzij de pers zijn. De pers gedraagt zich tot nu toe teleurstellend. Niet zo van: democratisch gekozen dus vanaf vandaag gaan wij er in mee en informeren we het publiek aldus, maar eerder 'zoeken' naar zaken waar zij (heel vals) zeggen zich "zorgen" om te maken en zo. Of over het opleidingsniveau beginnen. Als of die mensen geen hele vracht aan werk- en levenservaring hebben. Bovendien heeft van de generatie 1956-1966 maar 10,9 % een hbo, WO master of doctor diploma. En de generatie daarvóór was dat percentage nog lager (9.1 %). Maar de kwaliteit van alles wat de mensen van die generaties in dit land tot stand hebben gebracht, loog er niet om. Dus een beetje meer respect zou wel op zijn plaats zijn vanuit de pers. Of zij moeten willen aansturen op nieuwe verkiezingen?


We zien het wel en mocht het niets zijn dan kunnen we sowieso uiterlijk over 4 jaar weer opnieuw stemmen. 

https://www.ewmagazine.nl/nederland/opinie/2024/05/van-wie-zou-de-rechtsstaat-meer-te-duchten-krijgen-de-nieuwe-coalitie-of-haar-tegenstanders-1414796/

Al voordat het één handeling heeft verricht, zal het nieuwe kabinet worden beschuldigd van het schenden van de rechtsstaat. Het is te hopen dat links-radicalen niet de straat opgaan om vernielingen aan te richten, zogenaamd ter verdediging van de rechtsstaat, schrijft Afshin Ellian.

Een nieuw kabinet is in aantocht. Na zes maanden bereikten de onderhandelaars een Hoofdlijnenakkoord. Recht doen aan de verkiezingsuitslag betekent dat er een kabinet komt met een of meerdere verkiezingswinnaars. Die zijn onbetwist: de PVV (van 17 naar 37 zetels), BBB (van 1 naar 7) en NSC (van 0 naar 20). De kiezer schreef eigenlijk een centrum-rechts kabinet voor. Zo werkt de democratie.

Het beschermen van de rechtsstaat was het politieke dilemma van de voorbije maanden. Nederland moet geen Hongarije worden. De essentie van het PVV-programma – de ongecontroleerde immigratie inperken – delen VVD, NSC en BBB. Dat punt is dan ook verankerd in het akkoord. Maar een aantal punten uit het PVV-programma is in strijd met de rechtsstaat. Verrassend genoeg besefte Geert Wilders dat zelf ook. Kort na de verkiezingen kondigde hij de komst aan van een speciale ijskast, waar delen van zijn programma in kunnen.

Al aan het begin van het formatieproces stelden de onderhandelaars de rechtstaat veilig in een akkoord. Eigenlijk moeten we blij zijn. Door gesprekken over de rechtsstaat wordt het belang ervan zichtbaarder dan ooit voor alle kiezers, ook die van de PVV.

Wel is nu te hopen dat men nu niet alle thema’s bij het begrip rechtsstaat zal onderbrengen om zo, al dan niet bewust, politiek-bestuurlijke oplossingen voor maatschappelijke problemen te ondermijnen. Te vaak en te lichtzinnig wordt het begrip rechtsstaat gebruikt om de status-quo te handhaven als het gaat om immigratie. Ook in de discussie over de klimaatmaatregelen wordt de rechtsstaat lichtzinnig in stelling gebracht.



De rechtsstaat zal ook onder het nieuwe kabinet niet fundamenteel in gevaar komen. Het is niet nieuw dat van tijd tot tijd de grenzen van de rechtsstaat worden overschreden. Ook kabinetten in voorbije decennia namen weleens een rechtsstatelijk beginsel niet in acht. De Toeslagenaffaire vormt een pijnlijk voorbeeld van de schending van de rechtsstaat door de uitvoerende macht.

Een genuanceerde uitleg over de rechtsstaat is vanaf vandaag aan de dovemansoren gericht. Al voordat het één handeling heeft verricht, zal het nieuwe kabinet worden beschuldigd van het schenden van de rechtsstaat.

Het is te hopen dat links-radicalen niet de straat opgaan om vernielingen aan te richten, zogenaamd ter verdediging van de rechtsstaat. Dan lijken ze op islamisten die aanslagen plegen om te bewijzen dat de islam de religie van vrede is. Voorbije weken toonden links-radicalen samen met islamisten wat voor schade ze kunnen aanrichten.



Luchtpost schreef op 02-07-2024 om 19:27:

[..]

Over de rechtsstaat hoef je je toch geen zorgen te maken omdat er nu democratisch is gekozen voor een meer rechts georiënteerde regering?

Heb je concrete aanwijzingen dat zij van plan zijn de rechtsstaat te dwarsbomen vanuit de regering?

Juist erg verfrissend dat het niet allemaal van die jongens en meisjes zijn die zijn doorgegroeid zijn naar de landelijke politiek nadat zij ooit lid zijn geworden van de jeugdafdeling van hun partij en nu "aan de beurt" zijn. Ik ben positief gestemd, benieuwd wat het ons gaat brengen.

Ik maak mij juist zorgen om de (overwegend linkse) pers en ik vraag mij af of ze een eerlijke kans krijgen. En als het ze lukt dan zal het eerder ondanks dan dankzij de pers zijn. De pers gedraagt zich tot nu toe teleurstellend. Niet zo van: democratisch gekozen dus vanaf vandaag gaan wij er in mee en informeren we het publiek aldus, maar eerder 'zoeken' naar zaken waar zij (heel vals) zeggen zich "zorgen" om te maken en zo. Of over het opleidingsniveau beginnen. Als of die mensen geen hele vracht aan werk- en levenservaring hebben. Bovendien heeft van de generatie 1956-1966 maar 10,9 % een hbo, WO master of doctor diploma. En de generatie daarvóór was dat percentage nog lager (9.1 %). Maar de kwaliteit van alles wat de mensen van die generaties in dit land tot stand hebben gebracht, loog er niet om. Dus een beetje meer respect zou wel op zijn plaats zijn vanuit de pers. Of zij moeten willen aansturen op nieuwe verkiezingen?


Hitler is ook democratisch gekozen. Dus dat vind ik geen argument. Zeker met al die prachtige ideeën die in de ijskast staan. En dat zijn de dingen waar ik me zorgen om maak. En ministers die termen als omvolking normaal vinden. Of daar nu opeens een andere term voor gebruiken, die me totaal niet geruststelt. En ik begrijp dus oprecht niet hoe je dat soort zaken normaal kunt vinden. 

Ik ben heel benieuwd naar de uitkomsten van het huiswerk wat de nieuwe ministerploeg in de zomer gaat doen. Ze hebben krap twee maanden om het coalitieakkoord op hoofdlijnen om te zetten in uitvoerbaar beleid. Het lijkt me heel ambitieus, zeker als je denkt hoe lang deze vier partijen gedaan hebben om tot een hoofdlijnen akkoord te komen.
Morgen zullen we zien hoe Dick Schoof het gaat doen in zijn rol, ik ben heel benieuwd naar het debat over de regeringsverklaring.
Bijzonder is trouwens dat er tijdens het debat ook een commissievergadering is van landbouw met minister Wiersma, dus die mag voor het reces ook direct aan de bak.

Herfstappeltaart schreef op 02-07-2024 om 19:27:

[..]

Helemaal mee eens. Ik hoop op wat leden van NSC die misschien snel tegen gewetensbezwaren aanlopen.

Kan je daar een voorbeeld van noemen? (Ik bedoel dan van zo'n gewetensbezwaar). 

Snoeske schreef op 02-07-2024 om 20:28:

[..]

Hitler is ook democratisch gekozen. Dus dat vind ik geen argument. Zeker met al die prachtige ideeën die in de ijskast staan. En dat zijn de dingen waar ik me zorgen om maak. En ministers die termen als omvolking normaal vinden. Of daar nu opeens een andere term voor gebruiken, die me totaal niet geruststelt. En ik begrijp dus oprecht niet hoe je dat soort zaken normaal kunt vinden.

Dat heeft niets te maken met rechtsstaat. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 02-07-2024 om 20:39:

[..]

Dat heeft niets te maken met rechtsstaat.

Misschien is dat wel het probleem, dat we niet eens meer zien dat zo ook de rechtstaat aangetast wordt.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 02-07-2024 om 20:39:

[..]

Dat heeft niets te maken met rechtsstaat.

Racisme niet? Tja, dat zegt genoeg. 

Daglichtlamp schreef op 02-07-2024 om 20:43:

[..]

Misschien is dat wel het probleem, dat we niet eens meer zien dat zo ook de rechtstaat aangetast wordt.

Definieer rechtsstaat dan eens. Want ik heb het idee dat je zaken die er niet onder vallen wel onder schaart.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 02-07-2024 om 21:00:

[..]

Definieer rechtsstaat dan eens. Want ik heb het idee dat je zaken die er niet onder vallen wel onder schaart.

Daar hadden we een staatscommissie voor: https://www.staatscommissierechtsstaat.nl/meer-weten-over-de-rechtsstaat

Snoeske schreef op 02-07-2024 om 20:57:

[..]

Racisme niet? Tja, dat zegt genoeg.

Ik heb zaken die jij noemt vetgedrukt gemaakt. Dat valt niet onder rechtsstaat. En dat is precies wat die opinieschrijver bedoelt, het wordt te pas en onpas gebruikt voor zaken die er niet toe behoren.

Daglichtlamp schreef op 02-07-2024 om 21:02:

[..]

Daar hadden we een staatscommissie voor: https://www.staatscommissierechtsstaat.nl/meer-weten-over-de-rechtsstaat

Dat vroeg ik toch niet. Er worden in een post zaken benoemd waar zorgen over zijn en gelinkt aan rechtsstaat. Zelfs jij reageert op "Zeker met al die prachtige ideeën die in de ijskast staan." met "Misschien is dat wel het probleem, dat we niet eens meer zien dat zo ook de rechtstaat aangetast wordt."

Dan is het vreemd dat je een link neerplempt. Heb je die zelf wel gelezen?

Gebruikersnaaminvullen schreef op 02-07-2024 om 21:10:

[..]



Dan is het vreemd dat je een link neerplempt. Heb je die zelf wel gelezen?

Als het begrip mist dat hele bevolkingsgroepen wegzetten als ongewenst, strijdig is met onze grondwet, dan voel ik niet de behoefte om dat nader uit te leggen. Vandaar mijn link voor wie echt meer wil weten over de rechtstaat

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.