Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Gebruikersnaaminvullen schreef op 02-07-2024 om 13:14:

[..]

Wat een onzin. In 2022 stonden ze nog verder uit elkaar. Coronamaatregelen, zoals afstand houden, waren er toen niet.

bordesfoto-kabinet-rutte-4.jpg

Wacht even, op dat moment stonden ze wel degelijk zo ver uit elkaar vanwege corona. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-tijdlijn (de 1,5 meter werd pas losgelaten op 25 februari, de bordesfoto is van januari).

Hier kun je bordesfoto's door de jaren heen vergelijken. https://www.rijksoverheid.nl/regering/over-de-regering/kabinetten-sinds-1945

Dan vind ik de huidige echt opvallend.

Daglichtlamp schreef op 02-07-2024 om 13:44:

[..]

Wacht even, op dat moment stonden ze wel degelijk zo ver uit elkaar vanwege corona. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-tijdlijn (de 1,5 meter werd pas losgelaten op 25 februari, de bordesfoto is van januari).

Hier kun je bordesfoto's door de jaren heen vergelijken. https://www.rijksoverheid.nl/regering/over-de-regering/kabinetten-sinds-1945

Dan vind ik de huidige echt opvallend.

Opvallend? Spijkers......... Zo kun je alles wel aan elkaar koppelen. Wat mij betreft gewoon onderbuikgevoelens.

In 2022 stonden ze zeker wel door de coronaregels zo ver uit elkaar.

Verder denk ik dat het niks zegt over het kabinet zelf. Deze foto is altijd statig en niet gezellig, dat is de bedoeling ook. Waar ze staan bepalen ze helemaal niet als kabinet of als persoon, dat wordt allemaal geregisseerd door de mensen die deze happening organiseren. Blijkbaar wilden ze dat de achterste mensen beter uitkwamen ofzo. Ze mogen ook bijv. niet kiezen op welk plekje ze gaan staan, dat gaat volgens een vast stramien, namelijk op anciënniteit van het ministerie dat ze gaan bemannen.

Mooie bordesfoto.
Die GL kleuren, links (!) op de foto, vond ik wel grappig. Zo lijkt het alsof ze er toch een beetje bij mogen zijn 

Luchtpost schreef op 02-07-2024 om 16:22:

Mooie bordesfoto.
Die GL kleuren, links (!) op de foto, vond ik wel grappig. Zo lijkt het alsof ze er toch een beetje bij mogen zijn

Nou, ik denk dat ze er niet bij willen zijn. Een schande voor Nederland, dit kabinet. 

Luchtpost schreef op 02-07-2024 om 16:22:

Mooie bordesfoto.
Die GL kleuren, links (!) op de foto, vond ik wel grappig. Zo lijkt het alsof ze er toch een beetje bij mogen zijn

Inderdaad groen en rood aan de linkerkant. Ik vond de eerste (denk ik) vrouwelijke minister in broek wel een mooi statement.

Trouw had een heel  artikel over lichaamstaal, daar heb ik dan weer wat minder mee. https://www.trouw.nl/politiek/handen-gevouwen-of-vinger-vast-dit-vertelt-de-lichaamstaal-van-nieuwe-ministers-tijdens-de-bordesscene~bf357ca6/

Maar enige nuance is hier wel op zijn plaats. Een foto blijft een momentopname, zegt hij. De ploeg staat natuurlijk ook voor het eerst op de trappen van het paleis. “Dit heeft ook veel met onwennigheid te maken.”

Daglichtlamp schreef op 02-07-2024 om 17:14:

[..]

Inderdaad groen en rood aan de linkerkant. Ik vond de eerste (denk ik) vrouwelijke minister in broek wel een mooi statement.

Trouw had een heel artikel over lichaamstaal, daar heb ik dan weer wat minder mee. https://www.trouw.nl/politiek/handen-gevouwen-of-vinger-vast-dit-vertelt-de-lichaamstaal-van-nieuwe-ministers-tijdens-de-bordesscene~bf357ca6/

Niet de eerste, op de bordes foto Rutte IV staat ook een vrouwelijke minister in broek

Gebruikersnaaminvullen schreef op 02-07-2024 om 14:19:

[..]

Opvallend? Spijkers......... Zo kun je alles wel aan elkaar koppelen. Wat mij betreft gewoon onderbuikgevoelens.

Absoluut. Zoek en je zal wat vinden. 

Nieuw kabinet. Leuk! Ik houd van nieuwigheden. Beetje jammer dat Rutte er niet meer is. Hoewel ik het in veel opzichten niet met hem eens was/ben vond ik het toch een boeiende figuur en een beminnelijke man. Hij zal het absoluut goed doen in zijn nieuwe functie.

Dus als ik me een beetje verveel ga ik naar kanaal 83 kijken. Zie je de nieuwe gezichten. De journalisten daar vind ik een beetje eentonig en drammerig. In dat opzicht dus niet eens met Rutte die ze van hoog niveau vond. Ze proberen iemand voortdurend figuurlijk te laten struikelen zodat je een hekel aan ze krijgt. Ik denk dat Rutte het een soort training vond die hem te pas kon komen maar voor anderen erg saai en niet om aan te zien is.

Dus gefeliciteerd aan iedereen die er ook blij mee is. Die er niet blij mee is: er zullen wet weer andere tijden komen. Beetje geduld en niet te humeurig.

rionyriony schreef op 02-07-2024 om 17:45:

Nieuw kabinet. Leuk! Ik houd van nieuwigheden. Beetje jammer dat Rutte er niet meer is. Hoewel ik het in veel opzichten niet met hem eens was/ben vond ik het toch een boeiende figuur en een beminnelijke man. Hij zal het absoluut goed doen in zijn nieuwe functie.

Dus als ik me een beetje verveel ga ik naar kanaal 83 kijken. Zie je de nieuwe gezichten. De journalisten daar vind ik een beetje eentonig en drammerig. In dat opzicht dus niet eens met Rutte die ze van hoog niveau vond. Ze proberen iemand voortdurend figuurlijk te laten struikelen zodat je een hekel aan ze krijgt.

Dus gefeliciteerd aan iedereen die er ook blij mee is. Die er niet blij mee is - er zullen wet weer andere tijden komen. Beetje geduld en niet te humeurig.

Het is geen kwestie van humeurig, maar zorgen om de rechtstaat. Om mensen in een kabinet die racistische uitspraken hebben gedaan. En het ergste vind ik nog dat er allemaal heel kalm op wordt gereageerd, dat de pers zich zo stil houdt. Ik maak me oprecht zorgen. 

Snoeske schreef op 02-07-2024 om 18:31:

[..]

Het is geen kwestie van humeurig, maar zorgen om de rechtstaat. Om mensen in een kabinet die racistische uitspraken hebben gedaan. En het ergste vind ik nog dat er allemaal heel kalm op wordt gereageerd, dat de pers zich zo stil houdt. Ik maak me oprecht zorgen.

Als er genoeg mensen zijn die jouw visie delen dan zal je dat terugzien in de uitkomsten van verkiezingen. Je moet wel zorgen dat je intussen de mensen niet van je gaat vervreemden door ze voortdurend te beschuldigen. De kans dat iemand zegt: ja, je hebt gelijk, en ik ga voortaan jouw idee van een fijne maatschappij overnemen, is op deze manier nihil. Dus zo gooi je je eigen kaarten weg.

Maar goed. Ben reuze benieuwd en ik ben vooral dol op veranderingen. En word ruimschoots bediend.

Snoeske schreef op 02-07-2024 om 18:31:

[..]

Het is geen kwestie van humeurig, maar zorgen om de rechtstaat. Om mensen in een kabinet die racistische uitspraken hebben gedaan. En het ergste vind ik nog dat er allemaal heel kalm op wordt gereageerd, dat de pers zich zo stil houdt. Ik maak me oprecht zorgen.

Over de rechtsstaat hoef je je toch geen zorgen te maken omdat er nu democratisch is gekozen voor een meer rechts georiënteerde regering? 

Heb je concrete aanwijzingen dat zij van plan zijn de rechtsstaat te dwarsbomen vanuit de regering?  

Juist erg verfrissend dat het niet allemaal van die jongens en meisjes zijn die zijn doorgegroeid zijn naar de landelijke politiek nadat zij ooit lid zijn geworden van de jeugdafdeling van hun partij en nu "aan de beurt" zijn. Ik ben positief gestemd, benieuwd wat het ons gaat brengen.

Ik maak mij juist zorgen om de (overwegend linkse) pers en ik vraag mij af of ze een eerlijke kans krijgen. En als het ze lukt dan zal het eerder ondanks dan dankzij de pers zijn. De pers gedraagt zich tot nu toe teleurstellend. Niet zo van: democratisch gekozen dus vanaf vandaag gaan wij er in mee en informeren we het publiek aldus, maar eerder 'zoeken' naar zaken waar zij (heel vals) zeggen zich "zorgen" om te maken en zo. Of over het opleidingsniveau beginnen. Als of die mensen geen hele vracht aan werk- en levenservaring hebben. Bovendien heeft van de generatie 1956-1966 maar 10,9 % een hbo, WO master of doctor diploma. En de generatie daarvóór was dat percentage nog lager (9.1 %). Maar de kwaliteit van alles wat de mensen van die generaties in dit land tot stand hebben gebracht, loog er niet om. Dus een beetje meer respect zou wel op zijn plaats zijn vanuit de pers. Of zij moeten willen aansturen op nieuwe verkiezingen? 


Snoeske schreef op 02-07-2024 om 18:31:

[..]

Het is geen kwestie van humeurig, maar zorgen om de rechtstaat. Om mensen in een kabinet die racistische uitspraken hebben gedaan. En het ergste vind ik nog dat er allemaal heel kalm op wordt gereageerd, dat de pers zich zo stil houdt. Ik maak me oprecht zorgen.

Helemaal mee eens. Ik hoop op wat leden van NSC die misschien snel tegen gewetensbezwaren aanlopen. 

Luchtpost schreef op 02-07-2024 om 19:27:

[..]

Over de rechtsstaat hoef je je toch geen zorgen te maken omdat er nu democratisch is gekozen voor een meer rechts georiënteerde regering?

Heb je concrete aanwijzingen dat zij van plan zijn de rechtsstaat te dwarsbomen vanuit de regering?

Juist erg verfrissend dat het niet allemaal van die jongens en meisjes zijn die zijn doorgegroeid zijn naar de landelijke politiek nadat zij ooit lid zijn geworden van de jeugdafdeling van hun partij en nu "aan de beurt" zijn. Ik ben positief gestemd, benieuwd wat het ons gaat brengen.

Ik maak mij juist zorgen om de (overwegend linkse) pers en ik vraag mij af of ze een eerlijke kans krijgen. En als het ze lukt dan zal het eerder ondanks dan dankzij de pers zijn. De pers gedraagt zich tot nu toe teleurstellend. Niet zo van: democratisch gekozen dus vanaf vandaag gaan wij er in mee en informeren we het publiek aldus, maar eerder 'zoeken' naar zaken waar zij (heel vals) zeggen zich "zorgen" om te maken en zo. Of over het opleidingsniveau beginnen. Als of die mensen geen hele vracht aan werk- en levenservaring hebben. Bovendien heeft van de generatie 1956-1966 maar 10,9 % een hbo, WO master of doctor diploma. En de generatie daarvóór was dat percentage nog lager (9.1 %). Maar de kwaliteit van alles wat de mensen van die generaties in dit land tot stand hebben gebracht, loog er niet om. Dus een beetje meer respect zou wel op zijn plaats zijn vanuit de pers. Of zij moeten willen aansturen op nieuwe verkiezingen?


Natuurlijk maakt de pers zich zorgen als door mensen in dit kabinet wordt gezegd dat ze de publieke omroep willen verkleinen, de EU van binnenuit willen uithollen en meer van dit fraais.

Luchtpost schreef op 02-07-2024 om 19:27:

[..]


Ik maak mij juist zorgen om de (overwegend linkse) pers en ik vraag mij af of ze een eerlijke kans krijgen. En als het ze lukt dan zal het eerder ondanks dan dankzij de pers zijn. De pers gedraagt zich tot nu toe teleurstellend. Niet zo van: democratisch gekozen dus vanaf vandaag gaan wij er in mee en informeren we het publiek aldus, maar eerder 'zoeken' naar zaken waar zij (heel vals) zeggen zich "zorgen" om te maken en zo. Of over het opleidingsniveau beginnen. Als of die mensen geen hele vracht aan werk- en levenservaring hebben. Bovendien heeft van de generatie 1956-1966 maar 10,9 % een hbo, WO master of doctor diploma. En de generatie daarvóór was dat percentage nog lager (9.1 %). Maar de kwaliteit van alles wat de mensen van die generaties in dit land tot stand hebben gebracht, loog er niet om. Dus een beetje meer respect zou wel op zijn plaats zijn vanuit de pers. Of zij moeten willen aansturen op nieuwe verkiezingen?

Maar is de pers wel zo links? De krant met verreweg het grootste aantal abonnees is juist uitgesproken rechts. Ook het AD is meer rechts dan links. De publieke omroep kent door haar opzet met ledenomroepen  juist ook voldoende evenwicht tussen links en rechts.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.